Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 3

Dit topic is gesloten

Dat lijken me VDRs, met name omdat die 60V en 275V vrij standaard waardes zijn. Even testen misschien?

Dat gele blokje weet ik niet.

Die sparkgaps heb ik ooit eens op Ebay gekocht bij een Rus. 700V surge arrestors (3p-12-w2).

[Bericht gewijzigd door Benadski op donderdag 19 april 2012 11:40:06 (11%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Tidak Ada

Golden Member

Voor dat gele blokje hoop ik op maartenbakker

Die surge arrestors, worden die over het net aangesloten met de middenpool aan de aarde? Weet je toevallig wat die nummering betekent of is het alleen maar een typenummer ?
Ik kan alleen maar 3P-12, die W2 kan ik niet vinden.
Op het tweede keramische lichaam staat een symbooltje en verder een 9 en mogelijk een 1. Dat zou een logo en een datum (1991?) kunnen zijn.

De rest kwam allemaal van Kareltje

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Ik hoef je hoop gelukkig niet te beschamen. Het gaat om een polystyreencondensatortje (KS) uit de 443 serie. Waarschijnlijk 590pF 63V.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Typische bouw ! bedankt.
Zit er nog een polariteit aan, gezien de afgeronde hoek: Die pen aan 'massa' (afscherming) ?

Ik had wel verwacht dat jij het zou weten, want er staat Philips op ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
M-i-c-h-e-l

Golden Member

In een NAD-versterker eindtrap kwam ik het volgende onderdeel tegen.
Het schema laat zien dat het een schakelende functie heeft, maar ik kan het niet helemaal thuisbrengen.

Heeft iemand een idee wat het is en doet?
Het gaat om het zwarte onderdeel. De TO3 ligt ernaast om een indruk van de grootte te geven.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/sdc11573.jpg

Misschien een thermische beveiliging?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Tidak Ada

Golden Member

Lijkt op een microswitch. Zit er geen klein knopje aan de andere kant ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het lijkt er wel op. Maar het kan misschien ook iets clixon achtigs zijn...

http://www.allclaveparts.com/images/large/d4_cutaway.gif

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
maartenbakker

Golden Member

In plaats van het knopje, zit er een bimetaaltje in. Het zal dus een thermisch werkende zelfresettende zekering zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Nee een microswitch is het niet. Er zit geen drukschakelaartje op.
Een thermische switch zou kunnen. Het rare is dat ze (2 stuks) niet thermisch gekoppeld zijn met het koelelement.

Het moet een soort van stroombegrenzer zijn gezien de plek in het schema.

http://www.uploadarchief.net/files/download/bk01.jpg

Jammer genoeg komt het onderdeel niet voor in de onderdelenlijst.

Edit: een meting laat zien dat de weerstand stijgt met de stroom die erdoorheen gaat. Tegenwoordig zien ze er dus zo uit.

Bedankt voor de reacties.

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op vrijdag 20 april 2012 13:16:33 (21%)

maartenbakker

Golden Member

Mijn definitie van thermische schakelaar was onduidelijk. Er zit een stukje weerstandsdraad in dat het bimetaaltje verwarmt. Reageert dus inderdaad op stroom, of eigenlijk meer op energie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Maar je had het wel degelijk bij het juiste eind.
De fabrikant noemt het Het heet ook een power thermistor.

Tidak Ada

Golden Member

Vreemd, dat die weerstand/element niet in het schema is afgebeeld !
Wel een parallelweerstand (R629) die over R631 wordt geschakeld.
Wat bedient die thermishe schakelaaar nu ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Ik heb ook eens een onbekende:

http://www.uploadarchief.net/files/download/42-10a.jpg

PH69 (lijkt me een Philips/NXP code)
42-10A

SOT-223

Bij de BSP42 datasheets is niet bekend over '10A'.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 20 april 2012 15:27:31 schreef Tidak Ada:
Vreemd, dat die weerstand/element niet in het schema is afgebeeld !
Wel een parallelweerstand (R629) die over R631 wordt geschakeld.
Wat bedient die thermishe schakelaaar nu ?

Het element staat wel afgebeeld. dat is dat "schakelsymbooltje" dat ik roodomrand heb in het stukje schema dat ik gaf.
Het lijkt erop dat als het nodig is, de eindtor-stroom wordt onderbroken.

Henry S.

Moderator

In serie met de luidspreker, is te vervangen door een snelle zekering.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Henry, de waarde 10 kan wel eens op de hfe slaan soms... dan zou die minimaal 100 moeten zijn. Het is maar een gok, er staat niets in de datasheet, maar het is wel te meten of het klopt...

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Henry S.

Moderator

Het lijkt me ook een hFE aanduiding, maar het probleem is dat het ding zich aan de andere kant van de wereld bevindt, moeten ze daar even een meter regelen ;)

Dus.. ik heb liever zekerheid.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Andere kant?! Dat moet zo'n 1000km zuid-oost van Nieuw-Zeeland zijn. :P

Maar ontopic: Meten is weten he! Het vreemde is dat ik het ook niet in andere datasheets kan vinden. Zou het een hele andere transistor kunnen zijn? En waar bevind deze tor zich in de schakeling? Of wordt deze aangeboden en weet je niet of ie bruikbaar is? Misschien is er een scala aan transistoren als vervanger beschikbaar...

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Henry S.

Moderator

Brazilie ook goed? ;)

Het gaat om een defekt onderdeel in een bestaand industrieel apparaat, en die op de foto is een nog heel exemplaar. Dat is ook de enige info die ik heb gekregen.

Het zou dus heel wat anders kunnen zijn, maar wat?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Op 20 april 2012 15:48:13 schreef M-i-c-h-e-l:
[...]

Het element staat wel afgebeeld. dat is dat "schakelsymbooltje" dat ik roodomrand heb in het stukje schema dat ik gaf.
Het lijkt erop dat als het nodig is, de eindtor-stroom wordt onderbroken.

Ik bedoel het verwarmingselement
Dat dat dingetje van je foto in die rode wolk staat, zie ik ook, maar dat is het symbool van een relaiscontatct (zonder spoel of andere actuator).
Ik zoek iets als een zigzag of meander of een half zwart, half wit balkje (symbool voor bimetaal)....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 20 april 2012 15:27:31 schreef Tidak Ada:
Wat bedient die thermishe schakelaaar nu ?

De stroom die er doorheen loopt.

die dingen ken ik , philips had ze in de minisets zitten in de 90's . het is een overbelastingsbeveiliging die vanzelf weer terugkomt. je merkt het vanzelf als de versterker op max staat en het geluid valt even weg achter elkaar. dat is deze beveiliging. een flinke bass in het geluid laat ze ook sneller aanspreken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 20 april 2012 23:01:11 schreef M-i-c-h-e-l:
[...]
De stroom die er doorheen loopt.

Onduidelijk symbool :(
Vast geen ISO of DIN of wat voor norm dan ook.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Japanse creatie ;)
Maar het typenummer staat er nu een keer bij, bij vele Japanse versterkers moet je maar gokken wat relais en schakelaars betreft.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten