Smeg vaatwasser heeft de geest gegeven (LSA647X)

De verbranden contacten van het relais op de print en de verbranden stekkers van het verwarmingsrelais doet mij vermoeden dat er lekkage is op de stekkers zelf van het verwarmingselement.

Heb vandaag niet zoveel tijd gehad om eraan te werken. Zal kijken als ik morgen tijd vind.

Het is wel de vaatwasser van me ouders en we zullen vrijdag naar de winkel gaan waar we deze gekocht hebben. Ik zal de print meenemen en het hele verhaal uitleggen. Eens benieuwd wat ze zullen zeggen.
Een nieuwe print aansmeren en laten plaatsen zal niet lukken ;)
Ik kan die print zelf bestellen op internet (na lang zoeken) en dat is sowieso goedkoper.

Alleen vraag ik me af of het zin heeft. Wie weet loopt er gewoon weer wat verkeerd en vliegt de nieuwe print er even snel uit.

Wat ik morgen ga testen is of de transfo wel nog werkt. Dit lijkt het belangrijkste want als die stuk is, is het geen wonder dat de print geen kik geeft :)

@ significant
Nee, nog niet gedaan. Kunnen we proberen natuurlijk maar ze zullen vast iets zeggen van: ja, hij is wel al 6j oud blabla. Schuld ligt bij electronica die niet door ons gemaakt wordt,...
M.a.w. meestal is het van het kastje naar de muur...

@ smd
Print is ondertussen gereinigd. Met verwarmingsrelais bedoel je dan die rode relais op print? Die heb ik getest en werkt 100% :)

@ S.oldeerbout, hoe kan ik dit best testen?

[Bericht gewijzigd door Vjeetn op (20%)]

6 jaar ... dat is voor een bauknecht kloon niet eens slecht . heb er ook onderhouden die 1,5 jaarlijks een ander pompchassis nodig hadden .

Het relais zal misschien nog wel werken (die 12V is de spanning die de spoel moet krijgen, die 230V is de spanning waarop de contacten berekend (zouden moeten) zijn. Ik vrees dat de processor er aan is, printje is voor de vuilbak...

Bij Smeg halen ze wellicht hun schouders eens op en zullen ze zeggen: "de onderdelen zijn toch nog verkrijgbaar? Dus wat is het probleem?"... Commerciële geste mag je vergeten op een toestel van zes jaar, dat doen ze denk ik zelfs bij Miele niet.

Ik ben zelf erg fan van Miele. Ik zeg even waarom:
- Bosch/Siemens/Neff: rampzalig op gebied van servicevriendelijkheid. Toestel moet volledig uit elkaar gehaald worden eer je een onderdeel kan vervangen. Rubber dichtingen zijn niet echt bestand tegen de agressiviteit van wasmiddelen dus het valt voor dat je op vijf-zes jaar met lekken of vastgelopen roulementen op de circulatiepomp zit. (Recordhouder bij mij: een full integré Neff die op 3 jaar een geblokkeerde motor had.) Wegens de serviceonvriendelijkheid wordt zelfs het vervangen van een stomme dichting een dure aangelegenheid. Over de slechte soldeercontacten op de elektronica spreek ik dan nog niet eens.
- AEG/Elektrolux/Zanussi: gruwelijk dun staal - je haalt er je handen aan open. Wat erger is: er komen zelfs gaatjes in onder invloed van ?afwasproducten/zout/vaatwerk? - geen idee maar ik heb er al een paar gehad waar de kuip moet opgelapt worden met wat silicone. De rubber dichtingen en darmen hebben ook nogal eens last van de vaatwasproducten, het is net alsof die darmen "smelten" en daarna dus gaan lekken. Motortjes - zeker bij zanussi - zijn slappe troep, hoe die dingen nog enig vermogen halen om de vaat proper te krijgen is mij een raadsel.
- Smeg: zie je eigen topic :-p
- Atag: zoals testman zegt, kan vanalles zijn, maar 't is nooit Miele :-p
- Novy/Brandt: de laatste reeksen ken ik niet zo goed maar op de vorige reeksen was er heel wat plastic aanwezig dat niet voorzien was op de druk die de motor gaf.
- Candy/Friac/Beko/ andere B-merken: als je blij bent met een toestel dat vier jaar meegaat, beperkte veiligheid biedt (zowel elektrisch als tegen lekken) en dat je vaat min of meer eens nat maakt (maar daarna niet meer droog) dan moet je zeker één van deze merken kopen.
- Miele: degelijke motor, degelijke elektronica, degelijke stalen kuip en constructie, servicevriendelijk - al vinden sommigen ze wat "te" geavanceerd - wel iets duurdere onderdelen maar ze gaan dan ook niet alle twee jaar kapot. Prijs is natuurlijk hoog maar een levensduur van 15 jaar is zeker haalbaar (Miele claimt 20 maar in een gezinssituatie vind ik dat wat overdreven.)

Misschien zijn er wel mensen die nu gaan gillen "ik heb een Beko en daar ben ik héél tevreden van", maar willen die mensen dan ook even posten hoe oud dat toestel is? De eerste twee-drie jaar gaat er meestal niks schelen aan die dingen en dan is iedereen content bij gebrek aan vergelijkingspunten. Ik plaats heel wat vaatwassers (vnl Miele) en ik krijg heel wat positieve reacties op gebied van afwas- en droogresultaat, gebruiksgemak en volume.
Ter info: Miele heeft ook een volledig inox toestel (kost wel geloof ik rond de 1400€), maar anders, als het een onderbouwtoestel is, dan kan je ook een inbouwtoestel kopen met inox front en deurbekleding apart.

zeg je ergens van " bauknecht is c keuze " en dan meteen iemand ; ja maar mijn vorige machine was een bauknecht en die werd 22 jaar oud...... ja, de machines uit de 70's hadden nog echte onderdelen die weleens meer als 10 jaar meegingen met 2 personen die niet elk bord apart afwassen maar net als het tijdperk is die degelijkheid ook allang voorbij. vroeger thuis hadden we in de 80's een bauknecht vaatwas , en na 4x in 3 jaar de pomp te hebben herwikkeld was pa het zat en gaf me een hamer en zei sloop ze , ik ga een andere halen .

net als wat stefaan zegt was de opvolger een miele die dik 18 jaar is meegegaan , er was alleen een buis stuk geweest en wat wieltjes van de rekken in die tijd . hetzelfde met de wasmachine en de stofzuiger , hoewel de stofzuigers niet meer zo geweldig zijn van miele .

overigens ben ik over bosch en siemens ook best tevreden , heb er zat in onderhoud gehad en het enigste wat er standaard aankwam was de filterdop onderin die stuk ging en de afvoerpomp die soms open moest om er een stukje glas uit te halen . eerder lag ik wekelijks onder een bauknecht die weer eens een lekke slang of pomp had , dit was een enorme verbetering . de bestekmandjes van siemens /bosch gingen 2 machines mee waar de bauknecht manden standaard de 6 maanden niet haalden door de zware horeca messen . maarja de huidige apparaten zijn ook echt niet meer wat het 6 jaar geleden nog was.....

de service van siemens was niet slecht ( geen lange besteltijden ) wat bij bauknecht standaard was met onderdelen bestellen. ook gingen de fronts van bauknecht erg snel stuk , de busjes van de displayprint braken af waardoor het hele ding onderin de machine viel , van de latere inbouwmodellen met rubber knoppen lieten al snel de rubber toetsen het afweten waardoor er vuil op de print kwam ( de adg serie )

Ok, na lang inspecteren en wat opzoekwerk over de transfo was ik erachter welke pin wat is. Een schema zien met pinnetjes is makkelijk maar dan aan de onderkant van de print de correcte vinden is iets anders :o
Er zijn 2 pinnen aan 1 zijde van de transfo en dat is de primaire ingang 230V (logisch). Aan de andere zijde zijn 3 pinnen waarbij de 2 buitenste pinnen met elkaar in contact staan (secundaire kant). Dus heb ik telkens gemeten tussen de binnenste pin en één van de buitenste. En telkens meet ik ongeveer 6VAC.
Euh.. moet dat niet DC zijn? Relais wordt toch aangestuurd door 12VDC?

Dat ter zijde, ikzelf ben altijd voorstander geweest van Bosch, AEG & Miele (kwalitatief). Niet uit ervaring (beetje misschien) maar vooral van horen zeggen (o.a. vakman). Blijkbaar is AEG dan toch ook niet super...

Ik denk dat de enige reden waarom mijn ouders Smeg hebben gekocht is voor het design en zoals eerder vermeld past het mooi bij de rest van de inox apparaten. Het is geen ingebouwde vaatwasser maar vrijstaand. Ik denk dat het moeilijk zou zijn om een andere te kopen (wit bv.) en dan inox platen te gebruiken. Het kan misschien wel maar om het mooi afgewerkt te krijgen...

Trouwens nog eens bedankt Stefaan & testman voor de merkvergelijkingen en andere info. Is zeker interessant!

Oja, nog een vraagje. Kan het dat enkel de proc stuk is en daardoor niets werkt terwijl alle andere componenten op de print in orde lijken te zijn? Ik vermoed van wel...

Een trafo geeft altijd AC.
De electronica er achter maken hier een 12 V (+12, +5 en mogelijk -12 en -5) van.
Kun je een duidelijke foto maken van de componenten zijde van de print waarbij ook de opdruk van de print goed zichtbaar is.
Aan de hand van de benaming van de onderdelen kun je herleiden wat ze doen. Mogelijk vind je dan ook een evt print zekering.
Als de primaire zijde 12 V is en 3 pennen heeft kunnen er niet 2 aan elkaar zitten, of je meet niet goed. Je noemt nl 6 V AC.
Ik zie ook een spannings regelaar of schakel tor rechts boven zitten (bij het relais), wat is het type nummer hiervan?
Staat er ook een onderdeel nummer op de print en wat is het nummer op de stikker op de trafo? Er is dan te herleiden of dit Philips/Bauknecht/Whirlpool of een ander merk is.

Voor alle apparatuur in je huis kun je je afvragen hoelang iets meegaat. In de praktijk blijkt dat als je geluk heb 10 jaar of langer en bij pech mag je elk jaar een monteur bellen.

Tegenwoordig wordt door de fabrikant veel vlamvertragend matriaal gebruikt waardoor het veel minder voorkomt dat apparaten spontaan vlam vatten. Wat niet wil zeggen dat het onmogelijk is.

Als je mij een mailtje stuurd met je adres gegevens heb ik nog wel een print voor je.

Op 5 april 2011 17:45:39 schreef Vjeetn:Oja, nog een vraagje. Kan het dat enkel de proc stuk is en daardoor niets werkt terwijl alle andere componenten op de print in orde lijken te zijn? Ik vermoed van wel...

Dat kan inderdaad. Als zo 'n processor door een doorslag (koolstof/verkoling geleidt...) even een paar volt te veel op een pinnetje krijgt dan is hij er aan...

Zie voor vervanging: http://www.miele.be/be/nl/huishoud/produkten/1157_38225.htm (haal je portefeuille maar boven, maar dit is echte inox, geen "inox look" (= geverfd paneeltje))

@ testman: Bosch & Siemens gaan meestal niet zo heel snel kapot (enfin, ze wacht een jaar of 6 :-p) en onderdelen zijn wel vlotter leverbaar dan Whirlpool/Bauknecht maar 't is wel dikke miserie als er "ergens" iets lekt - je kan ze niet even zonder bodem "op blokken" zetten en er onder gaan liggen zoals een Miele. En zoiets simpels als een afvoerpompje vervangen of een blokkering uit de circulatiepomp halen is een vreselijk werk omdat heel die bodem los moet en daarna waterdicht en zonder stukken af te breken terug op zijn plaats moet geraken :-p ... Of als jij een goeie truc hebt, hoor ik die graag. Ik maak de zijkanten los, zet ze op hun kop, maak scharnieren en vijzen los en haal dan die onderkant los...

Oeps, ja AC naar DC via enkel transfo kan waarschijnlijk niet eens :P
Een glaszekering zit er zeker niet, die zou ik wel moeten kunnen herkennen :)

Ik zal straks nog wat gedetailleerde foto's uploaden en eventuele stickers, serienr's vermelden.

@CTV
Bedoel je dat je zo'n print hebt liggen en die kan missen?
Als dat zo is bedankt man :D
Zal een mailtje sturen naar het adres in je profiel als dat goed is.

@Stefaan
Heb er met m'n moeder over gesproken en krijg de indruk dat ze niet echt veel geld over hebben voor een degelijke machine. Ik zei "koop een Miele, die zijn goed" en me moeder zei: "ja de prijs ook, ik kan nu geen 750-1000 EUR missen".

Enfin, ik zal zien wat CTV me kan bieden :D
En anders kijken we wat ze zeggen in de winkel (hoewel ik daar niet veel goeds van verwacht). In het slechtste geval zit er niets anders op dan een nieuwe kopen. Maar zoals ik al aangaf, als ze geen hoog bedrag willen uitgeven verwacht hier maar binnen 6j of minder een gelijkaardig topic.

moet wel toegeven dat de bauknecht een makkelijke bodem heeft ( wel scherp ) de bosch machines hadden een plastic bodem idd met op diverse plaatsen een schroef of indrukbevestiging . de pomp schoonmaken zou nog kunnen via de voorkant met wat geluk ....

heb de onderkant wel los gehad als de machines bij het ijzer gingen , had er en 25minuten toch alles wel af .

overigens heb ik vaker geluk gehad met een verstopping in de pomp , door de machine op zijn kop te zetten ( eerst het plaatje eruit in de onderbak ) en dan rammelen tot het stukje glas , of appelsteeltje eruit viel.

@testman: 25', dat zal bij mij zo ook iets zijn. En om te testen moet je de boel terug in elkaar steken, en als er dan nog iets scheelt of lekt kan je herbeginnen.
Miele: 4 vijzen lossen (2 minuten?) en je bent vertrokken :-p

Beetje later dan verwacht maar hier nog enkele foto's.
Zal rechtstreekse URL plaatsen zodat je ze in groot formaat kan bekijken:

http://i53.tinypic.com/x0y1ld.jpg
http://i56.tinypic.com/6e1xkw.jpg
http://i52.tinypic.com/9qiq9f.jpg

Op de laatste foto heb ik aangeduid waar ik gemeten heb.
Dus tussen geel en één van de rode punten mat ik ongeveer 6VAC hoewel er verschil tussen zat (~6.15VAC & ~6.30VAC)

(EDIT: Geel is waarschijnlijk + en de rode -)

Nu anderzijds heb ik wel goed nieuws!
CVT heeft nog zo'n print liggen en zal hem opsturen :D
Blij dat er nog zulke vriendelijke mensen zijn ;)
Bij deze wil ik hem nog eens bedanken.

Nu moet ik wel toegeven dat ik ergens met schrik blijf zitten.
Hoe komt het dat dit voorval gebeurd is? Straks steek ik die nieuwe print erin en gebeurd hetzelfde (al dan niet na bepaalde tijd).
Er moet toch een reden zijn waarom dit alles gebeurd is... Heeft ergens een component op de print gefaald door slijtage met dit als gevolg? Of scheelt er dan toch iets met het verwarmingselement? Of ...

de verbrande vlakstekker komt gewoon door jarenlang stroom over de soldeerverbinding die uiteindelijk los kwam , met het nodige vonken . je hebt nog geluk dat het element ohms is , met een motor met dit stroomverbruik bakt er wel meer weg .

maar het is beter om de kabels door de print te steken en op het relais te solderen dan ben je die gammele vlakstekers ook kwijt . ook zou af fabriek de 2e soldering van het relais gebruikt kunnen worden om de stroom niet over 1 pootje te laten gaan . maarja er zitten af fabriek bij vrijwel alle apparaten zwakke punten die ervoor zorgen dat mensen ook eens een nieuwe kopen......

Dit komt vaak door een slecht contact. De stroom diie hier loopt is waarschijnlijk vrij hoog, door de overgangs weerstand word de boel warm.
Door die warmte veliest de contatc pen zijn klem kracht , waardoor de weerstand nog hoger word, en de boel dus ook warmer. Dit gaat door totdat de boel eruit brand (zie foto's)

Al het zwarte wat je ziet is koolstof, en dat geleid stroom.
Prof. niet meer te herstellen, voor eigen gebruik evt. de verbranden stukken van de print weg halen. en nieuwe aansluitingen maken.

Als ik de nieuwe print heb zal ik testen of alles weer naar behoren werkt. Is dat zo dan zal ik de kabels er rechtstreeks op solderen zoals je vermeld.

Ik had echt geen idee dat klemmen zo gevaarlijk kunnen zijn :)

ik zag dat de stekker met een dubbele faston zaten , waar de dunne draad aan de dubbele faston zat , dus de dikke draad met de elementstroom erover zit op een andere faston die vaak slechter klemmen . daar komt ook nog het bewegen van de deur steeds bij . ging die 2e draad ook naar dezelfde print ?

Hmm ik denk dat ik me vergist heb naar waar de draden lopen.
Ben nog even gaan kijken en heb het opgeschreven.

De vaatwasser staat nu in een hoek van de garage met alle platen er tegenaan leunend dus de draden die naar onder lopen, kan ik nu niet zien naar welk element ze gaan.

Vanuit de ene faston (print) vertrekken 2 witte draden, 1 dikke & 1 dunne (Wit klein & Wit groot zal ik ze noemen). Vanuit de andere faston (print) vertrekt 1 dikke bruine draad (Br. gr. zal ik deze noemen).

Br. gr. (print) loopt meteen naar onder. (Ik vermoed verwarmingselement)

Wit gr. (print) loopt naar een faston van het slot bovenaan. Uit diezelfde faston vertrekt een kleine witte draad naar een brede klem op de print.
De andere faston v/h slot is wit gr. die naar de aan/uit schakelaar loopt.

Wit kl. (print) loopt naar een faston v/h zeepbakje. Uit diezelfde faston loopt wit kl. naar onder (geen idee waarheen)
De andere faston v/h zeepbakje is een kleine blauwe draad die naar een brede klem op print loopt.

Beetje onduidelijk hé :P
Ik zal de vaatwas weer op z'n kop zetten wanneer ik de nieuwe print ontvang. Dan kan ik zien waar alle draden heen lopen en post ik dit met event. foto's.

Het voornaamste is dus dat de witte draden die gesmolten zijn naar het slot & zeepbakje lopen.
Misschien moet ik die beter ook eens testen.

En maar meteen alle fastons weghalen en rechtstreeks solderen...

Mogelijk kun je iets met dit schema. Is wel van een LSA6050 maar heeft ook 2 draden naar de hoofdprint en de rest via connectoren aan de zijkant.

Op 7 april 2011 10:34:59 schreef HarryO:
Mogelijk kun je iets met dit schema. Is wel van een LSA6050 maar heeft ook 2 draden naar de hoofdprint en de rest via connectoren aan de zijkant.

Thx HarryO, kan inderdaad van pas komen.
Heb zonet even vluchtig gekeken en denk dat grote delen wel overeenkomen.

Ben zelf ook op zoek gegaan naar een schema maar ons model lijkt zeldzamer. (Ook op een UK website waar ze prints verkopen kon ik ons model niet terugvinden.)

Je kan voor het bedradingsschema ook altijd eens naar Smeg bellen; in mijn ervaring zijn ze vriendelijk en behulpzaam maar moet je soms wel drie keer bellen eer ze het schema mail of faxen ;-)

Beetje late update maar hier is ie:

Ik heb contact gehad met CVT via mail en hij heeft me een PDF gestuurd met een exploded view + schema.
Uiteindelijk niet echt nood aan gehad want CVT heeft mij een nieuwe print opgestuurd. Deze heb ik het voorbije weekend erin geplaatst en getest.

Wat me wel opviel toen ik de print uit de doos haalde was dat er geen gewone IC voet + IC was maar een klein printje erin gesoldeerd.
Daarnaast waren ook enkele weerstandswaarden anders (andere kleurcodes) en hier en daar een condensator die weg is of op een andere plek gesoldeerd is.
Achteraf ook gezien dat de codes op de stickers één nummertje (0 & 6) schelen.
(Originele print: 22000736600)
(Nieuwe print: 22000736606)

Tja, misschien vernieuwde versie dacht ik. (hoewel datum productie 2003 is, zelfde als onze vaatwas dus)

Maar goed, dat zal wel correct zijn want de print zag er qua vorm en aansluiting net hetzelfde uit. Dus testen maar...
Ik had meteen de watertoevoer e.d. aangesloten zodat (als hij werkt) ik meteen een programma kon laten doorlopen.

Toen ik de knop indrukte brandde het LEDje boven die knop. Dat was al hele opluchting! Geen *knal / vonk* waar ik toch ietsje bang voor was.

Wat me wel snel opviel was dat er geen display te bespeuren was behalve het LEDje van zout & glansspoelmiddel lichtten op. Hmm beetje vreemd dacht ik maar goed, dat belet de vaatwas niet om te werken.

Dus ik selecteer willekeurig een programma (bio). Ik hoor een biep (selectie programma) maar het LEDje boven dit programma doet het ook niet. Het feit dat ik de biep hoorde betekend dat het programma geselecteerd was.

Dan op de start knop, weer een biep (start selectie) gevolgd door 2x biep (effectieve start programma).

Eerst hoor ik wat gerammel maar kort daarop neemt de vaatwas water. Oef! Het lijkt erop dat hij het weer doet.

Nadat de watertank gevuld was begon hij te spoelen. Echter na enkele minuten stopt alles en gebeurd echt niets meer. De LEDjes branden nog, geen biep of vreemde geluiden gehoord maar daar staat hij... Ik dacht eerst dat dit misschien een pauze was in het programma maar na 15min nog steeds niets. Niet zoals het hoort dus.

Uiteindelijk heb ik dan eens een ander programma geselecteerd. Wederom, neemt water en begint te spoelen. MAAR ditmaal blijft hij wel door gaan :D
Ook na een tijdje voel ik dat de kast wat warm is wat dus betekend dat het warm water spoelen ook werkt. En ja hoor, uiteindelijk lijken alle programma's te werken behalve bio.

Op zich vinden we dit niet erg maar het vervelendste is dat bijna geen enkele LED werkt en nog erger, de display.

Wat ik dan ook nog getest heb is of het LEDje van zout en zo dooft als er zout werd in gedaan. En ja hoor, dit werkt wel :)

Dus uiteindelijk ben ik blij dat de vaatwasser het doet (staat ondertussen terug in de keuken).

Nadien ben ik wat beginnen denken en volgens mij zit eigenlijk de verkeerde print erin (niet zeker). Er worden talloze uitvoering gemaakt van wasmachines. Ons type is een LGA647X maar misschien behoort die print wel tot een LGA647 of ander gelijkaardig type waardoor er qua display en zo misschien net wat anders is.

Waarom denk ik dit? Ik heb alle LEDjes op de kleinere prints getest en deze werken allemaal. Daarom denk ik dat er met de kleinere prints niets mis is (niet 100% zeker).

Ik denk dat alleen CVT hierover uitsluitsel kan geven :)
Hoe dan ook, de vaatwas werkt weer (bijna zoals het moet) en dat telt. Nog eens hartelijk dank aan CVT voor de vrijgevigheid, hulp & tijd.
You rock ;)

EDIT:
Moest het toch zo zijn dat de "verkeerde" print erin zit volgens jou en je hebt nog een correcte liggen wil ik die graag installeren hoor :P

Hallo Xavier, ik heb nog even gekeken op de site van Smeg, voor het modelnummer LSA647X geeft Smeg aan dat de timer met het onderdeelnummer:696 290 755 in deze vaatwasser zit.
Dat de timer inwendig er iets anders uitziet is wel normaal.

Ik kan nog even kijken of ik zo´n displayprint heb liggen, maar door drukte heb ik daar donderdag pas tijd voor.
Ik laat je het nog even weten.

Groetjes Cor.

Ok, dankjewel Cor.
Geen probleem hoor, is niet super dringend.
Ik hoor je nog ;)

Groeten

EDIT: 18/01/2012
De vaatwasser werkt nog steeds :P
Zonder lampjes & display lukt ook. Alleen wat moeilijker :)

[Bericht gewijzigd door Vjeetn op (39%)]