Wat bepaalt het vermogen van een luidspreker

Beste..

Er zijn 2 soorten luidsprekers. goed en troep.

voorbeeld. een luidspreker van 300W. een heeft een magneet dat net zo groot is en de ander heeft een mangeet wat nog niet eens de helft is van de ander.

Wat bepaald nu het vermogen van de luidspreker? Ik kan me voor stellen dat de luidspreker met de keine magneet dikkere windingen heeft.

Wie kan mij er meer over vertellen.

Bedankt

Bart

uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Het elektrische vermogen van een luidspreker zegt heel erg weinig over "hoe goed" hij is. De grootte van de magneet zegt net zo weinig. Lees het artikel wat 2N3055 postte en denk dan nog eens goed na over je vraag.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Ik het het gelezen. Hoe het daar staat omschreven is het dus niet mogelijk
om te zien of een l.s. veel of weinig vermogen heeft.

bart

uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Klopt. Vandaar ook mijn opmerking.

Als je alleen geïnteresseerd bent in herrie maken, dan nog is elektrisch vermogen niet zo belangrijk. Veel belangrijker is het rendement van de speaker.

Voorbeeld: speaker 1 heeft een rendement van 87 dB/1W/1m (een gemiddelde 10" woofer bijvoorbeeld met een magneet van 4 kg) speaker 2 heeft een rendement van 103 dB/1W/1m (een 10" PA-middentoner, met een neodymium magneet van 500 gram)

De PA speaker laat je spelen met 1 Watt. Om de woofer even hard te laten klinken, moet je er 40 Watt in stoppen.

Laat je de PA speaker met 100 Watt spelen (dan geeft hij 123 dB!), dan zou de woofer 4000 Watt nodig hebben!

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Het vermogen dat op een speaker staat is ook het maximale vermogen volgens de fabrikant.

Voor een rommel-speaker is dat dus meestal het vermogen waarop hij net niet kapot gaat. Dan heb je namelijk lekker goedkope speakers met een hoog vermogen, en consumenten houden van grote getallen.

Een goede fabrikant zal het vermogen waarop het geluid begint te vervormen als maximaal vermogen zetten, en dat is al eerder dan waarop hij kapot gaat.

Daarbij nog Fuzzbass' verhaal over rendement, en je snapt dat vermogens lezen niet echt zinnig is.

Op 31 maart 2011 07:24:24 schreef Hagdos:
Een goede fabrikant zal het vermogen waarop het geluid begint te vervormen als maximaal vermogen zetten, en dat is al eerder dan waarop hij kapot gaat.

Waar haal je dat vandaan? Luidsprekers voor de professionele markt worden volgens een norm getest, waardoor de opgegeven vermogens vergelijkbaar zijn met speakers die volgens de zelfde norm zijn getest. Da's het verschil. Het punt waarop de speaker begint te vervormen is afhankelijk van de toepassing, en daar is geen norm voor.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Het zit zo,

ik heb een luidsprekerkast (Laag) met 2 x 12"
Een 12" woofer vindt je niet in het PA gebeuren. Daar wordt alleen met min 15" gewerkt. Anders krijg je een Mid/laag.

Bose heeft een luidspreker 502 die goed zijn best doet. Ik weet dat een luidspreker lucht verplaatst. Hoe meer lucht hoe meer geluid. Hoe groter de luidspreker hoe meer lucht hoe meer geluid.

Om een 12" luidspreker als laag te gebruiken kom je dan al snel uit in de wereld van de autoluidspreker.

Als ik naar mijn bose 502 kijk dan zie ik een 12" met een magneet van +/- 10" en een spoel van dikke 12cm doorsnede. Deze is 450W.

Ik ben nu dus op zoek naar een betaalbare luidspreker (omdat ik er 4 nodig heb)

En daarom vroeg ik mij af hoe men het vermogen bepaald. Ik heb 2 carver's en die leveren 1200W mono. Vandaar dat ik een luidspreker zoek die wel wat vermogen aan kan.

Is het dus verstandig om alleen naar het db/1w verhaal te kijken?

Bart

uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Nee, naar het db/w en het vermogen. Als je die vermenigvuldigt (dB/W * W= dB) hou je alleen de geluidsdruk over, en dat is waar jij in geïnteresseerd bent.

Beyma, Ciare, 18sound, RCF, Eminence, JBL, EV, leveren allemaal professionele speakers, het lijkt me HEEL sterk dat die geen geschikte 12" woofer in hun programma hebben die goed klinkt in die kast. Het gaat je wel 200-300 euro per stuk kosten, want die Bose 502's zijn behoorlijke beesten.

Maar er komt veel meer bij kijken, want een vervangende speaker moet ook enigszins de zelfde Thiele/Small parameters hebben, anders presteert hij matig, en in het ergste geval ram je hem uit elkaar voordat hij z'n max bereikt heeft.

Het vermogen is dus niet zo belangrijk, als je bij de genoemde fabrikanten kijkt, dan zie je dat de beteres series vrijwel allemaal zwaar genoeg zijn. Er zijn RCF 12"-ers die een versterker van 2 kilowatt aankunnen.

[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op donderdag 31 maart 2011 20:40:06 (44%)

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Ik ken LEGIO 12" inchers die 15" inchers de loef afsteken. Je moet gewoon wat beter zoeken denk ik!

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Het vermogen van een luidspreker betekent alleen hoeveel vermogen de luidspreker mag hebben.

wat de luidspreker vervolgens doet met dat vermogen is het rendement.

idd spl @ 1w @ 1 meter

maar, zijn het fabrieks kasten die je hebt? of heb je het over vervangers voor de bose 504's
er komen veel 12 inch bas kasten in de pa voor, vooral oude horn geladen systemen of bandpass kasten.

vermogen is belangrijk dat je weet wat voor versterker je er op mag zetten, rendement is belangrijk als je een geluidsdruk moet/wilt halen.

maar wat nog veel belangrijker is, is dat die kast die je hebt waarschijnlijk om de speaker heen is ontworpen tenzij dat het een zelf fabricaat is...
Daar een andere speaker in zetten gaat waarschijnlijk veel geld kosten en weinig opleveren.

het enigste wat je kunt doen is de t/s parameters vergelijken om een geschikte speaker te vinden met de eigenschappen die je nodig hebt in die kast, en hopelijk is dat een speaker met meer vermogen en meer rendement.

ps de lucht word niet verplaatst, door compressie/expansie word een geluids golf door gegeven.

laat ff weten wat voor kast dat je hebt, misschien kan ik dan helpen.

Je hebt werkpaarden en je hebt luxepaarden, maar ik ben een luipaard

Bart-d.

Vraagje, zijn de speakers uit je 502 doorgebrand of is de surroud lek?
Deze zijn goed te vervangen of laten vervangen.

Als het een totaal ander project is laat het weten.

Nijhuisr

Wat bedoel je met "surround lek"

-------------------------------------------------------------------
(Ik heb het in mijn vraag de heletijd over een bas luidspreker om misverstanden te verkomen)

Wat betreft de Bose 502. Ik heb er hier een staan maar die is opgeblazen. De spoel is helemaal door gebrand. Ik heb hier iets teveel vermogen op gehad.(Carver 1200W mono)(Super eindtrap, licht en blaast gewoon door)

Een nieuwe luidspreker kost ongeveer 400 euro. Deze is goedkoper geworden omdat Bose nu een luidspreker heeft die universeel is. Eerst koste deze bijna 800 euro.

Ik ben nu aan het twijfelen of ik een nieuwe Bose aan schaf of een paar andere luidsprekers. Bose doet namelijk niet aan reconen.

Ik ben op het net gaan zoeken naar een luidspreker die klein is (net zo als de Bose 502) en toch een flink volume produceert.

Ik ben op een site gekomen ( zie link ) http://ppeterr.narod.ru/sub_2x12B100R.html
waar een luidspreker staat afgebeeld die toch klein is. Toevallig had ik nog twee luidsprekers die uit de auto komen en heb deze baskist gemaakt.

Ik moet zeggen dat mij dit niet tegen valt en er een super geluid uit komt. Alleen zijn de luidsprekers van Rave Master.

Ik ben toen op zoek gegaan naar andere luidsprekers omdat ik erg tevreden was over de klank. Ik moet nu 4 dezelfde luidsprekers hebben zodat ik er nog 2 kasten bij kan maken. Ik heb alle luidsprekers gezien die er te krijgen zijn. Maar nu is de vraag wat is wijsheid. RCF Beyma en JBL ben ik tegen gekomen.

Ik kwam de JBL 2204H 12" tegen. Weet iemand hier iets over te zeggen? Klinken die goed? Het is immers een bas/mid luidspreker

Natuurlijk is het geen probleem om er 4 aan te schaffen als er geen gebrek aan geld is. Ook heb ik na vraag gedaan bij verschillende geluid verhuur bedrijven. Deze zeggen allemaal PA 12" is geen geschikte woofer. Je moet min 15"hebben en de meesten hebben 18"en gaan zelfs door tot 21".

Waar het mij dus eigenlijk om gaat is een baskast die klein is maar toch een groot volume uit komt net zo als de Bose 502.

Op zich ben ik geen voorstander van Bose. Ze leveren eigenlijk een luidspreker die niet goed klinkt. Je hebt namelijk een equalizer module nodig om het zaakje goed te laten klinken.

Bart

uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Kijk in ieder geval ook naar de frequentie grafiek, dan zie je of de speaker echt wel laag genoeg gaat.
Ik heb 2 kasten met elk 1x 12 inch Electro Voice 12 (1xL en 1xM) gehad die ik voor gitaar gebruikte (wordt niet meer gemaakt, New Old Stock in Duitsland gekocht voor 200 euri p/s). Deze speakers werden o.a. in, perperdure, Mesa Boogie gitaarkasten gebruikt. Die gebruiken het kastontwerp van EV dat ik ook heb gebruikt.
Onze bassiste heeft daar ook een paar keer over gespeeld. Perfect.

Omgekeerd heb ik een Peavey Black Widow 15 inch gehad (oud tweedehands ding, gekocht bij de String voor 50 euri). Ingebouwd in een Yamaha 100 watt combo (gevouwen hoorn) waaruit de speaker was verwijderd. Onze bassiste was superverrukt (maar had al een perfecte 15 inch kast (door uw nederdige dienaar gebouwd naar Electro Voice bouwtekeningen) en een veel betere versterker dan die Yamaha).
Ik heb er live met een Roland VG8 gitaarsynthesizer over gespeeld en moest het midden en hoog temperen.

Maar ik heb ook baskasten gezien & gehoord met 8 stuks 10 inch. Nix mis mee. (Kijk maar eens naar de Ampeg kast die Freddie Cavalli van Herman Brood gebruikte).

De kast is minstens zo belangrijk als de speaker(s) die je er in stopt. Voor het 'zuivere' werk is de versterker vaak minder belangrijk imho.

Voor PA laag heb ik wel de voorkeur voor 15 inch.

JBL is eigenlijk altijd goed. Zijn, net als EV, retestrak.

Just find out what you like and let it kill you

Als je nou je startpost begonnen was met vertellen dat je de speakers in een Bose 502 subkast wil vervangen, dan had je allang een prima antwoord gehad......

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Hij wist het probleem lang verborgen te houden ja ;-)

Het vermogen is minder beangrijk, de T/S paramterers is wat je wil weten, deze moeten gelijk zijn!

Toch handig dat Bose een UNIVERSELE luidspreker heeft gemaakt... (wat ze allemaal al niet verzinnen...)

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Nou het gaat mij niet om de bose.

Ik vindt het gewoon leuk om luidsprekers te bouwen. En er zijn twee belangerijke punten die de luidspreker moet hebben.

1. zo klein mogelijk
2. zoveel mogelijk geluid produceren (wat ook nog goed klinkt)

Omdat de 502 stuk is gegaan ben ik gaan bouwen. Ik heb een kist waar 2 x 12" in moet. Nu wil ik daar dus een geschikte luidspreker voor vinden die ook nog eens een hoop vermogen aan kan!

En wat ik ook niet wil is een of andere luidspreker in de 502 kist doen.

Ik blijf bij mijn vraag "Wat bepaald nu het vermogen van de luidspreker"

uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

1. klein
2. veel geluidsdruk
3. mooi geluid

Je kunt daar 2 van kiezen. Met een systeem zoals MFB kun je een zeer kleine kast gebruiken en toch een prima neutraal laag krijgen. Je krijgt echter een kleinere geluidsdruk... Kap je al het laag weg, dan kan je gigantisch veel herrie genereren, maar dan klinkt het niet meer (voorbeeld: megafoon)

Verder: verkeerde volgorde. Je moet de kist achteraf bouwen. Eerst speakers zoeken, dán kist ontwerpen en bouwen.

Het vermogen van een luidspreker wordt bepaald door de mechanische demping, de maximale uitslag (Xdmg), de ventilatie die plaats vindt door beweging van de spreekspoel, de warmteoverdracht tussen magneet en spreekspoel, de maximale temperatuur van de wikkeldraad en de warmteafvoercapaciteit van de magneet, om zo maar eens wat te noemen.
Verder kun je een speakersysteem hoger belastbaar maken door lampen in serie te zetten. Philips had zo een speaker die 250 tot 400w kon hebben, door overtollig vermogen in warmte en licht om te zetten :)

Als een speaker een rendement van 5% hebt en je stopt er 200w in, dan kun je je voorstellen dat er flink wat warmteoverdracht moet zijn...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Vraag Ledlover

Stel ik neem een luidspreker 500W. mijn eindtrap is 1000W en zet mijn luidpsreker in serie met een lamp van ....? 500W.

Is het dan zo dat mijn vermogen boven de 500W in de lamp gaat zitten?

Gr Bart

uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Dat zou je op die manier voor elkaar kunnen krijgen ja. Niet iedere 500w lamp is hetzelfde (je hebt ze op 230v, maar ook op andere spanningen...)
Op lage vermogens zit de lamp niet in de weg; de gloeidraad is koud en heeft dan een lage weerstand.
Bij het volle vermogen zal de temperatuur en weerstand van de lamp (en dus de begrenzing) toenemen.
Zo verstook je alleen vermogen als het echt nodig is.
Ik denk dat je voor een grotere lamp dan 500w moet gaan. Anders gloeit die lamp al op (en begrenst die je vermogen) als je onder de 500w zit. Maar ik weet niet precies hoe je zoiets kan berekenen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Tidak Ada

Golden Member

Dan krijg je natuurlijk wel een misaanpassing aan je versterker, met alle gevolgen vandien. Vervorming, verandering van de frekwentiekarakteristiek, lager vermogen uit een transistor eindtrap (Klasse B en AB)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Stop nou eens met kakelen over Watts! Het zegt zo weinig! Een beetje PA-speaker van 250 watt kan pieken van 1000 watt hebben. Zoek de term "crest factor" maar eens op. En stel je vragen op het forum van zelfbouwaudio.nl. Koop het boek "Luidsprekerkasten ontwerpen" (The loudspeaker design cookbook) van Vance Dickason, zoek op wat Thiele/Small parameters zijn, zoek op welke werkingsprincipes er zijn voor baskasten, download WINISD, speel daar wat mee met de speakers die je interesse hebben. Kijk was het effect is van kastvolume en poortafstemming, wat het effect is van meer dan één driver in een kast, etc. etc. etc.

En DAN pas bouw je een kast.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Ik zie dat Fussbass het een beetje warm aan het krijgen is. Het heeft geen zin om je zo te uiten. Het is en blijft een forum waar vragen gesteld mogen worden.

Alles is welkom en elk idee is er een. Ik ben tenslotte de TS die een vraag stelt en dan bepaal ik ook welke informatie ik mee neem met het bouwen van een luidspreker. En daar ben ik ook iedereen dankbaar voor.

Ik ben het niet met je eens over het wattage Fuzzbass. Er komt toch iets meer uit een luidspreker van 1000W dan een van 100W. Dat de rest wat je noemt ook belangrijk is ben ik met je eens. Maar ik heb zelf 2 eindtrappen van 1200W en zoek daar gewoon iets geschikt voor wat klein is en toch vermogen leverd zoals ik al eerder verteld heb.

uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp