Euh, wat is de kans dat elektronica stuk gaat door een eenvoudige DC-voltage meting? :s

Vandaag had ik tijd om even het weerstation uit te meten en ik startte met de regensensor:
toen de sensor volledig droog was, kon ik ongeveer 2V opmeten op de ingangsklemmen van de huidige controller. Dan heb ik wat water over die sensor gegoten, en er stond nog steeds 2V over die klemmen.

Maar nu is dat water al lang opgedroogd, en nog steeds geeft de controller regen aan :(

Ik heb weer ff tijd gevonden om verder te werken aan het project.

De regensensor heeft gelukkig toch niet het loodje gelegd. Na een dag werkte hij plots weer (wat een beetje eigenaardig is).
Ondertussen heb ik nog een meting kunnen uitvoeren op die sensor: er komt 4mA uit als het niet regent en 21mA als het wel regent. Dus nu weet ik hoe die werkt :)

Ik heb ook nog de stralingsensor opengemaakt. De schakeling ziet er als volgt uit:
http://i1091.photobucket.com/albums/i388/Bridelance/th_img003.jpg

Het geheel wordt dus gevoed door een +15Vdc spanning. Een output keert terug naar de computer, maar daar heb ik dus geen info over. Het eigenaardige is dat er geen massa op het printplaatje aankomt. Als massa gebruikt men gewoon het ijzeren frame waarop het printplaatje wordt gemonteerd. (En dat frame wordt dus op geen enkele manier geaard).

Op de tekening is verder een opamp te zien: de LM10 (datasheet hierzo). De uitgangen van deze opamp staan reeds op de figuur bij de juiste klem.
Ook een BC557C-transitor is aanwezig.
Het nummertje 1 duidt een thermistor aan (althans daar lijkt het toch op), nummer 2 is een zonnecel.

Ik ben 99% zeker dat de schakeling correct is overgetekend.
Is hier iemand die hieruit kan afleiden of dit werkt met een stroomuitgang of een spanningsuitgang?

Verder heb ik nog een probleempje met het opmeten van de temperatuur van de verwarmingsketel (die dus dient voor het verwarmen van de kas in de winter). Daarvoor zijn NTC-thermistoren voorzien. Ik heb reeds één getest en die had een weerstand van ongeveer 3,3kΩ bij 25°C.
Weet iemand hoe ik via deze NTC-thermistoren gemakkelijk een temperatuur kan binnenlezen in een Beckhoff-plc? Of vervang is ze beter door enkele pt-1000 sensoren.