Etsduur met Natriumpersulfaat.

Ik heb mijn oud spul weer bovengehaald. De belichtingstafel uit de jaren 1977 stond nog op de zolder. Eerst grondig afgestoft, daarna een starter vervangen wegens mechanische breuk en dan de lampen testen. De 3 lampen doen het nog perfect.

http://farm4.static.flickr.com/3015/5866631611_442d693616_z.jpg
fotoopa_20110624_9773 by fotoopa, on Flickr

Hieronder een detail van het type UVA TL lampen. Het waren vroeger nog dikkere types.

http://farm6.static.flickr.com/5314/5866631145_ed6ffa806f_z.jpg
fotoopa_20110624_9774 by fotoopa, on Flickr

Ook mijn heel oude mechanische timer heb ik nog terug gevonden vanonder het stof:

http://farm4.static.flickr.com/3253/5866632233_79e7c7204d_z.jpg
fotoopa_20110624_9781 by fotoopa, on Flickr

Die timers waren heel praktisch, je kon ze zelfs met een schroevendraaier veranderen van range, iedere maal factor 10 langer. Nu staat hij op max 6 minuten. Voordeel is wel dat die timer bijft staan op de laatste gebruikte instelling. Je moet de tijd dus nooit herinstellen eens je de goede belichting weet.

Ik heb vandaag een drukhefboom bijgemonteerd. Hiermee kan ik een lichte druk uitoefenen op de printplaat zodat die mooi vlak aangedrukt is tegen de glasplaat. Dit is nodig opdat de film echt mooi tegen de PCB aanligt tijdens de belichting.

http://farm6.static.flickr.com/5062/5866633327_cc6df27c71_z.jpg
fotoopa_20110624_9844 by fotoopa, on Flickr

http://farm4.static.flickr.com/3004/5867187920_e0508a81dd_z.jpg
fotoopa_20110624_9849 by fotoopa, on Flickr

En zo ziet er de film uit die morgen zijn eerste belichtings testen zal ondergaan. Ik heb er een tekenfolie ondergeplaatst omdat je anders geen mooie foto kunt maken, maar ik gebruikt Avery overhead transparents voor de inkject. De kleinste wires zijn 12 mils, alsook de kleinste afstand naar de GND. Of dit nog goed zal werken moet ik nog even ondervinden maar de film ziet er wel heel goed uit.

http://farm4.static.flickr.com/3060/5867186682_c0c41baaf6_z.jpg
fotoopa_20110624_9825 by fotoopa, on Flickr

Ik heb ook nog een speciale test strook gemaakt om de belichtingstijden op te zoeken. Morgen hoop ik dit alles te kunnen afhandelen en meteen de resultaten en tijden te kunnen doorgeven.
Als je niets meer van mij hoort zit ik in een zwart gat ( mislukking). Maar dat komt gelukkig zelden voor.
Vandaag ga ik dit niet meer testen want alle ets en ontwikkelings baden moeten nog eerst aangemaakt worden.

Op 24 juni 2011 20:01:15 schreef fotoopa:
Ook mijn heel oude mechanische timer heb ik nog terug gevonden vanonder het stof:

Eikes! Wat is me dat voor een raar ding, zeg! :-)

Maar je hebt de stiel nog niet verleerd, zie ik. Da's weer wat anders dan die gaatjesprint-toestanden (waar ik stiekum toch wel bewondering voor had).

Over de opstelling: ben ik hier nu echt de enige knul, die eerst zijn printplaat neerlegt met de fotogevoelige kant bovenaan, er vervolgens de layout bovenop legt met daarboven een stuk glas om de layout op de print te drukken, en tenslotte zijn lichtbak erboven plaatst? De lichtbak steunt uiteraard niet op het glas.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik heb er nooit zo over nagedacht, maar volgens mij is dat inderdaad handiger. Ik heb al de nodige keer gevloekt omdat een baantje aan de uiterste rand van een layout net over de rand van een print viel.

[Bericht gewijzigd door alex278 op vrijdag 24 juni 2011 21:09:42 (44%)

Die timer werd vroeger heel veel gebruikt bij de automatisatie van machines. Overal waar een tijdsvertraging in moest werd hij ingezet. Hij bevat ook alle mogelijke kontakten die 10A zijn. Even een puls geven via de drukknop en hij begint te lopen. je ziet ook het tijdsverloop op de wijzer. het is een synchrone motor vandaar dat hij 2 schalen heeft, eentje voor 50Hz en eentje voor 60 Hz.

Normaal gaat de belichting idd anders om. Maar deze belichtingstafel was oorsprongkelijk voor dubbelzijdige print. Het bovenste gedeelte was reeds naar het stort afgevoerd. Ik moest wel verder met enkel de onderkant en dit is net iets minder handig om je films en print te bevestigen. Vandaar dat ik er vandaag die drukhendel heb bijgebouwd.

Het is dus bij mij de wereld op zijn kop, dus geen zorgen "Pros".

[Bericht gewijzigd door fotoopa op vrijdag 24 juni 2011 21:38:11 (34%)

Mijn lichtbak ziet er, als hij op z'n rug ligt, zo uit:
http://prosje.be/CO/Fotos/UV-lichtbak.jpg
Het verschil met jouw bak is niet zo groot. Buiten het feit dat de ingebouwde timer een ATtiny-weetikveel is... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Als ik het zo zie zou mijn ombouw eigenlijk nog meevallen. Je lampen staan wat dichter, de mijne meer uit elkaar en iets verder van de glasplaat. Maar dit zal enkel wat tijdsverschil zijn. Morgen zie ik de timing wel. Vroeger was dit rond de 3 minuten. Na 35 jaar zullen de lampen ook wel afgezwakt zijn.

Die gaatjesprinten zijn niet mis maar nu moet ik 8 printen voor de rolluiken hebben en dat ziet ik niet zitten met draadjes. Trouwens de relais hebben mm raster alsook de transfo's en mijn powerklemmen en dat geeft grote problemen als de gaatjes al in de print zijn.

We zijn weer een dag verder in de testen. Deze voormiddag eerst een proefstrookje gemaakt om alle tijden te evalueren. Belichting 1.5, 3 en 4.5 minuten. De 3 en 4.5 min waren perfect bruikbaar, ik hou nu 4 minuten aan voor alle printen.

Ontwikkelen heb ik gedaan op 25 graden en ook dat verliep heel vlot, bij mijn 3de print was de ontwikkelings temperatuur nogal wat hoger. Ik kon dit zien aan de reactie snelheid waarbij de photoresist ontwikkelde. Bij deze laatste print was die na enkele seconden reeds geklaard. Dus in het vervolg niet te hoog gaan met die ontwikkelaar want anders gaat hij sneller onderetsen. Maar kritisch is het zeker niet. De kleinste banen zijn 12 mils en die zijn perfect.

Het etsen zelf verliep ook heel vlot. Na de proefstrip, 2 europa kaarten ontwikkeld met 4 printjes en die zijn allemaal perfect. De eerste etsing was nog wat koeler ( rond de 30 graden) en dat ondervond je door een langere etstijd. De volgende heb ik warmer geetst en die gingen wat vlotter. Maar ik moet toch rekenen op 5 tot 6 min etsen.

Het resultaat, daar ben ik heel tevreden van. Ik begrijp echt niet hoe sommigen zoveel problemen hebben maar waarschijndelijk houden ze zich niet aan de juiste voorschriften.

Hier de geetste print, bestukking en schema:

http://farm7.static.flickr.com/6010/5868956435_e421ec788f_z.jpg
DSC_9860 by fotoopa, on Flickr

http://farm7.static.flickr.com/6052/5868956089_72ca07d95d_z.jpg
DSC_9860b by fotoopa, on Flickr

http://farm4.static.flickr.com/3291/5869512892_c3bc212236_z.jpg
DSC_9860a by fotoopa, on Flickr

Foto's zijn klickbaar om via Flickr naar de origineele resoluties te gaan.

Dit printje is mijn nieuwe SPI interface voor keyboard en display. Mag aangestuurd worden vanaf DC tot enkele MHz. Stuurt een LCD display met backlight en kontrast regeling, output voor 6 extra 5mm leds en input voor max 16 keys of schakelaars.

Ook mijn motor sturing voor de rolluiken is gelukt en ondertussen ook geboord. Alle componenten schijnen te passen. Er is dus nu nog heel wat werk om alles te solderen en de software te testen. Rolluiken motorsturing bevat de RFM12B module, beschikt over een DCF77 ontvanger input en een 18S20 temperatuur sensor.

Ohja, je kunt zien dat ik bij het boren nog wat meer aandacht zal moeten geven. Enkele gaatjes zijn iets uit het center. Ik gebruikte 0.023 mils als boordiameter maar ik ga dit nog iets lager nemen zodat de boor minder snel uit het center loopt. Normale gaatjes zijn met 0.7mm geboord. Dat ik er soms iets naast boor is natuurlijk ook te wijten aan mijn ogen die op mijn leeftijd het wat laten afweten zelfs met 2 brillen boven elkaar en een extra verlichtingslamp onder de boorkop.

Ow! Bochtenwerk, zoals vroeger op de plaktafel! :-)

Ik begrijp echt niet hoe sommigen zoveel problemen hebben ...

Tja, als de eerste stap --belichten-- niet goed is, loopt de rest ook fout. Sommigen gaan dan langer ontwikkelen of zelfs hun ontwikkelaar sterker maken, en zo nog wat. Het helpt uiteraard allemaal geen zier.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 25 juni 2011 17:34:54 schreef pros:
Ow! Bochtenwerk, zoals vroeger op de plaktafel! :-)

Vroeger was dit idd met de zwarte tape maar nu is er geen reden om dit niet toe te passen met de huidige technische middelen. GND, afrondingen; de meesten vergeten dit volledig. Testpunten hebben ze ook niet van gehoord en alles moet snel met de autorouter. Ik gebruik ook eagle en die mag het eens voortonen. Maar daarna speel ik de baas en bepaal waar en hoe ze moeten liggen.

Maar dit kost meer werk, herbeginnen tot je een mooie layout hebt. Ik weet echter, Pros, je doet het perfect en weet hoe je het moet aanpakken. Soms hebben ze nog iets te leren van die oude zeuren hé.

Op deze layout zie je gemakkelijk al de kleinste fouten want het is een klein printje in macro opgenomen. Raster is 2.54mm maar op het scherm is dit bij volle resolutie een monster.

Op 24 juni 2011 21:04:36 schreef pros:
[...]
Over de opstelling: ben ik hier nu echt de enige knul, die eerst zijn printplaat neerlegt met de fotogevoelige kant bovenaan, er vervolgens de layout bovenop legt met daarboven een stuk glas om de layout op de print te drukken, en tenslotte zijn lichtbak erboven plaatst? De lichtbak steunt uiteraard niet op het glas.

Nee Pros ik heb mijn tl's ondersteboven tegen de onderkant van een plank in een kast gemonteerd. De print komt in een schuif er onder met de transparant er op. Als ondergrond voor de print dient het deksel van een oude scanner hier zit een stuk moes op dat samen met de glasplaat van diezelfde oude scanner als aandrukplaat dient. Zo is het geheel ook metteen netjes opgeborgen in die kast :).

Mijn vrouwtje houdt ook van kleine dingetjes: www.minifrutsels.nl