Hallo
Ik heb onlangs de Mugen amp versterker gemaakt. Deze werkt correct.
Nu wil ik een potmeter van 10k stereo logaritmisch gebruiken als volumeregeling.
Ik heb afgeschermde kabel liggen:
Per kanaal heb ik 2 klemmen op de print(ingang en massa), ook heb ik twee cinchen gemonteerd op de behuizing, hoe moet ik het geheel brom-en ruisvrij bedraden ?
Waarop moet de mantel aangesloten worden ? Ik heb begrepen dat deze slechts aan 1 kant mag worden verbonden i.v.m aardlussen ?
Mvg Lichtkap
Geïsoleerde RCA chassidelen, signaal en signaal-gnd samen naar de pot, vanaf daar samen naar de eindtrappen en aldaar gnd en signaal aansluiten.
Spannende dingen zou ik mij pas aan wagen als het niet stil genoeg is, in welk geval een goede schets van de elektrische opbouw en routing het belangrijkste hulpmiddel vormt.
Zo niet. Je brengt het ingangssignaal naar de ene potmeter, en vanaf de andere ga je naar de versterkeringang.
Zo komt het signaal nooit in je versterker, want die twee potmeters zijn wel mechanisch gekoppeld, maar elektrisch staan ze los van elkaar.
Ik weet dat de aansluitingen niet correct zijn van de potmeter. Maar is de rest wel correct ?
Mag ik de 2 mantels van de toekomende en vertrekkende kabel op de potmeter met elkaar verbinden ?
Dat is wat ik beschreef.
Het uitgangspunt is dat een signaal en zijn beijbehorende return (hier gnd) zo veel mogelijk bij elkaar blijven.
mr.stijntje
Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
Nee dat mag niet, dat moet je doen. Anders kom je namelijk pinnen tekort, of werkt je versterker niet.
Oh, en ik weet niet welke 'rest' je bedoelt op het plaatje. De aansluitingen zijn er fout, welk deel is dan wel 'goed'?
Als je zo'n dubbele potmeter hebt gebruik je voor mono één helft ervan. Ingang over de buitenste pinnen, kabel naar versterker over de middelste en een buitenste. En dan zitten de afschermingen inderdaad aan elkaar.
Ik heb brom wanneer ik de potmeter aansluit. Hoe meer ik de potmeter opendraai, hoe luider de brom.
Wanneer ik de potmeter weglaat(geen begrenzing) hoor ik niets van brom (slechts een heel klein beetje als ik m'n oor tegen de speaker hou).
Hoe kan dit ?
Dat zal ik doen.
Ik had wel nog een vraag, moet die afscherming de massa dus niet verbonden zijn met het centrale massapunt (massa van de voeding enz.) ?
Ik heb brom wanneer ik de potmeter aansluit. Hoe meer ik de potmeter opendraai, hoe luider de brom.
Wanneer ik de potmeter weglaat(geen begrenzing) hoor ik niets van brom (slechts een heel klein beetje als ik m'n oor tegen de speaker hou).
Dat kan niet, dus er is iets niet zoals gedacht. Ik denk toch dat voornoemde schets belangrijk wordt.