Nieuwe vrachtwagens zijn uitgerust met een adblue systeem en een NOx sensor. De NOx sensor heeft als functie te controleren of je met adblue rijd, of dat het systeem werkt. Als de sensor vaststelt, dat je zonder adblue rijd, of het systeem niet werkt, dan zorgt de ecu ervoor,(wettelijk voorzien door de EU), dat het vermogen sterk gereduceerd word. Dat hele verplichte adblue systeem, dat hapert om de haverklap, en door de controlerende functie van die NOx sensor, zit je elke keer met een "georganiseerde" vermogensbeperking, en kun je niets anders meer doen, dan je naar de dichtsbijzijnde garage begeven. Je kunt het zo stellen, het hele voertuig is perfect in orde, alleen die aangebouwde poespas, die niets met de werking van het voertuig te maken heeft, hapert regelmatig, en moet dan maar (op bevel van de EU) het hele voertuig saboteren. Dat kost handenvol geld, en ik wil daar een eind aan maken. Hoe kan ik de NOx sensor overbruggen zodat de ecu denkt dat er niets aan de hand is, en ik het systeem kan laten herstellen bij thuiskomst. Alvast bedankt voor de eventuele medewerking.

Enige idee wat die NOx gassen met een mens doen? Ze zijn stukken schadelijker dan alle roetdeeltjes bij elkaar(al zijn de roetdeeltjes van tegenwoordig schadelijker dan vroeger). Daarnaast, die zure lucht die vrij komt doordat de verbranding niet goed gaat, wordt allemaal naar binnen gezogen bij degene achter je, met een flinke vergroting van longkanker. Naar de garage er mee dus!

(Overigens is die NOx sensor 95% zeker analoog dus je zou zijn gedrag eens kunnen meten)

Negen van de tien keer is het niet de sensor maar de vervuiling in het systeem de oorzaak .

Maar waarom koop je geen goedkoop scantooltje kun je zelf naar hartelust rommelen en resetten aan je truck .

Je moet er wel een hebben die voor trucks is gemaakt .

Die sensor is zoals gezegt analoog en werkt met een pompstroom.

Hier de werking nader uitgelegt.

http://www.amt.nl/Nieuws/Werking-NOxsensor-20069.htm