Hallo beste CO'ers,
Enkele dagen geleden start ik onze Smeg vaatwasser.
Niets abnormaals en hij begint gewoon aan z'n programma.
Echter als ik na een uurtje ofzo naar beneden kom merk ik op dat de vaatwasser volledig uit is. Geen display, geen geluid, noppes. De knop was echter wel nog ingedrukt.
Mijn eerste gedacht is, zekering uitgevallen. Had er eerst overgekeken maar inderdaad zekering was uit. Ik schakel deze terug in maar nog steeds doet de vaatwasser niets.
Dan maar getest op een ander stopcontact maar ook hier geen teken van leven.
Ik ben dan begonnen met de voorkant te demonteren met name bovenste bedieningspaneel. Al snel merk ik beschadiging aan de printplaat. Waar twee dikkere draden opkomen is het ene contact echt zwaar 'gefried' en ook de mantel is redelijk weggesmolten.
Ik heb dan de vaatwasser naar de garage gebracht, alle panelen losgemaakt en alle draden en andere delen beginnen inspecteren. Op andere contacten heb ik ook wat zwart gezien van de vonkoverslag maar alles lijkt nog te werken. Ook de kabelboom is nergens anders gesmolten/beschadigd.
Achteraan zit ook nog blokje met ingebouwde condensatoren en een weerstand. De 1M ohm weerstand is nog intact want die heb ik gemeten. Alleen weet ik niet hoe ik die interne condensatoren kan uitmeten (als dat enigsinds mogelijk is?).
Aan de onderkant van de print was er een baantje weggesmolten.
Ik heb er ondertussen een brugje over gesoldeerd met een stukje koperdraad en ook de connector bovenaan teruggeplaatst.
Dit baantje loopt door naar een transformator die 230VAC omzet naar 12VDC om de print aan te sturen. Ik heb er ondertussen ook eens 230V weer opgezet en dit lukt zonder problemen, alleen krijg ik aan de andere kant geen 12V. Dus mijn vermoeden is dat die transfo stuk is.
Nu is mijn vraag: denken jullie dat ik dit zelf kan fixen of kan ik maar beter een nieuwe vaatwasser kopen.
Onze vaatwas gebruiken wij "slechts" 6 jaar. Ik verwacht dat een vaatwas toch 10j zou moeten meegaan...
Wat ik wel zag bij het open maken: bouwjaar 2003. Dus de vaatwas zelf is wel 8j oud, alleen 6j in gebruik.
Ik ken wat van elektriciteit en elektronica (niet super veel) maar zou zelf een nieuwe transfo erin kunnen solderen. Alleen weet ik dus niet of het daarmee zal opgelost zijn. Ik denk het eigenlijk niet...
Een nieuwe PCB zou me al snel min. 150EUR kosten (in UK) dus hier in BE zal dat wel 200 à 250EUR zijn.
Maar ik durf dit niet bestellen zonder de oorzaak van dit alles te weten.
Graag jullie reactie en eventuele tips wat ik zeker moet/kan controleren.
Ik ben wel van plan eens alle draden te checken en of ze nergens contact maken met het frame alsook alle andere componenten (motor, waterpomp etc.) te testen.
Hier nog even de gegevens:
Merk: Smeg (Italiaans)
Type: 10045
Model: LSA647X
2.2kW
Zekering: 10A (waar die ook zit?)
Alvast bedankt 
Ik wil je niet ontmoedigen, maar...
Vermoedelijk is één van die stekkers slecht contact beginnen maken - misschien is het een aansluiting van het verwarmingselement, daar gaat best wat stroom door. Mijn vermoeden is dat de draad, door verhitting, tegen de andere draad gesmolten is tot er korstluiting ontstaan is, vandaar de gesprongen zekering. (In de vaatwas zelf zit niet echt een "hoofdzekering", de zekeringswaarde die op het typeplaatje staat is de waarde waarop het toestel ten minste afgezekerd moet worden).
Dat blokje van achteraan is een netfilter. Dat wil zeggen: je hebt L in, L uit, N in, N uit. Als je 230V op de "ingang" aansluit en er komt 230V uit dan is het filter nog goed.
Nu, als die printplaat zo ver beschadigd is denk ik niet dat ze nog betrouwbaar te herstellen valt. In het beste geval kan je de print reinigen zodat al het verkoolde weg is (moet je zeker doen!) en dan proberen de doorgebrande baantjes te overbruggen; misschien is het relais nog goed, misschien plakt het vast, ik zou het sowieso vervangen; zorg ook voor een degelijke verbinding naar de nieuwe stekkers en zet goeie nieuwe stekkers aan de bedrading -- maar er is nog altijd kans dat er andere dingen beschadigd zijn en dan heb je veel uren voor niks gewerkt. Een elektronisch schema van deze printplaat zal je ook nooit krijgen; in het beste geval willen ze je bij Smeg een schema sturen waarop je ziet welk onderdeel op welke stekker aangesloten zat.
Bovendien is de kans dat een Smeg 10 jaar haalt niet zo groot. Mensen hopen allemaal dat hun toestellen 10 jaar gaan halen maar tegenwoordig mikken de meeste fabrikanten op 8 jaar. Komt daar dan nog bij dat je bij Smeg meer geld geeft voor naam, reclame en design dan voor degelijkheid.
Als je er niet mee in zit veel tijd te steken in een mogelijk nutteloze reddingsoperatie: veel geluk, maar ik vrees dat je beter aan een nieuw (en kwalitatief beter) toestel gaat denken.
De condensator die jij laat zien met dat weerstandje is een ontstorings filter.
Daar zou ik me niet zo druk over maken
Je geeft aan dat de trafo 230 naar 12 v transformeert? hoe kom je aan de gegevens van die 12 v?
Ook de trafo zal een reden hebben gehad om door te branden dus er zal verder in het circuit nog meer kapot zijn.
Heb je geen losse voeding van 12 v ac die je zo op de aansluitingen kan zetten om te kijken of je dan sluiting hebt of niet?
Het is van een afstand erg moeilijk te beoordelen hoe of wat er kapot is...
Ook de print ziet er behoorlijk gehavend uit helaas.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de ts zegt ook dat er 12dc uit de transfo komt , maar ik denk dat hij eens op ac moet meten , dan komt er wel 12v uit 
het stekkertje zal de voeding naar de print zijn en gaat ook door het oranje relais heen om het element te schakelen . door die vlakstekker loopt dus een 12amp heen . met een beetje geluk werkt de print nog maar door de emd die het losse contact heeft veroorzaakt kan de proc weleens gaar zijn .
Dacht ff dat er nog een zekering in de vaatwas zelf zat dus dat weet ik dan ook weer en moet ik niet zoeken 
Over die netfilter, er zijn 4 pennen aanwezig maar beiden zijn telkens doorverbonden (uitwendig zichtbaar) dus ik kan er niet echt 230V opsteken en aan de andere kant meten. Als je kijkt op het schematje op die netfilter (moeilijk zichtbaar op foto) zie je ook dat deze doorverbonden zijn.
Op de print is slechts 1 baantje "vanished" en deze heb ik dan ook overbrugt dus dat zou goed moeten zijn denk ik.
Kuisen kan ik ook nog en de stekkers zou ik sowieso vervangen (als ik weet dat het zin heeft
)
Ik persoonlijk ben ook niet zo voor smeg (kwalitatief) maar het past bij de rest van onze toestellen omdat deze allemaal inox zijn.
Trouwens als ik spreek over die transfo bedoel ik eigenlijk dat rode blokje maar dat zal dan die relais zijn zoals jullie aangeven.
Grijs blokje is transfo, dat weet ik zeker 
Hoe kom ik aan die 12V? Dit staat zo er vanboven op.
230V en dan 12V dus ik vermoed dat 230V ingang is en 12V uitgang voor print. Anderzijds als ik eraan denk... de verbrande kabels komen niet rechtstreeks van de voeding achteraan de machine maar van een pomp ofzo. Ik zal eens opnieuw moeten kijken.
Ik heb wel een 0-30VDC labvoeding dus daar kan ik ook nog wat mee gaan testen.
Ik zal eens op 12VAC meten aan de uitgang zoals testman zegt.
Wat is trouwens een proc? (ik ben noob
)
Hoop dat je niet IC ermee bedoeld anders wordt het sowieso nieuwe print.
EDIT: had wat beter moeten kijken... is inderdaad een relais.
De spoel krijgt 12VDC en er is een interne (enkelpolige) schakeling die 230VAC schakelt.
Heb even de weerstand gemeten en die is enkele Ohm dus dat zit wel goed denk ik. Alleen is misschien die interne schakeling om zeep.
Dit is 'm trouwens:
http://www.tycoelectronics.com/catalog/pn/en/4-1393240-5?RQPN=RT334012
EDIT2: heb zonet even relaisschema bekeken en nu weet ik wat waar zit. Spoel geeft 372 Ohm dus dit is goed (datasheet geeft 360 Ohm aan).
EDIT3: De relais werkt!
Ik zal nog even de andere grote componenten testen zoals motor, pomp,...
@testman
Die proc kan ik niet testen.
Alleen ik zie nergens (uitwendige) schade. Proc is niet gebarsten, gezwollen of gesmolten. Ook weerstanden, condensatoren, spanningsdelers zien er allemaal nog intact uit. Kan natuurlijk intern stuk zijn zonder dat ik het zie maar ergens denk ik dat deze nog werken (of is dat nu "hoop"
)
testman
de proc is de processor ( ic met witte sticker erop ), deze kan niet tegen statische ontlading en emd.
Ik begin echt meer en meer te denken dat er niets mis is met de PCB! (behalve dat gefrituurde baantje)
Heb de relais getest en deze werkt! (zie edits vorig bericht).
Er is een (zware) kortsluiting ontstaan enkel op het 230VAC gedeelte die geschakeld wordt. Zou het niet kunnen dat Stefaan in de goede richting zit in die zin van: kabels te warm geworden (grote stroom) en tegen elkaar gesmolten met gevolg kortsluiting.
Wie weet als ik alles terug aansluit werkt ie gewoon weer...
Alleen durf ik niet 
Misschien scheelt er gewoon iets met het warmte element, pomp, ... waardoor een te grote stroom vloeide met gevolg gesmolten kabels?
Of sla ik nu onzin uit?
testman
als het element stuk was gaat er de zekering uit , dit is gewoon typische smeg kwaliteit , je zet geen vlaksteker in de soldeer met 12amp eroverheen die ook nog in de deur zit en steeds beweegt. zelfs whirlpool heeft er nog stekkers inzitten die zijwaartse kracht kunnen hebben .
je kunt gewoon het zwart eraf halen en proberen of de machine weer wil , zit er sluiting in dan gaat de zekering of aardlek wel eruit . wel bij de eerste beurt de boel in de gaten houden bij de print.
je hebt de vlaksteker toch niet teruggezet ? beter de draad rechtstreeks door de print steken en op het relais solderen . nu de gaatjes zijn uitgeleuterd door de hitte zit het ding toch niet meer betrouwbaar vast.
Ik heb de vlakstekker wel terug erin gesoldeerd ja. Die lijkt toch behoorlijk vast te zitten maar de draden rechtstreeks solderen is misschien wel een beter idee (kan ik alsnog doen).
Ik heb zonet eens gekeken waar die draden (dikke bruine en dikke witte draad) heen lopen en die gaan naar het verwarmingselement (aan de circulatiepomp).
Hier een foto: (rechtse deel)
Ik heb met de multimeter op de contacten gemeten en wat blijkt, die geven gewoon door! Kortsluiting dus in dat ding.
Misschien moet ik gewoon alles weer aanschakelen behalve het warmtelement en kijken of de machine zelf werkt?
EDIT: bericht aangepast na wat opzoekwerk gedaan te hebben.
Wist niet zeker of dat dat het verwarmingselement is maar dat is het dus wel.
[Bericht gewijzigd door Vjeetn op (40%)]
testman
meet het element door van stekker naar stekker ? ( in dat vierkante blokje ) want dat is normaal als het een 15ohm is ongeveer , het ding is tenslotte wel 2500 watt oid. hij mag niet van de pennen naar de aarde meten , dan is hij wel stuk.
Damn ik dacht dat ik het probleem gevonden had 
Beetje dom van me, anderzijds wist ik daarnet nog niet wat dit onderdeel was.
Leer elke minuut bij 
Zal straks eens de weerstand gaan meten.
Had daarnet al van pen naar aarde gemeten en die geeft niet door (zal dus niet stuk zijn).
Maar zoals eerder dus vermeld, de draden komen wel van het verwarmingselement op de PCB uit waar die kortsluiting heeft plaatsgevonden.
Nu lijkt de theorie van Stefaan nog logischer, niet?
Verwarmingselement trekt veel stroom = warmte. Kabels gesmolten > kortsluiting.
Zou ik het erop wagen om alles gewoon aan te sluiten (behalve verwarmingselement misschien) en zien of er wat op het display komt en al dan niet de zekering niet afslaat?
Ik heb alles opnieuw aangesloten maar helaas... nog steeds geen leven in te krijgen.
Alle onderdelen zijn getest: waterpomp, verwarmingselement, ... en deze werken op zich perfect. Het enige positieve is dat de zekering niet uitvliegt. Op de hoofdschakelaar meet ik zelfs 230V dus deze werkt ook (geeft door). Ik zal morgen nog eens alle kabels apart uitmeten alsook waar spanning op komt (op print).
Maar ik vermoed dus dat de print toch om zeep is 
Zou het te doen zijn om alle componenten apart uit te meten en eventueel de defecte te vervangen? Of is dat gekkenwerk?
Nu, als de proc dood is... die kan ik sowieso niet apart kopen.
En dan is de laatste vraag: nieuwe print kopen (150EUR) of nieuwe vaatwas (+500EUR)? Uiteraard liever optie 1 
Aangezien alle componenten apart werken kan het enkel nog de print zijn imo... Maar dan is er ook weer het probleem dat er nog 2 kleinere printjes zijn. Wat als die ook stuk zijn? Ik denk van niet maarja...
Als je alles aansluit en de machine aanzet meet je dan wel 12 V op de trafo?
Mogelijk zit er nog een print zekering op de printplaat.
Gezien de grote van de zwarte aanslag op de print is mogelijk de processor wel opgeblazen door het deels geleiden van de aanslag.
De relais heb ik volledig getest en deze werkt nog 100%.
Nu denk ik dat inderdaad de transfo wel eens stuk kan zijn dus die probeer ik morgen even te testen.
Een zekering op de print zie ik (raar genoeg) nergens.
Ja kan best zijn dat daardoor proc om zeep is. Zal alles 1 voor 1 moeten testen...
Op 3 april 2011 22:26:44 schreef Vjeetn:
Maar ik vermoed dus dat de print toch om zeep is
Zou het te doen zijn om alle componenten apart uit te meten en eventueel de defecte te vervangen? Of is dat gekkenwerk?
Nu, als de proc dood is... die kan ik sowieso niet apart kopen.En dan is de laatste vraag: nieuwe print kopen (150EUR) of nieuwe vaatwas (+500EUR)? Uiteraard liever optie 1
Aangezien alle componenten apart werken kan het enkel nog de print zijn imo... Maar dan is er ook weer het probleem dat er nog 2 kleinere printjes zijn. Wat als die ook stuk zijn? Ik denk van niet maarja...
De proc kun je sowieso niet meten, en dat terwijl deze het gevoeligst is van de hele print.
Maak eens een foto van de andere 2 printjes, dan kunnen we eens kijken wat daar nog zit.
Wat je het beste kunt doen is natuurlijk jou eigen keus.
Waarschijnlijk is alleen deze print vervangen en dan is het weer gemaakt.
Maar niemand hier zal jou daar de garantie voor kunnen geven.
[Bericht gewijzigd door Paloma op (17%)]
Hier zijn de andere prints.
Ik weet niet of je het kan zien maar de contactpuntjes hebben licht corrosie (niets ernstig).
Voor de rest zien ze er ook goed uit en echt veel componenten staan er niet op.
daar zal niet veel aan kapot zijn enige wat hier op zit zijn schakelaars en display met sturing voor t display.
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Maar goed dat er gelukkig geen brand is uitgebroken door deze toestanden met de SMEG-vaatwasser. Hoe dan ook, ik zou toch voor een wat degelijker merk kiezen. Bijv. Whirlpool, Atag, etc.
Inderdaad, voor hetzelfde waren die kabels nog verder gesmolten en hadden ze vuur gevat.
Klopt het dat je weerstanden die op een print zitten niet kan uitmeten? Ik lees op een andere website dat de waarde dan niet klopt.
Als dat zo is kan ik niet veel doen... ik was van plan alle componenten uit te meten.
Heb trouwens wel de LED's en drukknoppen getest op kleinere prints en deze doen het wel.
EDIT: waarden lijken wel correct uit te meten.
het kan zijn dat je door andere componenten heen meet.
In het geval dat de waarde afwijkt van wat je meet kun je 1 kant lossolderen dan kun je ze gewoon meten.
heb je trouwens al eens met familie SMEG gebeld? Zoals je zelf ook al aangeeft heb je nogal risico op brand gehad.
Misschien dat ze uit coulance je een gratis reparatie aanbieden?
boem is ho, maar print eerst goed reinigen met spiritus, alle koolresten verwijderen en ook verwarmings relais vervangen, meestal de oorzaak van de ellende. Vaak wel geluk er mee, in 60% doet deze het wel weer. Succes!
-chefke-
300 gram motivatie -> kop van de hamer!
Op 4 april 2011 11:50:24 schreef dawmast:
Maar goed dat er gelukkig geen brand is uitgebroken door deze toestanden met de SMEG-vaatwasser. Hoe dan ook, ik zou toch voor een wat degelijker merk kiezen. Bijv. Whirlpool, Atag, etc.
Smeg is een randmerk wat ook uit dezelfde fabriek komt als whirlpool/Atag/bauknecht. (Atag kan echt alles zijn dat is namelijk alleen een logo dit kan intern Bosch/siemens whirlpool en zelf Candy zijn)
Bij al deze machine`s komt dit voor maar ook bij bijvoorbeeld Bosch vaatwasser breekt er half brand uit op de print door een plakkend verwarmingsrelais.
In de afgelopen maand toch zeker 4 x een Bosch gezien en 2 x een "vaag" merk zoals bauknecht/smeg ect. In die machine`s gaat dan een nieuwe module ( a minimaal 200 euro) en soms knappen wij ze op als de schade beperkt is tot een stuk relais en losse soldering. Bij het minste of geringste wat lijkt op brand word de module vervangen.
testman
die bosch vaatwassers ken ik ook wel ... de serie met drukknoppen uit 2000 ~2002 die door de coating op de epoxyprint nogal brandgevoelig waren . meestal door het relais van het element wat los in de soldeer zat . eenmaal kwam de brandweer er aan te pas en 3 andere keren was het kantje boord , en waren de drukknoppen al gesmolten in de machine.
het element van de smeg ziet er idd ook erg bauknecht uit , die hadden ook al beruchte electronica. en tevens de circulatiepompen die door de rotte c niet aanliepen na een 4 jaar.