Hallo,
Onze combi-magnetron (Siemens HF87950) viel plotseling uit toen ik kip aan het grillen was met de combi functie magnetron en heteluchtoven. Nu hebben we de zekeringen vervangen en toen deed de ovenfunctie weer, maar zodra we de magnetronfunctie gebruiken, vliegen de zekeringen er weer uit. We dachten eerst dat de linker micro schakelaar kapot was, maar dat bleek niet zo te zijn. Het is namelijk zo aan de linker micro-schakelaar zitten twee kabel met stekkertjes, als we deze eraf halen, doet de magnetronfunctie het wel (natuurlijk zonder op te warmen dan). Wie kan mij helpen, we hebben geen idee meer wat het nu is!

Groeten,

Anita

Ik heb zo het idee dat er in het hoogspannings circuit / magnetronbuis iets mis is .

Echter is het niet zo slim om hier zomaar ff mee te gaan experimenteren.

Magnetrons gevaarlijke apparatuur !!!

Dus als ik het goed begrijp is het verstandiger om dan zo'n mannetje van Siemens te laten komen?
Aan wat voor onkosten moet ik dan gaan denken? Is het de moeite om iemand te laten komen, of is het een kliko-verhaal....

Groet Anita

Nooit in de Kliko, maar naar het Mileupark.

MVG Gerard. ;)

Ha..ha..
Nu even serieus, is dit duur of is het te doen...of zijn er ook andere betrouwbare opties ipv Siemens repartieservice?

sommige deur beveiligingen maken sluiting direct tussen N en F. Deurschakelaar vervangen en evt goed afstellen.

Maar weet wat je doed , zeer gevaalijke spanningen , ook als hij UIT staat, GEEN SPEELGOED !

probeer eens een schema te vinden

Dit is een magnetron met een print aan de magnetronbuis achterin. Koppel deze print af van de 230 V en schakel dan de magnetron fuctie in. Blijft dan wel werken maar gaat na 20 sec weer uit, dan zit probleem in de print/ buis. Gezien direct de zekering er weer uitspat, zin er twee transistoren stuk en de buis. Die torren heb ik nog wel op voorraad, want print is redelijk aan de prijs (300Eu) de buis moet dan ook direct vervangen worden, deze is lek. Op Ebay zit in engeland een bedrijf die redelijk goedkoop de buis levert. Test eerst en controleer of er IDD achterin een print zit aan de buis vast.

Herstel: type verkeerd in zoeksysteem ingevoerd, sorry. dit is een conventioneel type met trafo en buis, dus overspanningsdiode stuk over de condensator ( rood draadje met een zwart vierkant, langwerpig blokje) of condensator zelf. Zonder deze diode over de condensator kan wel even test draaien, doet hij het weer, dan deze bestellen/ vervangen, anders is de condensator in sluiting Dan de kosten plm 20 a 30 Euro. Buis is dan niet defect!!!

LET OP!!!! indien diode geplaatst word, let goed op de richting en dat er HOGE spanning op kan staan. Even ontladen met een ouderwetse weerstand of gloeilamp is het veiligst....

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (34%)]

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties, het werd me allemaal iets te ingewikkeld en ik heb hem maar weggebracht. Via via hoorde ik iemand die witgoed repareert. Hij had het ook al direct over het hoogspanningscircuit of de magnetronbuis.
Omdat er reacties kwamen dat magnetrons ook "uit" zo gevaarlijk zijn, wilde ik dat mijn vader niet aandoen als er iets mis zou gaan.
Toch bedankt iedereen!

Groeten Anita