Wij wonen in Italie en hebben na de ergste regen in 40 jaar onze WM heel hard nodig. Maar hij wil niet meer centrifugeren. Mijn vrouw klaagde al een tijdje dat hij af en toe weigerde maar als ik kwam dan deed hij het weer. Helaas heeft hij het nu definitief begeven.
De klacht is: trommel draait wel pomp blijft lopen maar centrifugeren start niet op.
Dankzij jouw het lezen van talloze forums heb ik het volgende al gedaan.
-diverse condensatoren op de print vernieuwd ook al leken deze niet stuk (gemeten met een weerstandsmeter).
-de koolborstels eruit gehaald. Eén daarvan is een kleine 14 millimeter, dit zou voldoende moeten zijn. Dit blokje heb ik met twee tandenstokers iets meer opgeschoven zodat in feite de koolborstel iets meer druk had en een millimetertje dichterbij de collector komt. Er zat namlijk ietsje speling in het houderthe. Dit alleen om te kijken of het echt aan de koolborstels ligt.
Echter geen resultaat.
Bij het Miele centrum hier in Italie kunnen ze allen maar de plaat vervangen en die kost alleen al 259,- Maar of het daar aan ligt?
Vraag: Ik denk (omdat de storing twijfelend optrede) het toch de koolborstels zijn. Hoe controleer ik met zekerheid dat de storing door de koolborstels wordt veroorzaakt?
En:Worden de koolborstels alleen bij het centrifugeren gebruikt? Ik hoop dat een van jullie snel kan antwoorden want wij zitten erg omhoog.
Modelnr. van mijn machine Miele W698
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heb je naar het waterniveau gekeken ? als er teveel water in de trommel staat ( of de machine denkt dat ) gaat hij niet centrifugeren . er kan een verstopping in de pressostaatslang zitten of een klein gaatje . de machine zonder was laten lopen op 90 graden kan ook al helpen door het reinigen van de leidingen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Wat ook kan is een slecht relais of slechte soldering op de genoemde printplaat, of een los contact in een connector. Dat zijn ook mankementen die aarzelend beginnen.
Heb je het "loopvlak" van de koolborstels bekeken? dit moet glad zijn , is het dof dan heeft er vonktvorming plaatsgevonden. Het kan zijn dat de borstels op zijn , of ze klemmen soms in de houder.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Ik blijf het zeggen: duurdere wasmachines hebben een trillingssensor. Als deze continu contact maakt (door water of wat dan ook) dan werkt de machine perfect, totdat hij gaat centrifugeren.
Koolborstels zou ik uit voorzorg sowieso vervangen. Het goedkoopste onderhoudklusje wat er bestaat.
Op 7 maart 2011 23:58:12 schreef testman:
heb je naar het waterniveau gekeken ? als er teveel water in de trommel staat ( of de machine denkt dat ) gaat hij niet centrifugeren . er kan een verstopping in de pressostaatslang zitten of een klein gaatje . de machine zonder was laten lopen op 90 graden kan ook al helpen door het reinigen van de leidingen.
Bedankt voor je reaktie
Uiteraard heb ik die tips al op gevolgt. Pressostaatslang aan twee kanten door geblazen. P-staat een beetje doorgemeten. Lijkt te werken. Ik las ook ergens dat de pomp altijd blijft lopen tijden Centrifugeren. Hoe check ik de PS verder.
Op 8 maart 2011 00:00:20 schreef maartenbakker:
Wat ook kan is een slecht relais of slechte soldering op de genoemde printplaat, of een los contact in een connector. Dat zijn ook mankementen die aarzelend beginnen.
KLopt maar ook dit heb ik zorgvuldig gecheckt. Print ziet er solide uit. Geen slechte solderingen of printbreukjes e.d.
Op 8 maart 2011 08:59:33 schreef DE OLDE:
Heb je het "loopvlak" van de koolborstels bekeken? dit moet glad zijn , is het dof dan heeft er vonktvorming plaatsgevonden. Het kan zijn dat de borstels op zijn , of ze klemmen soms in de houder.
Had ik ook al gedaan. Ze zijn prima glad, dus zouden ze moeten werken.
Op 8 maart 2011 09:09:51 schreef Fuzzbass:
Ik blijf het zeggen: duurdere wasmachines hebben een trillingssensor. Als deze continu contact maakt (door water of wat dan ook) dan werkt de machine perfect, totdat hij gaat centrifugeren.Koolborstels zou ik uit voorzorg sowieso vervangen. Het goedkoopste onderhoudklusje wat er bestaat.
Ik had inderdaad gelezen over de censor. Zo bovenop moeten zitten. Ik kan hem helaas niet vinden. De machine is wel +/- 20 jaar oud. Ik zie ook geen draden ergens verdwijnen. Toch zou het kunnen want wij hadden water overlast wat via het dak de garage in kwam. Zouden wij toch een censor hebben?
Iederéén bedankt voor zijn reakties. Helaas zijn wij er nog niet uit en zitten we met een berg was van heb ik jou daar. De druk wordt groter. Moeders is echt niet blij. Te meer dat het nu een paar dagen erg droog is en de was goed zou drogen. Zaterdag regent het weer.
Graag meer tips dus.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Je ziet tips over het hoofd. Meten of een relais rot is, of of er een andere aansturingsfout in zit, doe je niet door naar de printplaat te kijken.
Ik kan in de onderdelenlijst bij Aswo zo gauw geen trillingsensor vinden, misschien kan iemand anders nog uitsluitsel geven of die er nou wel of niet in zit...
testman
bij die oude miele's zit de sensor bovenop het het gewicht op de trommel .
wat zit er voor instelling op kwa centifugetoerental? als het die oude kanaalkiesknoppen zijn heb je weleens dat er 1 blijft hangen .
test dan eens centrifugeren op een lager toerental . en op het moment dat het centrifugeren begint even de pompdop eruit trekken , dan loopt het water eruit en als hij dan wel wil gaan centrifugeren weet je waar te zoeken .
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Op 8 maart 2011 14:47:02 schreef fulldozer:
De druk wordt groter. Moeders is echt niet blij. Te meer dat het nu een paar dagen erg droog is en de was goed zou drogen. Zaterdag regent het weer.
Graag meer tips dus.
Wasserette?
Zanussi52
Signature¿ ¡Que¿¿¡
Op 8 maart 2011 17:09:44 schreef Fuzzbass:
[...]
Wasserette?
Wasbord, stuk zeep en een rivier? 
Wat voor een type sturing zit er in?? Meestal begint dit met ED.... meestal na de koolborstels een paar elcootjes rottig
De W698 heeft volgens de tekeningen van Miele geen onbalans sensor.
Het probleem kan voortkomen uit de (motor)besturing de EDRU 001 en wat ook vaker voorkomt is de programma schakelaar (timer).
De kontakten voor het centrifugeren lopen namelijk ook over de timer.
Je kunt even proberen de programma schakelaar een flink aantal malen rond te draaien (raggen) helpt nog weleens (tijdelijk)
Mvg. Frits.
Ik heb de fohn er op gezet en JAWEL. Hij centrifugeerd weer! Nu de vraag: Het is dus waarschijnlijk een C'"tje. Waar WELKE. Ik zit nu binnen te meten en vind geen enkele stukke. Maar ja hier is het dan ook 22 graden. Hoe vind ik de kapotte C. Er zitten heel kleine C'tjes op. VRAAG:Moet ik alleen de condensators in die tonnetjes vervangen. Ik zie alleen een zwart tonnetje (C30) en een kleine blauwe (C29) die ik nog niet vervangen heb. Bijde meten goed met een weerstandmeter. Een cap. heb ik niet. Graag snelle reaktie.
testman
gewoon vervangen die elco's . en sommige mensen moeten het nog met 10 graden doen dus maak niet iedereen lekker met die 22 graden 
Op 8 maart 2011 22:35:32 schreef testman:
gewoon vervangen die elco's . en sommige mensen moeten het nog met 10 graden doen dus maak niet iedereen lekker met die 22 graden
Wel met die 22 graden bedoel ik de temperatuur van ons houtgestoktkacheltje hier binnen in onze tijdelijke woning van 5m. X 5M. De buitentemperatuur waarin ik ook vandaag weer op de steiger stond te metselen is nu min 1. De WM staat in de garage waar het niet veel warmer is maar alleen niet waait.
Ik noem die temperatuur om aan te geven dat de C'tje nu hier binnen wellicht wel werken. Morgen zal ik mijn vrouw op pad sturen om die laatste twee C'the te gaan halen. Maar ik ben bang dat dit het niet is. Er zitten ook een aantal witte vierkante condensators op. Ik kan moeilijk alles gaan vervangen. Wat is wijsheid?
maartenbakker
Golden Member
Witte vierkante condensators zijn folie-types en zijn doorgaans niet stuk.
Warmtegevoelig kan, als die laatste 2 elco's het euvel niet verhelpen, eventueel ook op andere onderdelen wijzen, halfgeleiders of slechte solderingen. Je kan de boel warmstoken en dan heel gericht met vriesspray proberen het mankement te introduceren.
Dank julliewel allemaal. Ik heb alle condensators nu vervangen en hij doet het weer. Veel van jullie geleerd. Als meer van ons wil weten kijk dan hier eens.https://picasaweb.google.com/fulldozer.heres