Opruiming elektronica'verzameling'

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Wie hem gebouwd heeft, moet aan de nummers op printplaten, trafo en onderdelen te zien zijn. Het kan opzich ook dat Macaroni voor HP bouwde.

@pietplof hieronder: Ik snap het. Maar in de praktijk gaat het soms alle kanten op. Siemens bouwde ook bijna niets zelf, maar er is vast wel iets te vinden dat ze gebouwd hebben en met een ander label verkocht.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 23 juli 2014 12:26:05 (43%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pietplof

Golden Member

Mijn gedachte werd ingegeven door de ervaring met de marconi tf2952.
Deze is dus ook door een andere producent(neuwirth) ontworpen en gebouwd; vandaar

festina lente

Ik was voor het eerst in Helenaveen & Deurne. Wat een avontuur, was wel wat overweldigd de eerste ogenblikken moet ik toegeven! Wat een materiaal bij elkaar :)
Erg leuk en gezellig ook om eens wat mensen van het web te ontmoeten. Helaas geen tijd voor de BBQ, dat wil ik een volgende keer wel anders doen.

Ik mag me een redelijke beginneling noemen dus ik heb me vooral gefocust op het verzamelen van standaard onderdelen.
Daar ben ik behoorlijk in geslaagd, al zeg ik het zelf :)
Alleen de 2 ladekastjes die ik min of meer blind heb meegenomen zitten al stampvol schatten (voor mij dan)
Ben voorlopig nog wel even druk met alle logica, opampjes, trimpotjes, torretjes, schakelaars, Ctjes, elco's uitzoeken en sorteren.
Verder ook zo'n voeding als Nightwalker heeft meegenomen.

In een van de kastjes zaten onderstaande onderdeeltjes.
Wat rechts op de foto staat heb ik werkelijk geen idee van. Dus daarvan hoop ik dat iemand hier het wel weet.
Van het neon lampje vraag ik mij af hoeveel stroom het trekt. En of je er bijvoorbeeld een simpele voeding voor kan maken zodat je ze kan gebruiken als indicatielampjes in een frontpaneel.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/12834446/Deurne/raaronderdeel01.jpg

Action expresses priorities LH
Hewlett

Honourable Member

Rechts lijkt me een laser diode.

Die twee ladenkasten zijn dat die twee uit Helenaveen? Daar zit inderdaad veel oud spul in, o.a. antieke TI ua741 in 14pin DIP uit 1978 en ook vergulde pogo pennen per 10 verpakt :-)

[Bericht gewijzigd door Hewlett op woensdag 23 juli 2014 12:52:02 (74%)

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Lucky Luke

Golden Member

neonlampje, snelle gok: iig niet meer dan 130/4700=28mA. Maar over het neonlampje zelf valt ook al 80V (? of 50?) oid, dus eerder 11mA. Ergens ertussenin. "Turbokeu's kakelende voeding" kan dat wel leveren (zoek maar :) )

Pietplof, als je die oranje kast niet kwijtraakt, wil ik 'm wel.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
pietplof

Golden Member

Lucky luke,

Ha, da's goed.
Alleen de kast, dat is wel helder he.
Normaal gesproken sloop ik de materialen uit de kasten zo ook nu.
Maar de kast gaat dan naar de zolder.
Daar liggen er inmiddels tientallen zodat ik nu maar eens gul uit de hoek ga komen.
Wanneer ben je waar?
Eventueel via minn e-mail te regelen.

festina lente
Tidak Ada

Golden Member

@Luky Luke:
Ik denk dat die weerstand geel-paars-oranje is, dus een factor 10 groter dan je in je rekenvoorbeeld gebruikt.

@LetterHenk en Hewlett:
Die dingetjes rechts zijn katodes voor Katodestraalbuizen wsch. uit de fabriek in Heerlen. Heb je dus niets aan, want ze zijn al veel te lang aan lucht en vocht blootgesteld.
Leuk voor verzamelaars (misschien wil ik er wel eentje bebben).
Ik ben redelijk veel in die fabriek geweest tijdens de 'uitverkoop' en het zelfs een paar trays voor iemand in Australië meegenomen, maar heb er stom genoeg zelf geen gehouden.

http://www.uploadarchief.net/files/download/pb060388_kathodes.jpg

CRT-katodes

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Hewlett, die 741 in een 14 pins behuizing had ik al gevonden. Vond het al overdreven voor 1 opamp. Waarom zouden ze dat gedaan hebben?
In het datasheet kan je zien dat alle andere (7 stuks) pinnen gewoon nc zijn. Zonde, of zou het een pinout voor een specifieke toepassing zijn?
Wat zijn vergulde pogo pennen? heb ik denk ik niet gezien.

Lucky Luke, ik zal de turbokeu voeding opzoeken. Dank voor de tip.

@Tidak, het is een laadje vol. Als je me even een PM stuurt kan ik er een stel (of allemaal, als ik er toch niets mee kan) in een envelopje stoppen.
(Voor andere liefhebbers ook natuurlijk)

Action expresses priorities LH
Hewlett

Honourable Member

Pogo pennen zijn contact pennen met een verende scherpe punt, die lagen afgelopen Zaterdag nog in één van die ladenkasten. Ik heb ze niet :-)

De ua741 was een van de eerste OpAmps met interne frekwentie compensatie, bij oudere OpAmps moest je doorvoor extern condensators gebruiken. Wellicht hebben ze een 14 pin DIP gebruikt om de 741 als directe pin compatible replacement voor zulke oudere OpAmps te kunnen gebruiken.

Die rare 3-4 poters zijn dus CRT cathodes. Aha, mooie vonds, die heeft niet iedereen :-)

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Ik heb de pogopluggen eens opgezocht op het web. Zo weet ik nu hoe ze er uit zien.
Ze zitten niet meer in de kastjes.

Aha, de ua741 is dus een soort van backward compatible.

Wat kan men met een crt kathode, behalve dat het leuk is voor de heb?
Er zelf een scoopbuis omheen blazen ofzo :) ?

Action expresses priorities LH
Tidak Ada

Golden Member

Sommige mensen willen dat, maar dat kost een behoorlijke investering. Aan vacuumapparatuur, fijnpuntlasapparaten, glasdraaibank en ander glasbewerkingsmateriaal, prciesiemallen en je mpet een flinke dosis vaardigheden op doen.... ;)

Verder nog hier en daar wat halffabrikaten zien te krijgen (worden verkocht per 10k) en ga maar door

Ik denk dat die katodes inderdaad allen voor de liefhebber zijn... Zonder vacuum branden ze onmiddellijk door!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
flash2b

Special Member

De uA741 idd één van de eerste OpAmps met interne frequentie compensatie en kan worden gezien als de evolutie van de uA709 en uA702 van uitvinder Bob Widlar.

De uA741 is echter niet door Widlar ontworpen, want die was overgestapt van Fairchild naar National Semiconductor. Hij ontwierp daar de LM101 welke dé eerste OpAmps met interne frequentie compensatie is.

Waarom vroeger OpAmps met 14 poten en 8 poten werden uitgebracht weet ik niet. Bij zowel de uA702, uA709 en uA741 is dit zo.

Bovendien is de uA702 nog in 10 poots flat-pack (een soort voorloper van SMD) uitgebracht in 1964:
http://homepages.nildram.co.uk/~wylie/ICs/770231.jpg.

Bij Single OpAmps zitten vanaf het begin de pootjes in een niet logische volgorde. Dat is vandaag de dag nog steeds zo. Waarschijnlijk was het in de begin jaren van de OpAmp makkelijker om de interne chip zo te maken dat de uitgangen zo op die plek zijn terecht gekomen. Ik denk zelf dat de NC poten oorspronkelijk als test functie of toekomstige functie waren bedacht. Misschien ook voor extra voeding spanningen.

Trouwens jouw DIL14 is inderdaad pin compatible met de uA702, uA709, maar zonder externe compensatie.

Ik heb hem (de DIL14 uitvoering) nog niet in mijn 'verzameling' ook nog geen uA702 maar wel diverse soorten 709 en 741.

Edit:
@Schimanski
Naam aangepast
@Sine
Dat is mijn eigen foto, leuk zeg!

Schimanski

Golden Member

typo: De naam was Bob Widlar (1937-1991)

http://s7.computerhistory.org/is/image/CHM/102695454-03-01?$re-zoomed$

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Sine

Moderator

Die "vreemde" pinning heeft ook iets met de metalcan packages te maken waar ze eerst in uitkwamen.

http://www.interfacebus.com/LM741-Pinout-Round-Metal-package.png

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00390sm_cleaned.jpg

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 23 juli 2014 23:30:10 (18%)

Henry S.

Moderator

Zo te lezen had ik ook in Helenaveen moeten zijn, volgende keer beter.

Op 23 juli 2014 09:42:16 schreef pietplof:
Dat apparaat lijkt verdacht veel op die van Hp.
Ook dat kastje rechtsboven ( voor de hoge frequenties toch)

HP, daar zou ik zelf niet op gekomen zijn, bedankt. Ja het kastje rechtsboven is 3.5GHz voorzet.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik ben weereens wat laat met mijn reactie op het bezoek van vorige week.

Dat het weer gezellig was blijkt uit vorige reacties.
Fijn, die bedankjes, maar dit keer gaan toch echt alle credits naar Desiree, Schimanski en Tidak Ada, die hebben deze keer de hele organisatie op zich genomen. MIJN dank hiervoor!

Nog een paar foto's om te laten zien hoe gezellig het die dag was:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/helenaveenb.jpg
Overzicht van de loods in Helenaveen

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/deurne1.jpg
En dan de BBQ die ondanks de hitte goed liet smaken

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/eric.jpg
Onze kok Tidak Ada die, zoals gewoonlijk, weer voor een lekker maaltje zorgde.

zijn er toevallig al plannen om dit jaar nog een dag in Deurne c.q. Helenaveen te organiseren?

maartenbakker

Golden Member

Als het kan inderdaad ook graag in Helenaveen, de caravans zijn wellicht nog wel even van stal... Ik zal dan zorgen dat ik er wèl kan zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dito!
Ik heb nogal wat in te halen (inmiddels is m'n auto gerepareerd).

pietplof

Golden Member

Als ik het goed begepen heb, wil de ,,organisatie" het materiaal uit Helenaveen samenvoegen met dat in Deurne.
Dat wordt nog een aardig klusje.
Wellicht moet dat eerst voordat er een nieuwe koop/snuffelgfroep mag komen opdraven.

festina lente
Schimanski

Golden Member

We zullen vast in het najaar nog wel een zaterdagje organiseren. Nu eerst vakantie...

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
maartenbakker

Golden Member

Ik hoop dat dat nog is voordat er samengevoegd wordt; van Deurne weet ik zolangzamerhand waar ik al gekeken heb.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hewlett

Honourable Member

Ik hoop ook op nog een mogelijkheid voordat de boel opgeruimd en wellicht samengevoegd gaat worden. Nu weet ik nog wat ik wel en niet gezien heb :-)

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Tidak Ada

Golden Member

Ik wil vanaf de vierde week van september ook wel weer van de partij zijn.
Ook voor het eventuele samen voegen. Ik kan dan deels ook helpen met het transport. Eventueel ook in de komende weken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Shiptronic

Overleden

Op 3 augustus 2014 13:18:31 schreef Hewlett:
Ik hoop ook op nog een mogelijkheid voordat de boel opgeruimd en wellicht samengevoegd gaat worden. Nu weet ik nog wat ik wel en niet gezien heb :-)

Je kan het ook combineren ,dan heb je alles voorbij zien komen.wat gaat naar waar ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dit topic is gesloten