Dank je! (oeps, dit was bedoeld als reply in ander draadje maar heb nieuw draadje gestart)

Helaas heb ik ook geprobeerd om 12V aan te sluiten en een motor (36ohm) parallel aan de leds te laten draaien.

Dit lukte even totdat ik de bekende magic smoke midden in mijn gezicht kreeg. Het lijkt hier wel elektronica nieuwjaar!

2 TIP122 en 2 TIP127 torren armer, maar 2 verbrande vingertoppen rijker (wilde even voelen wat er nu kapot gegaan was) ben ik nu weer terug bij af. Ik heb er maar 5 van elk gekocht dus kan voorlopig nog 1 keer een brug proberen.

Ik had eerder verwacht dat de leds de moed op zouden geven, bij 12V, en niet de, in mijn ogen zware, torren.

http://img18.imageshack.us/img18/5988/hbridgewhatwentwrong.jpg
Hier het gebruikte schema.

De diodes heb ik zo gezet dat de ring aan de puntzijde uit het schema zit.

De vraag is of er fouten in het schema zitten of dat 12V gewoon buiten de spec valt van deze schakeling, ik hoop op het laatste, ik heb ook accu's van 7,2 en 7,4V liggen die veel stroom kunnen leveren. (rijaccu's rc auto's) Indien 12V buiten spec is kan ik deze gebruiken.

Is PWM2 geïnverteerd tov PWM 1 ?

Als je de brug voedt met 12V, en op een stuurlijn komt 5V te staan, gaan zowel de NPN als de PNP in geleiding. Resultaat = kortsluiting.

Er is een PWM signaal op de ene lijn OF op de andere lijn.

De tweede reply snap ik nog niet, dat is wss het echte probleem, maar zal er over denken.

Daarnaast is dit een gevaarlijk brugje, al voedde je het ding met 5V, bij de overgang van 0 naar 1 komen beide torren in geleiding.

Je zou aan beide stuurlijnen een pullup-weerstand naar de 12 Volt kunnen plaatsen, je moet dan wel nog een npn-transistor (BC547) plaatsen tussen de stuurlijnen en de Arduino.

Sorry voor mijn onwetendheid maar als er geen pwm signaal is zijn beide PNP torren in geleiding en beide NPN torren niet in geleiding.

Als er aan 1 zijde een hoog signaal komt dat gaat aan die zijde de PNP toch uit geleiding en de NPN toch in geleiding???

Ik weet dat ik iets niet snap want er kwam rook uit maar ik zie het nog niet.

Die sluiting geldt dat alleen bij het hoog/laag worden van het PWM signaal of tijdens het gehele hoog zijn van het signaal?

Mijn uitgangspunt was deze schakeling:
http://www.robotroom.com/BipolarHBridge.html

Het verschil is (denk ik) dat hier alle torren apart voorzien worden van een stuurspanning???

Ik dacht dat het PWM signaal gesynchroniseerd moet lopen om op tijd de juiste "deuren" open en dicht te hebben.

De transistor gaat geleiden bij een spanning van ongeveer 0,6 volt over de basis-emitter, pas als de spanning van de basis van de TIP127 boven de 11,4 volt (12-06) is zal de transistor niet meer geleiden. Als je met 5 volt aanstuurd komt de spanning op de basis van de TIP127 dus nooit boven de 5 volt, be-spanning is dan 12 -5 = 7 volt -> transistor staat altijd open.

Als er aan 1 zijde een hoog signaal komt dat gaat aan die zijde de PNP toch uit geleiding en de NPN toch in geleiding?

De NPN gaat idd. in geleiding. Maar wat doet de PNP? Die heeft +12V op zijn emitter, en er staat +5V op zijn basisweerstand. Dat is een verschil van 7V, en ruim voldoende om hem open te sturen. Gevolg: de PNP-torren blijven altijd in geleiding.

[Moet sneller leren typen :-) ]

Kijk ook hier eens.

[Bericht gewijzigd door pros op (14%)]

Dat is een mooie duidelijke uitleg pros, bij nader inzien is mijn verhaal waarschijnlijk vrij wazig, ik kan maar beter niet het onderwijs in.

http://img443.imageshack.us/img443/9233/hbridgepullup.jpg

Is dit een goede pull up schakeling?

"moet" nu weg naar open dag maar vanavond zal ik zeker naar de replies kijken.

Ja, als je die weerstanden aan 12V knoopt. Dan varieert de spanning op de collectors van de BC547's tussen 12V en 0V. Daar kan je dan weer een PNP/NPN-paar sturen.

Dus de basisweerstanden van 10k moeten tussen de pull up weerstand en de collector aangesloten worden?

Als de bc547 dan geleidt is de spanning op de basis (van de TIPS) nagenoeg nul en is bc547 dicht dan is het signaal aan de basis hoog (12V)?

(bij 5V heb ik gewoon geluk gehad dat de torren het kortsluitvermogen hebben kunnen wegstoken, het leek heel lang goed te werken, tot de 12V)

[Bericht gewijzigd door mechatron op (23%)]

De schakeling gaat nooit werken, zoals al meer mensen zeggen (zoals pros).
Inherent unsafe constructie, bij de minste of geringste 'slechte' flank knalt alles eruit. Met pull-ups is het uitstel van executie.

Je moet de transistoren ieder van een aparte driver voorzien, en als het kan met een korte delay ertussen.
Ik zou gewoon een geintegreerde brug kopen, daar zijn dit soort problemen netjes intern opgelost.

Op 30 januari 2011 10:53:29 schreef henri62:
Ik zou gewoon een geintegreerde brug kopen, daar zijn dit soort problemen netjes intern opgelost.

Dat lijkt me geen gek idee.

Als je perse een TIP brug wil gebruiken zou ik de torren omwisselen (emitters aan elkaar), en een level-shifter ervoor (kan met een tor, maar ik zou bv een TC427 oid. pakken.

Nog een kleinigheidje. Je LEDs staan zodanig dat ze 12V in sper over zich heenkrijgen als ze uit horen te zijn.... Dit kan je oplossen door de twee leds antiparallel te zetten, en met 1 weerstand van 330 ohm (ik zou voor 1k gaan) aan de tegenoverliggende motoraansluiting aan te sluiten.

LEDs mogen max 5V sperspanning hebben. In jou schakeling komt er 12V over te staan. In mijn schakeling max de Vf van de andere LED.

http://img254.imageshack.us/img254/5365/l298nalshbrug.jpg

Ik heb de pennen van een L298N zodanig gebogen dat deze op mijn bread board past. Ik begrijp het hele schema behalve de Rs aan pin 15.

Komt op deze uitgang een spanning te staan evenredig met de stroom door de motor? Dus 0V is 0A en Vref is 2A? (de L298N mag 2A max leveren).

Kan ik dit ook weg laten? E.v.t wel de weerstand plaatsen om de L298N te laten functioneren maar deze niet te gebruiken als input voor mijn uC?

Is 0,5 ohm een goede waarde voor deze weerstand? Lijkt me aan de erg lage kant maar een eind verderop in de datasheet staat deze waarde, in een andere schakeling weliswaar maar toch.

Als je de stroom niet wil meten, mag je de sense-weerstand vervangen door een rechtstreekse verbinding met GND.

Laatste update!

L298N werkt perfect, nu kan ik een motor bedienen zonder mijn vingertoppen te BBQ'en.
Geeft alleen wel spaghetti op het bread boardje.

Bij dergelijke schakelingen, waarbij grote stromen in- en uitgeschakeld worden, is een doordacht printontwerp net zo belangrijk als de componenten die je gebruikt. Maak daar dus géén spaghetti van... :-)