Onze LG wasmachine van nov. 2007 is nu 2 keer spontaan aangegaan.
Normaal gesproken moet je een drukknop indrukken en dan gaan alle led's branden en kun je een keuze maken.
De deur was gelukkig open, dus verder niets gebeurt.
Nu hebben wij via de winkelier contact gehad met een monteur en die heeft op voorhand al een onderdeel besteld.
Vandaag belde hij voor een afspraak.
Reparatie moet tussen de 150 en 200 euro gaan kosten (kontant betalen!)
1. wat kan hier het probleem zijn? lijkt mij dat de druktoets af en toe blijft hangen (voelt ook een beetje zwaar bij indrukken)
2. Mag een wasmachine van 3 1/2 jaar oud al defect gaan en dan ook nog zo'n duure reparatiekosten op de kop krijgen?
3. Kan ik hier zelf ook naar kijken? Ben best wel handig!
4. volgens monteur was er een weerstand die af en toe een slechte verbinding zou geven???
Wie kan mij antwoordt geven op bovenstaande vragen?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bij 3,5 jaar oud kan je de leverancier voorhouden dat hij de helft van de reparatie betaalt, aangezien je mag verwachten dat een wasmachine toch wel 7 jaar meegaat.
De knop vervangen zou wellicht al helpen (ik ken het model niet), maar bij veel reparateurs is het gebruikelijk om uitsluitend complete modules te vervangen. Of de knop ueberhaupt los te krijgen is, zou ik zo ook niet weten.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (10%)]
Zanussi52
Signature¿ ¡Que¿¿¡
LG haalt nooit 7 jaar. Je kan het drukknopje vervangen. 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (81%)]
Op 18 mei 2011 21:33:37 schreef lampje25:
(kontant betalen!)
Is niet meer van deze tijd.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat is natuurlijk onzin, ik reken bij losse klanten vaak ook contant af. Of bedoel je dat het via de leverancier moet lopen?
Ik zou, als ik de TS was, inderdaad eerst de leverancier nog eens voorleggen dat hij de kosten feitelijk zal moeten delen, en wellicht doe je er goed aan rond te vragen onder andere monteurs.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]
Op 19 mei 2011 20:51:10 schreef maartenbakker:
Dat is natuurlijk onzin, ik reken bij losse klanten vaak ook contant af. Of bedoel je dat het via de leverancier moet lopen?
Dat sowieso, want zo als de TS het stelt heeft de leverancier die geregeld, deze is het aanspreekpunt. Verder is een contante betaling niet echt klantvriendelijk en op de hierboven geschetste manier lijkt het op Beun de Haas die wat bijverdient.
Ik zou, als ik de TS was, inderdaad eerst de leverancier nog eens voorleggen dat hij de kosten feitelijk zal moeten delen
Dat komt er ook er ook nog eens bij, die leverancier maakt er zo een potje van, wel lekker gemakkelijk dat afschuiven.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (21%)]
Deze machines kunnen niet helemaal uit. Het inschakelen gebeurt niet met een echte schakelaar die hem van het lichtnet scheidt, maar een pulsschakelaar die hem als het ware wakker schudt uit standby.
Wellicht een stoorpiekje op het net die hem uit zijn 'slaap' haalt?
Of de reparatie zoveel mag kosten hangt af van de aanschafprijs.
Wasmachines hebben over het algemeen een economische levensduur van 8 jaar. De reparatie mag dus niet hoger uitkomen dan 3,5 / 8 deel van de aanschafwaarde. Alles daar onder mag volgens het consumentenrect redelijkerwijs verlangd worden om te betalen omdat de machine ook 3,5 jaar gebruikt is en daarmee in waarde is gedaald.
Formeel is hierbij de leverancier aansprakelijk en niet de fabrikant.
Als je de deur open laat kan het weinig kwaad lijkt me. Ik zou om de genoemde klacht geen geld uitgeven. Die ene keer per bijna 2 jaar dat dat gebeurt kun je wellicht beter accepteren en het geld bewaren voor de volgende wasmachine.
Wat Zanussi52 zegt is in mijn ogen overigens wel waar.
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Je kan kijken of je de voorkant kan loshalen en bij het knopje kan, de monteur wil waarschijnlijk de hele module vervangen (wat waarschijnlijk de hele regeling van de machine is).
Wat een stuk effectiever en waarschijnlijk ook sneller is, is een schakelaar plaatsen tussen de wandcontactdoos en de wasmachine, of zo je wilt, de contactdoos afsluiten door een schakelaar. Nu is het standby verbruik ook meteen tot 0 gereduceerd.
maartenbakker
Golden Member
Een schakelaar plaatsen tussen WCD en wasmachine... Hoe stel je je dat voor? De enige juiste manier om dat te doen is de WCD vervangen door een daarvoor bestemde trekschakelaar, de stekker afknippen, snoer monteren aan de trekschakelaar.
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Door een schakelaar op te nemen in het snoer of bijvoorbeeld door een goede timer ertussen te plaatsen, welke gewoon in de WCD gestoken kan worden. Een schakelaar voor de WCD is natuurlijk netter maar vraagt ook een grotere ingreep en in bijvoorbeeld een huurhuis is dat niet altijd wenselijk.
maartenbakker
Golden Member
Als jij me een snoerschakelaar toont die een IP heeft hoger dan 21 ofzo (waren die trekschakelaars niet eerder IP44?) en die 16A aankan, geef ik je helemaal gelijk.
Nu ik me zo bedenk, heb ik wel eens gezien dat iemand een geschakelde stekker aan zijn wasmachine monteerde. Of dat helemaal in orde is, betwijfel ik maar het is al beter dan een schakelaar van het model schemerlamp.
@ Henry: er is een verschil tussen "cash" en "contante betaling" hoor - zelfs al laten sommige woordenboeken daar twijfel over bestaan. Contant mag via overschrijving, kaart,... maar de betaling moet wel "onmiddellijk" uitgevoerd worden na ontvangst van de factuur, in tegenstelling tot bvb "einde maand 30/60/90 dagen" zoals dat in industrie wel al eens gebeurt.
Langs de andere kant: heel wat technische diensten eisen cash (of kaart) betaling, vaak zelfs een deel vooraf. Dat komt uiteraard omdat de klanten allemaal zo betrouwbaar zijn 
Kleine update van mijn kant.
e.e.a. was allemaal al geregeld (korte termijn via winkel:-()
maar ok, monteur heeft ons gebeld en wij hebben gezegd dat wij het te duur vinden.
Om de monteur toch een klein beetje tegemoet te komen, en ook voor de gemoedrust van moeders de vrouw, opgevraagd wat onderdeel (complete print) moet gaan kosten. Wel dat viel mij eigenlijk wel mee, bleek 45 euro incl btw te zijn.
Dus deze maar opgehaald bij monteur thuis.
Monteur woont op 10 min. van mijn huis.
(Als hij hem bezorgde dan kon hij hem er net zo goed zelf in zetten had hij gezegd, wat berkendt men dan aan voorrijkosten??)
Ok, bij hem thuis aangekomen bleek het een man te zijn op leeftijd en hij vertelde dat hij dit werk deed uit "hobby" ?? dat verbaasde mij wel weer...
Enfin, print meegenomen (hij vertelde nog dat er een "weerstand" onder de grote knop weleens defect kon zijn..?
Ik twijfel nog steeds aan de diagnose...
De druktoets is inderdaad niets meer dan een pulsschakelaar.
(tot op heden is het probleem ook nog niet weer voorgekomen..)
Ik hou jullie nog wel op de hoogte van e.e.a
Waarschijnlijk ga ik toch de print vervangen en alles eens rustig bekijken.