project school

hey
ik heb een project gekregen voor school
Ik geraak er echter echt niet uit hoe ik moet beginnen. heeft iemand tips over hoe ik kan beginnen?

thx
kl

opgave:
project looplicht

Tijdens wegenwerken is signalisatie d.m.v. pijlen noodzakelijk. Het is een must dat installaties dan ook multifunctioneel zijn. Denken we b.v. aan de signalisatie d.m.v. bewegende pijlen. Naargelang de werken kan men een naar rechts of links lopende pijl nodig hebben. Deze oefening leent zich goed tot het ontwerpen van een dergelijke opstelling. Het looplicht wordt ingeschakeld met de drukknop S1. Daarna zal naargelang de stand van de schakelaar het looplicht starten in een bepaalde richting. Het looplicht dient te wijzigen van richting naargelang de toestand van schakelaar S3. Bij het indrukken van de drukknop S2 wordt het looplicht gestopt op het einde van de cyclus.

Bij een defect start er een alarmketen op. Er treedt een optisch en akoestisch signaal op. Bij aanvaarding alarm valt het akoestisch signaal weg. Na het indrukken van de reset stopt alsook het optisch alarm. Dit is de normale procedure wanneer de fout is verholpen voordat men op de reset drukt. Het volledige alarm herstart na indrukken van reset wanneer echter de fout niet is weggenomen.

U vindt de nodige in - en uitgangen in de onderstaande tabel.

I1 Drukknop Aanvaarding alarm
I2 Drukknop Reset alarm
I3 Drukknop Normaal open kontakt
I4 Drukknop Normaal open kontakt
I5 Schakelaar Normaal open kontakt
I6 Schakelaar Normaal open kontakt

Q1 Hulplamp incicatie start installatie
Q2 Eerste pijl
Q3 Tweede pijl
Q4 Derde pijl
Q5 Akoestisch alarm
Q§ Optisch alarm

het is dus de bedoeling datwe met logosoft en eplan de benodigde schema's tekenen...

Sine

Moderator

Dit is een schoolvraag, dus eigen inzet is vereist.

Wat heb je zelf al bedacht ?

Ik denk dat van een industrieel ingenieur mechatronica in opleiding wel wat zelfwerkzaamheid verwacht kan worden. Heb je al overwogen om je project op te delen in kleinere brokken, die makkelijker te overzien zijn? Zo kan je bijvoorbeeld onderscheid maken tussen alarmsysteem, looplichtschakeling, ...

Probeer er eens een soort van blokschema van te maken, en goed te defineren wat er precies moet gebeuren bij bepaalde situaties. Zorg voor een structuur

-

joo
merci voor de antwoorden.
maar we weten echt niet hoe we eraan moeten beginnen. Ik kom uit aso dus we hebben geen voorgeschiedenis in elektriciteit. We hebben nu wel al een trimester elektriciteit gehad, maar dat was vooral theoretisch, stroomkringen berekenen enzo..
Als iemand ons gewoon opweg kan zetten, enkele eerste stapjes over hoe we moeten redeneren, zouden we al heel dankbaar zijn.

klein is fijn

Moderator

Zie post van Sine. Als je geen idee hebt, dan kunnen wij je ook niet verder helpen met dat idee.

Wat voor componenten en poorten heb je ter beschikking?
Microcontroller?

Kijk eens naar het looplicht op deze site. Als je dat IC niet mag gebruiken zoek dan op hoe je een schuifregister kan maken MBV flip-flops.

S1 = looplicht aan
S2 = looplicht uit

niet gewoon een tuimelschakelaar?

"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." - Albert Einstein

Probeer het eerst eens als losse stukjes en niet als geheel te zien. Dus maak eerst eens een werkend looplicht. Vergeet even de reset en andere functie's zodat je weet hoe de basis van het looplicht in een LOGO! werkt.

Gratis tip, schuifregister.

Of begin met het maken van een SFC dat werkt
meestal heel vaak.

Voor ICT Problemen of Webdesign mail me;) http://www.briansservice.nl
Henry S.

Moderator

Helaas heeft de TS na 3 maanden ook nog steeds basiskennis nodig, en dat moet hij toch zelf leren.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 12 april 2011 20:37:29 (17%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Begin met het looplicht.
bvb: S1 gesloten is looplicht aan.
Blokje met schakelaar NO verbinden met een AND poort.
logo: timer kijk bij on/off timers: 3 x
s3 open = naar links bvb
s3 gesloten = naar rechts
Nu ben je op weg,
Staar je niet blind op getallen S1 mag aan eender welke ingang gesloten worden. Nummering van schakelaars en ingangen van PLC moeten niet gelijk lopen. (dat is in de opgave zo gedaan om je in de war te brengen). De rest is aan jou. Ben er zeker van dat iedereen je wil helpen hier als je maar een begin aan maakt.