Hoi allemaal,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben McKaamos, ergens in de 20 jaren oud en altijd bezig met ideeen uit te denken.
Dat laatste is een hele irritante eigenschap die mij soms met vragen laat zitten die ik niet zelf kan beantwoorden, en dan veeg ik het hele idee van tafel of ik blijf met een knagende vraag zitten waar ik hulp bij nodig heb.

Vandaar dat ik me voor het eerst hier registreer. Ik ken de site al langer maar ik vind het nu toch echt tijd om eens een post te zetten.

Ik wil graag USA stijl verlichting in m'n auto hebben.
Dat houd in dat de knipperlichten gedimd mee branden met de dimlichten van de auto.
Zodra er richting aangegeven moet worden, gaan de knipperlichten dan tussen gedimd en volle sterkte wisselen.

Ik weet dat hier kant-en-klare sets voor te krijgen zijn (bijvoorbeeld www.uslights.nl ) maar ik denk dat dit voor mij een haalbaar project is om zelf te doen.
Ik kan schema's lezen en zelf solderen, maar hele schema's zelf uitwerken is niet m'n sterkste punt (zacht gezegd).

Eerder heb ik al iemand dit zien bereiken met een keramische weerstand en een paar diodes om zo de spanning te limiteren wanneer er geen richting aangegeven wordt.
Nadeel daar van is dat die weerstanden warm worden en dat dit niet heel geweldig werkt als je LED knipperlichten hebt.
Daarom zou het met PWM moeten zodat dit ook goed gaat met LED verlichting.

Daarom is dit wat ik heb uitgedacht. Er zitten wat dingen in waar ik niet uit kom, en dat zal ik hier na even toelichten.

http://img694.imageshack.us/img694/5082/uslights.png

De blauwe draad is de draad voor de koplamp (dimlicht).
Oranje is de knipperlicht draad. Rood en donkergroen respectievelijk positief en massa.
Paars is gebruikt voor wat tussendraadjes.

Zolang het dimlicht uit is zal het linker relais schakelen zodra er stroom op komt en de stroom doorsturen naar het knipperlicht.
Wanneer het dimlicht aan staat schakelt deze het rechter relais en zet de plus (12volt) door naar het linker relais welke in rust stand de stroom naar een PWM schakeling zal zetten (hier heb ik nog geen schema voor, iemand ideeen? zie later).
Wanneer het knipperlicht dan begint te knipperen zal de schakeling steeds wisselen tussen de 12volt van de knipperlicht hendel bij het stuur en de PWM schakeling.
Daarom heb ik achter de PWM schakeling de twee draden samengevoegd en een diode tussen de PWM en de samenvoeging geplaatst.

Hier zit de eerste vraag: Moet de PWM schakeling inderdaad op deze manier beschermd worden? En is de diode dan afdoende? Welke diode zou dit moeten zijn?

De tweede vraag: Gezien de knipper-relais van de auto zelf een belasting van 21watt verwacht, zal het relais wat aan de knipperlicht draad hangt geen problemen veroorzaken? Zijn hier anders betere oplossingen voor?
Wanneer een LED zonder enige weestanden (om verbruik op te vijzelen naar 21watt) wordt geplaatst zal het systeem in ieder geval extreem snel gaan knipperen. Meer belasting maakt het langzamer?

Derde vraag: Het PWM circuit wil ik graag instelbaar hebben. Iets met een schakelaar en een setje weerstanden om de hoeveelheid "dim" in te stellen is afdoende. (potmeter maakt het alleen maar lastiger om beide kanten gelijk te krijgen)
En kan zo'n circuit ook 21 watt (bij 12volt) aan?

Ik zat er ook nog aan te denken om er een schakelaar voor te zetten zodat ik kan wisselen tussen normale verlichting en US style. Dat mag niet zo'n probleem zijn. Gewoon genoeg polen en twee standen om de hele rits af te koppelen en de originele bedrading door te verbinden.

Edit: Ik zie net dat ik een rode draad teveel heb getrokken, direct naar de PWM. Die mag je weg denken.

Technisch is alles mogelijk. Of je gezeur krijgt met de Hermandad of de APK is weer een heel andere vraag. De regels zijn in sommige opzichten zo streng dat zelfs lampjes met blauwe coating en LED-lampjes niet toegestaan zijn op de openbare weg.

Als jij de McKaamos bent uit Heerenveen met de Opel Kadett vind ik dat je een erg leuk idee hebt ;)

De US-Lights zijn net zo goed toegestaan als politiestrepen.. Zolang je een goed excuus hebt kun je jaren doorrijden.
Het is namelijk zo dat europese auto's eenmaal een aparte signalering hebben bedacht voor het afslaan en/of alarmeren.
De kans dat je er dus mee door een keuring komt is gering.

Wil je het toch uitvoeren zou ik een relais op het knippersignaal hangen en er een 12V bij aanvoeren voor de rem.. Zo kun je ook knipperen tijdens het remmen..

Dus niet Uit uit in maar in in uit :P
Wie kan dit voor mij tekenen?

De voeding van de aan/aan relais komt van het knipperlicht en de stroomtoevoer komt OF van de rem (default) OF van de 12V voeding en de uitgangspin gaat naar de lamp

de nieuwe mustangs hebben nu richtingsaanwijzers die niet meer knipperen maar bestaan uit 4 felle leds die sequentieel aan gaan. net een looplicht wat in de gegeven richting loopt.

Ja maar dat is een nieuwe auto.. Die is goed gekeurd, maar een Kadett van 20 jaar met LED of een afwijkende signalering kon men toen nooit bedenken dus het wijkt af van de keuringseisen voor die kadett

Ik vind persoonlijk amerikaanse auto's niet geweldig, maar rij er al jaren in. En ik heb er in al die jaren nog nooit een gehad die anders knipperde dan een eurpeese auto.

Over het algemeen worden die lichten ook aangepast voor de Europese markt, zoals Oranje knipperlichten, geen bermverlichting, H4 koplampen etc.

Kan me nog herinneren dat begin 90 bijna ALLE Amerikaanse auto's een 3e remlicht hadden , in NL was dat destijds zelfs verboden.

Groeten, Bram

Afgezien van keuring of politie kan de verzekering ook moeilijk gaan doen bij aanrijding enzo. Al met al nogal een risico maar dat is natuurlijk geheel aan jezelf om dat te nemen.

Op 20 januari 2011 01:32:23 schreef DennisPochenk:
Als jij de McKaamos bent uit Heerenveen met de Opel Kadett vind ik dat je een erg leuk idee hebt ;)
[...]
Wil je het toch uitvoeren zou ik een relais op het knippersignaal hangen en er een 12V bij aanvoeren voor de rem.. Zo kun je ook knipperen tijdens het remmen..

Dus niet Uit uit in maar in in uit :P
Wie kan dit voor mij tekenen?

De voeding van de aan/aan relais komt van het knipperlicht en de stroomtoevoer komt OF van de rem (default) OF van de 12V voeding en de uitgangspin gaat naar de lamp

Nope, ik kom niet uit Herenveen.
Maar ik denk dat ik wel weet wie je bedoelt. Toevallig ene K de V?

Dat idee om bij remmen anders te schakelen is een heel goed plan. Ik was alleen aan het prutsen met de schakeling op de voorkant. Achterkant moet op termijn ook, dus daar moet ik dan ook nog een keer over brainstormen.

Ik heb trouwens geen Kadett, maar wel een duitse auto die ook is uitgebracht onder andere merknamen in de USA en Australië.

Op 20 januari 2011 07:43:50 schreef GJ_:
Ik vind persoonlijk amerikaanse auto's niet geweldig, maar rij er al jaren in. En ik heb er in al die jaren nog nooit een gehad die anders knipperde dan een eurpeese auto.

Is dat een import of een die hier gebouwd is?
Met een import heb je veel grotere kans dat het er op zit.
Als je een Ford Mondeo rijd is dat ook een amerikaan, maar die worden gewoon in europa gebouwd :P

Op 20 januari 2011 01:16:37 schreef plankgas:
Technisch is alles mogelijk. Of je gezeur krijgt met de Hermandad of de APK is weer een heel andere vraag. De regels zijn in sommige opzichten zo streng dat zelfs lampjes met blauwe coating en LED-lampjes niet toegestaan zijn op de openbare weg.

Blauwe coating mag ook inderdaad niet. Andere kleuren dan de kleuren die de APK aangeeft zijn afkeur.
Blauwe coating mag alleen als dat is om de kleurtemperatuur te balanceren op halogeen verlichting.

Verder begrijp ik jullie bezorgdheid, maar US-Light is niet meer verboden.
Een tijdje terug heb ik nog een digitale versie van de APK regelgeving doorgespit en er wordt niet meer over gerept.
Net als Xenon verlichting. Dat mocht eerder ook niet, en nu wel. En als het bouwjaar van de auto 2007 of later is moet er een wis-was installatie en projectorlenzen op zitten.
En zo ook met het derde remlicht. Die kent iedereen wel ;)
Window tint (blinderen van de ruiten) mocht vroeger ook niet, en nu mag het wel mits vóór de B stijl minimaal 55% doorlatend is. Er achter ook, maar als je een rechter buitenspiegel hebt mag je de ruiten achter de B stijl zelfs helemaal dicht verven.
LED verlichting is tegenwoordig ook toegestaan, mits alles voldoet aan de regels. Remlichten achter moeten altijd een rode reflector hebben, kleur van de knipperlichten moet goed zijn (wit of oranje voor, oranje of rood achter), etc.
Remlicht flashers zijn nu sinds 2 jaar ook toegestaan. Mercedes kwam met het idee om bij het indrukken van het rempedaal eerst een paar keer kort te knipperen voordat de remlichten vol gaan branden.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (4%)]

K de V noemt zich McDutch :P

Het gaat mij er niet om of de betreffende lichten illegaal zijn of niet maar de signalering voor jou auto is compleet anders, tegenwoordig hebben US auto's ook knipper-signaal lampen omdat het gewoon veiliger is.
Het kan dus dat de signalering afgekeurd kan worden.
Mijn aansluit idee fungeert ook prima voor de koplampen maar gebruik daar ipv de rem draad de draad van de koplampen.

Ik rij zelf een Ford Capri MK1 (met signaleringslichten) en ben nu een Dodge Charger aan het restaureren die inderdaad ook via de remlichten signaleert.

Klopt idd, van K de V ;) Maar z'n MSN adres zit onder mijn domeinnaam.
Misschien denk je wel aan de goede persoon, maar heb je de verkeerde lokatie en auto type ;)
Zou ik je ergens van moeten kennen of is het "via via, wel eens van gehoord"?

Ik zal jouw idee nog eens een keer nalezen en kijken of ik daar een schematje van kan tekenen.
Heel helder vind ik het namelijk niet, maar misschien kom ik er wel uit.

Succes met de Charger iig :) zijn zulke vette bakken :)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (42%)]

Op 20 januari 2011 09:35:52 schreef McKaamos:
Is dat een import of een die hier gebouwd is?..

Een? Verschillende. Dodge (3x), Chevrolet (5x), Chrysler (5x), Pontiac (1x), Jeep (2x), verschillende types maar allemaal amerikaanse modellen. Alleen de laatste 4 Chryslers (Grand Voyagers) zijn wel in Europa gebouwt (bij Steyer, Oostenrijk).

@ MSN
Dennis:
Wat voor auto heeft McKaamos? :p
McDutch :: If this is what it comes down to.. :
Euh
McDutch :: If this is what it comes down to.. :
opel astra ofzo

Ik zat er toch niet ver naast.. :P
Maar dankjewel, de Charger gaat nog een tijdje duren want heb hem vorige week voor het eerst sinds 15 jaar gestart en ik knap hem op na hij toen betrokken is geweest in een verkeersongeval en in brand is gevlogen.. Hij is nooit opgehaald van het het politiebureau dus mocht ik hem meenemen.

Gezien het zware falen van mijn computer kan ik niet bij een hoop programma's dus maar even in paint.
Zo bedoelde ik het en ik heb het nagekeken en het zit exact hetzelfde in de Charger.. (het is overigens Rem OF achterlicht.. Ik zal voor je achterlicht gaan zodat mensen je nog zien remmen..
En dat zet je dus gewoon achter de schakelaar aan het dashboard..
http://i54.tinypic.com/10nrmzn.jpg

[Bericht gewijzigd door DennisPochenk op (17%)]

Nou, ik rij ook geen Astra hoor ;) Wel iets leukers nog (naar mijn mening dan) maar heel ver zit je er nogsteeds niet van af.

Maargoed, ik denk dat ik een nog veel slimmere methode heb gevonden om het idee vorm te geven.
Schijnbaar is het, in theorie iig, mogelijk om alle fittingen te vervangen aan de achterkant voor drie polige versies en lampjes met twee gloeidraden.
Het zouden inschroef fittingen moeten zijn bij mij, en allemaal met een gelijke vorm. Even wat fittingen scoren van het remlicht en dan alle lampen daarmee voorzien. 1 gloeidraad voor dimlicht en de andere voor de originele functie van de lamp.

Als dat toch niet kan, dan ga ik maar eens naar alternatieve schakelingen kijken. Iig heel erg bedankt voor het mee denken :) Ik kan wel wat met de gegeven info iig :)

Als het goed is heb je geen schroeffittingen.. Omdat dat los trilt en je dus geen licht meer hebt.

Maar succes :)

En ja... Met 2 gloeidraden kan het ook maar dan zie je savonds het knipperen amper omdat het grootlicht al aan staat..