Digitaal paneel metertje

Hallo,

ik denk dat deze topic al eerder ergens besproken is geweest maar vind zo dadelijk toch niet het juiste antwoord...

Heb een acculader waar ik 2 digitale metertjes wil op monteren(A-V).Na de topic over de voeding met digitale metertjes gelezen te hebben blijkt inderdaad dat kopen van complete metertjes voordeliger is...Wil leds en geen LCD'S ( trouwens ik zat volop in de electronica in de jaren 80 , dus sorry voor mijn slechte kennis van nieuw spul)-

Blijkt nu dat er een probleem is met die galvanisch gescheiden voedingen.
Dacht nl. deze te voeden met de lader zelf en dus ook de batterij die er aanhangt
Zodat ik de spanning kan meten zonder dat het ding aan het net hangt.

Zijn deze metertjes voor mij waardeloos of toch niet of ben ik hier domme dingen aan het vertellen?!

Hugo Welther

Moderator

De meeste digitale paneel metertjes (LED/LCD) hebben inderdaad een volledige galvanisch gescheiden voeding nodig.
Dit heeft te maken met de wijze waarop de paneelmeter inwendig is opgebouwd. 99 van 100 op basis van een ICL7106 of 7107. Single supply.

Er bestaand types die geen galvanische scheiding nodig hebben, dit staat dan duidelijk vermeld (althans bij de types die ik ken).
De prijs van zo'n DVM module is wel hoger.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Je zou ook een galvanisch gescheiden voeding kunnen maken, met een kant-en-klare DC/DC converter, of door simpelweg een oscillator te maken, die capacitief te koppelen, gelijk te richten en bufferen, en eventueel (wel een goed idee) met een spanningsregelaar netjes te maken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Had ik inderdaad ook al aan gedacht. Heb er echter wel twee nodig dan.Dus blijkbaar zijn deze ook al kant en klaar te koop. Nu is echter de vraag of het beter zou zijn zo een duurdere versie paneelmeter te nemen of de 2 voedinkjes?? Wat is het meest voordelige?? Of toch nog zelfbouw , capacitief of zo.
Met zoals hierboven word gezegd een stabilisatortje 7805 of iets moderner.

Blijkbaar is het dus zo dat ook al bouwde ik zelf een metertje met de 7106 dan nog zat ik met dat voedingsprobleem??

En hoe zat dat met die ouwbollige ca3161-62 heb ik daar ook dat voedingsprobleem...

Alvast bedankt voor uw reacties

PS: nee ik wil niet met pics asics of ander programmeerbaar spul beginnen...

Lascar UK maakt een aantal "single-rail" DVM modules, met nog best een ruime keus. Ze zijn wel wat duurder dan standaard ICL7107 modules, maar niet schrikbarend duur.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com