Wat bepaalt het vermogen van een luidspreker

Nijhuisr

Wat bedoel je met "surround lek"

-------------------------------------------------------------------
(Ik heb het in mijn vraag de heletijd over een bas luidspreker om misverstanden te verkomen)

Wat betreft de Bose 502. Ik heb er hier een staan maar die is opgeblazen. De spoel is helemaal door gebrand. Ik heb hier iets teveel vermogen op gehad.(Carver 1200W mono)(Super eindtrap, licht en blaast gewoon door)

Een nieuwe luidspreker kost ongeveer 400 euro. Deze is goedkoper geworden omdat Bose nu een luidspreker heeft die universeel is. Eerst koste deze bijna 800 euro.

Ik ben nu aan het twijfelen of ik een nieuwe Bose aan schaf of een paar andere luidsprekers. Bose doet namelijk niet aan reconen.

Ik ben op het net gaan zoeken naar een luidspreker die klein is (net zo als de Bose 502) en toch een flink volume produceert.

Ik ben op een site gekomen ( zie link ) http://ppeterr.narod.ru/sub_2x12B100R.html
waar een luidspreker staat afgebeeld die toch klein is. Toevallig had ik nog twee luidsprekers die uit de auto komen en heb deze baskist gemaakt.

Ik moet zeggen dat mij dit niet tegen valt en er een super geluid uit komt. Alleen zijn de luidsprekers van Rave Master.

Ik ben toen op zoek gegaan naar andere luidsprekers omdat ik erg tevreden was over de klank. Ik moet nu 4 dezelfde luidsprekers hebben zodat ik er nog 2 kasten bij kan maken. Ik heb alle luidsprekers gezien die er te krijgen zijn. Maar nu is de vraag wat is wijsheid. RCF Beyma en JBL ben ik tegen gekomen.

Ik kwam de JBL 2204H 12" tegen. Weet iemand hier iets over te zeggen? Klinken die goed? Het is immers een bas/mid luidspreker

Natuurlijk is het geen probleem om er 4 aan te schaffen als er geen gebrek aan geld is. Ook heb ik na vraag gedaan bij verschillende geluid verhuur bedrijven. Deze zeggen allemaal PA 12" is geen geschikte woofer. Je moet min 15"hebben en de meesten hebben 18"en gaan zelfs door tot 21".

Waar het mij dus eigenlijk om gaat is een baskast die klein is maar toch een groot volume uit komt net zo als de Bose 502.

Op zich ben ik geen voorstander van Bose. Ze leveren eigenlijk een luidspreker die niet goed klinkt. Je hebt namelijk een equalizer module nodig om het zaakje goed te laten klinken.

Bart

uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Kijk in ieder geval ook naar de frequentie grafiek, dan zie je of de speaker echt wel laag genoeg gaat.
Ik heb 2 kasten met elk 1x 12 inch Electro Voice 12 (1xL en 1xM) gehad die ik voor gitaar gebruikte (wordt niet meer gemaakt, New Old Stock in Duitsland gekocht voor 200 euri p/s). Deze speakers werden o.a. in, perperdure, Mesa Boogie gitaarkasten gebruikt. Die gebruiken het kastontwerp van EV dat ik ook heb gebruikt.
Onze bassiste heeft daar ook een paar keer over gespeeld. Perfect.

Omgekeerd heb ik een Peavey Black Widow 15 inch gehad (oud tweedehands ding, gekocht bij de String voor 50 euri). Ingebouwd in een Yamaha 100 watt combo (gevouwen hoorn) waaruit de speaker was verwijderd. Onze bassiste was superverrukt (maar had al een perfecte 15 inch kast (door uw nederdige dienaar gebouwd naar Electro Voice bouwtekeningen) en een veel betere versterker dan die Yamaha).
Ik heb er live met een Roland VG8 gitaarsynthesizer over gespeeld en moest het midden en hoog temperen.

Maar ik heb ook baskasten gezien & gehoord met 8 stuks 10 inch. Nix mis mee. (Kijk maar eens naar de Ampeg kast die Freddie Cavalli van Herman Brood gebruikte).

De kast is minstens zo belangrijk als de speaker(s) die je er in stopt. Voor het 'zuivere' werk is de versterker vaak minder belangrijk imho.

Voor PA laag heb ik wel de voorkeur voor 15 inch.

JBL is eigenlijk altijd goed. Zijn, net als EV, retestrak.

Just find out what you like and let it kill you

Als je nou je startpost begonnen was met vertellen dat je de speakers in een Bose 502 subkast wil vervangen, dan had je allang een prima antwoord gehad......

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Hij wist het probleem lang verborgen te houden ja ;-)

Het vermogen is minder beangrijk, de T/S paramterers is wat je wil weten, deze moeten gelijk zijn!

Toch handig dat Bose een UNIVERSELE luidspreker heeft gemaakt... (wat ze allemaal al niet verzinnen...)

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Nou het gaat mij niet om de bose.

Ik vindt het gewoon leuk om luidsprekers te bouwen. En er zijn twee belangerijke punten die de luidspreker moet hebben.

1. zo klein mogelijk
2. zoveel mogelijk geluid produceren (wat ook nog goed klinkt)

Omdat de 502 stuk is gegaan ben ik gaan bouwen. Ik heb een kist waar 2 x 12" in moet. Nu wil ik daar dus een geschikte luidspreker voor vinden die ook nog eens een hoop vermogen aan kan!

En wat ik ook niet wil is een of andere luidspreker in de 502 kist doen.

Ik blijf bij mijn vraag "Wat bepaald nu het vermogen van de luidspreker"

uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

1. klein
2. veel geluidsdruk
3. mooi geluid

Je kunt daar 2 van kiezen. Met een systeem zoals MFB kun je een zeer kleine kast gebruiken en toch een prima neutraal laag krijgen. Je krijgt echter een kleinere geluidsdruk... Kap je al het laag weg, dan kan je gigantisch veel herrie genereren, maar dan klinkt het niet meer (voorbeeld: megafoon)

Verder: verkeerde volgorde. Je moet de kist achteraf bouwen. Eerst speakers zoeken, dán kist ontwerpen en bouwen.

Het vermogen van een luidspreker wordt bepaald door de mechanische demping, de maximale uitslag (Xdmg), de ventilatie die plaats vindt door beweging van de spreekspoel, de warmteoverdracht tussen magneet en spreekspoel, de maximale temperatuur van de wikkeldraad en de warmteafvoercapaciteit van de magneet, om zo maar eens wat te noemen.
Verder kun je een speakersysteem hoger belastbaar maken door lampen in serie te zetten. Philips had zo een speaker die 250 tot 400w kon hebben, door overtollig vermogen in warmte en licht om te zetten :)

Als een speaker een rendement van 5% hebt en je stopt er 200w in, dan kun je je voorstellen dat er flink wat warmteoverdracht moet zijn...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Vraag Ledlover

Stel ik neem een luidspreker 500W. mijn eindtrap is 1000W en zet mijn luidpsreker in serie met een lamp van ....? 500W.

Is het dan zo dat mijn vermogen boven de 500W in de lamp gaat zitten?

Gr Bart

uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Dat zou je op die manier voor elkaar kunnen krijgen ja. Niet iedere 500w lamp is hetzelfde (je hebt ze op 230v, maar ook op andere spanningen...)
Op lage vermogens zit de lamp niet in de weg; de gloeidraad is koud en heeft dan een lage weerstand.
Bij het volle vermogen zal de temperatuur en weerstand van de lamp (en dus de begrenzing) toenemen.
Zo verstook je alleen vermogen als het echt nodig is.
Ik denk dat je voor een grotere lamp dan 500w moet gaan. Anders gloeit die lamp al op (en begrenst die je vermogen) als je onder de 500w zit. Maar ik weet niet precies hoe je zoiets kan berekenen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Tidak Ada

Golden Member

Dan krijg je natuurlijk wel een misaanpassing aan je versterker, met alle gevolgen vandien. Vervorming, verandering van de frekwentiekarakteristiek, lager vermogen uit een transistor eindtrap (Klasse B en AB)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Stop nou eens met kakelen over Watts! Het zegt zo weinig! Een beetje PA-speaker van 250 watt kan pieken van 1000 watt hebben. Zoek de term "crest factor" maar eens op. En stel je vragen op het forum van zelfbouwaudio.nl. Koop het boek "Luidsprekerkasten ontwerpen" (The loudspeaker design cookbook) van Vance Dickason, zoek op wat Thiele/Small parameters zijn, zoek op welke werkingsprincipes er zijn voor baskasten, download WINISD, speel daar wat mee met de speakers die je interesse hebben. Kijk was het effect is van kastvolume en poortafstemming, wat het effect is van meer dan één driver in een kast, etc. etc. etc.

En DAN pas bouw je een kast.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Ik zie dat Fussbass het een beetje warm aan het krijgen is. Het heeft geen zin om je zo te uiten. Het is en blijft een forum waar vragen gesteld mogen worden.

Alles is welkom en elk idee is er een. Ik ben tenslotte de TS die een vraag stelt en dan bepaal ik ook welke informatie ik mee neem met het bouwen van een luidspreker. En daar ben ik ook iedereen dankbaar voor.

Ik ben het niet met je eens over het wattage Fuzzbass. Er komt toch iets meer uit een luidspreker van 1000W dan een van 100W. Dat de rest wat je noemt ook belangrijk is ben ik met je eens. Maar ik heb zelf 2 eindtrappen van 1200W en zoek daar gewoon iets geschikt voor wat klein is en toch vermogen leverd zoals ik al eerder verteld heb.

uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
Hugo Welther

Moderator

Geen ervaring of aandelen, maar reconen, spreekspoel herstel e.d. is heel goed mogelijk.
http://www.total-speaker-repair.nl/profiel.htm een van de hits via Google.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 4 april 2011 21:17:09 schreef Bart-d:Er komt toch iets meer uit een luidspreker van 1000W dan een van 100W.

Nee dus. We (niet alleen ik) proberen je al een heel topic lang te vertellen dat het zo simpel niet is. Maar ik geef het op.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

vergelijk:

Je hebt 1 gloeilamp van 40 watt
en een spaarlamp van 11 watt

uit welke lamp komt het meeste? (licht)

Tidak Ada

Golden Member

Aleen als je het er zelf instopt.

Een luidpreker is alleen maar een doorgeefluik. Het hangt bovendien sterk van het rendement (de grootte van dat doorgeefluik) af hoeveel van de energie die je er in stopt er aan de andere kant als akoustische energie uitkomt.
PA en guitaarluidsprekers hebben in het algemeen ee stukken hoger rendement dan van een echte (niet de DIN norm) HiFi luidspreker, waar de vlakke frekwentiekarakteristiek en kleur armheid belangrijker zijn dn het akoustisch vermogen.
Dat akoustisch vermogen is bij PA weer het belangrijkste. Het is een kwestie van wat je uiteindelijk wilt, met het gehele spectrum er tussenin.
(Ik praat dus over het samenstel van conus, magneet, spreekspel en chassis, niet over een compleet systeem in behuizing).

Ook de soort en grootte van de behuizing heeft een grote invloed. Een hoorn en een basreflexkast hebben een aanzienlijk hoger rendement dan een gesloten box. Logisch, want die gelsoten box kan zijn energie alleen aan de voorzijde kwijt. Wat aan de achterzijde vandaan komt moet juist zo veel mogelijk worden gedempt.

Wat op het speakerchassis staat aan Watt is het vermogen dat je er maximaal in mag stoppen, hetzij bij minimaal aanvaardbare vervorming hetzij zonder het systeem op te blazen. Verder moet je je ook mog afvragen hoe het vwemogwn dat je er in stopt is gedefiniëerd: Sinusvermogen, RMS-vermogen, muziekvermogen of wat voor commerciële kreet er door de fabrikant ook voor gebruikt is.
Veel fabrikanten van car audio beloven bijvoorbeeld gigantische vermogens, die als je gaat rekenen een hoger rendement vergen dan het perpetuum mobile.... Allemaal consumenten nep, omdat die er om vragen !

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Wat bepaald het vermogen van een luidspreker:

Wanneer hij stuk gaat!!

Dit is afhankelijk van:

Hoeveel vermogen (van de versterker) je er dan doorheen aan het sturen was, en hoelang, en bij welke ferqentie.

En is ook nog afhankelijk van de mechaniche stress.

Een speaker kan op 2 manieren kapot, electrisch of mechanisch.

Je hebt niks aan dit antwoord, maar hier vroeg je om.
Alle vragen die hier uit komen zijn reeds beantwoord.

TS Parameters...

Power vs spl AKA:
Vermogen vs Sound pressure level
Let wel, als je de speaker in een kast zet zonder deze berekend te hebben krijg je in het beste geval, dat je niet alles eruit haalt wat er in zit, en in het ergste geval een kapotte speaker...

Je hebt werkpaarden en je hebt luxepaarden, maar ik ben een luipaard
Tidak Ada

Golden Member

mr flip graag even het hele stuk lezen, dan begrijp je beter wat er bedoeld wordt

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@tidak ada

Sorry ik heb het hele stuk gelezen, ik vond de reactie nadat zo veel mensen daadwerkelijk hebben geprobeerd te helpen, zo apart..

Dat ik de vraag letterlijk heb beantwoord.

Ik heb zelf het idee dat vermogen en rendement door elkaar word gehaald door de topic starter.

Mensen proberen uit te leggen dat je door een speaker met de juiste t/s parameters in combinatie met een goede kast, alleen maximaal rendement kunt halen. (klein en toch veel geluid)

Als er dan serieus geprobeerd word om uit te leggen dat een 100 watt speaker meer geluid kan geven dan een 1000 watt, en dit word van tafel geveegt.......

Er staan echt goede adviezen in dit topic, maar ze worden in de wind geslagen.

Het vermogen wat een luidspreker kan hebben, heb ik letterlijk beantwoord, het vermogen dat een luidspreker heeft om stroom om te zetten in geluidsdruk is rendement en is al perfect beantwoord door de anderen.

Je hebt werkpaarden en je hebt luxepaarden, maar ik ben een luipaard

In het verlengde hiervan heb ik ook een vraag, of misschien dezelfde…

Als ik helemaal zelf een speaker bouw, welke ementen zorgen ervoor dat deze speaker een hoog rendement heft en dus een hoog wattage heft, gekoppelt aan en hoge gevoeligheid.

IS dat de spoel, de conus, de magneten ? Als ik zie hoe relatief makkelijk een speaker (driver) te maken is...

Maar wat bepaald nu precies de belastbaarheid ?

gr.
Eric

Het is lang geleden, maar het is uitgangspanning² x de impedantie van luitspreker bij 1khz volgens mij. Waarbij de draaddikte van de spoel bepalend is voor het max uitgang's vermogen.

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op woensdag 11 september 2019 14:07:45 (28%)

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Je diept een 8 jaar oud topic op. Beter start je een nieuwe.

Als je niet teveel lage tonen wil wordt de boel al snel efficiënt, hoog rendement. Als topper heb je de piezo hoorn, bekend van de megafoon.

Een kleinere laag/mid speaker is vaak ook efficiënter dan een 15" of 18" woofer. Wil je wel veel efficiënte kracht in de lage tonen dan kan je nog met de kast een hoorn vorm toepassen, maar deze worden voor 20-40Hz wel heel snel heel groot.

https://i.ibb.co/f9L7vNK/1568241439652137879473337.png

Volgens mij is het gewicht van de conus plus spoel en de souplesse van de ophanging de grote factor voor rendement. Ke snapt dat een dikke 18" met zware spoel veel stroom nodig heeft om in beweging te komen.

Arco

Special Member

Als je niet teveel lage tonen wil wordt de boel al snel efficiënt, hoog rendement

'Hoog rendement' is betrekkelijk. Voor een doorsnee speaker is een rendement van 4% al heel goed... ;)
(een opgenomen vermogen van 100W produceert dan 4W aan audiovermogen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 11 september 2019 13:15:07 schreef Speric76:
Maar wat bepaald nu precies de belastbaarheid ?

Voordat het spul kapot gaat of voordat de vervorming hoog oploopt?

In de spreekspoel bevind zich de permanente magneet zodra die spoel buiten het magneetveld komt zal de conusophanging te zwaar belast worden en kapot gaan. Als dat lang genoeg duurt kan ook de spoel te heet worden en doorbranden en de spoelkoker gaan vervormen. Het beste kan de gebruiker zijn verstand gebruiken en de volumepotmeter met zorg bedienen. Luidsprekers gaan zelden kapot bij normaal gebruik. Heel vaak worden ze in de betere merken ook nog beschermd door beveiligingcircuits of zekeringen.