Hoi,
Ik heb begrepen dat er meerdere manieren zijn om een aardlekschakelaar te tekenen op een installatietekening. De 'foute' is door een ALS te tekenen als een automaat, maar deze wordt vrij vaak gebruikt. Over de 'goede' manier bestaan meerdere interpretaties. Ook de NEN5152 levert geen uitsluitsel welke de 'enige juiste' is.
Zonder een voorzetje te geven van deze 'goede' manieren, Kan iemand mij vertellen wat de enige juiste is uit de praktijk?
Ik dacht dit symbool een rechthoekje met hierin een dubbele half rondje is.
Bij twijfel zou ik een mailtje sturen aan de Uneto-VNI, die moeten het weten.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Je tekent hem als een gewone schakelaar,dus met een vaan onder 30 graden.
Aan een schakelaar komt een streepje horizontaal,en dan een streepje vertikaal.
Het streepje vertikaal betekend handbediend.
En dat streepje maak je heel dik,dus een dikke lijn.
Dan heb je een aardlekschakelaar.
Vervolgens zet je minimaal de nominale verschilstroom bij de schakelaar.
P.S.Er zijn ook aardlekautomaten......
Ok.
Dus in jouw opinie zijn de volgende twee varianten ook fout. Tussen de haakje staan de NEN5152 symbolen:
- Een vermogensschakelaar (07-13-05) met uitschakelvoorrang (07-13-11) op een beveiligingsrelais (07-16-01) die werkt op een aardfoutstroom (07-16-07).
- Bovenstaande, maar in plaats van een aardfoutstroom (07-16-07) een verschilstroom (07-16-05).
- Een schakelaar met handbediening (07-07-01) en een blokje (07-01-05) met een indicatie van de aanspreekfoutstroom 0,03A
Al die mensen tekenen het dus fout??
En inderdaad, er zijn ook installatieautomaten, maar dat is eenvoudig op te lossen door thermische uitschakeling (07-09-03) en elektromagnetische uitschakeling (02-06-02) toe te voegen aan de stippellijn tussen de handbediening en de schakelaar.
Dat zou niet af doen aan de principiele tekenwijze van het ALS deel.
NEN5152 laat mijns inziens veel te veel vrij. Dit zou een goed voorbeeld kunnen zijn voor rubriek 17 (voorbeelden van beveiligingsrelais)
P.S. het gebruik van symbool 02-06-02 om aan te geven dat er een electromagnetische uitschakeling betreft is disputabel, maar laten we de discussie per onderwerp houden en niet twee tegelijk.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
(07-13-05)
Een aardlekschakelaar is standaard GEEN vermogensschakelaar.
Het kruisje aan het bovenste vaste kontakt hoort er dus NIET te staan.
Dit wordt een rondje.
Een aardlekautomaat, hier hebben we het eigenlijk niet over, moet dus WEL een kruisje hebben, het is wel een vermogensautomaat.
Je zou 07-16-01 (een hokje) kunnen gebruiken en dan in het hokje 07-16-07 (Aardfoutstroom) kunnen noteren. Delta (met een driekoekje) en dan de Hoofdletter i kan ook = verschilstroom.
07-16-05 dI kan ook (alhoewel ik dat nog niet ben tegengekomen).
Kun je hem ook nog tekenen met een stroomtrafo (06-0910 of 11) onder de schakelaar, en dan met 07-13-11 Schakelmechanisme met uitschakelvoorrang, verbinden met de schakelaar.
Om het nog moeilijker te maken.
Een aardlekschakelaar noemt men het maar eigenlijk is het een verschilstroomschakelaar, hij werkt op basis van verschilstroom tussen de ingaan de en uitgaande stroom.
Een aardfoutschakelaar of een aardstroomschakelaar kan ook een ander apparaat zijn (bv een gestelsluitingsschakelaar)
Op 12 mei 2011 12:51:22 schreef Toeternietoe:
(07-13-05)
O nee? Hij moet toch de maximale stroom kunnen afschakelen? Op mijn aardlekschakelaar staat 40A, dat betekent toch iets?
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Ja dat klopt, de aardlekschakelaar is geschikt om stromen tot 40 Ampère kontinue door te geven.
Hij is NIET geschikt om grote kortsluitstromen af te schakelen.
K heb even voor je gezocht naar de standaard aardelkschakelaar van Moeller, de PFIM. In een 4 polige uitvoering is deze mag max 500 Ampere afschakelen (dit volgens het boekje)
Dus als je kortsluitstromen hoger dan 500 Ampère kan verwachten, en dat is meestal,500 Ampère korstluitstroom is in woonhuissituaties niet ongewoon, zelfs aan de lage kant.
De Aardlek moet dus altijd gebruikt worden in kombinatie met een kortsluitbeveiliging, bestaande uit zekeringen of automaten.
Vandaar het is GEEN vermogensschakelaar, maar een schakelaar met beperkt (afschakel)vermogen.
Klinkt goed, echter blijft nog wel overeind dat een aardlekschakelaar meer is dan alleen een handbediening.
Ik denk het antwoord al te weten, maar: Waar staat het Test knopje dan?
@Toeternietoe
B.T.w. Jouw eerste hoofdwet lijkt veel op een andere theorema, die ik ken:
"Een electrische schakeling werkt op rook. Als het kapot is, dan ontsnapt het"
Op 12 mei 2011 12:51:22 schreef Toeternietoe:
Toch nog even op terugkomen. Stel dat je een aardsluiting hebt tussen de fasedraad en de aarddraad. Dan heb je niet alleen een verschilstroom, maar ook een harde kortsluiting. Die moet dan ook door de aardlekschakelaar worden afgeschakeld. Hoe zit dat dan? Of is die aardlekschakelaar dan rijp voor de schrootbak als hij dat heeft meegemaakt?
mvdk
Golden Member
@Klaasz, dat is nou een leuke, ik zat er op te wachten dat ie ging komen. Een paar weken terug was er een bezoeker hier, die klaagde dat z'n hoofdzekering eruit gegaan was bij het maken van een aardsluiting. De man mopperde er wat over, het kostte hem geld voor de klachtenmonteur, maar hij bleef maar doorgaan; waarom tripte m'n aardlekschakelaar niet.
Aardelektrodes en andere aardingsvoorzieningen bij kleine aansluitingen hebben meestal niet zo'n lage waarde dat er van die hele grote stromen gaan lopen, uitzonderingen daargelaten, maar dan betreft het meestal een situatie waar zonder dat iemand er van af weet er een TN situatie is. In dat laatste geval kan je een behoorlijke kortsluitstroom naar aarde krijgen.
Ik heb het al eens in een andere post gezegd, bij de ombouw in Delft van 220V naar 400V zijn alle huisaansluitingen in die ombouwgebieden TN geaard.
Het is nu beleid van STEDIN ( en de meeste andere netbeheerders ) om de klanten voor hun eigen aarding te laten zorgen.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
KlaasZ
De kortsluitstroom naar aarde zal door de automaat deugdelijk worden afgeschakeld. De ardlekschakelaar schakelt als het goed is natuurlijk ook uit.
Een automaat heeft een grotere kontaktafstand, en is beter instaat een vlamboog te doen blussen.
Dus bij een grote kortsluiting naar aarde zullen beide uitgaan.
mvdk
Bij een aardsluiting, aardlek in kombinatie met zekeringen zal vrijwel altijd de aardlekschakelaar afschakelen e e zekering heel blijven. Uitzonderingen zijn er natuurlijk, dat is bv als de zekerng al behorlijk belast was, en al flink warm is.
Normaal komt dit niet voor, ik vraag me dan ook af of de genoemde sluiting dan wel volledig naar aarde was, of toch deels fase/nul.
Een kombinatie van automaten, Dus met automaten als hoofdbeveiliging, kan in bepaalde gevaklen niet altijs selektief zijn.
Op 12 mei 2011 18:19:02 schreef mvdk:
Aardelektrodes en andere aardingsvoorzieningen bij kleine aansluitingen hebben meestal niet zo'n lage waarde dat er van die hele grote stromen gaan lopen, uitzonderingen daargelaten, maar dan betreft het meestal een situatie waar zonder dat iemand er van af weet er een TN situatie is.
Ik ga uit van de situatie zoals die hier in Zeeland al sinds mensenheugenis is, nl. de collectieve aarding. Elk woonhuis heeft zijn eigen aardelektrode, maar daarnaast biedt het netwerkbedrijf ook een geaarde nul aan. In elke huisaansluitkast worden de aarde en de nul van het netwerkbedrijf gekoppeld met de aardelektrode van dat huis.
Een sluiting tussen de fase en de aarddraad is daardoor net zo hard als een sluiting tussen fase en nul.
Ik ga er eigenlijk vanuit dat de situatie in de rest van Nederland ook zo is. Zelfs als een woning geen eigen aardelektrode heeft, dan zitten toch in de huisaansluitkast de aarde en de nul hard aan elkaar.
mvdk
Golden Member
@Klaasz, de situatie zoals je het beschrijft, is een vorm van TN aarding. Meestal wordt er gedacht, als er sprake is van een door de netbeheerder binnengebrachte aarding, dat het dan gaat om een apart liggende aarddraad. Dat wordt wel hier en daar gedaan.
Een poosje terug heb ik in een andere post op een gevaar van deze manier van aarden gewezen, er wordt veel gebruik gemaakt van een bepaald type klem, daar zitten dan de kabelmantel, de nuldraad uit de aansluitkabel, de nul uit de installatie en de aardddraad uit de installatie onder. Die klemmen willen nogal eens loswerken, waardoor er kans bestaat ( bij een slechte eigen aarding ) dat je hele huis onder spanning komt. En je aardlekschakelaar doet dan echt niks.
En zoals ik hierboven zei, sinds kort wordt er geen aarde meer geleverd. ( aansprakelijkheids issues enzo )
Mogelijk heb ik het ook al eens over lantaarnpalen gehad, raak die dingen liever niet aan, ze worden geaard op de kabelmantel. De palen zelf staan meestal met tape ingewikkeld in de grond, en maken zodoende slecht aardcontact. De palen zijn binnenin ook nog vochtig.
Op 12 mei 2011 19:46:18 schreef mvdk:
Meestal wordt er gedacht, als er sprake is van een door de netbeheerder binnengebrachte aarding, dat het dan gaat om een apart liggende aarddraad.
Was vroeger inderdaad zo, maar tegenwoordig worden er hier kabels zonder aardmantel gebruikt. Nul en aarde is dus een en dezelfde geleider. Pas na het koppelpunt in de huisaansluitkast worden ze gescheiden in nul en aarde.
Die klemmen willen nogal eens loswerken, waardoor er kans bestaat ( bij een slechte eigen aarding ) dat je hele huis onder spanning komt. En je aardlekschakelaar doet dan echt niks.
En zoals ik hierboven zei, sinds kort wordt er geen aarde meer geleverd. ( aansprakelijkheids issues enzo )
Bij elke vorm van aarding kan een losse klem gevaar opleveren. Dat is naar mijn mening geen specifiek probleem van het collectieve aardingssysteem.
Volgens mij is de situatie in Zeeland nog niet veranderd. Maar dat zou ik eens bij mijn oud-collega's moeten navragen.