Hallo,
Ik heb twee speakers maar als ik ze op de pc aan sluit is het geluid heel zacht.
nu heb ik iets gehoord van 4ohm en 8ohm, maar ik weet niet precies wat hier mee bedoeld werd, zou het kunnen zijn dat het 4ohm speakers zijn en de pc 8ohm speakers ondersteund?
zou dit probleem worden opgelost met een versterkertje? en zo ja, hoeveel watt en welk schema zou ik hiervoor kunnen gebruiken?
Dit is vast een bekend probleem met een simpele oplossing, maar ik heb geen verstand van audio elektronica.
vriendelijke groeten
Meer info nodig.
Actieve of passieve luidsprekers?
Heeft je geluidskaart 'n ingebouwde versterker (vroegah gangbaar, in te schakelen met een jumpertje) of niet?
Hoeveel herrie wil je maken?
De impedantie is niet zo heel belangrijk.
Ik heb niet zoveel kennis op dit gebied.
Ik denk dat ze passief zijn omdat ze goedkoop zijn, maar verder heb ik er geen idee van.
Geluidskaart moet je me helemaal niet om vragen.
En veel herrie hoeft niet, gewoon "nominaal"
Als die andere dingen echt uitgezocht moeten worden, kan je dan zeggen hoe ik dit moet doen?
thx voor de response
Zit er, behalve je mini-jack (koptelefoon plugje) ook een voedingssnoer aan de speakers? Dus een stekker in een stoptkontakt? Dan actief. Zoniet: passief.
Als passief: je koopt voor heel weinig, mogelijk zelfde als wat deze gekost hebben een paar simpele actieve speakertjes. Dat lijkt me simpelste oplossing. Of wil je perse zelf iets bouwen?
Passieve speakers hebben geen ingebouwde versterker. Om daar voldoende herrie uit te krijgen moet je dus 'n externe versterker hebben...
In de gebruiksaanwijzing van pc of geluidskaart staat wel of er een eindversterker in zit of niet.
De 10w versterker (levert minder dan 10w, zie datasheet) is geschikt voor je doel. Houd je wel strikt aan de aangegeven onderdelenlayout, gebruik de zoekfunctie van het forum voor tips.
Ik ben aan het uitzoeken of de speakers actief zijn (ze staan niet hier)