Ik heb een print gemaakt om de circulatie pomp van de vloerverwarming uit te schakelen wanneer er geen aanvoer van warm water is (de ketel niet brand dus).
Wanneer ik deze "droog" test, dus wanneer het relais geen last schakelt werkt alles zoals bedoeld. Het relais schakelt in als de aanvoerkant ongeveer 5 graden warmer is dan de afvoer en uit als hij nog maar 2 graden warmer is. Wanneer de pomp aangesloten is klappert het relais bij het uitschakelen. Het klapperen duurt een seconde of twee dan schakelt hij alsnog netjes uit. De spanning waarbij de pomp inschakelt is 5.65V en bij 5.93V schakelt hij uit. Dat lijkt me voldoende hysterese. Wanneer de 5.93V bereikt wordt begint het relais te klapperen en bij 5.95V a 5.96V stopt hij met klapperen en blijft uit.
schema:
Een comparator vergelijkt de spanning van 2 10K NTC's met een ingestelde spanning op de 20K potmeter. Een 180K terugkoppelweerstand zorgt voor de terugkoppeling en een torretje schakelt het relais in en uit (en keert de werking om, een comparator kan alleen op de + ingang teruggekoppeld worden).
Zoals je kan zien heb ik geen 100 nF aan de ingang van de 7812 geplaatst. Volgens de voeding op de site moet dit volgens de datasheet niet. Over de Elco staat 24V (had iets minder gemogen maar deze trafo had ik liggen).
Ik vermoed dat stoorpieken die komen van het uitschakelen van de pomp de oorzaak zijn. Ik heb ook de niet gebruikte in en uitgangen van de comparator laten zweven .