Vergelijking PCB fabrikanten

Dit topic is gesloten

Maar even mijn (eerste) ervaring met PCB's.

Fabrikant: Seeedstudio
Aantal besteld: 10 stuks, 11 gekregen (waarvan 6 getest)
Afmeting: 72x72mm
Prijs per stuk: 2.43 euro (35 dollar voor 11; wisselkoers +/- 1.30)
Verzendkosten: 3.45 euro
Levertijd: ongeveer 17 dagen
Bruikbaarheid: onbekend
Kwaliteit: goed

Opmerkingen: silkscreen is niet op alle prints even goed, een printje had een rare 'koffievlek', verder ziet alles er netjes uit (hoewel ik dus geen referentiemateriaal heb)

(Slechte) foto: http://br.am/quad/quad-v3-print-thumb.jpg

Een toeleverancier van ons bedrijf die de printen voor ons bestukt laat zijn printen elders maken (ik weet niet waar).
Ik heb een keer meegemaakt dat bij een bestelling van 10 grote besturingsprinten, van 5 stuks een deel van de layout was verschoven waardoor sommige banen elkaar raakten, terwijl de andere 5 gewoon goed waren.

Ikzelf bestel vaak bij Eurocircuits.
Kwaliteit is daar altijd bijzonder goed.

Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl
buckfast_beekeeper

Golden Member

Voor de gevraagde prijs mag eurocircuits ook wel goed zijn. Als bedrijf kan je het doorrekenen aan de klant en heb je ook snellere levering. Voor persoonlijk gebruik wil ik wel eens enkele weken wachten en serieus geld besparen.

Voor de 10 printjes die ik bij seeedstudio bestelde voor net boven 10€, zou ik bij eurocircuits 123€ betalen. Kom ik al een eind mee om mijn componenten te kopen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik moet zeggen dat Seeedstudio toch ook echt heel snel kan zijn
Zie:

Fabrikant: Seeedstudio
Aantal besteld: 10 stuks, 12 gekregen (waarvan 5 getest)
Afmeting: 150x50mm
Prijs per stuk: 4.20 euro (66,92 dollar (inc shipping) voor 12; wisselkoers +/- 1.33)
Verzendkosten: $32,02 (DHL) wel in 2 a 3 dagen hier
Levertijd: ongeveer 9 dagen
Bruikbaarheid: ik bouw er nooit 10, dus zit altijd wel iets bruikbaars bij :) maar op 1e zicht is alles top!
Kwaliteit: goed

Fabrikant: Makepcb
Aantal besteld: 6 (7 geleverd)
Afmeting (in millimeters): 110x92
Prijs per stuk (in euro): 7,09
Verzendkosten (in euro): 10,03
Levertijd (in dagen van bestellen tot ontvangen): 28 dagen
Bruikbaarheid (aantal bruikbaar / aantal ontvangen, bijv: 7/10): 7/7 (zijn dus eigenlijk 3x4x7 = 84 printjes, op 2 staat een zwart kruis en zijn niet goed)
Kwaliteit (perfect, goed, matig, slecht, bizar): goed

Doel (van de printplaat): Xbox360 glitcher en Nand programmer

http://img526.imageshack.us/img526/1833/xboxglitch.jpg

Mag je zelf panelizen daar?

If you want to succeed, double your failure rate.

Fabrikant: ITead Studio
Aantal besteld: 10
Afmeting: 44.45x31.75
Prijs per stuk: €0,75
Verzendkosten: €2,00
Levertijd: 16 dagen
Bruikbaarheid: 13/13
Kwaliteit: goed

Doel: CC/CV supply using standard LDO, with voltages as setpoints.

http://img337.imageshack.us/img337/5440/cccvldo.th.jpg

Op 2 november 2011 20:41:34 schreef Jochem:
Mag je zelf panelizen daar?

ja, op hun bestel formulier staat dit: "Delivery Form" met keuzes: "Single pcb", "Panelized: your file is" of "by us"

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
fred101

Golden Member

Ik lees bijna overal een kwaliteits oordeel gebaseerd op uiterlijk, beprinting, etsen ect. Maar hoe is de mechanische stevigheid. Ik heb gisteren een EVSA gerepareerd, ik buig een platliggend elcotje omhoog om de opdruk te lezen en de soldeerpads aan de andere kant breken spontaan los. Een onderdeel uitsolderen ( met pace desoldeerbout ) is niet mogelijk zonder dat de traces loslaten ( en ik heb daar al heel wat probleemloos mee losgesoldeerd)

Dat lijken me voor prototype pcb's best belangrijke zaken omdat je daar meer kans hebt dat je af en toe wat moet veranderen. Of bv voor zoiets als de ontteking van Damic, waarbij temperatuur wisselingen en trillingen een rol spelen. Testen jullie dat ook ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ja en nee. Ik denk dat de meeste mensen hier hun prottype monteren, en dan aanmodderen totdat het werkt. Of de pads dan loslaten komen we niet te weten, want (bijna) iedereen post in dit topic de kale printjes voordat de eerste bestukt wordt.

Anderzijds, ik kan rapporteren dat seeed redelijke printjes maakt. Als je het te bont maakt door een hele tijd te klooien met een pinnetje laat er wel eens een pad los. Vooral PQFP pins die nergens aan vast zitten moet je mee uitkijken. Als je (slordig, herhaald) tin sleept, komt het pad wel eens los en gaat dan kortsluiting maken met aanliggende pins.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@Fred: daar heb je gelijk in, maar volgens dat ik kan zien is het wel redelijk goed, pads laten toch niet zo rap los, zelfs desolderen gaat niet al te gemakkelijk. Ook heb ik geleerd als het ergens in een omgeving komt waar het veel trilt en wisselend van temperatuur dat de traces wat dikker moge zijn (ook weer niet overdrijven). Ook de pcb dikte neem ik de standaard (1.6). Voor de rest zal ik wel zien en testen. De meeste schakelingen die voor de wagen bestemd zijn, komen toch in een metalen behuizing.

Ik zet meestal ook de link erbij van het topic waarvoor de printen zijn zodoende dat je daar gebouwde printen kunt zien.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Voor de mensen die besteld hebben bij Iteadstudio: gaan die 10 stuks 10x10 cm printen door de brievenbus? Ik wil er binnenkort bestellen (formaat +/- 9x9 cm) maar zou graag willen weten of ze het in een envelop versturen ivm afleveradres :)

Word in een doosje verstuurd, misschien als je vriendelijk vraagt voor een enveloppe dat ze het daarin versturen.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Iemand ervaring met grotere series. Waar kun je dan het beste/goedkoopste terrecht?

Ik overweeg om voor mijn techniek lessen printjes te laten maken 40x40mm in series van zeg 200 stuks. Alleen is de maximale prijs per stuk ongeveer 0,10 ct. zou dit haalbaar zijn

Zeg Jan Klaasen ,je praat over een totaal orderbedrag van 20€.
Voor die prijs kunnen ze nog geen faktuur maken bij on op het bedrijf.

ik ben waarschijnlijk wat te optimistisch... maar goed als het i.p.v. 200 stuks 1000 stuks moeten worden maakt me dat ook weinig uit. qua stuk prijs kan ik niet veel hoger dan 10 a 15ct.

nu doe ik hetzelfde (knipperlampjes e.d.) maar maak ik gebruik van kartonnetjes dat blijkt echt heel lastig voor de kinderen om de verbindingen goed te leggen. Ik ben nu aan het kijken of het haalbaar is 1 printje te maken met daarop 2 projectjes. (1 op bottom / 1 op top)

(off topic: tja wat betreft het factuur maken. paar weken terug liet ik een bedrijf een offerte voor wat drukwerk maken. nadien zie ik dat ze tegenwoordig ook een webshop hebben, zelfde product daar 100 euro geodkoper. offerte was 260. bestellingen via de webshop kost veel minder handelingen dus tijd en is goedkoper)

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op woensdag 23 november 2011 09:19:13 (26%)

Eerste keer printplaten besteld van een eigen ontwerp.

Fabrikant: ITead Studio
Aantal besteld: 10
Afmeting: 100x80mm
Prijs per stuk: $2,49
Verzendkosten: $5,00
Levertijd: 11 dagen
Bruikbaarheid: ??/10
Kwaliteit: uitstekend

Doel: driverprint voor Arduino zoals besproken in deze draad

Ik ben totaal verbaasd over wat deze mannen voor deze prijs weten te leveren. Dubbelzijdig doorgemetaliseerd, soldeermasker en beide zijden silkscreen voor net €22,- inclusief verzenden vanaf de andere kant van de wereld. Voor dat geld kan je bijna niet eens gaatjesboard kopen.

Fotos:

http://pinball.pixelmagic.nl/images/IMAG0076.jpg

http://pinball.pixelmagic.nl/images/IMAG0077.jpg

http://pinball.pixelmagic.nl/images/IMAG0078.jpg

Edit: foto grootte aangepast, sorry.

Whaaa die onderkant is gaaf :D

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Ik heb de eerste proto voor een nieuwe TeslaCoil laten maken bij PCBcart. Dit omdat ze een van de goedkoopste waren voor 4 lagen met speciale koperdikte en dubbele silkscreen. Ik heb dit topic gebruikt voor het zoeken naar een fabrikant, en daarom leek het mij wel leuk mijn ervaringen hier ook te delen.

Fabrikant: PCBcart
Aantal besteld: 4
Afmeting (in millimeters):148x148
Prijs per stuk (in euro):58,25
Verzendkosten (in euro):22,47
Levertijd (in dagen van bestellen tot ontvangen):20 (18 dagen geselecteerd op de site, verzending dus supersnel)
Bruikbaarheid: 4/4
Kwaliteit: perfect

Doel (van de printplaat): Aansturing voor een nieuwe TeslaCoil. Iets wat hierop lijkt maar dan groter/ beter/ betrouwbaarder.
Opmerkingen: Deze print moet piekstromen van ruim 100A kunnen verwerken, daarom is dit 4x 70u koper. Aan beide kanten zitten SMD componenten, en daarom ook aan beide kanten silkscreen. De finish is ENIG. De enige aanmerkingen die ik heb is dat de silkscreen aan de onderkant bij sommige prints niet helemaal recht/ gecentreerd ligt, ook zijn de refdessen van de mounting holes die ik opzettelijk buiten de print gezet had teruggezet (huh?).

Foto's:

http://img713.imageshack.us/img713/6339/pcbtesla.th.jpg

http://img580.imageshack.us/img580/9651/cimg8462l.th.jpg

" Als het met Ampères niet lukt gebruik je er niet genoeg van! "

Nice, maar is je doosje niet aan de kleine kant?

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Mooie print Tesla en mooie foto's ook.Wat die refdessen betreft..Het schijnt dat alle printboeren het doen,prutsen aan je layout.Je hebt daar vaak geen weet van, maar sinds wij met Flatfield zaken doen weet ik dat ook. Die communiceren alle veranderingen.Ik noem zo maar een paar dingen.
*contactvingers van een cardedge connector ingekort omdat het koper te dicht bij de rand van de print komt.
*soldermask aangepast omdat de dammetjes te dun werden
*pasta op fiducials gezet.
*opvullen van te scherpe hoeken (acid traps)

Op 18 december 2011 18:22:37 schreef Damic:
Nice, maar is je doosje niet aan de kleine kant?

De print is ontworpen voor deze behuizing. Aan de achterzijde wordt straks een koellichaam gemonteerd, daarvoor wordt er een groot deel van de achterkant van de aluminium behuizing gezaagd. De Fets komen zo direct op het koellichaam en er is dan voldoende ruimte voor de aansluitdraden.

" Als het met Ampères niet lukt gebruik je er niet genoeg van! "

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/bot_foto_small.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/top_foto_small.jpg
iTeadStudio Print 120x83 mm besteld 5, gekregen 6 stuks.
Levertijd 14 dagen.
betaald $38 + $7 porto =$45 = €34.50
kwaliteit zeer goed.

Toch heb ik wel enkele opmerkingen ,hoewel het nauwelijks kritiek kan en mag zijn voor deze prijs.
1) er is geen onderscheid tussen plated en non plated holes.ze maken alles plated.
2) De via gaten zijn gedicht, hoewel ik die open had gelaten in de gerbers.
3) de inhammen links op de foto staan ook in de layout.Ik had niet gedacht dat ze zo'n mooie contourfrais zouden doen voor dit geld.
4) Ik zie geen tekenen van electrisch testen.Normaal gezien zijn er indrukken zichtbaar van de testpinnen,hier niet.Er staat ook geen enkele markering op.

Al met al zéér positief.

Wat het is? Een fatsoenlijke nieuwe print voor in mijn Quad405 versterker.met dubbele eindtorren en beter stroombronnetjes en nog wat detailtjes.Gebaseerd op het werk van Berndt Ludwig,Keith Snook en andere naamloze ideeen aandragers.

Elektrisch testen word aan de zijkant gedaan, hoe weet ik niet maar de geteste printen staat een streep op de zijkant.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Dit topic is gesloten