Het komt niet van schakelende voedingen. Ik heb de radio in de tuin gezet, 15 m van het huis. Geen verschil. Zie ook de discussie in de antenne thread die ik linkte.
Aan de aarde: ik hoopte ook op minder storing en omdat die dan veilig is om aan te raken. Ik heb ook een smeltzekering in de radio gezet, zat er ook niet in. Aardbus: die zit aan de antenne en bovendien ook aan het chassis, dus dat is lood om oud ijzer. Ik heb geen aparte aard-elektrode voor de radio, het enige dat ik heb is de aard-elektrode van de elektrische installatie. Niet ideaal, maar ik laat geen firma komen om een aardpen naar het grondwater (hier iets van -12, -15 meter) te slaan voor een oude radio.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Een aardpen lijkt me ook niet nodig. Gewoon ongeaard zou prima moeten werken zolang je antenne een tegencapaciteit of retourpad heeft en dat heeft je actieve antenne via de aardbus.
Daarover gesproken; je hebt gelijk, de aardbus van de antenne zit ook aan het chassis. Dat was op het schema dat ik voor me had wat onduidelijk. Een extra aarding aan het net kan dan geen kwaad.
Een smeltzekering naast de bestaande thermische zekering kan nuttig zijn. Als er dan wat misgaat heb je een grotere kans dat de trafo het overleeft (behalve als de trafo zelf de oorzaak is natuurlijk).
Blijft de vraag waar die storing dan vandaan komt. Ik neem aan dat je actieve antenne batterijgevoed is dus die sluiten we uit. Je kunt proberen of je verbinding aan net-aarde nog verschil maakt. Je kunt ook proberen om daar juist gebruik van te maken door een netfilter (op zijn minst een common mode spoel, een X condensator, twee Y condensatoren) er tussen te hangen.
Als dat allemaal niet uitmaakt zou ik het verder ook niet weten en kan het uit de radio zelf komen.
Ik heb de kortegolf actieve antenne ook klaar. Hiermee kan ik met de BX493A nu ook de beide korte golf banden afluisteren. Als de stations doorkomen valt het me op hoe helder ze zijn. Dat is niet wat ik van mijn Sony Captain 55 op vakantie in Frankrijk in de 70-er jaren herinner als we naar de wereldomroep luisterden.
Maar het valt mij ook op dat er niet 100-den stations tegelijk binnen komen. Dus misschien pikt de Philips alleen de hele sterke zenders eruit en wordt de rest onderdrukt? Ik heb gisteravond om 10 uur geluisterd, overdag heeft korte golf het moeilijk. Ook veel chinese zenders valt mijn op.
Het idee van deze actieve ferriet antennes is dat ik niet met allemaal lange draden in de weer hoef. Dit kan gewoon binnen staan. Je ontvangt het magnetische spectrum niet het elektrische, wat ook als voordeel moet hebben dat je minder last hebt van storing (RFI) in je huis.