Opruiming elektronica'verzameling'

Dit topic is gesloten

Ongelooflijk he, er blijft maar spul tevoorschijn komen!

Die DC-load wil ik wel een optie op nemen.

Jammer dat ik die LCR-bridge nooit heb gezien, zou ik een mooie aanwinst hebben gevonden! Ik heb een oud gevalletje gevonden destijds waar je eerst 5 minuten aan allerlei knoppen mag draaien voordat je iets over de waarde weet ;)

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 2 september 2012 11:28:01 schreef Jochem:
Ongelooflijk he, er blijft maar spul tevoorschijn komen!

Na 10-tallen bezoekjes van mij, zie ik nog steeds mensen naar buiten komen met spullen waar ik het bestaan niet van wist.
Het blijft zelfs mij nog steeds verbazen.

Op 12 augustus 2012 18:03:19 schreef Kareltje:
Dus, Geen scoops, labvoedingen, Benchmeters, funktiegenerators en counters meer, helaas.

Er is gisteren een klein funktiegeneratortje (Elektor)uit het niets opgedoken, evenals de eerder door Fred genoemde PM voedinkjes.

Ha, mooi.

(Dubbele)labvoedingen, functiegeneratoren en DC loads zoek ik nog steeds.

Hugo Welther

Moderator

Het blijft mij ook elke keer weer verbazen.
Bij het laatste bezoek van mij, mijn broer en een aantal amateurs uit Zoetermeer reedt de bestelbus van mijn broer niet harder dan 120km/h op de terugweg, vanwege de dozen met spullen achterin (vol tot het dak). In de loods was niet eens te zien dat er spullen waren verkocht.

@Fred. Die Collins/Rockwell is helaas defect, start niet op.
Mans heeft er al naar gekeken maar het is de eerste Collins met een µC (Rockwell chip) en er is geen tot weinig documentatie (alleen een brochure) te vinden.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Een bestelbus vol zelfs! Haha.

Het nadeel is inderdaad dat je een defect apparaat kunt treffen, hoewel er natuurlijk wel stopcontacten zijn voor een snelle test.

Mijn benchmeter heeft na installatie bij mij thuis de volledige eerste verdieping onder de rook gezet, hoewel hij het op het eerste gezicht gewoon deed. Bleek uiteindelijk gelukkig alleen de netfilter. Zo'n netfilter kost nieuw dan weer €60, maar daar heb ik iets anders op gevonden.

Dubbele labvoeding bleek 1 kant het maar van te doen. Maar ook dat was te repareren gelukkig.

Je moet het echt van de hobby kant bekijken, en dan zit er prachtig spul tussen.

chuckie

Honourable Member

@Hugo
Nu wil Fred hem zeker hebben, defect bestaat niet voor Fred, alleen weer een nieuwe uitdaging;)

Ook ik heb redelijk wat spulletjes mee waaronder alvast wat spullen voor de CO stand in Rosmalen.
Het meest contenty ben ik met het soldeertafeltje die je toelaat eerst alle componenten te zetten en middels een 2 tal schuiven en schuimrubber alles op zijn plaats houdt waardoor je alles achter elkaar kunt solderen.
Echt een prof ding met zeer zware voet...

Komt goed uit, want ik moet deze week nog 14 printplaten solderen met elk 385 gaatjes...

Er is ook een overload aan printboortjes.
Denk dat dat wel iets voor Rosmalen is.
Volgende keer als ik er heen ga (met Sine ook hopelijk) zal ik het een en ander nog meenemen om setjes samen te stellen.

Ik was wel een beetje overdonderd door de hoeveelheid laat het nu bezinken om de volgende keer wat gerichter te kunnen zoeken voor de stand.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Tidak Ada

Golden Member

@Jochem :
Helaas niet de gevraagde elco's kuinnen vinden. Wel lagere spanningen en/of een 0.6" pitch.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

zijn er nog leuke soldeerstations? de mijne doet het nog, maar in nou niet echt geweldig. iets meer vermogen zou ook fijn (dertig watt op meer, dus) zijn, want soms krijg ik contacten niet helemaal vloeibaar.

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
guidob

Overleden

Printboortjes, inderdaad. Zelfs iets van een tandartsboor..

Op 2 september 2012 12:02:52 schreef Hugo Welther:
Die Collins/Rockwell is helaas defect, start niet op.
Mans heeft er al naar gekeken maar het is de eerste Collins met een µC (Rockwell chip)

Daar wil ik wel naar kijken, bij Rockwell denk ik aan ~6502 spul. En daar weet ik wel raad mee. Kan die daarna weer in de verkoop.

Op 2 september 2012 12:46:11 schreef TechnOoB12:
zijn er nog leuke soldeerstations?

Zoals gezegd, 2 stannol stations. Een beetje luxere uitvoering dan wat ik heb staan. 40 euri stond er meen ik op (sommige spullen zijn voorzien van een prijs, weet even niet of Karel dat heeft gedaan of dat ze zo in de loods stonden. De persoon waar deze verzameling van komt, stond ook op beurzen). Ik ben content over die van mij. Nog nooit een punt gewisseld.. Edit: zie post Kareltje hieronder.

Er liggen ook een aantal van die lichtblauwe wellers, maar die zijn echt tweedehands en zo zien ze er ook uit. Ook ligt er een gas soldeersetje nieuw in blister. Zo'n ding heb ik zelf ook, erg handig (overal solderen, hete lucht voor de krimpkous enz).

Op 2 september 2012 11:28:01 schreef Jochem:Jammer dat ik die LCR-bridge nooit heb gezien, zou ik een mooie aanwinst hebben gevonden!

Dat weet ik wel zeker! Had ik al verteld dat er ook fixtures bij zitten, inclusief één voor SMD (met van die verende stiftjes) ;) Zo te zien werkt het nog allemaal.

De tek5xxx scope staat er dus nog, ook na het bezoek van Fred. Er zijn verder geen plugins meer gevonden. Geen beginnersscope en ook niet echt en standaard geval.

Verder nog gezien; een lasapparaat, electrodes. Een weegschaal met tellerfunctie (professioneel ding). philips 4track tape recordertje, philips motion feedback speakers, Veel computerspul uit eind jaren 90, begin 200x (externe dvd spelers, extern 5.25 floppydrive, toetsenborden, speakersetjes. Zeer veel kabels (parallel, serieel, enz). Doos met trust spul, denk aan usb hubs enz). Ik was erg blij met een logitec draadloos toetsenbord en muis voor één van mijn win98 machines, totdat ik er achter kwam dat het azerty was... Ook een aantal oude pc's (3 of 4). Edit: een hele stapel industriële monitoren.

Ik ben ook een doos elko's tegengekomen van ik meen 4700uF/63V. Alleen waren die achterlijk groot. Blauwe philips met een schroefaansluiting voor montage.

Ik ben de eerste ruimte systematisch doorgelopen, dus vraag maar raak. Ik heb 90% van die ruimte gezien. Daarna uiteraard wel verder regelen met Kareltje!

Printboortjes, inderdaad. Zelfs iets van een tandartsboor..

Met de bijbehorende boortjes.
Zelfs de handboortjes voor een "doe het zelf" zenuwbehandeling liggen er :)

Zoals gezegd, 2 stannol stations. Een beetje luxere uitvoering dan wat ik heb staan. 40 euri stond er meen ik op

Aleen de Stannol 1010 is nog beschikbaar, de Stannol 3000 is inmiddels gereserveerd.

Tidak Ada

Golden Member

Moet alleen wel op perslucht en/of water lopen. Het is geen elektrische boor.
Denk maar aan een tandarts bezoekje er spuit altijd (koel)water uit de boor.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
haasje93

Golden Member

Fred101 had het over een oude delta.
weet iemand welke type? of een foto?

Gr. Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Tidak Ada

Golden Member

Het gaat om dit dingetje.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/delta%2030v1a.jpg

Helaas geen betere foto dan deze huiverroting van Karels site.
Hij is 30 V 1A
Het typenummer staat links boven op het frontpaneel : D ????-1
In de vraagtekens zit in ieder geval de 30 van de max. uitgangsspanning verwerkt. Ik denk dat de eerste twee cijfers de minimum uitgangsspanning weergeven.
Hij werkt met germaniumtransistoren, zoals alle Delta's uit die serie.

haasje93

Golden Member

oke bedankt dat is de D030-1 ik heb die versie al staan.
maar dan met een rode + aansluiting en iets andere knoppen.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Tidak Ada

Golden Member

Ik he ter plaatse niet zo opgeletm maar als ik de foto bekijk zittern er van die Philips knoppen op, niet de originele Stockli's.
De bussen zullen ook wel vernieuwd zijn, denk ik.

Die arme mensen bij Delta Elektronika krijgen nu weer allemaal Google alerts, dus het officiële antwoord zal zo wel komen >:)

Het is inderdaad een D 030-1.
Als je een betere foto wilt, dan mail ik je wel het orgineel.

bprosman

Golden Member

@Kareltje, komt er weer een volgende bezoekronde ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dat zeker, er staan er nog 2 gepland, maar de groep is erg groot geworden en ik had al een stop aangekondigd.

Op 26 augustus 2012 12:18:49 schreef Kareltje:
(voorlopige) stop voor inschrijvingen.

Wellicht zullen bij het bekend maken van de datums enkele afvallen, ik kan je in ieder geval onder aan de lijst bijschrijven.

Dat de groepen niet te groot moeten zijn weten diegene die er geweest zijn maar al te goed.

bprosman

Golden Member

ik kan je in ieder geval onder aan de lijst bijschrijven.

Graag.

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Schimanski

Golden Member

Op 3 september 2012 10:39:59 schreef haasje93:
oke bedankt dat is de D030-1 ik heb die versie al staan.
maar dan met een rode + aansluiting en iets andere knoppen.

De 30-1 in de loods is een ouder type, maar hij is wel goed (kan een Delta eigenlijk defect raken ?). Ik heb hem de laatste keer getest/gebruikt toen er 12V nodig was om andere zaken te testen.

De Collins TRX is een uitdaging. Is mooi opgebouwd, alles ingeblikt. HF signaal gaat de mixertrap in maar er komt niets uit. Op de LO ingang van de mixer lijkt geen RF te staan. Dit zou uit de synthesizer moeten komen, welke op zijn beurt wordt gestuurd vanuit de microprocessor. Microprocessor start wel op, er is ook signaal uitlezing op het display (display direct gestuurd vanuit uC, het is geen freq. teller). Synth. (en ook de rest) zit vol met tantaal, dit zal een deel van het probleem zijn. Bij aanzetten twee piepjes (foutcode ?). Zoals aangeven is er heel weinig te vinden op internet. Apparaat is uit 1979 en koste nieuw toentertijd dik $6000.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Lucky Luke

Special Member

Op 9 september 2012 22:06:12 schreef Schimanski:
(kan een Delta eigenlijk defect raken ?)

Ja, maar nooit voor lang :) (Als je 'm vaak genoeg laat vallen zal er ergens een printspoor breken, de potmeters worden na tientallen jaren gebruik slecht, en als oelewappers in de externe-potmeter-aansluitbus gaan porren werkt de spanningsregeling niet meer tot je het schakelaartje van die bus iets terugbuigt - ik heb er een aantal gerepareerd voor de HHS)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

die van de foto is een model uit de 60's nog. goede dingen die delta's , maar de elco's willen weleens komen na 50 jaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

@lucky Luke, ik heb een blauwe maandag bij Delta gewerkt en kan je vertellen: Zelfs DAAR worden ze op getest: vallen.

ze gooien het ding gewoon van en redelijke hoogte op de grond een paar maal en dan mag hij best schade hebben, maar hij moet nog functioneren!!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Nou Jochem, ik heb geen alert gehad. Maar ik kijk toch met enige regelmaat.

Deze D030-1 is echt een ouwetje. In het begin zaten er inderdaad deze knoppen een aansluitbussen op.
Goeie kans dat er ook geen printen in zitten maar epoxy- of pertinax platen met turrets waarop de onderdelen gesolderdeerd zitten. De bedrading zit dan aan de onderzijde.

@high met henk:
Hé Sven, jij valt niet echt op met zo'n nickname.
Groeten uit het lab.

Peter Strayer

Dit topic is gesloten