Heetste programma. (alle andere ook)
1 hoor en zie water binnenkomen
2 hoor en voel verwarmen
3 geen sproeifunctie
4 na openen en sluiten deur wel sproeifunctie (wast)
5 na 3 min weer brommen (machine trilt ervan)
water verwarmt wel geen sproeifunctie
6 na openen en sluiten van deur wel sproeifunctie
7 na 3 min weer brom
8 na enkele malen openen en sluiten van deur wel sproeifunctie
9 na 3 min weer brommen enz enz
Het lijkt wel of er iets wil starten dat hapert en dan stopt het en na openen en sluiten van deur draait weer 3 min.
Als ik naar de motor met de schoepen kijk staat die te trillen op zijn voet. Na openen en sluiten loopt het dan weer vlotjes voor 3 min.

Motor is ruim een jaar geleden vervangen(speling op de as)
Ik heb de motor gedemonteerd, extern loopt die als een zonnetje. Op verstopping gecontroleerd, niets gevonden.
Soda methode toegepast.

Weet iemand de/een oplossing.
Bedankt John

Staat ook op ander forum(http://www.klusidee.nl/Forum/about64094-0-asc-0.html) maar daar weet niemand de oplossing

Is het een magneetpomp??? (een zwarte pomp welke een zwart magneet inwendig heeft) of een standaard transport pomp welke een echte motor er aan heeft hangen???( met een grijs pomphuis) Bij de magneetpompen is het euvel vaak dat het magneet nog wel eens breekt, met deze euvels als gevolg. Als dat niet het geval is, meet de spanning op de pomp eens. Moet een goede 220 V zijn.

smd heeft gelijk, de magneetpompuitvoering gaf veel problemen.
Zodra je een nieuwe spoelpomp besteld krijg je een conventionele spoelpomp geleverd.
Deze kan zonder problemen erin worden gezet.

klinkt alsof de aanloopcondensator stuk is , deze zijn los te koop voor een 7 euro. ( zit langs de motor een alu ronde pot ) als deze stuk is verbrand de motor uiteindelijk , daarom zijn er types waar de motor als geheel werd verkocht ipv losse motor en los slakkenhuis.

(@smd en CVT)Super dat jullie mee willen denken.
Bedoelen jullie deze pomp? Daar zit een metalen haak omheen (magneet??). Die krijg ik er met geen mogelijkheid uit, het lukt mij niet om die een kwartslag te draaien.

http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/49069_3_1.jpg
http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/49069_1_1.jpg

Condensator heb ik door laten meten en was goed.
Bedankt John

die pomp op de 2e foto is de afvoerpomp , de pomp voor het wassen is groter en zit achterin. de condensator kun je niet doormeten , geloof me dat heb ik zat gedaan en altijd nog 4uf , maar aanlopen ho maar. dit is tegenwoordig een bekend probleem bij bauknecht vaatwassers. als de motor aanloopt door ertegen te duwen zodra hij stroom krijgt , als hij blijft lopen is de aanloopcondensator stuk.

(@testman) Jij bedoelt deze toch? Daar zit ook de condensator op de afvoerpomp met schoepen (slakkenhuis).
http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/49069_ori4_1.jpg

Mijn condensator had 2uf.
Is in ieder geval wel de goedkoopste oplossing om dit toch te vervangen.

[Bericht gewijzigd door surfdj op (16%)]

de gemeten capaciteit is vrijwel altijd nog de opgegeven capaciteit , maar de aanloopstroom is zo hoog dat de condensator het niet aankan , dat meet een dmm of condensatortester niet.

maar dit is de circulatiepomp van de machine idd.

Yep Surfdj, die zwarte pomp is de boosdoener. Dit is helemaal een vervelende, hierin zit een aaloopregeling in welke electronisch is en ook vaak stuk ging. Net zoals CVT zegt: bij bestelling van een nieuwe krijg je weer een gewone versie, een ouderwetse motor met los pomphuis. Condensator??? hmmm dit type heeft geen condensator geloof ik (electronish) is magneetpomp....

Testman ik heb de condensator vervangen. Er zat 2uf in maar die had de elektronicazaak niet dus werd het 3uf. Maakte de motor alleen maar krachtiger volgens de medewerker.
En hij draait, pompt, wast enz. Super.
Nou nog afwachten voor hoelang.
Testman en smd en CVT heel erg bedankt voor het meedenken.

als je nu voor de toekomst je afvoerpomp los wil maken omdat er bijvoorbeeld glas inzit.

Je moet een nok wegdrukken voordat je deze 180 graden kan draaien. deze nok vindt je aan de andere kant van de pomp.

zalang je een 450v ac 3uf condensator hebt en geen elco zal deze het wel even volhouden . de hogere capaciteit zorgt bij aanlopen dat hij eerder op toeren is als bij een lichtere condensator , miss is de originele ook wel te licht berekend.

maar nu kun je weer machinaal afwassen en is de borstel niet meer nodig :)

Op 18 mei 2011 23:28:04 schreef surfdj:
Na eerder een nieuwe omwalsmotor te hebben laten monteren en later op advies van dit forum de condensator te vervangen doet onze Bauknecht het weer niet.
De hele thread is hier te volgen op een ander forum

Er moet misschien wel gesoldeerd worden en triac zou defect kunnen zijn door het plaatsen van een zwaardere condensator. Maar waar zit dat?

[afbeelding]

Wie weet raad
Alle reacties zijn welkom
John

vorige thread op dit forum klik hier

de condensator is niet alleen het probleem , vaak had deze serie ook last van een zwaarlopende lager aan het pomphuis of de pomp zelf ( of rommel in de schoep ) en dan stook je vanzelf de triac op .

wat je in het andere forum zegt klinkt meer als te weinig water in de kuip als de pomp gaat lopen . dan zuigt de pomp alles op dit gaat de leidingen in en dan is de bak leeg , dan hoor je dat rare geluid tot het water terug in de bak is gelopen . door de beveiliging zal de pomp uitvallen .

als de machine goed is op een heet programma , moet bij een open deur het waterniveau net onder de deurrand staan , is dit niet dan zit er te weinig water in om aan de gang te blijven . je kunt eens kijken of dit is en dan een pan water erbij mikken of het apparaat dan wel loopt en blijft lopen tot de volgende cyclus met afpompen en water pakken , is het dan weer te laag dan is er een probleem met een beknelde watertoevoerslang of een verstopping in de kraanfilter of in de machine ergens ( check ook of er water staat in het zoutvat voor de ontharding )

de niveaumeting is ook een kanshebber op afwijken , check eens op etensvetten in de bak onder de filterdop .

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (26%)]

Alles weer ingebouwd, water erin laten stromen (water staat tot aan de onderste rand van zoutvat) aangevuld met 2 pannen water tot aan het deurrubber. Hij draait niet.
Ontvetten is gedaan door de sodamethode dus is niet aannemelijk. Er is geen beknelling, er zit water in het onthardingszoutvat.
De motor blijft stotteren , bij openen en sluiten van de deur heel even een stotter en dan stopt het.
Ik hoor wel een soort timer lopen, maar de machine pompt het water niet rond.
Is het dan toch (al)weer een defecte motor?
Kan ik het zwarte pompgedeelte (het schoepenrad) los slopen (met beleid) van de motor?
Het lijkt op een vastgeslagen magneet die te weinig power heeft om rond te draaien in de spoel. Maar waar ligt dat aan? Elektronica of anders....?
En hoe zit dat met die opgestookte triac. Waar zit die en kan ik die zelf vervangen?

Raak zo langzamerhand er wel enorm gefrustreerd van en het wordt een soort wedstrijd met de vaatwasser om dit op te lossen. en ik hou niet van verliezen. Bovendien krijg ik van die afwashandjes.;-)

[Bericht gewijzigd door surfdj op (16%)]

de motor wordt alleen nog als complete unit verkocht wegens problemen met de motor als mensen alleen het slakkehuis vervingen . nadeel is dat je nu een 180 euro kwijt bent en eerst een 40 euro voor het slakkehuis alleen .

het rare geluid wat je zegt is dat weg als je de pomplosmaakt van de aansluitstekker ? zo ja is het de motor die niet aan wil lopen omdat de gevraagde kracht te hoog is voor de motor . dit kan betekenen dat de hoofdwikkeling stuk is , daarom wel aanlopen en meteen weer stoppen omdat deze wikkeling afhaakt ( beveiliging die slecht is oid ) of de triac zelf is niet goed die op de print zit . kun je zorgen dat de hoofdmotor loopt met een los aansluitsnoer , wat je insteekt op het moment dat de pomp zou moeten gaan lopen ? dus de stekker uit de print halen zodat je geen verbinden meer hebt met de electronica van de vaatwas en de motor op 230v laten lopen .

zit de fout in de print zelf dan werkt hij zo wel , is het dan nog niks , is de motor stuk of je kunt een slechte stekkerverbinding hebben onderweg in de scharnier van de deur bijv.

Dat gaan we proberen.
Moet ik nu de stekker van de printplaat losmaken? Is dat SPM? en dan de stekker van de motor loshalen en de motor aansluiten op 230V dmv een directe stekker op de motor.
Dus en van de printplaat los en van de motor los en de motor direct op 230V

Ik heb SPM losgemaakt van de printplaat en de motor direct aangesloten op 230V. Water afpompen lukt, water innemen niet. Er is een zich constant herhalende piep en het startlampje knippert.
Ik gooi er nu maar handmatig water in om de pomp, ongeacht het programma, te laten draaien.

Bovenstaande gedaan. De pomp draait niet als ik hem direct 230 geef. (of ligt dat aan het programma).
Probeer nu zonder programma, dus machine op uit of de pomp dan wel werkt.
Helaas, de pomp schudt heel even en zoemt. Valt daarna direct stil en doet niets.
Conclusie gevraagd van de vakman aub.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (52%)]

de pomp om het water uit de bak te krijgen is een andere pomp , de hoofdmotor is diegene die toch stuk is ?

de machine pakt pas water als er geen water meer in de bak staat , staat er wel water in dan moet het eerst eruit . of je hebt er teveel ingegooid en nu staat de onderbak vol en blijft ook de afvoerpomp lopen . er zit een overstort in de vaatwas , als deze inkomt , dan loopt het water in een plaat onder de machine , eerst deze leegmaken om verder te proberen dan .

@ henry , bedankt voor de verhuizing , ik meende al dat er een groter topic was.... :)

Ik heb SPM losgemaakt van de printplaat en de motor direct aangesloten op 230V. Water afpompen lukt, water innemen niet. Er is een zich constant herhalende piep en het startlampje knippert.

Waarschijnlijk door de motor los te koppelen van de print neemt hij geen water in. Maar ik weet niet of dit SPM op de print moet zijn.
De bodemplaat is er nu uit om bij de motor te kunnen komen en die direct op 230V aan te sluiten.
Ik ben begonnen met een lege machine en kreeg dus geen water (zie quote)
De bedoeling was om de motor te laten draaien zodat de sproeiarmen van voldoende water zouden worden voorzien om te draaien.
De afvoerpomp werkt normaal.
Nu dus geen water via labyrint naar binnen maar een pieptoon en knipperende start lamp. Geen draaiende hoofdmotor, dus geen sproeiarmen die werken.

de machine ziet niet of er een motor aanzit , je kunt de draadkleuren toch vergelijken bij de hoofdmotor ? tevens is de stroom hoger als de afvoerpomp , dus is de aansturing ook zwaarder op de print.

SPM weer aangesloten op print en de motor direct op 230.
Programma 1 gedraaid, water wordt weggepompt, daarna komt er water binnen. Wanneer motor zou moeten draaien aangesloten op stroom. Motor sputtert net zoals voorheen en valt stil.

En hoe nu verder? Of is de conclusie dat de motor kapot is een juiste.
Kan ik nog iets anders doen?

klinkt wel alsof het zo is .... heb je geprobeerd of de motor met de hand soepel draait ? zoniet dan trekt hij teveel vermogen door rommel in de pomp of een klemzittend lager.

Heb de pomp als eerste uitgebouwd en deze startte haperend op 230V. Daarna lopen als een zonnetje. Geen vuil in de schoepen. Ben ermee naar de plaatselijke witgoedboer geweest, draaide ook daar prima. Stotter zat hem in de magneet maar was normaal volgens hem.
Hij vermoedde en verstopping na de pomp, maar wist ook niet waar aan te geven.
Het is toch te gek dat een nieuwe pomp al na ruim 1 jaar de geest geeft!!
Ik weet het niet meer en denk aan de aanschaf van een Bosch (SMV40E10EU). Volgens mij veel minder ellende, of niet?

die pompen gaan bij bauknecht /whirlpool wel vaker stuk , ken er waar 1 pomp per 1,5 jaar niet abnormaal was. dit was wel veroorzaakt door glansspoel die het rubber aanvrat van de slangen aan het slakkehuis.

je kunt de pomp toch testen , of het uitvallen komt door een verstopping ? kwestie van de sproeiers eruit halen , dan loopt het water vol tegen het plafond van het apparaat en tegen de deur , is er dan nog uitval dan kan de pomp ook afhaken bij maar 1/3 van de nominale kracht . dit kan wel aan de aanloop c liggen , bij een te hoge last krijgt deze de pomp niet aan de gang en dan blijft de pomp wel aan maar alleen de hoofdwikkeling , deze wordt dan vrij snel warm .

je kunt ook een proberen om de pomp te laten lopen op 230v en met wat slangen en een bak water checken of het tegenhouden van de uitgang de pomp stopt . zorg wel voor een aardlek van 0,03a op die testopstelling en een bouwlamp in serie met de pomp kan ook geen kwaad. tenslotte zorgen de gaatjes in de schoepen ook voor tegendruk , dus zitten deze al snel half dicht dan kan de pomp weleens snel stukgaan .

Deze pomp openmaken, en controleer of er geen breuken in magneet zitten. Wat ik geregeld doe, is een ouder type pomp inbouwen, geen klachten meer. dit is een losse motor en pomphuis, pak meestal uit sloper, nieuw pomphuisje er op, dan perfect.