Bestaat er een 12 volt relais wat apparatuur zowel vertraagd kan inschakelen, maar ook vertraagd kan uitschakelen?
Relais moet dus beide tegelijk kunnen.
Ik wil een navigatiesysteem vertraagd aan laten gaan (nadat de auto gestart is) maar ook vertraagd uit laten gaan als de auto van het contact is gegaan.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Maar een industrieel multifunctie relais kost net zoveel als een LOGO, en die is pas echt reuze multifunctie.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op 25 februari 2011 19:59:20 schreef Toeternietoe:
multifunctioneel tijdrelais
Crouzet http://www.crouzet.com/english/catalog/-din-rail-mounted-timers-chrono…
Functie Ac
Stan1
Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Hoe heet zo'n bistabiel relais ook weer wat met 1 pulsje aan, respectievelijk uit gaat?
Dat pulsje kun je timen met een RC netwerkje en wat randonderdelen oid?
Of natuurlijk een simpele instructie in een uC 
Op 25 februari 2011 17:32:49 schreef Djurre:
Ik wil een navigatiesysteem vertraagd aan laten gaan (nadat de auto gestart is) maar ook vertraagd uit laten gaan als de auto van het contact is gegaan.
Intern nav sys?
Of extern systeempje?
Moet je wel weten waar je het signaaltje op aansluit!
[Bericht gewijzigd door Fantomaz op (45%)]
Het gaat om een inbouw navigatie met schermpje.
Wordt aangesloten via geschakelde plus, permanente plus en aarde.
Ik wil dat het hele systeem niet meer onder spanning staat als ik de auto verlaat.
Vandaar dat het me nuttig leek om het setje via een relais te laten schakelen?
Hoi,,
Als het zelfbouw word kun je een simpele schakeling maken met een timer ic 555
en een led optocoupler.
Via de optocoupler stuur je de timer die na 10 sec. een relais aantrekt .
Over de led in de optocoupler een dikke elco +/- 1000 Uf , als het stuursignaal(12Volt) wegvalt ontlaad de elco zich over de led ( vertraagd uit ).
bert.
Zelfbouw wordt het niet, met mijn beperkte kennis haha
Welk kant en klare relaisje zouden jullie aanraden?
Moet wel 12 volt zijn en minimaal 7A kunnen schakelen.
jongens.... een bc547 met een RC combinatie is al genoeg hoor met een autorelais..... ff simpel houden denk ik dan
fripster
Hoi,,
Welk kant en klaar relais !
Deze misschien http://www.ripcamarine.com/53-Tijdrelais-12V/24V
De Opkom en afvaltijd is apart in te stellen
bert.
[Bericht gewijzigd door bert!ne op (69%)]
Die had ik inderdaad ook gezien, maar volgens die webwinkel kan je met dit relais niet tegelijkertijd vertraagd inschakelen en uitschakelen, het is of of en niet en en.
Weet iemand welke aansluitingen ik moet maken op dit relais?
dus wat betekent:
30 =
15 =
31 =
87a=
87 =
Welke draden sluit ik hier op aan?
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
@Djurre,
Ik heb hier bij Conrad er een gevonden NR 503089.
Die is 10 - 260V= en kan zowel opkomend en afvallend ineen.
Zie hier voor een datasheet ( functie CE gebruiken ).
http://www.uploadarchief.net/files/download/tijdrelais_80_01.pdf
Het is een kwestie van een vaste plus en min
en een geschakelde plus om via het kontakt iets vertraagt in en vertraagt uit te laten schakelen.
MVG Gerard.
Gerard, mooie vondst, ik ga dat relais ook zeker bekijken.
Heeft er nog iemand een antwoord op mijn vorige post?
Thanks 
GerardMonique
Ik heb ook de berading schema hier voor je geplaatst
http://www.uploadarchief.net/files/download/djurre.jpg
MVG Gerard
bjornwitteman
Dit lijkt op een Signature, maar dat is het niet..of toch wel?
GerardMonique
Nee kant en klare brokje bij Gerboeders Conrad het 6cijferig nummer is de catalogus nummer.
Betrouwbaar en veilig.
MVG Gerard.
http://www.mini-box.com/DC-DC , die regelen nog iets meer dan alleen de aan/uit vertraging
Hmm Gerard, bedankt voor je hulp en je tekening, waardeer het dat je dit allemaal doet, maar ik snap het nog steeds niet 
Ben een electronicaleek.
Ik heb een navigatiesysteem
Deze heeft een geschakelde plus en een constante plus.
Ik heb een DVD hoofdsteunenset, deze heeft ook een geschakelde plus en een constante plus.
Nu moet de geschakelde plus van deze twee gewoon via contact blijven lopen want ze moeten op contact aan blijven gaan.
De constante plus van deze twee moeten echter wel via het relais lopen, want deze constante plus wil ik met vertraging compleet uitschakelen met het relais.
Ik verwacht dus dat ik de constante plus van de DVD hoofdsteunenset en de constante plus van het navigatiesysteem op het relais aan moet sluiten, maar op welke aansluiting? (30, 15, 31, 87a of 87)
Vervolgens moet er denk ik een geschakelde plus op het relais aangesloten worden, anders weet deze niet wanneer hij aan gaat of vertraagd uit moet gaan, op welke aansluiting van het relais komt deze geschakelde plus? (30, 15, 31, 87a of 87)
Dan moet het relais denk ik ook nog voorzien worden van een constante plus (om de DVD en navigatie van stroom te voorzien) op welke aansluiting van het relais komt deze? (30, 15, 31, 87a of 87)
Dan moet er naar verwachting ook nog een aardedraad naar het relais, op welke aansluiting van het relais komt deze? (30, 15, 31, 87a of 87)
Sorry voor de Jip en Janneke taal, maar dat help vaak bij mij om het te snappen haha
Ik heb het dus nog steeds over dit relais:
[Bericht gewijzigd door Djurre op (13%)]
Stan1
Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}
Hai,
30 = Continu Plus (Bijvoorbeeld accu, kabel vaak rood van kleur).
31 = GND / Massa (Charsis of min draad vaak zwart van kleur).
15 = Stuur draad (Contact slot).
87 = NO (Deze word gactiveerd wanneer e aan het rijden bent dus na de inschakel vertraging).
87A = NC (Word geactiveerd wanneer je niet aan het rijden bent en na de uischakel vertraging).
Dus (87) sluit je aan op de geschakelde plus van de navigratie en de hoofdsteunenset.
De continu plus van de navigratie en de hooftsteunenset slit je aan op de plus, bijvoorbeeld bij klem 30 van het tijds relais.
Het is anders dan wat jij voorsteld, maar dat leverd dus problemen op, de navigratie zal zijn huidige positie vergeten en de hoofsteunenset zal ook zijn instellingen vergeten,
daar is de ontinu PLUS voor nodig.
Het zal dus lang duren voordat de NAV een fix heeft, en de hoofdsteunenset zal bij aan zetten altijd rug gaan naar fabrieks instelling.
Het stroom verbruik van de continu plus van beide zal weinig stroom verbruiken en dient er eigenlijk allen voor om het geheugen
van beide te blijfen voeden. De geschakelde voedig is er eigenlijk voor om attributen in of uit te schakelen.
Suc6.
Hey Stan,
Bedankt voor je heldere reply, ik snap het nu volledig!
Er is 1 ding wat ik vaag vind.
De functie van punt 87 = NO snap ik.
Hier komt spanning op te staan na inschakelvertraging nadat contact omgedraaid is.
Maar van punt 87A = NC zou ik verwachten dat hier direct spanning op staat bij omdraaien contact, en bij afzetten contact er x aantal seconden of minuten nog spanning op blijft staan en vervolgens de spanning wegvalt, maar dit werkt dus anders?
Dat de DVD hoofdsteunen en navigatie helemaal van de spanning afgaan is geen probleem, dit heb ik getest en werkt verder goed, en zo wil ik het ook graag hebben.
[Bericht gewijzigd door Djurre op (15%)]
Stan1
Hai.
Een wissel relais werkt 2 kanten op, of de ene kant is gemaakt of de andere kant is gemaakt.
NO = Normaly open, wil zeggen dat wanneer de (relais) spoel in rust is dat deze niet verbonden is met de common (het centrale punt)
NC = Normaly close, wil zeggen dat wanneer de (relais) spel in rust is dat deze VERBONDEN is met de common.
NO en NC of (87 en 87A) zijn dus tegengesteld van elkaar.
De Common is bij jouw relais niet separaat naar buiten gebracht
maar loopt naar contact 30 (+) kijk maar naar jou plaatje van het relais.
Stan1
Op 4 maart 2011 21:58:40 schreef Djurre:
Hey Stan,
....
Dat de DVD hoofdsteunen en navigatie helemaal van de spanning afgaan is geen probleem, dit heb ik getest en werkt verder goed, en zo wil ik het ook graag hebben.
Voor de navigratie lijkt mij dit niet zo handig, stel jij bent op een voor jouw vreemde lokatie met een niet al te beste GPS ondvangs, de NAV heeft de positie niet ondhouden en een gps FIX kan in zo 'n situatie best een minuut of 5 (zo niet langer) duren, dit zijn dan lange minuten.....
Suc6.