Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 3

Dit topic is gesloten

@Vaas: in wat zit het, heb hier zelf ook 1124's liggen maar die dienen om een VR-signaal omtezetten naar iets dat gebruikt kan worden.

Eventjes zien of ik de ds nog vind.http://www.onsemi.com/PowerSolutions/product.do?id=NCV1124

[Bericht gewijzigd door Damic op maandag 14 november 2011 11:03:06 (16%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Ook hier topmarking niet 1124, maar V1124. En daaronder de productiedatum etc.

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Helaas is de context weer eens top-secret. Indien het om een gloednieuw apparaat gaat is 1124 de datumcode.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Ik heb het nog eens goed bestudeerd allemaal.

Het is iig geen MosFet en maar een sensor interface ook niet.
Gewoonweg omdat er niets in de buurt zit om te kunnen detecteren.

Het ictje is verbonden, zover ik het allemaal goed kan volgen met een: SA3570001 M30622M8-4LSFP

Dit lijkt wel iets processor-achtigs; veel I/O en ik zie een kristal.
Ook over dit ding is weer niets te vinden....

Even een beetje een beschrijving van het geheel:
Het ictje zit op een printje in een klein kastje appart van de rest van de electronica (grote printen) en is verbonden met één meter 8- aderige kabel. Het is me een raadsel waarom dat zo appart zit, je zou haast zeggen dat het daar iets moet detecteren. Maar er is daar niets...het zit gewoon op een wand geschroeft.

Ik vroeg me af of het misschien een of andere rare sensor zou zijn...

[Bericht gewijzigd door Vaas op maandag 14 november 2011 12:51:22 (36%)

Heb juist een BR9010 van ROHM gevonden.
1, 2, and 4k bit EEPROMs for direct connection to serial ports
BR9010 / F / FV (1k bit): 64 words × 16 bits

maar nu blijkt dat pin 1 of 7 N/C is, welke pin is er niet aangesloten? Het zou een BR9010F kunnen zijn.

http://173.236.253.73/view_download.php?id=1525989&file=0264\br902…

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
maartenbakker

Golden Member

Dan moet het die zijn. Ik vond het lettertype nogal "Rohmig" maar ging twijfelen, waardoor ik me op de datumcode concentreerde inplaats van op het merk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik denk idd dat je het bij het rechte eind hebt Damic!

+ en - lijken te kloppen, de rest weet ik nog niet.
Misschien dat ik met de scoop wat data pulsen voorbij zie vliegen.

En wat datumcode betreft, de rest van de ic's zijn nieuwer.
Dus ik heb idd heel goede hoop dat dit een EEPROM is.

Wel raar eigenlijk dat hij zo appart ergens zit gemonteerd

[Bericht gewijzigd door Vaas op maandag 14 november 2011 14:53:51 (34%)

maartenbakker

Golden Member

Hij hangt direct aan de processor, opzich geen onlogische plaats voor een EEPROM. Zowel electronisch als fysiek klinkt het aannemelijk of zit de processor 1 meter verderop? Dan is de constructie misschien bedoeld als een soort veriwsselbare geheugenmodule of sleutel.

Het typenummer van de processor is als volgt opgebouwd:

SA3570001 -> custom nummer van de apparaatbouwer
M30622M8-4LSFP -> Mitsubishi (Renesas) typenummer

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 14 november 2011 16:43:26 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Even een beetje een beschrijving van het geheel:
Het ictje zit op een printje in een klein kastje appart van de rest van de electronica (grote printen) en is verbonden met één meter 8- aderige kabel. Het is me een raadsel waarom dat zo appart zit, je zou haast zeggen dat het daar iets moet detecteren. Maar er is daar niets...het zit gewoon op een wand geschroeft.

http://www.spionvanalmere.nl/plaatjes/top%20secret.gif

Het ZOU kunnen dat $vraagsteller werkelijk niet meer weet dan dit. Dat hij het ergens in een oud pand ('op een wand') is tegengekomen ofzo. Maar zelfs dan zou je toch verwachten dat er iets verteld kan worden over de vroegere bestemming van het pand, of weet ik veel.

If you want to succeed, double your failure rate.

hallo,
Wie kan mij iets vertellen over deze motoren:
http://i40.tinypic.com/14b19ac.jpg
tekst op de motor:
maxon dc motor
199231
cft 16.51.174
swiss made
p 09
http://i41.tinypic.com/23j0tc5.jpg
maxon dc motor
10745
cft 16 51 174
swiss made
p 05

van deze motortjes heb ik er meerdere, en het cft nummer is overal het zelfde.

ik heb al eens rondgekeken op de site van maxon, en daarop staat dat ze geen motoren voor in de speelgoedauto van je neefje maken, maar voor het echte werk.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 15 november 2011 17:39:17 (1%)

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Ik kan de foto's niet zien.

Ik ben een beetje nieuwsgierig, omdat ik hier ook eens vragen heb gesteld over Maxon motortjes.

zo, nu doen de foto's het wel!

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Ze lijken verdacht veel op de motortjes uit Dit topic
Ik heb ze op 5V laten draaien, en een hele tijd op 8V
Dit ging zonder enige problemen, en werden helemaal niet warm.
Het zijn motortjes met planetaire transmissie, en ondanks hun 'grootte' zijn ze erg krachtig.
Ik heb er hier ook enkele liggen.

bij mij werken deze motoren nog op 30 volt, ik ga ze uiteindelijk inzetten in een robot waar ze op 9.6V werken. heeft iemand meer informatie op het gebied van herkomst, prijs, aangeraden voltage?
is er ook iemand die kan zeggen of die grote stappenmotoren of gewone zijn?

[Bericht gewijzigd door Murmeltier op dinsdag 15 november 2011 18:13:21 (82%)

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Het zijn preciesiemotortjes die veel in hi-tech machines gebruikt worden, en als je naar de prijs ervan kijkt bij Maxon, dan sla je zowat achterover.

edit: 9.6V lijkt mij wel een geschikte spanning.

[Bericht gewijzigd door Kareltje op dinsdag 15 november 2011 18:17:01 (15%)

Op 15 november 2011 18:15:21 schreef Kareltje:
Het zijn preciesiemotortjes die veel in hi-tech machines gebruikt worden, en als je naar de prijs ervan kijkt bij Maxon, dan sla je zowat achterover.

wat kosten ze dan ongeveer bij maxon? ik heb namelijk 8 van die kleintjes en 2 van de grote helemaal gratis gekregen, zonder verdere verplichtingen.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Denk ergens rond de 120 euro voor die kleintjes.
Maar je komt ze op internet regelmatig tegen voor +/- € 15,-

Per stuk?!?!?!?! dat moeten dan wel hele leuke dingen zijn? heb je misschien een datasheet?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 15 november 2011 19:06:07 (54%)

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
maartenbakker

Golden Member

De motortjes van Kareltje, als ik me goed herinner, zaten waarschijnlijk in machines van ASML. Dus ja, dat is van het kaliber waar ze zelfs in Dordt waarschijnlijk nog best een pittige kluif aan zouden hebben gehad (daar kwam binnen Philips het fijnere motorenwerk vaak vandaan, of anders bij MBLE), anders hadden ze ze niet van zo ver weg gehaald. Deze motortjes zouden uit soortgelijke toepassingen kunnen komen (in dit geval geen Philipscode dus vast ook geen ASML tenzij die later andere artikelcoderingen zijn gaan gebruiken).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Kijk hier maar eens even rond.

edit: Klopt, ze kwamen van ASML

[Bericht gewijzigd door Kareltje op dinsdag 15 november 2011 18:31:09 (11%)

oke, dat ze niet in de speelgoedauto van je neefje zitten ben ik nu achter, maar nu is mijn vraag: hoe kunnen deze dingen in godshemelsnaam in de afgeschreven projecten-bak van een gewone middelbare school terecht komen? de enige reden die ik kan bedenken is dat we maar 25 km van het high tech campus zitten.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
maartenbakker

Golden Member

Dat klinkt opzich als een hele goede reden. Met het verhuizen en afstoten van talloze bedrijfsonderdelen zijn er ook de nodige "knutselhoekjes" opgedoekt, en ook in laboratoria die nog gewoon open zijn, wordt zo nu en dan ongetwijfeld opruiming gehouden. Wegens het ontbreken van een 12NC zijn het misschien geen exemplaren uit de productie, maar in een ontwikkelingslab worden die dingen vast zo uit de Maxon-catalogus besteld in eerste instantie. Als ze niet meer nodig zijn, zijn ze vaak ook financieel afgeschreven, dus zodoende duiken ze overal en nergens op.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 15 november 2011 18:43:21 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nou, dat is heel simpel.
Bedrijven, zoals ASML ontwikkelen machines, en tijdens het produktieproces blijkt dat er modificaties zijn, en dat enkele onderdelen (bv. die motortjes) vervangen moeten worden door andere types, of een heel ander systeem.
Dergelijk spul werdt destijds veel als bulk aangekocht en bij de jaarlijkse 'opruiming' komt veel van dat spul via via bij scholen of dergelijke terecht.
Tegenwoordig zijn ze wat voorzichtiger geworden met hun aankopen van dergelijke onderdelen.

edit: we liggen redelijk op 1 lijn, Maarten ;)

Dit topic is gesloten