Hoi hoi kersvers op deze site
Heb een probleem met een Liebherr economy.
De vriessectie werkt niet goed, te hoog of te laag in temperatuur.
Boven ook niet echt stabiel, dus waarschijnlijk de thermostaat.
Nu zijn die bijna onbetaalbaar als origineel, dus een vervanger gezocht. Zou de (Ranco) K59L1256 moeten zijn met een voeler van wel meer dan 2 mtr lang waarvan je een meter teveel hebt.
Vergelijkbaar met Atea A130553?
Nu heb ik een goedkoop alternatief met een iets korter "lontje" van 2 mtr. de VI109 voor 12 Euro.
De vraag is de montage en (universele thermostaat) geschiktheid.
De voeler zit binnenin de kast, onder een rond plastik plaatje, op de achterzijde vast met een enkele schroef. het topje is dus ook opgerold. Maar het capillair zou je normaal niet mogen buigen. Wat te doen?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
eerst erin steken en dan om een stukje buis of zoutvaatje oid draaien zodat het ronde lussen worden , let er op dat het nog in de ruimte past .
Hartelijk dank voor jullie snelle reactie.
Dus elegant oprollen van de tip moet kunnen?
Het ding zit origineel als een kort spiraaltje.
Ik lees soms dat het "lontje" geisoleerd is.
Maakt het uit of hij gewoon vrij hangt achter de kast?
Ik zal hem wel een beetje vastplakken met dubbel kleefschuimband aan de kast, zodat hij niet rammelt.
Ben meer dan handig hoor en een professionele technieker.
Maar omdat ik hoorde dat het een glazen buisje kon zijn was ik wel heel huiverig.
Nu maar hopen dat het regelbereik klopt.
Als ik het zo bekijk, zijn veel thermostaten vrijwel identiek met alleen het verschil in capillairlengte. Waarom hier zo een wezenloos lange aan zit weet ik niet. 2.20 mtr meen ik. Je houdt zeker een meter over.
Groetjes
Daar het begrip UNIVERSEEL voor. Het lange capilair is vaak voor de kasten waarbij thermostaat aan buitenzijde bovenaan zit, dan een langere nodig. Keurig een paar lussen in maken en dan in behuizing leggen van thermostaat/lampje. Vaak ruimte genoeg. Originele thermostaten zijn duurder IVM op maat maken capilair of bepaalde eisen.
Fijn, dank je wel voor die informatie.
Wat mij nog bezighoudt zijn de drie aansluitingen.
Het is een dubbele on/off schakelaar begrijp ik met één P kontakt, alleen zijn de twee uitgaande kontakten wel verschillend van toegelaten amperage.
Nu is niet duidelijk welke dat zijn, want er staan geen nummers of indicatie op.
Zal hem wel identiek aansluiten en maar duimen dat het goed gaat.
Hij is net binnengekomen.
Vraag mij overigens af waarom er drie draden aan komen, mogelijk het lampje bij en een uit-funktie?
Ontdekte onderop toch nog iets met de nummers 3 6 4
3-4 6 (6) 250 V 6 (6)/ 250
3-6 6 (6) 250 V 0,1 /250
3-8? ......... 6 (6)/250
En dan nog ergens een µ
Wie het weet mag het zeggen
Vond dit, dat lijkt mij duidelijk genoeg.
Op Danfoss type 3
Komt overeen met wat ik heb
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (27%)]
Pas wel op , sommige thermostaaten hebben soms wat exotidche trekje's waar bij je met een universel niet altijd goed mee weg komt.
Hoi Shiptronic
Het blijft een gokje en als het niet lukt moet er maar een nieuwe koelkast komen.
Met 17 Euro totaal val je geen buil lijkt mij.
Als ik het ingebouwd heb laat ik het nog wel weten.
Groetjes
Wel de nieuwe thermostaat werkt boven prima. Netjes op 5 graden.
Beneden is helaas de vriestemperatuur niet stabiel te noemen.
Weliswaar haalt de koeling de 18 tot 25 graden onder nul.
Maar het komt voor dat de temperatuur op iets van -12 graden staat.
Onduidelijk wat het nog meer kan zijn, ik weet niet of er een gescheiden regeling bestaat in het koelcircuit.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als je nog een mechanische thermostaat hebt is er geen scheiding tussen de koel en vrieskast . hoe meet je de temperatuur ? want die wisselingen zijn vaker te zien met een los sensortje als de deur net open is geweest . de vriezer is tussen -18 en -25 goed , -12 is te hoog . de koelkast slaat af met 2 graden en aan met 7 graden dus is er ook wel verschil in temperatuur in het vriezerdeel .
Hoi testman
Ik gebruik twee gewone alcoholthermomters.
In de vriesruimte ligt een speciaal vrieshermometertje.
Als de deur opengaat zal dat best effekt hebben, maar ik dacht dat alcohol vrij traag reageert. Kwikthermometers bijvoorbeeld zijn heel snel en daarom betrekkelijk onbruikbaar. Je zou beter een externe thermometer hebben met een voelertje in de kast dan blijft hij dicht.
De enige waterdichte methode zou een monitor zijn.
Er bestaan wel goedkope elektronische kamertemperatuurmetertjes met geheugen max/min en een voeler aan een draad, maar ik betwijfel of die een vriestemperatuur kunnen meten?
Wat het verder kan zijn weet ik ook niet.
Het kan een hele dag prima gaan en dan is de temperatuur ineens weer te hoog in de vriezer. -12 is natuurlijk niet goed. Maar waarom blijft hij boven wel mooi op temperatuur?
Bedankt voor de tips.
Als de vriezer leeg is, zal deze zich onstabiel gedragen en tevens vaak te warm te zijn. Als de koeler op temp is, dan zal alles verder naar wens zijn. Ik gebruik een ouderwetse temp meter voor binnen en buiten met een draadje er aan en sensor ligt in een bakje bevroren water, dan meet je de gemiddelde temperatuur van de vriezer.
Vond bij Zeeman weer een binnen buiten thermometertje met draad.
Die haalt inderdaad gewoon de vriestemperaturen en dat voor 4 euro.
Heeft min en max funktie.
Nu blijkt inderdaad dat de temperatuur in lucht flink fluctueert zoals iemand boven al tipte. (-12/-25).
Ook in een andere goedwerkende koelvries-combi van Bosch met digitale temperatuursaanduiding op het front, kom je met dat losse thermometertje vooral beneden vreemde verschillen tegen Maar ik durf dat electronische voelertje niet in een vloeistof te leggen. Zo zou er een soort koellichaam aan kunnen hangen om wat meer stabiele gemiddelden te kunnen meten.
Het thermometertje op zich klopt overigens wel in vergelijking met een laboratorium-kwikthermometer.
Op 9 maart 2011 10:31:29 schreef BRNRDS:
Hartelijk dank voor jullie snelle reactie.
Dus elegant oprollen van de tip moet kunnen?
Het ding zit origineel als een kort spiraaltje.Ik lees soms dat het "lontje" geisoleerd is.
Maakt het uit of hij gewoon vrij hangt achter de kast?
Ik zal hem wel een beetje vastplakken met dubbel kleefschuimband aan de kast, zodat hij niet rammelt.
Nee, de thermostaat zal zeker niet juist werken als het uiteinde van de voeler niet -net als het origineel- opgerold achter dat ronde kapje zit. (En dan spreek ik uit ervaring!).
Ik sprak nu over dat digitale huis tuin en keuken thermometertje dat je ergens in de vriezer hangt met het voelertje.
Nou ik heb die regelthermostaat wel redelijk netjes opgerold achter het plaatje gemonteerd, zoals het zat. Ging overigens niet zo makkelijk, want het onding springt vaak uit zijn vatting omdat het zo stijf is en je gelijk een gat door moet in de achterwand. In hoeverre dat goed kontakt maakt is dan de vraag? Maar boven lijkt het in elk geval in orde volgens een oude alcoholthermometer.
Toch meet ik in de goede Bosch boven ook sterke verschillen dus je kunt een vooral electronische thermometervoeler (van een metertje dus) eigenlijk niet los laten bengelen.
Onder is het wel een probleem, want water bevriest zo we weten en waar stop je een electronisch voelertje? Een ouderwetse thermometervoeler zou beter zijn denk ik.(Meten is niet altijd weten)
Bedankt voor de reactie, leuk dat er hier zoveel experts zitten op dat gebied.
Oh MNM
De temperatuur van de achterwand is aanzienlijk kouder dan de inhoud omdat er een koelcircuit achter ligt. Vandaar ook ijsvorming.
Dus los zou er zeker niets van kloppen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (9%)]
Klopt. En bij loshangende voeler zou de thermostaat veel te laat of zelfs helemaal niet meer uitschakelen.
Leg die externe sensor in een bakje met water en laat dat bevriezen, dan meet je de gemiddelde temperatuur. Die sensor gaat niet defect hoor. Dan meet je de gemiddelde temperatuur. -12 ismax, -25 min, dus lijkt me geheel OK. Vriezer inmiddels gevuld??? scheelt een hoop... Overigens die + 5 voor de koeler is OK.
Gebruik de volgende keer als je wat toe te voegen hebt even de edit, topic gehalveerd.