Das lekker als je gaat douchen ):

Heb je het frontpaneel gedemonteerd? Het kan gewoon zijn dat de knop verkeerd om zit!

Hoi Stefaan Van Slycken.
had ik ook al gedacht maar je kan die maar in een richting plaatsen. Intussen heeft de weerstand het begeven en heb er een nieuwe besteld.
zou ik nu nog een goedkope print kunnen vinden werkt het systeem terug zoals het hoort. maar eentje minder dan 74€ zal ik niet vinden tenzij er hier iemand een goedkopere plaats zou vinden.

zit de print niet gedraaid gemonteerd achter het front ?

Op 15 januari 2011 20:19:27 schreef Shiptronic:
zit de print niet gedraaid gemonteerd achter het front ?

nee dat kan niet want de programmaknop staat los van de print. of zou het kunnen dat de draden omgewisseld zijn? ik ga er morgen enkele fotos van nemen en hier plaatsen met wat uitleg naar waar de draden lopen.

[Bericht gewijzigd door LOSSE op (25%)]

Hoi,

Ik zou op de print eerst eens alle contacten opnieuw solderen.
Deze printen staan bekend om slechte soldeer verbindingen ,vooral daar waar er grote stromen lopen (relais contacten) .

Soms ziet de verbinding er keurig uit , toch even warm stoken.

bert.

alles opnieuw gesoldeerd, op dit ene punt was ik niet zeker en heb dan maar een verbinding met een draadje gemaakt. en het kwam mij opeens te binnen dat ik de prgrammaknop een halve slag kon draaien met de twee schroeven er uit te halen en te draaien, normaal zou hij nu moeten in de juiste richting staan.De weerstand ( verwarmingselement ) heb ik eens met vloeibaar metaal bewerkt omdat ik denk dat er maar een klein gaatje inzit. ben benieuwt of het zal werken. straks eens proefdraaien.
http://img411.imageshack.us/img411/3435/0114001.jpg

De weerstand ( verwarmingselement ) heb ik eens met vloeibaar metaal bewerkt omdat ik denk dat er maar een klein gaatje inzit.

OEI! nu ben je héél gevaarlijk bezig!
Je zal gegarandeerd vocht hebben opgesloten in dit ding, en dit kan tot een ontploffing van het element leiden wanneer het weer heet word!

Als vocht door verwarming of door stroomdoorgang in stoom veranderd, kan je er met de beste wil van de wereld niets tegen beginnen.
De druk die hierbij vrijkomt kan echt tot honderden bar / Atmosfeer oplopen wanneer er maar genoeg vocht opgesloten is.
Dat gaat zo'n dunne pijp nooit houden!

Je had beter eerst het element BOVEN WATER gecontroleerd heet kunnen stoken tot nét aan roodgloeiend, en dit enkele minuuten zo heet laten staan, zodat het vocht echt gecontroleerd als stoom kan ontsnappen.
Daarna af laten koelen, (OOK NIET IN WATER) en DAN pas met vloeibaar metaal het gaatje gaan dichten.

Neovo.

die had ik eerst warm laten worden maar het heeft niet mogen baten. dus is hij stuk. ga er morgen een nieuwe bestellen alleen weet ik niet meer waar ik die gevonden heb de vorige keer, dus word het nog even Googelen

Zeg Neovo,

Eerlijk gezegd vind ik dat je het nu even dramatiseert...

Als zo'n element lekt klapt de aardlek eruit, en dat is het dan.

Dat het dicht gestopt is met vloeibaar metaal zal niet veel uitmaken, hooguit ontstaat er door de, EVENTUELE, druk een scheurtje en dan ontsnapt er er een ietsiepietsie hete lucht.

Uiteraard hoort het element wel vervangen te worden.

Groeten Ronald

Aardlek gaat er niet meer uit omdat TS de aarde draad verwijderd heeft !

zo'n element kan wel degelijk open scheuren , maar daar is ook stroom voor nodig en dat levert een 16amp 230v groepje niet . heb dit weleens gezien bij een industie vaatwasser met een element op krachtstroom wat uiteen was gespleten als een garde in een boormachine . dat kwam door een interne sluiting maar dan met 3x 16amp voeding .

overigens hoeft er geen scheur in het element te zitten om aardsluiting te krijgen , door verhitting zet zo'n ding ook steeds uit en dan wil een te scherp gebogen hoek sluiting geven uiteindelijk . maar gewoon vervangen idd , anders staat het water onder stroom en soms zit er nog een mechanische thermostaat of beveiliging in die in het water meet , die heeft een koper capilair leiding naar het front lopen waar deze ook aan aarde zit via het chassis.

Ik had toevallig vandaag in de Candy wasdroger van m'n ouders nog een opengescheurd element, geen brede scheur maar wel lang en er was gesmolten materiaal uitgekomen. De stroom was daarbij onder de 16A gebleven, de groep was gewoon ingebleven (geen aardlekschakelaar aanwezig).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]

@maarten we hadden het over elementen niet over aardappels ; candy zeg :) maar in mijn voorbeeld was het een fagor industrie vaatwasser die is ook na 3 jaar al vervangen voor een meiko omdat kapotgaan het enigste was wat deze vaatwasser goed kon ....

de bestelling is verstuurd, de prijs val nogal mee, dacht dat het duurder zou zijn, 29.10€

Die prijzen vallen vaak nog redelijk mee, heb ik ook al vaker gemerkt. Witgoed repareer ik niet voor anderen, maar mijn eigen en dat van m'n ouders heb ik wel in onderhoud. Niet het nieuwste spul en grotendeels Italiaans (Koelkasten echter van Liebherr nadat een Bosch voortijdig gesneuveld was en magnetron uit Zweden).

@testman: ik vind het nogal meevallen. In 11 jaar slechts een rotte papiercondensator (veel van die ontstoor-rotjes met 3 of 5 draden zijn dat nog steeds, ongeacht het merk) en dus nu het element. Elementen worden bovendien niet door Candy zelf gemaakt (is sowieso onderdeel van een groter concern tegenwoordig) maar door toeleveranciers die ook aan merken met betere reputaties leveren. Overigens werd een Candy gekozen omdat dit de enige smalle bovenlader was.

weerstand geplaatst maar die heeft zo zijn kuren, neem wat water en slaat direct terug af. wet zijn die kleine zwarte blokjes op de printplaat? en wat doet dit? niet zien om die roode cirkel, dit was van vroeger

http://img51.imageshack.us/img51/8013/knipselt.png

dat zijn smd triac's onderop die print. dit merk is 6e keuze d en vervang niet te veel aan het ding , is het echt niet waard .

je kunt de pressostaat eens checken , deze regelt de water hoogte . check ook de pressostaatslang op verstopping of lekkage.

Wat die hele rits naast elkaar betreft, daar kan ik nog niets over zeggen...
ImageShack heeft geen grotere vergrotingsfactor... :-(

Dat zwarte blokje met al die tinpootjes om zich heen, wat "op één punt" staat op deze foto is een CPU. (Processor)

Kan je van de zwarte blokjes in kwestie eens een close-up foto met redelijke resolutie omhoog gooien?

Het lijken mij ferrietkraaltjes, voor ontstoring, Anders misschien een connectorbase.

Neovo.

[edit]
testman en ik kruizen elkaar... Vandar dat Testman het wel ziet, en ik dit nog niet wist.

je kunt de pressostaat eens checken , deze regelt de water hoogte . check ook de pressostaatslang op verstopping of lekkage.

Als de slang van de pressostaat lek is, dan loopt de wasmachine volledig vol, totdat het er ongeveer bij het zeepbakje uitkomt...
(Licht wel aan waar het gaatje zit, Bij mij was dit bovenin bij de Pressostaat zelf.)
Ik heb dit eens met een Indesiet gehad, waar ik het vreemd vond dat het geval zo lang aan het inladen was.
Eenmaal bij de machine was de trommel al voor 3/4e vol, en hing gevaarlijk door zijn veren...
Gauw de machine uit, en hem op leegpompen gezet...
Nieuw slangetje bij de onderdelenboer gehaald, deze ingezet, en het ging weer.

[/edit]

[Bericht gewijzigd door Neovo Geesink op (38%)]

@testman, met de pressostaat is er niks aan de hand.

@Neovo Geesink ga er morgen eens een betere foto van nemen. ik denk dat er daar eentje stuk van is, meen te zien dat er daar een nummer op staat, 159 of 156

En toen was er wat geknetter en heeft hij de geest gegeven :)
die ( licht ) blauwe weerstand naar de vaantjes, meet er niks meer op.
http://img98.imageshack.us/img98/1581/001400.jpg

heb er ook nog eens een gemaakt van die smd triac's, daar zit er een van niet erg op zijn plaats zou je zeggen.
http://img714.imageshack.us/img714/1298/014yym.th.jpg

Op 5 januari 2011 00:58:32 schreef LOSSE:
het is een elektronische programmator. zal er morgen eens een foto van nemen van de print. op zich is er niks mis mee. maar ik herinner mij nu dat er al eens een ander print in geplaatst werd, denk ik toch. zal die persoon morgen eens wat nader toelichting vragen.

Als jezelf de bout er nog niet ingehangen hebt, hebben ze je toen een brol van een ding geleverd.

dat repareren is pruts werk geweest, zeer slechte soldeer verbindingen . Droevig als dit zo geleverd word.

tja, daar is vroeger al eens aan gewerkt geweest, iemand die er niet zo veel kennis van had denk ik. ik zal maar eens zoeken om een nieuwe te bestellen, de rest van de machine is nog in goede conditie.

als een nieuwe print € 75,-- is, zou ik die erin zetten en er niet teveel tijd aan besteden, met de nieuwe print zou je de oude kunnen contoleren.

oké, bedankt allen voor de fantastische hulp