Hoi,
Met deze even een project van mij showen waar ik al enkele jaren mee bezig ben.
Het heeft ook een hele tijd stil gelegen, maar heb het nu zover afgekregen dat ik de testen kan gaan uitvoeren. (als het nog eens wil gaan onweren natuurlijk)
Het begon allemaal zo:
Dit is de print van de bedieningen en visualisatie
daarnaast is er nog een print waar de uiteindelijke detector en het laadcircuit voor de batterijen op zit
na het opbouwen ziet het er zo uit
helemaal links is er een Led-balk die aangeeft hoesterk een lightstrike gedetecteerd is. Deze wordt ook gebruikt om de gevoeligheid in te stellen wanneer er een foto dient genomen te worden.
Linksboven is er een 3cijferig display, deze geeft weer hoeveel strike's er geteld zijn, of als de switch eronder omgezet wordt, geeft hij het aantal onweersinslagen/min weer.
De drukknop ernaast is om de teller te resetten.
De linkse potmeter dient om de gevoeligheid in te stellen wanneer er een foto gemaakt dient te worden.
De rechtse potmeter stelt men de pulslengte in welke de camera nodig heeft voor te ontspannen. (10...500ms)
de switch naast de potmeters is om de LED-bar om te schakelen tussen de gevoeligheidsinstelling (met de meest linkse potmeter) of om de aktuele sterkte van een onweers-strike weer te geven.
De bovenste 4 switchen van links naar rechts:
1: schakelen tussen detectie op lichtflits of radiografisch (AM ca.450kHz)
2: zoemer weergave op iedere strike of alleen op triggeren van de camera
3: zoemer aan/uit
4: power on/off
Van boven in het midden staan een aantal Led's, de linkse geven een puls wanneer er een strike gedetecteerd wordt (bovenste fel blauw, de 2 eronder geven weer of het om een positieve of negatieve lading gaat)
De rechtse leds:
- groen focuseren van de camera
- rood ontspannen van de camera
- geel aan: detecteren op licht, uit: detecteren op AM-band
- 2e geel aan: automatisch focuseren na het ontspannen, uit: handmatig focuseren door druk op de groene knop
tot slot de groene en rode drukknop en de switch ernaast:
de groene knop is een startpuls waardoor de camera triggert en scherpsteld, rood is om dit ongedaan te maken.
de switch ernaast zorgt dat de camera automatisch terug triggert, of als deze uit staat moet je dit steeds zelf doen door op de groene knop te drukken.
de print met het laadcircuit, detector en alle in en uitgangen
Natuurlijk ook even de onderzijde van de printen:
aangezien het de eerste keer is dat ik smd toepas, heb ik ook even een detailfoto gemaakt, en ben best tevreden over het resultaat.
Na het inbouwen in een op maat gemaakt kastje ziet het er zo uit:
bovenaanzicht
achteraanzicht met in en uitgangen.
onder de printen zie je de accu's: deze zijn nog ni-cd, had deze liggen en worden nu dan toch eens benut.
autonomie van het toestel zou tussen de 10 en 16uur zijn. (afhankelijk hoeveel foto's er getrokken worden)
hier is een totaalbeeld met mijn camera op een statief en mijn ontspanmechanisme:
Nog enkele detailfoto's van het ontspanmechanisme:
uiteraard is dit op maat gemaakt voor mijn te gebruiken camera hiervoor.
zijaanzicht met op het printje:
2 drukknopjes om te testen bij het afstellen van ontspanner op de de camera
de IR-LED's voor het detecteren op lichtflitsen (is gestest op een stroboscoop, zie je in onderstaande foto's nog)
en 2 relais voor het focuseren en het uiteindelijke ontspannen van de camera.
vooraanzicht
bovenaanzicht
verder heb ik de detectie op "licht" getest met een stroscoop.
De stroboscoop staat op 1 flash, met een zo hoog mogelijk vermogen.
Dit omdat de puls van een stroboscoop vele korter is dan een onweersstrike. Maar blijkbaar is de detector snel genoeg om deze te fotografferen:
stroboscoop op min power (ca 10Watt)
hier is dus geen flash te zien.
flash op ca 150Watt en de foto heeft de flash gezien...
Aangezien dit project al enkele jaren loopt en ook een jaar heeft stil gelegen wegens een verhuis, heb ik niet de meest actuele schema's meer.
de AM detector is iets aangepast (zit iets meer filtering in toegepast)
Zoals het op onderstaand schema staat reageert hij ook op het inschakelen van TL-verlichting
Het laadcircuit en batterijdetectie staat niet op het schema, moest ik er nog tijd voor hebben, kan ik het nadien nog posten.
Wat nog te doen:
- een frontplaat maken met de benamingen van de knoppen
- potmeters afwerken
- uitgebreide testen met echt onweer.
momenteel heb ik testen gedaan met een aansteker en een HS trafo die een zelfgemaakte conensator oplaad (een glasplaat met boven en eronder zilverpapier. Deze glasplaat is helaas al gesneuveld door het doorslaan van de condensator.
- eventueel filmpjes maken hoe het geheel werkt
- foto's van onweer posten ter bewijs dat mijn schakeling werkt (maar dat zal eerder voor het najaar worden)
Hopelijk deel ik hier leuke informatie mee uit voor de geïnteresseerden...