Het is een testopstelling, daar kijken we wel doorheen hoor.

Mijn advies in deze, maak één (1) centraal voedingspunt waar je de hele zwik uit voed met desnoods een hoofdschakelaar zodat je de zaak in één (1) beweging kan uitzetten.
Dat hoeft niet moeilijk te zijn.
Zorg dat de diverse metalen onderdelen aan elkaar gekoppeld zijn met een losse aarddraad (bij voorkeur geelgroen soepel 2,5 qmm) en aan het aardpunt in je te maken centraal voedingspunt.
Dan blijft de enige variabele de aardverbinding naar je hoofdgroepenkast in huis.
En daar kom ik voor over een paar weken.

Op donderdag 11 juni 2026 09:19:27 schreef Jinny:
Het is een testopstelling, daar kijken we wel doorheen hoor.

Mijn advies in deze, maak één (1) centraal voedingspunt waar je de hele zwik uit voed met desnoods een hoofdschakelaar zodat je de zaak in één (1) beweging kan uitzetten.

Ik denk dat TO het wat lastig heeft omdat hij geen DIN rail voedingen gebruikt maar stekkeradapters. Dat is prima voor een standalone toepassing maar als je er een aantal op een rij hebt wordt het natuurlijk snel een stekkerblok.

Alleen zijn die voedingen haast nooit geaard, dus daar zou het probleem ook niet mogen zitten (tenzij hij op één of andere manier per ongeluk een aantal van deze adapters in serie zet omdat er ergens wat aan elkaar raakt). Ik denk dat hij beter een aantal din rail stekkers op een rij zet en een goede aardrail, waar ook de diverse metalen delen van zijn machine op zijn aangesloten. En vandaar één stekker naar het stopcontact.

Overigens TO kan je je kabels naar je machine gerust wat langer maken als dat helpt en je sturing wat verder weg aan bijvoorbeeld het plafond hangen als je last hebt van te weinig plaats.

Correct. Nee de diverse voedingen zijn strikt gescheiden. Kabellengte kan inderdaad nog langer maar bewust iets korter gehouden i.v.m. EMI. Naast de bank tegen de muur, waar nu de controller hangt, is plek voor een klein kastje, niet te diep dan gaat het goed.

Ik zie geen andere mogelijkheid met de bestaande 2 netadapters. Ik ga de huidige opstelling wel demontern en geheel overboord gooien.

Als ik 2x een WCD in een kast prop lijkt het nog steeds nergens op en is mijn stekkerdoos nu ook 1 draad.

Ik ga kijken wat ik voor een kast met dinrails nodig heb, wat dat kost en of dat nu haalbaar is of dat ook moet spreiden.

Het budget deze maand was al fors overschreden met de aanschaf van de Uni-t 505A.

Ik zie dat een Mean Well DIN trafo van 5V 2.4A "maar" 15 euro kost.
Dan nog kast, terminal blokken, rails, bedrading, adapters printen, hoofdschakelaar/noodstop en geen idee wat ik nog meer nodig ga hebben. Geen ervaring mee, ga het uitzoeken.

Dat is niet morgen gefixed.

Op donderdag 11 juni 2026 08:49:16 schreef sanscorp:
Ho ho, ik kan tegendraads zijn maar dat ben ik hier nog niet geweest.

Laat dat oordeel maar aan de anderen over _/-\o_ ;)

Tja, wat kan ik zeggen anders dan: Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Haha

Ik werk aan mijn valkuil "te veel context en uitleg". Voor mij zijn het 4 pagina's aan nuttige info en sparren én zelfs een mooi aanbod.

Hier nog even mijn valkuil:
Gisteravond lag de kleine om half 8 in bed, vol goede moed ging ik de schuur in met doel, nu netjes maken en af maken. Buurman en vriend klopt aan of ik even kan helpen de trailer met bootje naar voren te halen zodat hij wat aan het motortje kon doen.

Voor ik het door had was mijn vrouw boos, had ik de motor een volledige grote servicebeurt gegeven en daarna ook nog de derailleur van de fiets van zijn vrouw afgesteld omdat versnelling 6 en 7 niet meer werkte en was ineens de avond voorbij. Ik had geen oogje op een kabel geknepen.

Oh ja, de carburateur ligt nu nog in de schuur voor demontage en reiniging...

Ik heb wel meer problemen, ernstiger dan dit, maar het helpt niet.

Op donderdag 11 juni 2026 09:03:27 schreef sanscorp:
Idee is modulair kastjessysteem, maar het idee is al 10x gewijzigd en de routes en draden moeten anders.

Dat zou ik inderdaad niet zo uitvoeren, zoek ergens een 2ehands rittal kast en bouw daar alles (al dan niet) modulair in. Dan kom je ook met 1 voeding en hoofdschakelaar weg.

Bij gebrek aan een kast kan het ook gewoon op een plaat natuurlijk.

Op donderdag 11 juni 2026 10:55:58 schreef sanscorp:
Tja, wat kan ik zeggen anders dan: Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

(y)

Ik heb wel meer problemen, ernstiger dan dit, maar het helpt niet.

Inventariseren en een voor een aanpakken, de moeilijkste eerst.
Of als die te moeilijk is, een gemakkelijkere eerst, dan bouw je zelfvertrouwen op voor de moeilijkere.
Niet alles tegelijk een beetje, dat wordt chaos. :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op (13%)]

En mijn andere 100 projecten dan? Haha

@Sine:
Dat is wel het betere spul ja. Incl. Closed loop drivers. Kwijl.
Maar dit hangt vast niet in een houten schuurtje waar je je kont niet kunt keren, aan een 75 jaar oude South Bend achtige draaibank die ik voor 150 euro op de kop heb kunnen tikken.

Een kast moet wel echt i.v.m. de ruimte en toch kans op metaalstof en/of spanen.

Ik ga zoeken, volgens mij is de kast het duurst.

Ik kan evt. ook iets fabriceren. Heb een aardige plaat aluminium, gesloopt van een oude gekregen computerkast. Houten frame er omheen, plexiglas deurtje er in, allemaal spul wat ik heb liggen.

Rails is los te koop voor weinig zag ik.

Op donderdag 11 juni 2026 09:03:27 schreef sanscorp:
Ja omdat het een pleuriszooi is en ik mij daar voor schaam.

En dat hoeft echt niet, we zien veel en veel erger hier. :)

Idee is modulair kastjessysteem, maar het idee is al 10x gewijzigd en de routes en draden moeten anders.

Waarom wil je het modulair maken, zoiets hoort in één kast met één voeding. Alle in en uitgaande kabels via wartels, (hier heb ik dan stekkers gebruikt in plaats van wartels) dan is het allemaal veel overzichtelijker ook.

Dan krijg je zoiets.

En die Meanwell voedingen heb je met dubbele uitgangsspanningen, bijvoorbeeld 5 en 12VDC of 12 en 24VDC. Dan heb je maar één voeding nodig.

En als je dan dinrail gebruikt met railklemmen en kabelgoot voor je bedrading is het helemaal top. En alleen maar soepele draad gebruiken, draad met een harde kern is not done.

Budgetwijs was het de bedoeling eerst de FPGA kaart, dan ooit eens een encoder voor de spindel en dan naar ELS met een stepper op alleen Z. Modulair was makkelijk, kastje op maat ontwerpen, printen en er aan vast zetten, vooraf wist ik niet wat ik ging kopen en hoe groot het zou zijn. Uiteindelijk toch gekozen voor meteen een stepper ook op X monteren, mede vanwege mechanische issues.

De kosten liepen snel op en ik probeer altijd eerst te werken met wat ik al heb (verzameld).

Ja het is ook een beetje hobby, het is ook wel leuk, maar als ik het geld had stond ik niet in die prutsschuur te prutsen en had ik een 6 assige nieuwe cnc staan.

Maar ik begrijp de standaard en wenselijke situatie en ga dan ook kijken naar een ander ontwerp.

De eerste marktplaats berichten voor een kast zijn er al uit.

Op donderdag 11 juni 2026 12:34:59 schreef sanscorp:
Ja het is ook een beetje hobby, het is ook wel leuk,

Dat is ook leuk voor de hobby en het is jou feestje, dus doe het zoals jij wil. Maar we vertellen dit allemaal alleen maar om je goed op weg te helpen zodat je zo min mogelijk problemen krijgt. En dat heb je zelf al ondervonden.

maar als ik het geld had stond ik niet in die prutsschuur te prutsen en had ik een 6 assige nieuwe cnc staan.

Ja, wie wil dat niet. En dan hoeft die voor mij nog niet eens nieuw te zijn. :)

Maar ik begrijp de standaard en wenselijke situatie en ga dan ook kijken naar een ander ontwerp.

Ik ben benieuwd. :)

Deze ga ik nu ophalen!
30 euro.

650X500X170mm.

Dat is aan de zeer forse kant en ik zal een deel van mijn spuitbusruimte moeten opofferen anders kan ik dat ding niet eens kwijt.

Iets kleiners, goedkopers of dichter bij kon ik nu niet vinden.

Ik zou kunnen wachten tot ik tegen iets aan loop maar dan ben ik wellicht weer maanden verder.

Wordt vervolgt.

Op donderdag 11 juni 2026 13:58:51 schreef sanscorp:
Dat is aan de zeer forse kant en ik zal een deel van mijn spuitbusruimte moeten opofferen anders kan ik dat ding niet eens kwijt.

Kun je hem niet bij de draaibank kwijt? Zoiets hoort zo dicht mogelijk bij je draaibank te hangen, het liefst op de draaibank zelf.

Je moet een kast niet te klein kiezen, wat extra ruimte is altijd goed.

Misschien kun je hier nog info.

https://www.circuitsonline.net/downloads/paneelbouw_in_de_praktijk.pdf

Kijk, die stalen kast is een prima plan, dan is alles goed afgeschermd en die kast kan je gewoon aarden.
Doe je zelf een plezier en koop die meanwell din voeding(en).
Die chinese brol adapters die ik zie liggen kan je beter mijden.
Kan je niet uit met een enkele voeding in plaats van meerdere adapters?
Als ik een kast bouw, bv voor een orgel, dan koppel ik alle min aansluitingen van de voedingen het liefste aan elkaar, vaak dan 12, 15 en 24 volt nodig.
Dat moet natuurlijk wel kunnen, anders meerdere din voedingen nemen.
De Meanwell 12 volt 1,24 amp kost maar een tientje bij Reichelt.

O ja, op die pleuriszooi gaan we je echt niet afrekenen, als het daarna maar mooi wordt :)

De vereiste compactheid is wel helemaal weg en doorgeschoten zo. Ik heb die 60x50 kast opgehaald, man man man wat een ding. Moet de schuur gaan verbouwen om het überhaupt passend te krijgen.

2 mean well voedingen zijn al besteld. Een alles in 1 voeding die ook nog eens 24V 10A levert is niet goedkoop en dus geen optie.
Dus ik monteer de bestaande voeding op de din rails.

Maar nu moet ik gaan zien wat ik nog meer nodig heb en wat dat gaat kosten.

Los van montage van die kast.
Daar kan ik zelfs de desktop inbouwen zo veel ruimte is er.

Ik ben aan het zoeken maar heb echt geen flauw idee waar ik dat spul in de buurt als particulier kan kopen. Ik heb ook geen idee wat de regels en richtlijnen zijn bij het bouwen van zoiets. Allemaal nog uitzoeken dus.

Mocht iemand denken "ik heb een iets kleinere kast" dan hou ik mij aanbevolen en sta ik open voor ruilen.

Op donderdag 11 juni 2026 17:48:31 schreef sanscorp:
Ik heb ook geen idee wat de regels en richtlijnen zijn bij het bouwen van zoiets. Allemaal nog uitzoeken dus.

Heb je die link niet gezien die ik in de vorige post geplaatst heb?

https://www.circuitsonline.net/downloads/paneelbouw_in_de_praktijk.pdf

Oh nee sorry, kennelijk overheen gelezen. Nu wel, bedankt!

Ik heb ook nog een kast van 300x400x210 die ik ooit teveel besteld heb staan. Dat is wel fors kleiner natuurlijk. Ik meen dat er al een hoofdschakelaar in de deur gemonteerd zit. Zou ik even moeten nakijken.
Kom ik lekker op tijd mee :-)

Beter nu de kast nog leeg is dat ik klaar ben haha.
Dat is inderdaad een flink stuk kleiner en wellicht veel praktischer.

Net gemeten, buitenmaten van deze kast zijn 600X380X220.
Er zit een achterplaat in en er zitten iets van 20 doorvoerwartels in.

Kleine update. De huidige kast is al wat krapjes, moet niet kleiner gaan als ik alles in 1 wil.

Zien jullie, los van cablemanagement, nog ruimte voor verbetering?

Die ene goot is bedoeld voor signalen naar binnen en buiten de kast, alles behalve stepper fase draden, die komen weer apart.

Shielding: alles komt op PE. Op de kast heb ik een lastschakelaar / werkschakelaar gemonteerd.
Er komt nog een indicatorlampje op, de servocontroller moet er nog in en ik moet een route voor 27V gaan bedenken.

5V krijgt een 500mA glaszekering, 12V een 1A en 24V 2x een 5A in een 6.3A rated fuse holder per stepperdriver.

Het zal misschien niet elektromonteur waardig zijn, maar dat scheelt, dat ben ik ook niet en zodra ik de kast dicht doe zie ik het niet meer. Als het maar functioneel en veilig is.

Omdat een kabelgoot niet meer ging passen heb ik van alles 3D geprint om kabels vast te kunnen zetten. Alles wordt nog gelabeled.
Ik worstel alleen nog met het binnenkomende netspanning deel.
Dat moet en wordt anders.

Ja ik heb ook de PDF doorgenomen. Maar deze kast bouwen was al ver ver voorbij zijn doel, het moet functioneel en veilig zijn. Ik ben nu al weer honderden euro's kwijt. Ja het is mooi, nee absoluut niet meer in de buurt van praktisch.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op (10%)]

Goed bezig (y)
Dat ziet er keurig uit, zo maak je het netjes en veilig.
Voor de netaansluiting zou ik eens kijken naar de Neutrik Powercon.
Dat is bijna onverwoestbaar spul voor theater en studio gebruik.

Hier betaalbaar te koop, chassisdeel staat er onder.
https://www.fritz-events.nl/neutrik-nac3fxxa-w-l-powercon-plug-groot.h…

Thanks!

Ik heb wel een rijgklem voor netaansluiting, L, N en PE zitten op 1 blok. Het ging meer om hoe de kabels fixeren in de kast waar netspanning binnenkomt. Daar moet ik even voor gaan zitten.

Ja die aansluitingen zijn heel mooi, zo zag ik ook oplossingen met DIN en DB connectoren en alles plug and play vanaf de buitenkant.

Maar ik kan geen cent meer uitgeven momenteel. Aangezien ik niet van plan ben om de draaibank regelmatig te verplaatsen wordt alles gewoon vast. Af installeren doe ik naast de draaibank.

Voor elektrawerk en 3d geprint spul raad ik vlamvertragend filament aan: https://www.123-3d.nl/123-3D-Filament-PLA-FR-Zwart-1-75-mm-1-kg-i12147…

Gewoon PLA is niet zelfdovend geloof ik. Alle plastic elektramaterialen zijn normaliter zelfdovend. Ca. 15 jaar terug was er nog een kleine rel over Samsung TV's die niet stopten met branden nadat je een hoek aanstak met een kaars.

Vanmiddag even de aarde gemeten, was prima in orde, aangeleverd door de profiteur..
Even foutzoeken verder vond ik een weerstand tussen de aanvoer aarde van het (wel degelijk heel krappe) schuurtje en de WCD waar toen de draaibank(je) aan hing.
Ergo, er zat een fout in het verhaal vd draaibank en doordat ergens in de bedrading een bergje ellende zit viel de aardlek pas uit nadat de OP eea aanraakte.

Opdracht aan OP (ter plaatse meegedeeld) installatie daar in orde maken met goede spullen ipv bouwmarktzooi.

Nu de kleine op bed ligt ben ik nog verder gaan meten, van punt tot punt, het lijkt niet alleen die ene stekkerdoos maar al eerder fout te gaan. Ja die goedkope stekkerdoos is alsnog de kliko in en was wel heel erg :)

Wanneer ik de Brennenstuhl stekkerdoos direct in het 1e stopcontact steek meet ik nog maar 0.12 ohm. Ga ik verder de schuur in meet ik ineens 0.35 ohm t.o.v. de binnenkomende PE of meer en op die ene stekkerdoos dus irrationele metingen.

Ik ga nu gewoon alle bedrading uit de schuur halen en uniformiseren.

Maar niet vanavond meer. Ik heb wel alles op 1 stekkerdoos zitten nu die goed meet, de draaibank blijft voorlopig toch uit.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op (19%)]