rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
De schakelaars zijn enkelpolig. Je kunt het zien als 5 draden, waarbij je op een bepaalde draad + zet, en het mechaniek ervoor zorgt dat er met één van de andere draden een verbinding wordt gemaakt, afhankelijk van de gekozen positie...
Wil niet opdringerig zijn
Maar is er niemand die weet welke transistoren ik moet plaatsen in plaats van de relais?
Met vriendelijke groet,
Wouter
Wil je nu dat een van ons een schema voor je gaat tekenen?
Ik denk dat je eerst een werkend schema moet tekenen met relais. Dat zal niet zo heel simpel zijn. Begin eerst maar met een motortje.
Wat je getekend hebt werkt niet.
Groetjes,
Roel.
Op de eerste plaats ben ik niet gecharmeerd van de tonatie welke je gebruikt in je bericht.
Ik ben van mening dat ik hier een volledig normale vraag stel over een relevant onderwerp waarvan ik zelf niet voldoende kennis heb om zodoende iets te leren. Dit is naar mijn weten nog altijd het doel van een forum als dit waar ook jij deel van uitmaakt. Door niet beargumenteerde opmerkingen als "Wat je getekend hebt werkt niet" draag je hier mijns inziens totaal niet aan bij.
Daarnaast ben ik van mening dat ik helemaal niemand gevraagd heb zomaar "een schema voor me te tekenen" en dat ik mezelf volledig inzet om tot een resultaat te komen. Sterker nog(en dan kom ik gelijk op mijn tweede punt), als je de moeite had genomen om het hele topic even globaal door te nemen voordat je iets roept, had je kunnen waarnemen dat ik een dergelijk schema met relais reeds getekend heb. Als je reactie gebaseerd is op dát schema, zie dan punt 1 en vergeet de rest...
@MGP, Thanks!
Mijn bericht hierboven was zeker niet rot bedoeld, als dit zo bij je overkwam; Mijn excuus!
Ik lees altijd het hele topic door. Beide schema's werken niet die je getekend hebt. Maar heb je nu een werkend schema getekend voor maar 1 motortje? Zoals ik al zei zal je hier vanuit moeten gaan. Als je dit gedaan hebt kan je het omzetten naar een transistor sturing. De posters hierboven geven ook aanwijzingen. Dit om ook te helpen.
Nogmaals sorry, maar probeerde alleen te helpen. Er zijn altijd veel topic starters die verwachten dat een ander voor hun aan de ontwerp tafel gaan zitten.
Groetjes,
Roel.
Oke Roel, sorry, dan had ik je antwoord verkeerd geïnterpreteerd, valt ook niet altijd mee van achter een scherm.
Ik begrijp dat het schema met de relais niet werkt op deze manier. Het diende alleen maar om de gedachte van de sturing duidelijk te maken, omdat er voor de aansturing van de 3 motoren maar 4 aansluitdraden zijn. Dit betekend dus dat elke draad "onafhankelijk" omgepoold moet kunnen worden. Het schema met de relais diende dus als voorbeeld om aan te tonen hoe ik dit dacht op te lossen.
Als dit werkend gemaakt zou moeten worden zullen er in de aansturingsdraden voor de relais dioden geplaatst moeten worden zodat het een het ander niet beïnvloed. Of is dit niet de reden waarom het niet zou werken?
Met vriendelijke groet,
Wouter
Hoi,,
Je hebt nu al 2 schema's die niet werken.
Maak eerst eens een schema met 1 motor zoals al eerder is voorgesteld .
Zomaar een relais door een transistor vervangen gaat niet , daar komt nog een beetje meer bij kijken.
Als dit werkt kun je het gaan uitbreiden.
bert.
OK! Perfect.
Nu het volgend probleem... Alle motoren hebben een (1) gemeenschappelijke aansluiting. Probeer het schema uit te breiden met 2 motoren. Een derde is daarna niet zo moeilijk meer. Succes! 
Groetjes,
Roel.
/edit
Hierna gaan we naar de transistor sturing. Alles stap voor stap.
Het doel hiervan is dat je hierdoor ervaring en voldoening opdoet.
[Bericht gewijzigd door RuleS op (24%)]
Wel, de derde motor is simpel. Is gelijk aan het tweede schema.
Dan nu aan een transistor schakeling. Er zijn een aantal mogelijkheden w.o. (beknopt)
1/ een gewone transistor.
2/ een darlington transistor en
3/ een mosfet.
Elk van deze met hun voor en nadelen. De laatste is, technisch gesproken, passend voor deze klus omdat het spannings verlies hierover het laagst is +/- 0.5 volt maar vereist wel inzicht in het kiezen van de juiste componenten. De darlington zou geschikt kunnen zijn ware het niet dat de spanningsval hierover 2 volt is. Aangezien dat je er straks twee in serie gaat zetten betekend dit dus 4 volt spanningsverlies (=33%!) Teveel dus. Blijft over de "gewone" transistor.
Deze heeft een spanningsval van +/- 0.8 volt en lijkt mij in dit geval het beste. (O.K. een relais is het beste maar dan gaat het op een telefoon centrale lijken
, hoewel in de meeste auto's om relais uit te sparen een omschakelaar aanwezig is.)
Het is nu een beetje laat, maar zal een principe schemaatje tekenen met een PNP en een NPN transistor die we dan gaan toepassen.
Groetjes,
Roel.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik vind het ook een mooie opdracht voor Camino om het 1-motor schema met een transistor te proberen te tekenen. Dus Camino, als je tijd hebt, probeer het 1-motor schema om te tekenen naar transistoren.
Thanks mannen!
Ik ga het 3-motor schema tekenen, én ik ga ook proberen het 1-motor schema met transistors te tekenen. Zal me hier vanavond eens aan begeven (heb vanmiddag helaas geen tijd)!
De spanningsval wil ik bij voorkeur zo laag mogelijk houden, aangezien de motoren met rechtstreeks 12v erop een mooie "stelsnelheid" hebben...
Ik denk dus dat het inderdaad de beste optie is het met de gewone transistor te doen. Misschien kan ik als ik dat onder de knie heb nog eens een keer een schakeling kan maken met mosfets...
Nogmaals veel dank, fijn dat jullie zo goed willen helpen!
Et voilá!
Drie motoren met relais:
(Is dit in principe nou niet hetzelfde schema dat ik al eens gemaakt heb?)
En één motor met transistoren. De componenten heb ik willekeurig genomen, dus die zullen niet goed gedimensioneerd zijn...
Thanks! Wouter!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (36%)]
Wel, bijna goed. Alleen Q1 en Q4 zitten verkeerd om... Een ezelsbruggetje. De stroom door een transistor volgt de pijl van de emittor. Maar dan gaat je schema niet op! (De aansturing voor de bovenste twee transistoren.) Zoek eens op H-brug met transistoren.
Je komt al dichtbij.
Groetjes,
Roel.
rew
Op 23 februari 2011 11:18:09 schreef Camino:
(Is dit in principe nou niet hetzelfde schema dat ik al eens gemaakt heb?)
Mogelijk wel. Als dat zo is, dan is het nu goed omdat ik het in de opbouw heb kunnen volgen. De vorige keer was het voor mij een grote warboel.
Je schema is nogal een beetje een zooitje. Natuurlijk maakt het niet uit hoe je de lijnen tekent voor de electronen, maar voor de begrijpelijkheid wel.
Dus... die ene gemeenschappelijke module, en z'n twee x 3 diodes moet b.v. helemaal rechts of links. Daarnaast komt 3x hetzelfde: een stuk met 2 schakelaars, 2 relais, 1 motor en twee draden naar het gezamelijke stuk.
Ook moet je gelijke onderdelen visueel hetzelfde proberen te houden. Die drie diodes moeten dus alledrie dezelfde kant op wijzen. En daarvandaan lopen dan drie draden parallel naar de kant waar de andere drie "modules" staan, steeds
takt er op dezelfde manier 1 draad af naar binnen die module.
Maar goed. Da's "stijl" commentaar op je tekening. Roel helpt je correct verder met de transistoren....
Sorry dat ik zo laat pas weer reageer! Heb een nieuwe baan dus drukdrukdruk 
Heb inderdaad gezien waar de fout zat, en heb het opgelost door de bovenste twee transistoren om te draaien...
Kan ik dit in feite nu "gewoon" x3 doen?
@rew,
Ik begrijp je punt, ga op korte termijn proberen eens flink te knutselen om het netter en leesbaarder te maken.
Heeft iemand trouwens nog tips over een simpel ontwerpprogramma? Mijn probeer-periode voor Multisim is over 2 dagen afgelopen... Heb gekeken om het te kopen maar ik vind meer dan $400 toch wat fors voor waar ik het voor ga gebruiken 
De fout heb je inderdaad gezien, maar niet op "H-Brug" gezocht. Er missen nog wat transistoren... De PNP kan je zo niet aansturen.
Groetjes,
Roel.
Hoi Roel!
Ik weet niet of ik je goed begrijp, bedoel je dat je de onderste twee transistoren met een aditionele transistor moeten worden aangestuurd?
Heb wel degelijk op "H-brug" gezocht, maar kan daaruit geen conclusie trekken over wat je exact bedoeld.
Wat me wel opvalt is dat de aansturing vaak getekend wordt zodat óf de linker, óf de rechter twee transistoren worden aangestuurd. Dit begrijp ik echter niet, omdat je dan kortsluiting zou krijgen...
Kun je misschien nog een tip geven?
Groeten, Wouter
rew
Ik denk dat juist de bovenste transistoren niet goed aangestuurd worden.....
Bij H-bruggen: Nee, de bedoeling is dat je OF linksboven en rechtsonder OF rechtsboven en linksonder aanstuurt. Kennelijk heb je een "kruisingkje" over het hoofd gezien. Dat van de kortsluiting heb je helemaal goed. Kost je je H-brug. Been there, done that!
Niekski
Een rommelig bureau is het teken van een genie.
houd er rekening mee dat PNP torren tegengesteld worden aangestuurd tov NPN torren.
vandaar dat het in een schema "lijkt" alsof OF de twee rechter OF de twee linker torren worden aangestuurd.
Edit; Eagle is een aanrader als ontwerp programma voor je, het kan niet simuleren maar werkt prima om schemas/PCBs te ontwerpen. Ook in de gratis versie.
[Bericht gewijzigd door Niekski op (29%)]
@Nielski en @rew,
Hij heeft het in principe wel goed gedaan, de schakelaar "S10" bediend linksboven (Q6) en rechtsonder (Q1) zo ook Q5 en Q4. Dat is op zich goed.
@Camino,
Het punt is dat je bij de PNP transistoren de basis negatief moet maken om hem open te sturen. Ik heb hier even gauw een schemaatje gemaakt. Ik weet natuurlijk niet of je zelf de waarden van de transistoren kunt berekenen, anders lopen we daar ook wel doorheen.
Edit: Sorry rew, niet goed gelezen...
rew
Roel, Dat zeg ik: de bovenste torren worden niet goed aangestuurd.
Dat kruisingkje kwam omdat ie zei dat hij dacht dat in schemas op het internet twee torren boven mekaar tegelijk aangestuurd werden.
Niekski
Een rommelig bureau is het teken van een genie.
Wanneer de "stuurspanning" die je gaat gebruiken gelijk is aan de maximale spanning over de motor. zoals het geval is in zowel het plaatje van RuleS en Camino, kun je de torren direct aanturen, met een weerstand op hun basis. Daarbij stuur je dan de twee torren boven elkaar tegelijk aan, ze hebben immers een tegengesteld signaal nodig, bij 12 volt op beide basissen is de PNP uit- en de NPN in-geleiding.
wanneer de stuurspanning lager wordt, bijvoorbeeld 5 volt, moet je gebruik gaan maken van een andere aansturing voor de bovenste PNP torren, zoals in het plaatje van RuleS gedaan wordt.