hallo ik heb een motor gekocht om een propeller display te bouwen
nu de motor binnen is blijkt het een Brushless DC Electric motor
daar had ik niet op gelet hoe moet ik dit aan sturen ik snap wel hoe het in prinsiepe werkt en wat ik wil doen is een pic 16f628
3x npn en 3x pnp mosfet
en dan de draadjes zo schakelen of zit ik er helemaal naast
draad 1-----2-----3 schakelen
1.....0.....-
-.....1.....0
0.....-.....1
en dir dan met een 20 millie seconden laten rond lopen.
of zit ik er hellemaal naast en is het toch heel anders
met zo een dure regelaar
graag wat info over dezen motors. of schema hoe het wel moet
alvast bedankt
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
zo kan het prima. Het grote voordeel is dat je voor een propellorklok geen noemenswaardig koppel hoeft te kunnen leveren, dus die motor zal wel gewoon volgen. Langzaam beginnen, en rustig optoeren. Wel PWM'en natuurlijk, anders gaat het echt mis. Ik vraag me wel af of het ding op die manier gelijkmatig genoeg loopt.
dus dit moet kunnen maar dan ook nog pwm
dan loop ik dus klem met code schijven ??
ik gebruik porta 5.6.7 PNP
en portb 5.6.7 NPN
voor de mosfets
als ik hier nu ook nog pwm in moet brengen dan snap ik het niet meer hoe ik de code moet bouwen en langzaam op toeren brengen
dit gaat me dus even iets te ver met coden shijven
pwm
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ho, stop, je schema zou ok kunnen zijn, maar dat hoeft niet. Dus laat maar eens zien wat je wil.
Zoals ik begrijp dat je hem wilt gaan schakelen is het zeker verkeerd...
Om hem te laten draaien, zet een spanning op twee draden. De ene op nul de andere op V+ (of hoe je hem noemen wilt).
Vervolgens kies je 1 van de pootjes, en de spanning die daarop staat, verplaats je naar de overgebleven aansluiting.
Vervolgens kies je de ANDERE poot, en verplaats je de spanning die daarop staat naar de vrijgekomen poot. Dit blijf je herhalen.
Dan krijg je:
fase 1 2 3 4 5 6
A H H - L L -
B L - H H - L
C - L L - H H
De PWM moet je maar gewoon vergeten. Gewoon langzaam beginnen met draaien en dan komt het goed. Het zal wat onnodige stroom gebruiken, maar dat los je later maar op.
[Bericht gewijzigd door rew op (11%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
@rew: je hebt helemaal gelijk; ik had de tabel van de TS geïnterpreteerd als 1 fase hoog, 1 fase laag, en 1 fase los, maar volledig gemist dat hij maar 3 in plaats van 6 stappen had.
Ik zou toch wel gaan PWM'en, of een andere vorm van stroombegrenzing gebruiken, anders zal de stroom flink oplopen bij het starten, en moet je de voeding en transistors daar ook op dimensioneren.
E.e.a. is natuurlijk afhankelijk van de weerstand van de spoelen en de voedingsspanning. Je zou natuurlijk een LM317 of 78xx kunnen gebruiken in de voeding, aangezien die de stroom begrenzen op zo'n 1.5A. Een LM317 als stroombron kan natuurlijk ook, dan kun je zelf de stroom instellen.
Je kunt PWM'en, maar je kunt ook steeds een korte puls geven, even wachten, en dan een puls geven op de volgende fase.
Het lijkt me sowieso handig om de elektronica zo te maken dat je kunt PWM'en, zodat je in de toekomst 3 in fase verschoven sinussen kunt aanbieden, zodat het ding wat soepeler loopt, en niet als een stappenmotor gaat lopen, want dat lijkt me niet handig voor een propellorklok. Dat kun je natuurlijk ook verminderen door wat extra massa toe te voegen.
Ik heb dezen motor bij conrat van daan Bestnr.: 237438 - 89
in ieder geval bedankt voor het andwoord maar nu gaat het me toch echt even te ver
is er iemand die een voorbeeld code kan maken het
ik had dit wel iets op gezet maar zo als dit maar dat kan dan niet
DEVICE 16F628A ;Gebruik een 16F628A type
CONFIG INTRC_OSC_NOCLKOUT, WDT_OFF, PWRTE_ON, LVP_OFF, MCLRE_OFF
ALL_DIGITAL TRUE
dim weerstand as word
trisa = %11111111
trisb = %00000000
portb = %00000000
GOTO program1
;_____________________________________________________________________________
PROGRAMMA1:
HIGH PORTA.7
DELAYMS 01
Weerstand = rcin porta.7 ,high ;potmeter 50K Stand van potmeter (0...255) aan variabele 'Weerstand' geven
DELAYMS (Weerstand ) + 40;Wachttijd 1x de waarde van 'Weerstand' + 15 milliseconden
return
program1:
portb = %00110100
gosub PROGRAMMA1
;---------------------
portb = %01010010
gosub PROGRAMMA1
;---------------------
portb = %01100001
gosub PROGRAMMA1
;---------------------
gosub PROGRAMMA1 ; naar PROGRAMMA1
end
end
u moet er nog pwm bij komen en langzaam op toeren komen
gaat me even te ver
is er iemand die me ka helpen
alvast bedankt!!
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Koop zo'n controller gewoon kant en klaar, 6$
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=148…
ja dat zou mooi zijn maar dan hoef ik ook niet een led-propeller te bouwen dan kan ik die ook beter kopen
de uit daging is zelf bouwen wel zo leuk
Op de site van Microchip (en Atmel ook) zijn allerlei Application notes te vinden over BLDC. Ook voorbeeldsoftware.
SparkyGSX
Een LM317 als stroombron is echt niet moeilijk hoor. Je kunt ook gewoon een paar weerstanden in serie zetten.
oke .
maar dat snap ik dan weer wel.
het gaat me nu om een code voor de
pic ik had wel iets maar snap niet
hoe je hem dan moet laten lopen in de code. en langzaam op laten komen
heb dezen motor bij conrat van daan Bestnr.: 237438 - 89.
wil hem ook maar 1000 toeren laten lopen en niet 9000 toeren
ik gebruik een geschakelde voeding
12.volt 5.Amp
is er iemand die me een voorbeeld kan geven het langzaam op laten komen
alvast bedankt
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Zoals reeds eerder gezegd, lees de app notes van microchip / atmel.
Variable Speed Brushless DC Motor:
http://www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=SS_GET_PAGE&no…
Typical requirements for Variable Speed Brushless DC Motors:
Input:
- Typically torque, speed, position, and/or direction
- Inputs can be analog voltage, potentiometer, switches, or digital communications
Control:
- Basic I/O for firmware bit-bang for 6-step
- 3 phase PWMs for hardware PWM
- Comparators for speed sensing in sensorless control, over-current detection
- Capture/Compare/PWM or input captures for speed sensing
Feedback:
- Hall-effect sensors, optical encoder, tachometer, or back-EMF voltage
Driver:
- 3 phase Inverter
de uit daging is zelf bouwen wel zo leuk
En dus ook zelf lezen, zelf onderzoeken en zelf experimenteren.
ja ja pibasic ken ik wel
dit dnap ik niet
[Bericht gewijzigd door ricardo12345 op (27%)]
Roland van Leusden
3 Opties:
- Je verdiepen in BLDC motoren, programeren in 'C' en assembly.
- Kant en klare motorcontroller kopen. (HobbyKing bv)
- Gewone dc motor kopen en de BLDC motor retour sturen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
150W bij 12V, dus ongeveer 12-15A. Hij zal een weerstand van 40-100m Ohm hebben.
Op 5V voor een propeller clock zal hij het ook prima doen. Een aparte 7805 zoals sparky voorstelde kan prima. Wel even opletten dat je logic-level P-fets niet meer open-gestuurd worden als de motorspanning (zoals verwacht) bij het opstarten inzakt.