Hallo.
Ik heb laatst een vraag gesteld over een elektromotor en hoe ik deze moet aansluiten, dat lukte allemaal en de motor werkt op 12V DC.
ik wil echter een hogere spanning maken zodat de motor harder kan draaien.
Kan ik hiervoor een transistor gebruiken?
Bijvoorbeeld de 2N3055
hier een datasheet er van:
http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/stmicroelectronics/4079.pdf
De buitenkant is de collector
Als je de bredere kant links van je houd, is de bovenste pin de basis en de onderste de emitter

ik heb 2 accu's van 12V 7,5A per uur
kan iemand mij uitleggen of dit kan, zo niet hoe het wel zou kunnen, en hoe ik alles dan aan moet sluiten vanaf de accu(s) naar de motor.

alvast bedankt

[Bericht gewijzigd door power2slayer op (14%)]

Hoe wil je het regelen continu of met PWM, maakt een heel verschil. In het eerste geval is het verstandig om meerdere torren parrallel te zetten en de koeling niet vergeten. Er zijn dan ook nog wel betere torren voor dit doel. (bijv 2SC2922 en andere) In het tweede geval is de 3055 veel te traag en zul je een specifieke schakeltor moeten nemen.

ik heb een aantal koelblokken en zo nodig een ventilator
wat bedoel je met continu of pmw?
torren zijn toch dat type transistors?

ik heb maar een zo'n soort transistor, wel een amdere, ff kijken

ik heb verder alleen maar mosfet transistors

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (31%)]

@power2slayer
Je bent je topic aan het kicken (meerdere posts achter elkaar binnen 24 uur). Gebruik de edit knop (rechts boven je post) om een bericht te wijzigen.

Verder ben je meerdere topics aan het maken over hetzelfde onderwerp, ik denk dat je dit niet in dank wordt afgenomen.
Lees anders eens de FAQ door, daarin staan de forum regels.

Zo, en nu verder met je vraag.

Als je motor (wasmachine motor?) het aan kan kun je de twee 12V accu's in serie zetten. Dat levert je 24V op.

Wat wil je er verder mee gaan doen? Wil je de snelheid van de motor kunnen regelen? Of moet hij gewoon aan/uit?
Je hebt geen transistor nodig om een motor op 24V te laten draaien.

ik weet dat ik ze in serie kan aansluiten(was ik vergeten te zeggen,sorry)
maar ik wil meer iets van 50v of zoiets, ik wil de motor gebruiken om een auto te maken, maar door veel gewicht werkt de motor niet met 24 volt, ik heb nog wel meer accu's maar dat is alleen maar meer gewicht

ja, het is een wasmachine motor 4A op 24V

Topic nummer drie over hetzelfde ding... Je vorige topic is sowieso gesloten, voor deze krijg je een waarschuwing.

Verder zijn topickicks ook niet toegestaan.

als ik op edit klik post hij nieuwe berichten, ik wist al dat dat niet mocht maar ik kan er niks aan doen

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (56%)]

Je kan er een heleboel aan doen, lees de FAQ er nog eens op na. Hetzelfde geldt voor onnodige quotes.

En je startpost heb je ook kunnen wijzigen, dus waarom zou het anders niet lukken.

omdat de site het niet doet dat zeg ik toch, ik klik toch gewoon op dat tekentje als jullie site het dan niet doet is dat niet mijn schuld

Mod-edit: En gewoon eigenwijs doorgaan met onnodige quotes...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (61%)]

Een waarschuwing en een slotje van 24 uur.

Je gaat de FAQ nu maar even echt lezen...