Over het inspelen, dat kan nog gekker. Ik heb ooit in een mailing-discussion-list een discussie gevolgt over inspelen met muziek vs. inspelen met witte ruis vs. inspelen met roze ruis. Er zijn ook speciale cd's voor te krijgen.

Inspelen voor mechanische componenten (platenspeler, luidsprekers etc) is nog tot daar aan toe, en valt nog logisch te verklaren.
Dat is denk ik ook de oorsprong van de hele inspeel-manie. Voor platenspelers waren speciale inspeel-lp's wenselijk, die hadden namelijk oneindige groeven zodat het onbeheerd door kan draaien en de ophanging van de naald of luidspreker in 'vorm' kan komen. Maar voor een cd-speler met repeatknop is dat natuurlijk waanzin, maar toen hadden de marketingboys het product al verzonnen.

Kunnen we niet ergens deze site opgeven voor beste oplichterssite van 2011? Ik zou zo graag die hele site volschrijven met waarheid. Echt zelfs mensen die ik wel kan wurgen zou ik nog behoeden voor dit soort malafide praktijken. Het voelt zo verkeerd.

Oke maar nu eerst ff mijn usb-verlengkabel inspelen mensen. Ik heb het idee dat mijn 1en en 0en niet vol genoeg zijn.

Ik zal eens een jack-jack gitaarkabel scoren, kijken wat m'n gitarist zegt, misschien krijgt ie wel een breder stereobeeld (Mono-signaal) en een dieper en voller laag in het hoog, beter afgebakende instrumenten tegen een zwarte achtergrond en kan ie eindelijk de afzonderlijke snaren horen bewegen. En misschien kan hij nu horen of hij noten, of tonen speelt :+

Ik heb vorige maand een nieuwe harddisk gekocht het inspelen is nu eindelijk achter de rug.
De discussie's hier op co zijn nu dieper maar toch niet te zwaar, de details zijn scherper afgebakend maar toch niet zo scherp dat je niet meer durft te posten. De mods komen plezieriger over maar zijn toch nog streng genoeg en dominant maar toch met een vriendelijke ondertoon. De boventonen zijn wat meer afgevlakt en hinderlijke discussie zijn onderdrukt. De ruis tussen de letters is wel licht toegenomen maar wordt weer gecompenseert door een goede zwart van de tekst. Het luchtige karaketer van dit forum is wat romiger geworden zonder een ranzige bijsmaak. De creatieviteit van de geshowde schakelingen zijn duidelijk van een hoger niveau met een dieper gedefinieerde precisie. De schakelingen komen verder het beeldscherm uit met een oneindig gevoel voor 3d en dynamiek.

Inspelen van draaitafels en bandloopwerken is (en was vroeger zéker) normaal, net als bij het inrijden van een auto.
De fijnmechanische bewerking is niet voldoende om assen feillos te draaien. Ook lagers zijn niet exact op maat. De combinatie loopt daarom aanvankelijk stroef, totdat ze op elkaar ingeslepen zijn.
Berucht was vroeger de wow van een brandnieuwe taperecorder (zelfs van Revox !), die na een perode van zo'n 100 uur verdwenen hoorde te zijn.
Aangezien elektronen echter door vacuum lopen zullen die het vacuum echt niet hoeven inslijpen. Inspelen is dus onzin !

Digitale apparatuur heeft hier geen last van, omdat de timing van signalen niet door mechanische componenten beïnvloed kunnen worden. Ten eerste is er de foutcorrectie en oversampling en verder wordt het singnaal pas gevormd in dynamische geheugenchips, schuifregisters en D/A converters. Hier wordt de tijd bepaald door de zeer nauwkeurige klokfrekwentie en niet door de netfrekwentie en/of mechenische eigenschappen.

@pientertje:
Moet je natuurlijk wèl eerst een vervormingsmeetopstelling weten te vinden, die ten eerste zulke kleine afwijkingen kan meten, ten tweede een dermate kleine foutmarge heeft, dat je meetwarden niet binnen de foutmarge vallen en ten derde, een drift heeft over de totale meettijd èn over kortere termijn, die klein genoeg is om je meting niet waardeloos te maken. Succes!!

Tsjonge jonge, het staat wel garant voor uren leesplezier:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=108585.0

Die van de tweede post, is dus die gast van HighEndPassion, van de IKEA diffusors en de RCA Tweakers... :P

Bij de Audiofabriek verkopen ze ook handige spullen ;)

Vergulde wandcontactdoos
http://www.deaudiofabriek.nl/catalog/3445396-HMS-ENKEL-BEIGE

Sand wraps!
http://new.deaudiofabriek.nl/catalog/12256009-AC-Sand-wraps

Platenspeler tuning mat!
http://www.deaudiofabriek.nl/catalog/3435084-TU-800EX-TUNING-MAT

Masterbase!
http://www.deaudiofabriek.nl/?page=12263083

En loodbitumen, ook zoiets moois!

Het is in ieder geval een goede manier om makkelijk en legaal rijk te kunnen worden!

Wat volgens mij ook nog een probleem is bij high-enders. is dat ze nieuwer willen (lees het oog, eksters?) en dat staat er bijvoorbeeld op Marktplaats een advertentie met daarin de text: Dit is één van beste versterkers die er is!.....Waarom verkoop je hem dan!!?

En ik moet wel toegeven dat ook ik wel eens wat duurs heb gekocht zoals bijvoorbeeld de Cambridge Azur 640c cd-speler.

Nou, dat is echt je reinste zooi.

Gammele cd lade zoals in een midisetje van weinig. Ik heb er één terug gebracht, die deed het niet.
De tweede werkte prima maar als ik één cd afspeelde op een bepaalde track begon de cd-speler te janken en over te slaan, heen en terug in de track! Echt, hij maakte een jank geluid! Nog nooit eerder meegemaakt maar ook bij maar één cd. Alle andere cd-spelers hadden hier uiteraard geen last van. De cd had geen krassen.

Toch, hij klonk erg goed!

Later eens een Philips CD-650 gekocht voor 25 euro en het extra filter circuit gebruikt wat erop zit en vervolgens de Cambridge naar een kwartier in de kast gezet! De philips CD-650 heb ik nu steeds, goed klinkende speler!

Ik heb nu inmiddels ook niks nieuws meer in huis staan. Ik gebruik normale kabels tussen de componenten en mijn stekkerdoos was 4,95 bij de Action!

Een Phlips CD-650 en een Sony CDp-502ES cd-speler. Een Marantz PM-64MKII versterker. B&W DM2 en Sony SS-3300 luidsprekers en ik ben dik tevreden mee.

Ik weet wel een mooie test voor vergulde netsnoeren. Een spectrum analyser er mee voeden en dan kijken of de ruisvloer daalt. Wel een digitale natuurlijk want analoge signalen zijn niet gevoelig voor invloeden van buiten af. Ten minste dat idee krijg ik bij het lezen van al dat rare spul.

Maar nu even echt serieus. Ik moet zeggen, ze hebben ergens gelijk. Ik heb pas mijn installatie geupgrade en ik moet zeggen dat ik inderdaad duidelijk verschil hoor. Het muziekbeeld is veel ruimtelijker geworden, ik hoor meer details. Bassen zijn veel gedefinieerder en ik hoor inderdaad details die ik eerst niet hoorde. Ik heb nu een NAD versterker met twee KEF Q80 speakers staan ipv mijn sub-high end monoblock single ended FAS-ecl86 buizen versterker op de foto hieronder
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/12/aftraptm8.jpg

Op 15 januari 2011 23:01:24 schreef Gekke Henk: [....]
Vergulde wandcontactdoos
http://www.deaudiofabriek.nl/catalog/3445396-HMS-ENKEL-BEIGE

Vergulde WCD's verkpen ze ook bij de betere elektrohandel. Dan is ook de buitenkant verguld (en niet beige) en ze kosten, geloof ik, nog minder ook ! >:)

Op 15 januari 2011 21:04:21 schreef Tidak Ada:

Aangezien elektronen echter door vacuum lopen zullen die het vacuum echt niet hoeven inslijpen. Inspelen is dus onzin !

Heb je het hier over radiobuizen? Zo ja: die dingen krimpen en zetten uit door de temperatuur, 't vacuum wordt eveneens beïnvloed door de temperatuur en de werking van de getter. Het is niet heel onwaarschijnlijk dat buizen in moeten spelen.
De eerste uren na het ingebruiknemen verlopen de specificaties heftig - zo heftig dat een gematched setje buizen onzin is.
Het een en ander staat érgens uitgelegd, ik weet niet meer waar. Als ik de bron tegenkom dan zal ik 't posten.

Op 15 januari 2011 21:04:21 schreef Tidak Ada:

Bollocks. Ik heb laatst wat I-V-curves van een simpel EZ80-buisje opgenomen, en pas na een half uur waren die dingen zodanig gestabiliseerd dat ik ongeveer 2x dezelfde curve kon opnemen. Da's natuurlijk prima te verklaren: zo'n ding wordt warm, en het duurt een tijdje voor alles lekker thermisch in evenwicht is en alles op een evenwichtslengte is.

En denk niet dat het met silicium zoveel beter is: ik heb ooit eens een serie metingen gedaan waarbij d'r een apparaat (boxcar integrator, dingetje van stanford research systems voor het meten van snelle analoge signalen) 5 uur opwarmtijd nodig had voor-ie was uitgedrift. We lieten 'm daarom ook maar gewoon continu aan staan, zodat we om 10 uur 's morgens konden meten ipv om 2 uur 's middags.

Dat is geen inslijten of inspelen maar gewoon opwarmen. Dat is zelfs wiskundig te bewijzen bij halfgeleiders.
Bij buizen kan ik me wel voorstellen dat het ijzerwerk zich gaat zetten en daardoor bv interne capaciteit iets verandert. Lijkt me niet dat je daar onder de 20 KHz last van gaat krijgen.

Voor [eind]buizen heb je dan ook nog het punt dat de emissie na verloop van tijd minder wordt. Ik heb hier een pushpull-el34 staan, en met nieuwe buizen d'r in klinkt-ie wat helderder dan met buizen die een half jaar continue hebben staan draaien.

Voor transistors heb je iets soortgelijks: als d'r helemaal niks gebeurt met transistors terwijl je ze gebruikt, dan zou je ook geen 'badkuipcurve' hebben.

Klopt, ik heb meermalen halfwerkende torren gezien. Alles gewoon goed maar nagenoeg geen beta meer.

Op 15 januari 2011 21:00:08 schreef benleentje:
...
De mods komen plezieriger over maar zijn toch nog streng genoeg en dominant maar toch met een vriendelijke ondertoon.
...

Nou ja, dat kun je zelfs een audiofiel niet wijsmaken.

Ik heb nu echt bijna alles voorbij zien komen wat de geluidsbeleving verbeterd. Er is echter nog weinig aandacht besteed aan het soort verlichting. Een gemiddelde lamp zend oncontroleerbare fotonen uit die overal tegen aanbotsen ze botsen ook tegen de geluidsgolven voordat ze je oor bereiken.
Ik ben nu nieuwsgierig naar het soort lamp dat de muziek nog verder kan verbeteren.

Bij buizen speelt er naar mijn idee toch nog iets meer. In principe zijn ze in de fabriek al "ingespeeld", maar de kathodeoppervlakte en daarmee de emissie zou toch best nog wat kunnen veranderen gedurende het eerste gebruik. Ook zal de getter nog wat gasresten opnemen.

Neemt niet weg dat voor de meeste electronische onderdelen en natuurlijk voor kabels het inspelen onzin zal zijn.

@fred101: ik kan me dan ook best voorstellen dat d'r apparaten zijn die 'ingespeeld' moeten worden omdat d'r componenten zijn die nog niet helemaal 'stabiel' zijn qua specs. Ik kan me echter *ook* voorstellen dat d'r apparaten zijn die helemaal nada niks meer veranderen qua klankkleur, maar dat het enige wat verandert is de beleving van de audiofiel.

En 'wetware', oftewel datgene wat tussen je oren zit, is raar spul. Ik heb ooit eens een nieuw phonotrapje gekocht, wat inderdaad beter klonk dan alles wat ik daarvoor in huis had. Het *bijeffect* van dat ding was dat m'n TV beter klonk (verstaanbaarheid werd beter).

Het enige wat ik me daarvoor kan bedenken is dat dat phonotrapje bepaalde klanken 'makkelijker aanbood' aan m'n gehoor, zonder allerlei rare vervormingsproducten, waardoor m'n gehoor bij andere bronnen voortaan wist dat allerlei boventonen niet relevant meer waren. Anyway: wierd shit.

Overigens maakt dit ook dat je audiofilie kunt zien als een stukje 'training' van je gehoor. Net zoals je frans, duits of russisch kunt leren, waarna iets wat eerst klonk als 'grznyroddimov' opeens duiding voor je krijgt. Voor die effecten hoef je een CD-speler dan ook niet te kopen, maar is het voldoende om d'r een paar dagen naar te luisteren ;-).

Anyway: dat soort processen zijn moeilijk te meten, en nog veel lastiger te 'bewijzen' (iets waar veel lui hier op CO behoefte aan schijnen te hebben). D'r zullen hier best hele goede electronici rondlopen, maar voor dit soort dingen heb je meer aan neurologen/cognitieve wetenschappers/neurofarmacologen. En zelfs die moeten erkennen dat ze op sommige punten geen idee hebben hoe onze hersenen werken, en dat sommige 'dogma's' helemaal niet zo vast zijn.

En dat d'r gehaaide verkopers zijn die mafkezen met te veel geld de meest idiote onzin aansmeren ach, 'idiots are there to be exploited, and this is only just'.

@alex278: we hebben een "Ornitholoog" nodig denk ik, want het zijn hele vreemde vogels die hi-enders.

Gr. Hans.

Ik heb al eerder in het verleden het begrip psychofysica aangeroerd. Dit is een serieuze tak van wetenschap, die zich bezighoudt met de percetie van fysische verschijnselen en de verwerking daarvan in de zintuigorganen en het brein.

Heel bekend zijn de optische spelletjes, o.a. m.b.t. de blinde vlek (intréplaats van de nervus opticus in de retina) maar ook van allerlei andere eigenaardigheden van onze waarneming, onderandere veroorzaakt door de manier waarop onze zintuigorganen met de geboden informatie omgaan. Op z'n zachtst gezegd is dat niet lineair.
Als je bijvoorbeeld de zenuwpulsen van het slakkenhuis (ons gehoororgaan) direct op een versterker zou aansluiten, dan vraag je je af hoe we ooit tot het begrip van HiFi kunnen komen. Ik heb het gehoord via een kattencohlea en daarbij was het geluid uit een ouderwetse telefoon met koolmicrofoon een streling voor het oor....

Sindskort gebruik ik bij de zelfbouw glass audio vintage ERO MKT1813, de oude groene. Zijn wat moeilijk te vinden maar ik heb nu een voorraadje in gangbare waarden tot 10µF 1000V. Niet te vergelijken met de huidige gele MKT1813.
Dit is geen hi-end maar echte werkelijkheids weergave.

(Binnenkort meer in dit theater)

Ik vraag me af waarom audio zulke idiote spullen te koop zijn, maar dit met beeld totaal niet leeft . . .

Er zijn amper videofiele tv's en randapparatuur te koop . . .
(hooguit enkel HDMI kabels)

Jij hebt nooit gekeken wat d'r te koop is qua lenzen voor een fototoestel, en hoeveel dat kost?

Je moet trouwens ook eens kijken wat mensen allemaal niet vertellen over spaghetti en olijfolie. Eerste persing van een klein olijfboomgaardje in toscane!

Maar met lenzen is een duidelijk verschil te zien. Heel simpel de scherpte is beter bij de dure lenzen. de L lenzen van canon zijn bijvoorbeeld de top. Je betaald meer en je krijgt ook meer.

enkel een paar stoelpoot viltjes voor 1200 euro Tsjah kan met niet indenken dat daar meetbare resultaten meet te maken zijn.

Op 16 januari 2011 21:13:36 schreef alex278:
Jij hebt nooit gekeken wat d'r te koop is qua lenzen voor een fototoestel, en hoeveel dat kost?

Je moet trouwens ook eens kijken wat mensen allemaal niet vertellen over spaghetti en olijfolie. Eerste persing van een klein olijfboomgaardje in toscane!

Om over wijn maar te zwijgen.. dat zijn verdorie gegiste geplette druiven ! eet die toch als ze vers zijn.

En yogurt dan. Elk merk gooit er zijn bacterien mix in... bah , rotte melk, en melk op zichzelf dan.. da komt uit een koe, een van de vuilste, stinkendste, en domste beesten die er rondlopen...