Hallo,
ik ben mijn elektrische huisinstallatie aan het herzien om later tijdens de verbouwingen uit te voeren. Ik wou een stopcontact voorzien daar waar we een gashaardcassette (hopelijk het juiste woord hier) willen inwerken en deze vermoedelijk van ventilator voorzien zijn.
Mijn vraag is de volgende : In belgië mogen we 8 stopcontacten voorzien per automaat. Moet dit stopcontact niet apart om één of andere reden?
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Naar mijn weten niet.
Enkel grootverbruikers (wasmachine, droogkast, boiler, fornuis e.d.) moeten op een apart afgezekerde kring.
Zelfs CV's mogen op een gewone WCD.
NV.Lambik
Als men in België alle huizen waar de elektrische installatie niet volgens de regels is zonder stroom zou zetten dan kan men een kerncentrale sluiten.
In belgië mogen we 8 stopcontacten voorzien per automaat.
8 enkelvoudige of meervoudige.
een meervoudig stopcontact telt maar voor 1
nu ik bezig ben...
Aan mijn voordeur komt , binnen, ook een stopcontact maar ik wou een wachtbuis voorzien naar buiten om in het kastje in mijn stenen brievenbus, later, ook een stopcontact te voorzien. Mag ik rechtstreeks van dat stopcontact aftakken of moet die op een 30 mA verliesstroomtoestel?
NV.Lambik
Als men in België alle huizen waar de elektrische installatie niet volgens de regels is zonder stroom zou zetten dan kan men een kerncentrale sluiten.
Nee, een stopcontact buiten hoeft niet achter een 30mA.
Het moet wel een waterdicht stopcontact zijn.
Mensen, ik dank je voor de snelle reactie. T is alleen jammer dat je zo moeilijk zonder btw nummer aan proffesionele catalogi raakt, voorbeeld niko materiaal.
µCaudio
Wisdom comes by the ages... and with some people by the centuries.
bellen naar niko dat je beginnend electricien bent. een klein leugentje om bestwil mag wel.
ik heb de catalogi van shneider tem vyncier op deze manier verkregen.
mvg
edit ben wel electricien maar zonder BTW n°
[Bericht gewijzigd door µCaudio op (12%)]
Pic_beginner
Met wederzijds respect kom je heel ver
Idd zeg dat je gaat starten als elektricien en ja krijgt van gelijk welk merk een volledige catalogus
Heb ik ook gedaan voor ik elektricien ben geworden 
Bij mij was het dan wel waar maar dat weten zij niet he dat jij geen elektricien wordt 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Hmm, wat µCaudio zegt kan misschien best lukken.
Ik heb de catalogus van Schneider bemachtigd (wat een joekel) maar bij niko moest ik online min btw-nr opgeven...
µCaudio
Wisdom comes by the ages... and with some people by the centuries.
"Een boek" van Schneider bestaat niet: ze hebben er een heleboel. Die dikke is een algemene catalogus.
@uCaudio: zelfstandig zonder BTW nr? Kan dat in Belgie?
NV.Lambik
Een zelfstandig elektricien in België heeft altijd een BTW nummer.
Officieel ben je dan een "elektrotechnisch installateur"
De kennis van het vak moet bewezen zijn vooraleer men zelfstandig elektricien kan worden.
Natuurlijk kan men ook als elektricien in een bedrijf werken zonder elektrotechnisch installateur te zijn.