Hallo iedereen!

Laat ik mezelf heel snel voorstellen: Ik ben Joris, student industrieel ingenieur aan de Erasmus Hogeschool Brussel, en dit is mijn eerste stapje op het forum.

Ik ben net gebeten door het elektronicavirus, en ben druk bezig met thuis experimenteren. Na de verplichte C-Moy hoofdtelefoonversterker dacht ik dat het leuk zou zijn moest ik van de oude MW-radio van mijn moeder een soort draagbare ipod-versterker zou maken. Hiervoor ben ik nu op zoek naar een nieuwe passende luidspreker. De huidige is een 8 ohm, 0,3W speaker die, gezien de leeftijd van de radio, aan vervanging toe is. Hij heeft een diameter van 7cm (2,75 inch).
Het kastje meet 10*18*4 cm.

Ik ben op zoek gegaan naar speakers op het net, maar ik kom meestal uit bij speakers van meer dan 100 watt voor de autotuners, en dat is een beetje teveel van het goede.

Weet er iemand waar ik een speakertje van plusmin 10/15 watt kan vinden? De bedoeling is dat hij op batterijen werkt.

Alvast bedankt!
http://www.uploadarchief.net/files/download/binnenkant%20%2B%20speaker%20goed.jpg
Binnenkant + speaker

PS. Moest iemand een leuk schema van een versterker liggen hebben dat ik zou kunnen gebruiken, feel free to share it! Ik dacht anders gewoon de 10W versterker uit de schema's te gebruiken, of iets anders naargelang de luispreker.

Ten eerste: lof voor de duidelijke openingspost. Dat wordt nogal eens vergeten de laatste tijd, in dit geval is het meteen duidelijk wat je zoekt! Super.

Verder zou je, naast bovenstaande suggesties, ook eens bij Conrad kunnen kijken, en wel hier:
Home > Componenten > Componenten elektromechanisch > Akoestische componenten > Kleine-, mini-luidsprekers

Daar vind je ook de 8W variant van de laatste suggestie van Bart Hiddink

Op 22 maart 2011 22:04:12 schreef Jdehoog:
Weet er iemand waar ik een speakertje van plusmin 10/15 watt kan vinden? De bedoeling is dat hij op batterijen werkt.

Dan wordt het eerder 1-2W.

Zet het oude printje er in terug, gebruik de originele speaker, sluit je audio aan op de potmeter en klaar is kees.
Die Koyo radiootjes klinken nog best goed en hebben relatief veel uitgangsvermogen. Niets meer aan veranderen!

Bedenk dat je een 100W speaker prima op een 0,5W versterker kunt aansluiten. Geen enkel probleem !
Het wordt pas problematisch, als je die 0,3W luidspreker op een 100W versterker wilt aansluiten. Als je dan je volume knop te ver open zet, heb je kans dat je ineens niets meer hoort dan het fluiten van de vogels, het zoemen van een vleg en/of het verkeer in de straat.

Het vermogen dat op een speaker staat vermeld, is het maximale vermogen dat je aan die speaker (bij 1000Hz) mag aanbieden. Daarboven is de speaker een kort leven beschoren.

De suggestie, die Ledlover ondertussen heeft gegeven lijkt me prima te doen.

er worden nu vele duizende speakertjes weggegooid cpl met tv op de gemeentelijke stort , vaak 2 weg met subwoofer , dus 3 weg

neem een set pc speakers dan heb je alles bij de hand, versteker en luidsprekers.

Bedankt iedereen, ik ga inderdaad eerst proberen om de originele versterker en speaker te gebruiken, daar had ik nog niet aan gedacht!
Als de kwaliteit dan niet naar mijn zin is kan ik nog steeds zelf een versterker bouwen.

Merci,

Joris