knipperlicht truck

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je neemt een relais per kant, en die laat je mee schakelen met de knipperlamp aan die zijde.
Een verbreekkontakt van het relais neem je op in de stroomtoevoerdraad naar de zijlampen.
Dit dus 2 x maken, Links en Rechts

Maar om het te laten werken moeten de zijlampen normaal dus al aan staan.
Als het knipperlicht knippert, dan knipperen de zijlampen tegengestel, dus knipperlicht is aan, zijlamp is uit.
Vrij simpel, maar het kan veel moeilijker.......
Succes
Toet

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Maar het was Kees de bedoeling dat het ook met meegaan als ze UIT zijn Toeternietoe, dus het doeterWELtoe.

MVG Gerard.

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Ja, en hij wil ze GELIJK laten knipperen met de zij verlichting, dan wordt het toch een soort buffertje creeren met een elco en diode of zo....

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
Frederick E. Terman

Honourable Member

Lastig hoor, want ze moeten wèl continu aan zijn als de knipperlichten continu uit zijn.
Dus wat moet er dan gebeuren als het knipperlicht voor de eerste keer aan gaat?

En hoe moet het zijlicht weten dat het knipperlicht nu voor de laatste keer uit is gegaan en voorlopig niet meer aan gaat? Want op dat moment moet het zijlicht dus NIET uit gaan, maar juist weer aan.
Het moet dus helderziend zijn... :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@Fredjuhh
Of niet van het schema van 26-02-2011 22:29 afwijken.
Dit zijn harde onderdelen, en dat is voor dit doel alleen maar beter.
Want condensatoren gaan ook eerder stuk en dan is een relais makkelijker te vervangen dan extra spul.
Want wat maakt 2 relais meer nou uit.

MVG Gerard.

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Ik had je schema nog niet zo goed bekeken hoor ;)
Maar ik zie wel, dat als je de verlichting aan hebt, en als je dan de knipper aanzet, dat ze dan niet tegelijk branden....een laag, ander hoog, een hoog ander laag..

@Frederick E. Terman: als je hem gedurende de tussentijd bufferd (zeg 1 sec.) zou dat genoeg moeten zijn toch?
Dus de buffer wordt telkens gezet door de knipper, en als je dan zorgt dat hij hetzelfde doet als de knipper, dan ben je er...
(Ik zat stiekum even te denken aan een pic-je: als knipper hoog is zet je een bit, en als de timer verstreken is van een b.v.1sec. wordt dat bitje gereset, d..... nah jij snapt wel wat ik bedoel, vlgns mij kun jij dat veel beter dan mij ;) )

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Op 27 februari 2011 22:03:36 schreef knapestaart:
Ja, maar de remlichten en knippers achter, gaan over 1 en dezelfde gloeidraad. De andere is van het (dim)licht. ;)

Op 27 februari 2011 22:12:47 schreef Shiptronic:
Nope, er zitten 2 gloeidraden in
1x voor de REM-lichten / knippers
1x voor verlichting

ze hebben ook overal bijna dezelfde lampen in zitten, en de lamp kan er op 2 manieren in, maar hij zit altijd goed :)

Dat zeg ik, 1 draad voor de rem/knipper en 1 voor het licht.
De lamp heeft een offset bajonet sluiting, dus hij past er maar op 1 manier in. Ook is de gloeidraad voor verlichting maar 4 i.p.v. 5 Watt...

Op 27 februari 2011 20:37:33 schreef Shiptronic:
[...]

Amerikanen hebben juist overall duplo lampen in zitten

Nee, de zijknippers zijn gewone lampjes.
Tenzij ze al gecombineerd zijn met de knippers ;)

Dubbelpostje, sorry... ;)

Zodra je de knipperhendel aanraakt, gaat de zijverlichting uit, om vervolgens mee te knipperen met de knippers... Laat je hem los, gaan ze meteen weer aan.
Dus wat 't knipperhendel doet, is het constante 12V signaal vervangen voor een knipperend 12V signaal, d.m.v. een wisselrelais.
De knipperautomaat is dus berekend op alle lampen die knipperen, ook de zijlichten...

[Bericht gewijzigd door knapestaart op maandag 28 februari 2011 09:54:38 (35%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat kan natuurlijk wel, maar dan moet de bedrading wat intensiever aangepast worden. We zitten dan een heel eind verwijderd van "lampjes (of relais) tussen de twee plussen".

Willen we niets aan de bestaande bedrading veranderen (behalve de plusdraad van de zijverlichtingslampen, natuurlijk), dan ontkom je niet aan om-en-om knipperen.
Tenzij je een oplossing gebruikt zoals waar @Fredjuhh aan denkt, maar dan komt er weer wat elektronica aan te pas.

We hebben dus al drie mogelijke oplossingen:

  • Simpel (maar dan om-en-om als zijverlichting aan is)
  • Ingewikkeld qua bedrading veranderen
  • Ingewikkeld qua extra componenten toevoegen
Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Of gewoon een logo ;) Dat kan natuurlijk ook, en dan hoef je niet heel veel aan de draden te veranderen, en dat ga je gewoon redden met een basis moduletjuh ;) ( daar kun je ook zo'n timertjuh in zetten...
1 logo kan beide kanten bedienen...

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Het bericht mag dan wel al zeer oud zijn, de oplossing voor deze vraag is dat ook. Maar meer nog, ze is zo eenvoudig.
De zijlichtjes ( breedtelichten of contourlichten ) sluit je gewoon aan op de positieve draad van de richtingaanwijzer en het standlicht. Gevolg de zijlichten zullen spanning krijgen zodra de standlichten aangaan. De plus van de richtingaanwijzer gaat dan als massa voor die zijlichtjes fungeren. Zodra ook de richtingaanwijzer wordt gebruikt van de zogenaamde massa uit omdat het een echte massa wordt en de zijlichten gaan knipperen. Zij het dan aan als de echte knipperlichten uit zijn en uit als de echte knipperlichten aan zijn.

Oude koe alert, idd.

En jouw methode is wettelijk verboden. De lampen mogen tijdens het knipperen alleen tegelijk aan of uit zijn.
Bij mijn oldtimer heb ik de + van de contourlampen via een relais aan de verlichting hangen. Zodra ik de richtingaanwijzer aanzet, schakelt de + van het knipperrelais ook het ander relais waarmee de lampen aan de richtingaanwijzer hangen.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Shiptronic

Overleden

Je gaat zoveel lekstroom vragen dat de knkppers ook constand mee gaan branden.

Oude koe allert!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Meer dan 35 jaar op de trekker en oplegger zo gedaan. Nooit problemen gehad. Bij het naar de schouwing gaan zelfs ooit eens een draadje af te koppelen waardoor het dus in werking bleef. Niet eens wat op gezegd.

Daarbij reed ik steeds ADR auto's en nooit ook maar 1 keer een opmerking gekregen van politie of andere amtenaren die daar wat kunnen op inbrengen.