Je mooiste gratis aanwinst - Deel 2

Dit topic is gesloten

Dit soort printen wordt bij ons weggegooid omdat het display toch niet te recupereren valt.

Ik hou me aanbevolen... :P

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Tja het zijn nogal lastige dingen om aan te sturen.Je moet constant refreshen.elk frame bevat 240 bits informatie waarvan 192 pixeldata (6 kolommen) en 48 bits Grid adressering (one-hot).De clock is ongeveer 2mhz en er zitten zo 2 schuifregisters in van 240 bit.
De STM32F100 kan dat mooi doen met 2 SPI poorten op DMA.Er zit een enorme rijkdom aan timers in die elkaar kunnen enablen en triggeren.Daarmee kan de timing van het display volledig gegenereerd worden.Tís eventjes die timers en DMA starten en daarna heb je gewoon een bitmap die gedisplayed wordt De zaak zit alleen flink doorheen gehusseld.

Tidak Ada

Golden Member

Probeer ook eens wasbenzine. Daar maak ik de lijm van allerlei etiketten op plastic mee los zonder het palstic aan te tasten.

Benzeen derivaten zullen ook werken maar zijn veel schadelijker voor de gezondheid.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Zit er niet gewoon al een boel driver-logic op de PCB van die displays?! Op de bovenste foto zijn twee RJ-11 sockets te zien, dus lijkt het mij zinvoller om eens uit te zoeken wat je daar zoal aan spanningen en data op kunt zetten.

Ze komen me trouwens erg bekend voor...

Yup! Ze staan (of in ieder geval er sterk op lijkende) ook op E-bay: Noritake-Itron-VFD-Display

Ps.: als iemand dat partijtje nou ff koopt en ze dan los door verkoopt voor EUR35,- p/st. dan wil ik er ook wel een. ;)

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op 27 november 2011 15:39:07 (10%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Wel MNM,ik hoef niet uit te zoeken wat daar allemaal opzit,Het is een eigen design van ons.Er zit een LPC2131 op en RS485.Dit is uitval uit de produktie en echt niet aan de gang te krijgen.Je kunt ook niet met een heteluchtblazer de CPU eraf halen want dan springt het glas kapot.
Die printjes vind ik waardeloos,Ik kan natuurlijk wel het defect gaan opzoeken - ik heb de schema's ook - maar het processortje is nogal traag, en heeft 85% van de CPU tijd nodig om het display te refreshen.
Voor wat onze klanten ervan verwachten doet ie genoeg,maar ik wil voor mezelf ermee gaan hobbyen.
Die dingen op Ebay zijn inderdaad dezelfde,echter met een controller module van Noritake erachter.Wij kopen echter van Noritake alleen de glaspanelen en maken onze eigen controllers.
Deze glaspanelen kunnen met 3.3V logica worden aangestuurd,de HV drivers zitten erin,alleen het refreshen moet wel gebeuren.

vandaag mijn eerste cadeautje van sinterklaas gekregen:
ik had vandaag NT(natuur en techniek), en na de les kwam een leraar naar me, en zei: rick, ik heb iets voor je. ik ging mee naar het kabinet en wat lag daar:
http://www.uploadarchief.net/files/download/foto0490.jpg
dit pakje met mijn naam erop. wat zat erin? een aantal mislukte projecten. uiteindelijke oogst: een hoop 10K potmeters, een hoop weerstanden, wat leds, een paar ntc's en ldr's en uiteindelijk nog een stel bc547. het enige nadeel was dat ik het zelf los moest maken(knippen).
http://www.uploadarchief.net/files/download/foto0489.jpg
niet echt gek voor een uurtje werk.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

schoolonderdelen , altijd handig...

heb een paar evsa's gescoord , een uurtje later was het nog wat op foto 2 staat. de print die lichter van kleur is bleek een nieuwe evsa te zijn , daar moet ik het huisje nog van terugvinden :)

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_0611.jpg

deze evsa's hebben ook geen zichtbare problemen , probleemgevallen door de temperatuurverandering in de bak.

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_0614.jpg

waar rook was, werkt nu iets niet meer

misschien een domme vraag, maar wat zijn evsa's? verder wel een mooie hoop onderdelen.

het waren electronische tl bak vsa's .

en een vsa staat voor voorschakelapparaat? zoja, hoe kom je dan aan zo'n enorme lading tl-bakken? ook van school :)?

de kliko op het werk... hoop dat er morgen iets bruikbaarders inzit , mkp's heb ik nu wel zat....

free_electron

Silicon Member

eindelijk heb ik ook eens iets gratis... Ik had liever de hoofdprijs gehad ( zo een mooie nieuwe handheld multimeter met OLED display ) , maar ik ben toch gelukkig met dit ding. Tis zacht , lekker warm ze hadden er een in mijn maat en er staat een super cool logo op geborduurd.

http://www.uploadarchief.net/files/download/jmgalogo.jpg

hier is het dan compleet :

http://www.uploadarchief.net/files/download/jmga.jpg

Ik was vandaag bij Agilent voor de Scoop demodag. we mochten een ganse dag spelen met de nieuwste scoops (9000 reeks , de 7000B en de 3000X). we kregen ontbijt , middagmaal en vieruurtje. er werdt vanalles uitgelegd en dan kreeg je een oefenboek en een scoop voor je neus waar je vanalles mocht mee doen. Na anderhalf uur wisselde je naar een ander type scoop waar je weer andere oefeningen deed.
Je mocht met alle probes spelen en als je vragen had kwam er een technische expert naast jouw ziten om je probleem of vraag op te lossen. er was ongeveer 30 man en genoeg scoops voor iedereen.

Ze verlootten een multimeter ( de U1273A ) en twee van deze fleece bodywarmers.

Yippieee.... nu kan ik mij Agilent trui aandoen in mijn home-lab terwijl ik met mijn agilent toestellen werk.

Ze mogen hun Post-it notes bij tektronix, Balpen bij LeCroy of fluke, en niks bij rohde&Schwarz houden.

En ze mogen zich vasthouden voor de revolutie die de 9000 reeks gaat teweegbrengen. Dat is een fenomenale scoop. De helft goedkoper dan de competitie , 10 keer dieper geheugen ( tot 1 gigabyte per kanaal... ) 20 gigasamples , 4 Ghz bandwidth. 1 miljoen screen updates / seconde, en alle toeters en bellen er op. Een ganse trits prachtige actieve probes ( die dan ook nog eens compatible zijn met een klimaatkast...iets wat geen enkele andere scoopfabrikant heeft )

ik post over het weekend wel foto's.

[Bericht gewijzigd door free_electron op 1 december 2011 06:59:16 (16%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Als er toch eens een paar zwervers lucht zouden krijgen van de gratis lunches die bij allerlei seminars worden weggegeven, dan is het niet meer te houden.

Mijn topper was ooit een Windows embedded seminar, de lunch leek wel een 8-gangen diner. Niet alleen verschillende soepen, maar ook allerlei bijgerechten en ijs en taart (en niet 1 soort, maar tig soorten) en alles erop en eraan. Dit natuurlijk naast alle 'gewone' dingen zoals broodjes in alle soorten, pasta's, ragouts, etc.

Zijn er nog van die idioten die alleen een volkorenboterham met ham nemen >:). Zat Jochem daar nog lekker te schranzen, begon er alweer een workshop! Jij raden hoeveel te laat ik bij die workshop binnen liep :)

Kreeg daar overigens ook nog een USB-stick kado van 1GB geloof ik. Dat was in die tijd zo'n beetje het grootste wat je kon krijgen.

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Er zit een productiefoutje in die fleece trui. De mouwen zitten verkeerd. Een boven en een onder. Trouwens ook de kraag zit verkeerd, wie naait die nu aan de zijkant van een trui.
Van R&S hier in Nederland kreeg ik een scoopscherm clean kitje ,( klein spuitbusje en een zacht doekje) een paar post-it blokjes, een pen en een lichtgevende jojo ( voor mijn zoontje)

Van Fluke krijg je niet eens antwoord op support vragen (3x geprobeerd) dus met een pen mag je al blij zijn.

Jochem, dat is wat anders dan het potloot wat we kregen bij dat seminar over analoog ontwerp.( hoewel die lunch niet verkeerd was)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ho ho, ook een schrijfblok toch? :)

Meestal is het reclame-rommel, of ander spul dat ze kwijt moeten. Kreeg ook een keer een ECO-BUTTON op USB die ze aan de straatstenen niet verkocht kregen. Het enige dat het ding doet is een toetsaanslag doorsturen. De rest is software. Dik gesubsidieerd uit een europees potje, omdat het 'groen' is (terwijl het in feite gewoon je power- of sleep-knop verlengt). Allerlei verzonnen 'groene' awards gewonnen, mooi hoor! Wel jammer van het (belasting)geld dus.

Toch maar meegenomen, misschien kan ik er nog iets moois van bastelen. :)

Tidak Ada

Golden Member

Jochem, ook gelukkig dat je geen ambtenaar bent, of bij defensie werkt! Zouden ze je zo beschuldigen van het aannemen van steekpenningen.... >:) ;)

[One-up Modus]
Ik heb wel eens een leuk vliegreisje naar Barcelona gehad, een paar dagen in een leuk 5 sterrenhotelletje en een leuk entertainment programma'tje. Diner en linch natuurlijk in passende stijl.
En oh ja, er was ook nog een seminar, maar dat ging niet over elektronica.
[/One-up modus]

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Schimanski

Golden Member

Op 1 december 2011 08:20:06 schreef Jochem:
Mijn topper was ooit een Windows embedded seminar, de lunch leek wel een 8-gangen diner. Niet alleen verschillende soepen, maar ook allerlei bijgerechten en ijs en taart (en niet 1 soort, maar tig soorten) en alles erop en eraan. Dit natuurlijk naast alle 'gewone' dingen zoals broodjes in alle soorten, pasta's, ragouts, etc.

Bij sommige bedrijven is het kwartje inderdaad gevallen. Als je wilt verkopen moet je de mensen die ermee gaan werken kietelen....

Hoe groter de kans op een order, des te mooier de kadootjes.

Wij hadden een keer een order geplaatst en kregen vrijkaarten voor een beurs. Op die beurs bij de stand van betreffende bedrijf was er zo'n tombola met visitekaartjes in een bak, won ik de hoofdprijs terwijl mijn kaartje niet eens in de bak zat. Mocht ik op podium komen en wat bla, bla doen waarom wij voor hun product hadden gekozen, en krijg daarna een Compaq Ipaq overhandigd (ja, 't was al wat jaren terug, Ipaq is al dood en onze servers halen we ook elders ;)).

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Hahaha, ik zal de hoofdprijs niet gehad hebben omdat de conclusie na die dag was dat Windows Embedded niets voor ons toepassingsgebied was. :)

op t werk ging onlangs nog een collega naar dubai voor 4 dagen , op kosten van een welbekende concurent van de tu . op die manier proberen om materieel te mogen verkopen voor een groot project is vrij normaal. dat weggeven van dingen was zelfs nog veel breder voor het in 2008 slechter ging overal.

Arco

Special Member

Met die Agilent bodywarmer kun je in ieder geval nooit meer zeggen dat ze je in de kou laten staan... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Is het daar bij Free dan wel een koud ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

nu is het een freecetrui geworden ...:P

free_electron

Silicon Member

@testman. juist ! bij trektopnix sturen ze ja na 4 jaar al wandelen als je 100k$ scoop defect is. 'sorry geen spareparts meer' en nu ? 'pureer hem en eet hem op'...

De beste stoot die ik ooit meegemaakt heb was als volgt :

In mijn ADSL dagen hadden we een hoop line simulators van spirent gekocht. ( toestel wat een telefoonlijn simuleert. je kan instellen hoe lang ze moet zijn , welk type draad het is, hoeveel lek er is , crosstalk etc etc etc. )

Nu zijn die dingen oersaai. is gewoon een grote zware doos met filter netwerken en relais. het ding heeft ene power knop , een ledje , twee telefoonstekkers en ene gpib poort.

Om er mee te leren werken (compliance testing) had spirent er een gratis 3 daagse training bijgevoegd ( de software op de pc was nogal uitgebreid )

Niemand van onze mense had echt zin om zich met compliance bezig te houden... dus.. de stagiair die 6 maand bij ons was werd 'chinese vrijwilliger'. we vulden zijn naam in op het registratieformulier voor de training en stuurden dat door. komt er een week later de bevestiging.. De training was op het hoofdkwartier van Spirent... vliegtuigticket was ingesloten...

Ok.. so far so good. niks abnormaal.. alleen had niemand de moeite gedaan om te lezen waar Spirent zijn headquarters gevestigd was ... Honolulu - Hawaii...

Aaaaargh !@#$%@#$#$!@#%$^%&%$^ - bonk- -bonk- -bonk-

onze stagiair werd op zaterdag overgevlogen. zat in een 5 stereen hotel. de training was maandag-dinsdag-woensdag en vloog donderdag terug. de training begon om 7 uur s'ochtens elke dag.. zo waren ze telkens tegen 2 uur klaar en de rest van de tijd was het aloha-time

grmbl....

correctie : ik heb toch iets van R&S gratis. ze zijn hun optisch muisje vergeten toen ze de demo scoop (ik had een van hun scoop s voor 2 weken op demo) kwamen ophalen.. is een leuk dingetje.. ik post vanavond een foto.. ( geen camera bij de hand nu )

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 1 december 2011 20:21:20 (7%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Leuk verhaal, Free.
Bij een volgende training zal het wel dringen worden voor een inschrijving.

Of gewoon beter lezen :p

Dit topic is gesloten