fotograferen en detecteren van onweer (zelfontwerp)

Hoeveel antenne hangt er nu aan? Want dat maakt natuurlijk veel uit.

Hoe heb je het filter afgestemd? Ik zie dat je best een smal filter hebt gebruikt, maar ik zie geen regelbare spoelen/condensatoren. Ik kan me heel goed voorstellen dat een deel van het filter naast de frequentie staat, normaal gesproken neem je hiervoor regelbare spoeltjes en/of condensatoren.
(zelfde geldt ook voor de antenne, deze moet ook afgestemd worden)

Normaal gesproken kun je op de MG-band onweer op 100km afstand nog duidelijk horen.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Ik vind je inspanning om dit te realiseren enorm. Het project heb je heel verzorgt. Toch vraag ik me af of het echt zo ingewikkeld moet.

Zonder dit nu echt te hebben geprobeert, maar gewoon verder gaande op mijn huidige toepassingen denk ik dat het met de kleinste controller zeker moet werken. Ik gebruik lichtmetingen door gewoon te kijken naar de gereflecteerde lichtsignalen. Maar bliksemlicht is heel helder en krachtig. Er is waarschijndelijk ruim voldoende tijd om na detectie de camera te sturen zelfs met een gemiddelde shutter-lag van 50-100 msec.

Om ongevoelig te zijn voor gewone lichtveranderingen gebruik ik 2 opeenvolgende metingen. In mijn geval omgevingslicht en daarna eventueel omgeving+IR licht. Dit werkt enorm goed. Je hebt enkel omgevingslicht en bliksem licht. Als je dit licht nu repetetief meet, vb om de 1 msec ( ik meet om de 30 usec) dan moet je een behoorlijk lichtverschil hebben als de eerste bliksemflitsen aan de horizon verschijnen. Gewoon lichtverschil overdag door wolken of zon geeft je nooit een zo grote verandering binnen de gestelde meet periodes. Dit zal op je metingen een heel duidelijk signaal verschil moeten geven. Of dit nu overdag is of in volle duisternis dit licht level verschil moet altijd duidelijk te meten zijn. Ik denk zelfs dat je gemiddeld nog een delay zal moeten gebruiken om de mooiste lichtflitsen op te nemen.

Je camera mag volgens mij gewoon manueel staan, scherpstelling op oneindig en een lichtregeling dat je eventueel iets kunt aanpassen als het overdag is of s'nachts. Oké, dit is gewoon even denken, ik heb nog even getwijfeld of ik dit zou neerpennen omdat je zoveel inspanning in je mooi ontwerp gestoken heb en ik daar niet graag zou afbreuk aan doen.

Mijn idee bevat slecht enkele weerstanden, een goedkope photodiode en een Attiny26 van 2.6 euro. De rest zijn enkele regels software. De Attiny26 doet de analoge lichtmetingen en je bepaald zelf de snelheid van je sampels. Je hebt nog pinnen genoeg om je camera te sturen en zelfs een displaytje of enkele info leds. Printje zal ook heel klein zijn.

Als je de fotodiode nogs eens richt in dezelfde richting als je camera staat kun je mogelijks nog valse opnames verhinderen die anders buiten het gezichtsveld van de camera komen. Eventueel een oude goedkope lens voor de fotodiode plaatsen.

Op 20 juni 2011 15:13:33 schreef T-baev:
Buiten dat veel te grote watermerk op de verkeerde plaats inderdaad mooie foto's. Misschien zou het effect nog mooier zijn als je er 's nachts een paar zou kunnen fotograferen.

met deze nog enkele foto's bij avond en nacht van vorige week...
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/parking%20werk.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/parking.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/thuis1.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/thuis4.jpg

Op 20 juni 2011 15:34:43 schreef (Z)weetvoetje:
Hoeveel antenne hangt er nu aan? Want dat maakt natuurlijk veel uit.

Hoe heb je het filter afgestemd? Ik zie dat je best een smal filter hebt gebruikt, maar ik zie geen regelbare spoelen/condensatoren. Ik kan me heel goed voorstellen dat een deel van het filter naast de frequentie staat, normaal gesproken neem je hiervoor regelbare spoeltjes en/of condensatoren.
(zelfde geldt ook voor de antenne, deze moet ook afgestemd worden)

er zit ongeveer 50cm antenne aan, het filtergedeelte was inderdaad veel te smal, deze heb ik er intussen overbrugd, maar dan is de ontvanger veel te gevoelig, de bovenstaande foto's zijn ook getrokken met de IR sensor.
Voor de AM-ontvanger moet ik het ideale nog uitproberen...

@fotoopa:
een controller had zeker gekunnen, alleen heb ik daar totaal geen kaas van gegeten :)
momenteel probeer ik me een beetje te verdiepen in PIC-proccesoren, maar zou mij daar eigenlijk eens volledig op toe moeten leggen.
Mijn schakeling mag dan mss groter zijn en iets meer batterijen verbruiken, maar ik kan wel zeggen dat het iets is wat ik van nul af volledig zelf ontworpen heb, en daar ben ik eigenlijk wel trots op.

Detecteren op licht werkt best wel goed bij mij, ik stel de spannning over mijn IR diode in op halve voedingsspanning. De RC (47n 100K) zorgt ervoor dat er een vertraging is om de diode op halve voeding te krijgen, bij plotselinge lichtverandering krijg ik een puls die als trigger gebruikt wordt. Dit werkt zelfs bij klaarlichte dag.
Een lens voor de diode is nog een optie, omdat er toch wel veel foto's getrokken worden bij flitsen buiten het camerabereik.

Mijn camera staat idd manueel, afhankelijk van het daglicht pas ik mijn diafragma en sluitertijd aan. Het onweer zelf is zowiezo fel genoeg om op de foto zichtbaar te zijn.
Toch is het niet voorspelbaar waar en wanneer er een foto getrokken wordt, maar over de resultaten tot nu toe ben ik wel tevreden.

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken

Je hebt met veel doorzetting dit tot een goed einde gebracht.
Dit is een gave die voor een hobby onontbeerlijk is.
Zoals fotoopa zei, is het tegenwoordig wel aan te raden om dit met een µC te verwezenlijken.
(en hij kan het weten ->KLIK )
Zoals je al zoveel doorzettingsvermogen getoond hebt voor dit project zal het jou zeker lukken om een µC onder de knie te krijgen.
Begin bij het begin en bouw je kennis langzaam op. Je zult versteld staan hoeveel voordelen dit biedt.
Toch nog proficiat voor dit meesterwerk!

**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun

Gefeliciteerd met je echt mooie ontwerp, super en misschien weleens leuk een project opgebouwd met "discrete" componenten.

Het hoeft niet altijd uC gestuurd te zijn om iets te bouwen wat goed werkt, ik ben het met iedereen eens dat als je dit in een micro stopt dat het allemaal veel kleiner kan, maar niet iedereen kan nu eenmaal programmeren.

Loop zelf al enige tijd rond met het idee om ook iets aan onweersdetectie te doen maar ga zeker delen van jouw werk gebruiken.

gr,

Paul

I thought, I thought of everything

Je zult moeten zorgen dat je dat filter goed weet te trimmen, als de ene LC-kring op 440kHz filtert en de volgende op 460kHz dan komt er bijna niet meer door natuurlijk.

Heb je een oscilloscoop en functiegenerator? Daarmee kun je het best goed trimmen. Maar je moet dan wel alle spoeltjes of alle condensatoren regelbaar hebben, zodat je iedere kring goed in kan stellen.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.