ik had brom van de trafo van mn gitaarversterker.
de trafo is op 4 punten met bouten tegen de achterwand geschroefd. [wikkeling steekt door die wand]
de metalen kern zit zodoende tegen die achterwand en de onderkant van de kern staat op de bodem van de metalen kast.
nu heb ik de tussen de onderkant van de kern en de bodem een stuk rubber [muismatje]gelegd en tussen de bouten en de kern heb ik rubberringen gelegd.
Resultaat brom is nauwelijks te horen. dat is dus mooi.
Mijn vraag bij deze aangepaste situatie:
kan het zijn dat men de trafo op het kale staal van de omkasting heeft geplaatst ivm koeling van de trafo?
of hangen er aan mijn oplossing geen problemen?
alvast dank voor uitleg
pietro
Als je maximaal 10% verlies rekent van de trafo. Dat uitgedrukt in wattjes afgezet tegen het totale oppervlak van de trafo en het feit dat iets meer dan handwarm absoluut geen probleem is , is het antwoord het kan prima. Als je de trafo helemaal extreem zou inkapselen met isolatie dan wordt het natuurlijk anders.
de versterker is 2x 80 watt.de metalen kast hangt aan de bovenzijde met bouten in een houten omkasting die aan de achterkant open is.
het trafo oppervlak ligt op zich voor het grootste deel vrij.
ik zal kijken of ie handwarm blijft.
dank voor reactie.
160 echte watts is ca 15 watt warmte maximaal. Een gloeilamp van 15 watt wordt ook niet warmer dan handwarm, en heeft een veel kleiner oppervlakte.