Ik heb een bosch kir2042 inbouw koelkast.
De temperatuur boven in de koelkast blijft een beetje te hoog.
Krijg de temperatuur bovenin niet onder de 7 graden.
Staat nu op stand 4
Ik heb de thermostaat al een keer overbrugd de compressor heeft toen twee uur gedraaid toen was de temperatuur boven 6.3 graden en onderin 2.4 graden dus goed.
Kan de differentie van de thermostaat verlopen zijn en is dit eventueel op te lossen???.
Ik heb me ook laten vertellen dat er misschien te weinig gas inzit dit komt regelmatig voor bij koelkasten ouder dan 10 jaar. klopt dat??
Wie kan mij helpen

mvg Bart

Dit is mogelijk een combinatie van 2 problemen, deze kasten hadden veel problemen met het isolatie materiaal trekt vocht in is soms te zien aan verdikkingen in de achterwand en een gebrek aan koelmiddel komt ook regelmatig voor.
In ieder geval heb je hier wel een koelkast die heel slecht voor je energie rekening is.
Wel nog ff controleren of hij aan de achterzijde goed kan ventileren.

M.vr.g.

Frits

kortom je koelkast is nu een kast geworden ...

Ik weet niet of deze koelkast rekken of glasplaten heeft, maar indien deze glasplaten heeft, is temp verdeling wel veel slechter als met rekken. Tsja, Bosch/Siemens, IDD veel problemen met isolatie en stalen verdamperplaten welke nog wel eens doorrotten inwendig.Maar dan stopt kast per direct en bolt binnenzijde op. Maar twee uur draaien en dan temp op 2.4 gr is niet slecht. Elke koelkast is bovenin veel warmer dan onderin, zie gebruiksaanwijzing. als er een fan is ingebouwd, is dit probleem niet aanwezig, sommige merken hebben dit.

Het is een bosch kir 2040/32 met glasplaten de achterwand staat niet bol.
Kan het ook zijn dat de thermostaat te vroeg uit schakelt en hoe kan ik dat het beste testen??.
Hoe weet ik dat er te weinig gas op zit? en is dat nog rendabel om te laten maken.er is geen ventilator aanwezig.
Wat zou de temperatuur bovenin gemiddeld moeten zijn??

groet bart

Thermostaaten willen wel eens verlopen, je kunt ze bij stellen met schroeven 1 voor het schakelpunt en 1 voor de heysterese, afregelen kan een klein drama worden, als niet weet welke schroef waar voor is, en of je in of uit moet draaien >:)

Ik zou inderdaad niet weten welke schroef ik moet hebben en welke kant ik op moet draaien er zit op de thermostaat inderdaad een klein kruiskopschroefje
weet iemand raad??

het verschil in een koelkast is vlot 5 graden tussen bovenin en onderin . als de koelkast afslaat is het vaak onderin de groentelade 0 graden en bovenin nog 4,5 graad . de hysterisis van de thermostaat wordt ook niet beter met de jaren , soms schakelt deze pas in met 10 graden en weer uit met 0 graden .

let op als je de deurschakelaar met de hand indrukt of er geen lampje blijft branden , dit zit vaker op een combi voor plaatsing onder de 8 graden ( dan slaat de koelkast niet meer aan ) het lampje zorgt dan voor warmte waardoor de koeler weer aanslaat. er zit dan een schakelaartje binnenin wat aanstaat .

Als de achterwand volledig onder een rijplaagje komt en is hard ijs wat je niet kan wegvegen is het wel goed gesteld met de vulling van het gas/ prestatie van compressor. Thermostaatje vervangen is vaak het beste. Is niet zo duur en lost vaak veel problemen op. Let wel de knop hoger zetten is niet per direct altijd kouder. Koelkast moet eerst naar plm 4 graden komen om automatische ontdooing te laten werken en hoe hoger de knop , hoe langer het duurt. Maar de omgevingstemperatuur is ook van belang. Indien de omgevingstemp lager is dan 15 graden, wordt alles flink ontregeld wat betreft ontdooi proces.

hallo weet iemand welke thermostaat in mijn boschkoelkast kir 2040/32 moet?
Ik kan geen ranco K59 L1952 meer krijgen
Nu zeggen ze dat een bosch/siemens 170219 in moet klopt dat?
Wie kan het mij vertellen
groetjes Bart

Dankje voor de reaktie
Ik ga hem meteen bestellen.

Groetjes Bart

als je de thermostaat doorverbind en het nog steeds 6,2graden is na 2 uur kan het ook liggen aan dingen in de koelkast die te dicht tegen de achterwand liggen waardoor er weinig circulatie komt, een fan schuin bovenin kan dit verschil opheffen .

ook meteen even in elkaar geflanst , er zat al een draad achterop m'n koeler van een ander project , dus een relais en een 12v computerfannetje aan een stuk pvcbuis geschoven en de koelkast is een liebherr geworden :P

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_0034.jpg