Vanochtend bleek dat mijn Nespressomachine niet aanging. Bleek dat de groep in de keuken eruit lag. Alle apparaten afgekoppeld en zekering omgezet. Na aankoppelen van de espressomachine grote knal en alles eruit. Zekering omgezet zonder het apparaat. Alles werkt naar behoren. Apparaat opengemaakt en met de fohn ingeblazen (baat het niet dan schaadt het ook niet). Toen in de woonkamer op een ongeaarde wand contactdoos aangesloten (had hem in de woonkamer uit elkaar gehaald en de wcd zat het dichtste bij vandaar) en hij deed het gewoon, kon zelfs een espresso maken. Helemaal blij dat het apparaat het weer deed en teruggezet in de keuken en aangesloten (op dezelfde geaarde wandcontactdoos) en weer knalt alles eruit. Waarom in de keuken wel (andere apparaten werken op dezelfde wcd gewoon) en in de woonkamer niet. Heeft dit met geaard/ongeaard te maken. En kan ik er dan van uitgaan dat het apparaat kortsluiting maakt en dat het geen probleem is met de installatie in huis. Ik ben een leek maar wil graag weten wie ik moet bellen: een electricien of de servicemonteur van Nespresso? Alvast bedankt.
Ilja
EricP
mét CE
Ga er maar vanuit dat er ergens sluiting is naar een deel wat geaard is.
Pas op met het ding ongeaard gebruiken, dit staat dan waarschijnlijk onder spanning. Als het echt de zekering is die gaat (en geen aardlekschakelaar), moet die fout ook vrij makkelijk te vinden zijn.
Beste S.Oldeerbout,
De eerste keer ging alleen de zekering van de bewuste groep(knop in meterkast)eruit. De laatste keer kwam er een nog grotere plof/knal en rook uit het apparaat. Toen lag ook de aardlekschakelaar eruit. Heeft dit nog iets toegevoegd?
Groet Ilja
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het ding niet zo gebruiken , er kan sluiting zitten in het element waardoor er stroom op metalen delen kan komen staan . vaak komt er sluiting in die apparaten door verkalking of een waterlekkage .