jalee
met vriendelijke groet, jalee
Ik heb deze Bass/treble toonregeling
gemaakt maar ik heb een brom in zitten
Als ik met mijn vinger tegen de voeding aan houd word de brom een stuk minder.
Als voeding gebruik ik op dit moment een labvoeding.
De voeding op de print heb ik van een punt gepakt, heb alle verbindingen gecontroleerd,
Het is ook geen spaghetti op mijn print had geen enkele draadbrug (heb nu 4 draad bruggen van wegen de aanpassingen om de brom weg te krijgen).
heb ook al gezocht in de zoekmachine maar het heb me niet geholpen
iemand tips om de brom weg te krijgen.
Alvast bedankt, michel
Uit je beschrijving lijkt het interferentie te zijn, maar supergevoelig zou deze schakeling hier niet voor moeten zijn imo.
Ik heb hem ooit zonder problemen op breadboard getest.
Wat is je audio bron en je luisterapparaat ? Heb je een foto van de opbouw ?
jalee
toonregeling zit in een dewalt bouwradio tussen de volumeknop en de versterker.
op dit moment kan ik geen foto maken, misschien morgen.
Roelken
Succes kent vele vaders, doch falen is immer een weeskind.
1) De opbouw van de schakeling kan ervoor zorgen dat de schakeling gevoelig wordt voor het oppikken van brom. De truuk is om de oppervlakte van de lussen die de bedrading of koperbanen in je layout vormen in het hoog-impedante stuk van je schakeling zo klein mogelijk te houden. In mensentaal : hou de draden van de onderdelen en de verbindingen tussen de onderdelen die aan de ingangen van de OPAMP hangen zo kort mogelijk en plaats de onderdelen dus zo dicht mogelijk bij elkaar.
2) Gebruik altijd sterpunten voor alle massa-verbindingen. Dat wil zeggen dat je alle onderdelen die aan 1 kant aan massa moeten hangen, het best aan éénzelfde punt hangt = ster-punt. Zo voorkom je massalussen die ook weer brom oppikken.
3) Als je coax-kabels gebruikt om je print met de audiobron te verbinden, hang die dan altijd slechts aan 1 uiteinde aan massa, dus niet aan beide uiteinden. Zo voorkom je aardlussen die brom oppikken.
4) Als je een TL-bureau-lamp recht boven je schakeling hebt hangen, zet die dan eens uit om te zien of dit niet de brommer was die je roet in het eten gooit.
(ik spreek uit eigen ervaring)
Ik hoop dat deze vuistregels je wat verder helpen.
jalee
als ik de ingang kortsluit woord de brom vele malen minder, maar dit is getest zonder de versterker.
Het is waarschijnlijk qua gain structure niet gunstig om na de toonregeling na de volumeregelaar te plaatsen. Liever er voor, de schakeling heeft ook graag een lage impedantie aan zijn ingang.
Verder vertegenwoordigen de punten 2 en 3 die Roelken aandraagt imo geen universele waarheid.
Je wilt juist het signaal en zijn return bij elkaar houden, maar soms is dit erg ongunstig qua verdere gnd routing. Een sterpunt is (of was) vooral een eenvoudig over te brengen methode om een deelschakeling rond een enkele (power-) opamp met succes te routen.
jalee