Ik heb het even na gevraagd maar deze megger laat het voltage langzaam oplopen totdat hij doorslaat. Dus eigenlijk ongeveer de zelfde manier van Fred dus. De meting van die elko duurde dus wel ongeveer 30 seconden.

Op 30 april 2011 16:34:04 schreef fred101:
Tegenwoordig gebruik ik ook wel een electro-ohm meter met instelbare meetspanning.

een megger dus met instebare spanning?

[Bericht gewijzigd door wouterb op (35%)]

Mja, maar het doorslaan is dus wat je wil vermijden ;)

Ik wil de elco tester van fred wel maken maar hoe kom ik betaalbaar aan 500 volt. Ik wil de voeding wel zelf maken maar hoe kom ik dan aan zo'n trafo?

Je zou het zo kunnen noemen maar dit is een labatorium instrument en elcos testen is een officiele toepassing. Ik stel zelf de spanning in. Ik test ook op werkspanning, meestal wat hoger voor een zekerheid maar ik blijf onder de maximum spanning. Ook wordt er op veel elco's een maximum wisselspanning op gegeven, soms wissel en DC. Dat zijn niet de zelfde waarden.
Je praat bij goede elco's meestal over hooguit 100 uA lekspanning, meestal nog lager, vaak meet ik nog geen 10 uA.

Er zijn ook mensen die hangen DC aan de plus van de elco en een voltmeter tussen de min en de massa. Als ze dan spanning meten is de elco defect. Maar dat is een slechte methode, hoe hoogohmiger je meter hoe slechte de elco lijkt.

Op 30 april 2011 17:46:24 schreef wouterb:
Ik wil de elco tester van fred wel maken maar hoe kom ik betaalbaar aan 500 volt. Ik wil de voeding wel zelf maken maar hoe kom ik dan aan zo'n trafo?

Twee trafo's back-to-back, bijv 230/12V - 12/230V, en deze spanning vervolgens verdubbelen. Dat hoeven maar kleine trafo's te zijn van een paar VA, veel stroom loopt er niet.

Maar met die twee trafo's is de schakeling wel van het net gescheiden.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (34%)]

Dat is erg belangrijk, mijn hoogspanningsvoeding hangt achter een variac en scheidingstrafo, verder zit er bij elco testen nog een gloeilamp in serie tussen variac en scheidingstrafo.

Zou ik als spannings verdubbelaar deze kunnen gebruiken?
http://on5wis.org/cursus/images/filtra4.gif
En welke waarden zou ik moeten nemen voor de condensatoren en elco's en weerstand?, en hoe kan ik dat bereken?
En als trafo zou ik zoiets kunnen nemen?

[Bericht gewijzigd door wouterb op (21%)]

Op 26 april 2011 21:24:16 schreef Henry S.:
Als je de trafo wilt testen:

Zet de carousel op 240V.

Alle secundaire bedrading lossolderen, spanning er primair op. Eigenlijk ook via een variac maar je hebt het al een keer zonder rook gedaan, geen sluiting in de trafo. Alle secundaire spanningen meten.

En altijd oppassen, werk zoveel mogelijk met 1 hand, hou de ander in je broekzak. Ook met netscheiding zit het gevaar in een klein hoekje.

hoe zet je de carrousel op 245 volt moet je dan aan die schijf draaien?

Vaak is het caroussel uittrekken, draaien en weer indrukken.

Ik heb nu deze producten besteld. Is dit alles en genoeg van wat ik misschien nodig zou hebben voor reparatie van beide radio's? (afgezien van buizen enz.) En voor de weerstanden in de radio's, kan ik die als het nodig is vervangen voor 0,5 watt weerstanden?

Vervangen door 0,5W weerstanden is geen probleem, de originele zijn 0,25W maar de huidige 0,25W zijn qua werkspanning wellicht lichter. Je mag ook 1W gebruiken als de afmetingen daarvan beter uitkomen.

Op 30 april 2011 19:43:21 schreef wouterb:
Zou ik als spannings verdubbelaar deze kunnen gebruiken?
[afbeelding]
En welke waarden zou ik moeten nemen voor de condensatoren en elco's en weerstand?, en hoe kan ik dat bereken?

Dit is allemaal te berekenen, maar aangezien het om mA's gaat is het ook gemakkelijk te beredeneren.

R1 mag vervallen, voor C1 en C2 kan je denken aan 10-47µF. Let wel op de spanningen, bij C1 is dat minimaal de topspanning van de trafo, bij C2, zelfs twee keer zoveel. Maar we gaan belasten, later meer daarover.

En als trafo zou ik zoiets kunnen nemen?

Deze kan prima, er wordt weinig stroom/vermogen gevraagd. Let er op dat als je een trafo omgekeerd gebruikt dat de uitgangsspanning lager is dan verwacht. Dus reken niet op 230V uit.

Maar geen nood, je gebruikt twee keer een topgelijkrichter die niet echt belast wordt. Zelfs al zou de 2e trafo maar 200V afgeven dan nog komt over D1 onbelast zo'n 345V te staan (Utop*√2). Over C2 zelfs en kleine 700V.

Maar nu komt het: Bij belasting zakt de spanning snel in, kleine elco's en enkelzijdige gelijkrichting zorgen daarvoor. Met een geschikte weerstanden trek je de spanning naar beneden om onder de maximale spanning van de te testen elco's te blijven. Gebruik meerdere weerstanden in serie, ten eerste om het vermogen te verdelen, en ten tweede omdat een normale ¼W weerstand maar zo'n 200V mag hebben.

Ik kan vanavond wel eens kijken wat geschikte waardes zijn.

Op 3 mei 2011 17:57:32 schreef maartenbakker:
Vervangen door 0,5W weerstanden is geen probleem, de originele zijn 0,25W maar de huidige 0,25W zijn qua werkspanning wellicht lichter.

Idd, de lengte is over de jaren heen zowat gehalveerd.

Ik heb de bestelde producten binnen en gelijk ook maar C1, C2, C12 en C42 vervangen van de H293A. De radio speelt nu echt super :P. Vooral op de middengolf. Op de kortegolf banden ontvangen ik ook wel zenders alleen is het goed afstemmen een precies werkje. En op de lange golf ontvang ik ook gewoon goed.

Op 3 mei 2011 18:13:42 schreef Henry S.:
Ik kan vanavond wel eens kijken wat geschikte waardes zijn.

Als u dat zou willen doen heel graag.

Dat lijkt allemaal goed :), wel de komende tijd even letten op geurtjes en gepruttel.

De schakeling voor het testen (en formeren van elco's) van condensators:

Zoals eerder gezegd twee trafo's tegen elkaar in, ik heb een stapeltje 230/18V printrafo's van een paar VA. Mijn netspanning is 225V en dat levert 196V op op de 230V kant van de 2e trafo.

Dan volgt een spanningsverdubbelende gelijkrichter.

http://on5wis.org/cursus/images/filtra4.gif

De diodes worden de 1N4007.

In de bak had ik nog wat 22µF elco's van 450V, nu denk je misschien dat dat wat laag is voor C2, maar nu komt het:

Ik heb die elco belast met 4 keer 56k/½W in serie. Waardoor ik 370V overhoud.

De resultaten hangen af van de trafo en de grootte van elco's, dus je zal iets moeten spelen met de weerstanden (½W weerstandenassortiment ;)).

De spanning is heel 'zacht' maar gevaarlijk genoeg, zet daarom altijd een multimeter vast over C2, zodat je altijd weet hoe hoog die spanning is. Dan zal je ook zien dat die spanning heel langzaam opgebouwd wordt. Daarom is een eerste test zonder weerstanden ook niet schadelijk zolang je de maximale spanning van C2 niet overschrijdt.

Je kunt hier ook elco's mee formeren als ze nog redelijk zijn, ik heb momenteel een oude Philips K11 of K12 elco van 225µF/385V (plus 25µF/385V) er aan hangen.

Bij het aansluiten zakte de spanning in tot onder de 150V en kroop in een minuut op naar 250V. Van 250V naar 350V duurde maarliefst 6 min, van 350V naar 360V zelfs 8 min, het volgt een e-curve.

Nu zijn we weer 12 min verder en is de spanning opgelopen naar 366V. Dit laat ik zo een tijd aanstaan, zakt de spanning nu later weer in dan is de elco lek.

Edit: 21:42 - nog steeds 366V, er loopt een kleine lekstroom (<30µA gemeten) door de testelco.

Bij mij duurt het iets van 30 sec tussen schakelstanden. Maar dat ligt aan de weerstanden en mijn voedimg kan meer dan 1A leveren bij 500 V. Er kan nu max 15 mA lopen maar bij het laden loopt er even iets van 1 a 2 mA en daarna zakt het er onder. Ik heb een HP hoogspanningsvoeding die 5 mA kan leveren. Daarmee lukt het ook maar als ik daar niet genoeg weerstand hang zakt de spanning te ver in en ontsteekt hij net.
Via de HP high-R meter duurt het wel dik een kwartier tot een half uur. Je moet daarna wel berekenen hoeveel stroom er loopt. Ik heb nu een paar testen gedaan en de omrekening klopte aardig.

Maar waar ik nog niet achter ben bij de laatste meethode is wat de werkspanning hier doet. Ik meet nu op werkspanning maar ik moet eerst een lekke elco vinden voor ik meer weet. Bij een goede meet ik namelijk bij 10 V ongeveer het zelfde als bij 100 V. Dat is de gewone weerstand het dielectrium. Goed als referentie om te weten natuurlijk maar dat is niet DC doorslag. Elke Elco lekt iets DC maar er is een punt waarbij dat iet te veel wordt. Echt rot is geen probeem. Dan schiet ineens je ampere meter omhoog, maar tussen nieuwe elco's zitten miscchien al forse verschillen. Ik heb van de week nog wat gemeten. Het waren oude elco's uit een HP sinus generator. Ik kwam bij sommige op 10 uA lekstroom. Bij een elco had ik 18 uA lek, wat prima is, een goede capaciteit maar een hoge ESR. Voor de zekerheid een nieuwe gepakt en even geformeert/ getest. ESR 10 x zo laag, capaciteit week meer af dan de oude, lekstroom 40 uA.

Let wel op:
Eerst formeren, dan bij voorkeur een nachtje op spnning laten. Meestal formeer ik tot halve werkspanning, koppe af, laat hem een uurtje staan, ontlaad hem, ga dan een stap verder en zo tot werkspanning. Daarna ontlaad ik hem weer, meet dan pasde ESR en de capaciteit.
Als test heb ik het nstuurlijk ook een asntal keer omgedraaid. Maar dan is de ESR en capaciteit anders, slechter, dan na het formeren. Een lang niet gebruikte, ( langer dan een jaar ) ongeformeerde elco op capaciteit testen heeft dus niet zo veel nut.

Ik heb in mijn databoeken zitten zoeken, ik kan wel esr vinden maar nergens DC lekkage of weerstand van het dilectrium. Wel grappig dat er nagenoeg niets is wat geen weerstand heeft. Zelfs teflon geleidt stroom en waar ik helekaal van shrok is wat vervuiling doet. Een staaf teflon welke je helemaal ontvet geleid stukken minder dan een waar je met je handen aan gezeten hebt. Veel hierover staat in twee boeen van Keithley over micro en nano metingen. Heel interessant. Dat meten van teflon en elco's met die weerstandsmeter doe ik trouwens in een speciale afgeschermde bak met afgeschermde guarded meetsnoer en de elco staat op teflon. De aansluitsraad in de bak is ook teflon geisoleerd. Dat scheelt erg in de meetresultaten en nu kun je er naat blijven staan zonder dat de meter reageert. Hou daar rekening mee als je dit met een gewone megger doet. Bij hoge isoltiewaarden pikt het materiaal en ook je kabel flink wat lading op en die veroorzaken lekstroompjes die de eting fors beinvloeden.

Geweldige dingen condensators, er is aan geen enkel component zoveel te meyen als aan deze dingen ;-)

Ik heb nog geen lekke elco's in de bak gevonden (60's/70's TV-elco's), wel heb ik een gevonden met een lekstroom van 60µA, voor een 200µF/300V pot uit een TX model niet slecht.

Maar ik heb ook een sloopscoop met teercondensators, bij het herhaaldelijk aansluiten blijft een van 220nF/400V spetteren, er loopt zo'n 3mA.

Voor dergelijke condensators moet de elco's wat groter worden want dat is natuurlijk een behoorlijke last tov <0.1mA. Daarom nog maar eens 22µF'parallel gezet. Maar de winst vreet deze teerknol meteen weer op. 3.3mA@250V (terwijl het een 400V type is en op die spanning nog slechter is): 75kΩ, Lek.

Hier staat nog een testertje, ik zou wel de veilige versie nemen!
http://www.gloeidraad.nl/radioforumservice/index.php?p=artikelen&s…

Ik hoop dat iemand deze 15 jaar oude thread nog oppakt? Ik heb gisteren een BX493A gekocht en wil deze weer in oude staat herstellen. Ik heb al veel tips uit deze thread gehaald (dank daarvoor!) maar wat ik nog niet heb gevonden is hoe ik het chassis er op een goede manier uit kan halen. Vooral de zenderwijzer die achter het glas is lijkt mij lastig? Als ik de knoppen verwijder ( heel voorzichtig van de as afschuiven) en de bouten aan de onderzijde los haal, en de speaker draden los haal, dan zou je het chassis eruit moeten kunnen halen lijkt mij, behalve dan dat de zenderwijzer dan nog tussen het front en het glas zit. Dus hoe doe je dat zonder de boel stuk te maken?

Ik heb het nog niet geprobeerd, onder het mom: bezint eer ge begint dacht ik eerst maar even advies vragen!

Groeten, Jan

Hier staat de manual.
Op pagina 4 staat het uitkasten beschreven.
Succes met de radio, leuk project!

https://www.radiodatabase.nl/toestellen/philips%20buizenradio%20na%20w…

Voor het meeste werk hoeft ie niet uit z'n kast, omdat je alle onderdelen via het luikje aan de onderzijde kan bereiken.

Hier staat de manual.
Op pagina 4 staat het uitkasten beschreven.

Dank, die had ik natuurlijk al, maar ik had over regel 4 heen gelezen. Ik moet de wijzer dus idd wel loshalen, gewoon trekken aan het chassis gaat zeker fout.

Op zondag 17 mei 2026 08:14:39 schreef Ledlover:
Voor het meeste werk hoeft ie niet uit z'n kast, omdat je alle onderdelen via het luikje aan de onderzijde kan bereiken.

Dank voor je reactie. Dat heb ik bekeken, maar dat is behelpen en de draad slipt over de afstemknop, dus ik moet er ook aan de voorkant bij om dat weer werkend te maken. Dan maar even de tijd besteden om het chassis uit te bouwen zodat ik er goed bij kan.

Nog een andere vraag: voor het vervangen van condensatoren kom ik bijvoorbeeld uit op die hoekige MK S4 condensatoren van WIMA, 1000 VDC, 400 VAC. Dat is niet de ideale vormfactor. Soldeer ik daar dan draadjes aan (evt met kous) of worden er andere (axiale) types gebruikt als vervanging?

Misschien ken je deze tip al.
De slippende draad kan je vaak oplossen door een blokje hars ( in de muziekwinkel te koop voor vioolspelers) langs de draad te halen, dan wordt het weer stroef.

En voor de condensatoren, wat Fred hieronder zegt als je het er origineel uit wil laten zien.
Axiaal is ook gewoon te koop bij de nederlandse shops..

Soldeer ik daar dan draadjes aan (evt met kous) of worden er andere (axiale) types gebruikt als vervanging?

Dat ligt er aan hoe origineel je het wilt houden. Er zijn mensen die bv de oude elco's leegmaken en daar een moderne in monteren, of deze laten zitten (steekt boven het chassis uit), koppelen hem af en solderen er een moderne onder (uit het zicht) , sommige gieten moderne condensators in "teer" om ze er weer origineel uit te laten zien. En andere interesseert het alleen maar dat hij weer goed en veilig werkt.
Ik heb het eerste een paar keer gedaan. Zo zag bv een jaren 30 elco er uit van binnen, genoeg ruimte voor een moderne vervanger:

Voor de elco's (C1 en C2) was ik idd al van plan om deze inwendig te vernieuwen, dat is makkelijker dan formeren en dat maakt de radio toekomst zeker en is het behoud van de buizen etc.

Het gaat mij om de andere condensatoren, zoals C6 (22n), C40 (10n), C42 (4.7n) en in principe alle teerballen als ik dan toch bezig ben.