Je mooiste gratis aanwinst - Deel 2

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Ik zie nu dat Joop later nog wat heeft toegevoegd, oa de foto of ik heb er over heen gekeken natuurlijk.

Dit lijkt een brug. De trafo koppelt het signaal naar een connector en daar zit een PI verzwakker voor. De directivity is niet geweldig maar waarschijnlijk wel makkelijk te verbeteren door een schotje en als je de Ctjes er tussen uit sloopt en misschien een ander pcb met 50 ohm micro strip is hier misschien een heel mooi directional coupler van te maken. De ene poort forward en de ander reverse maar dat hangt van de trafos af. Alleen jammer van de F connectors, die zijn 75 ohm dacht ik. Misshien dat de interne verzwakker weg kan en dan een externe verzwakker tevens adapter van F naar bnc/sma ofzo die gelijk van 75 naar 50 ohm gaat.

Die trafo kan je ook herwikkelen, met middenaftakking, 4 diodes er in en je hebt een DBM.

Tidak, is die verteiler dan wat voor jou? moet je waarschijnlijk een poort afsluiten.

Ik moet nog steeds een betere powersplitter maken van 0-100 MHz maar die moet 1 in 2 uit zijn en mag geen fase fouten geven en moet op iedere poort 50 ohm laten zien. ( voor een hp vna)

[Bericht gewijzigd door fred101 op 22 november 2011 11:24:35 (14%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Zou kunnen. Zendt even een plaatje offtopic naar mijn mail...
Moet wel 75 Ω zijn.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op 22 november 2011 11:40:10 (18%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 21 november 2011 18:23:12 schreef free_electron:
holy bimbam ! Zo staan er hier ook ene paar in het labo....

Ik was blij dat de voeding eenmaal werkte, maar met uw tips ben ik nog blijer(bedank!)! Ik heb grote moeite om op inet een beetje tips of inside informatie te vinden, maar dit lukte mij vrij moeizaam. Met behulp van de HP4396B service manual heb ik de spanningen kunnen achterhalen en het ventilator safety systeem gesnapt.

(op blz 235 staat dat bij de RF uitgang attenuator A7 hoort, echter in de rest van de manual noemen ze deze A8 en die van de SA A7. Ik heb mijn verhaal gebasseerd op blz 235)

Aan de hand van uw tips ben ik zo snel mogelijk gaan meten, zo als ik het begrijp bedoelt u met de attenuator wat ze in het blokschema (blz 235) de service manual met de "A7 OUTPUT ATT" bedoelen. Deze heb ik los geschroefd en heb de in en uitgang gemeten. Op het blokje staat "ARP2301".
De ingang en uitgang van de attenuator A7 meten 60.8 Ohm
Van in naar uit meet de A7 52.8 Ohm

Het blokje wat er naast zit (de attenuator van de ingang van de spectrum analyser heeft het zelfde type nummer):
De ingang en uitgang van de attenuator A7 meten 61.2 Ohm
Van in naar uit meet de A8 52.6 Ohm

Beide attenuators meten een lagere weerstand dan de 300 ohm maar meten wel allebij het zelfde. De 2e attenuator is voor de SA en die werkt, dus beide attenuators lijken mij goed.

Als ik de uitgang meet van de A3A3 meet ik tot in het 200k Ohm bereik van de MM niets (die AC koppeling zoals beschreven waarschijnlijk).

In de service manual staat ook een beschrijving van hoe ik de uitgang van de ALC kan testen (je kan openloop selecteren in het service menu en dan het uitgangs niveau handmatig bepalen dmv een DAC waarde).

Wanneer ik die laatste metingen heb gedaan zal ik melden wat de resultaten zijn. Waarschijnlijk vervuil ik dit topic met deze meldingen, maar ik ben zeer gelukkig met de tips van free. Ik zal mijn toekomstige vragen rechtstreeks aan free vragen aan free dmv PM.

bedankt voor de hulp tot dusver!

Geen dagen toevoegen aan het leven, maar leven toevoegen aan de dagen.
free_electron

Silicon Member

miljaar. waar heb ik die 300 vandaan gehaald. moet inderdaad 50 ohm zijn...
zucht dat komt er van als je 36 dingen tegelijk doet...

verifieer eens dat alle spanningen op A3A1 ( ALC bord ) correct zijn.
zie pagina 109 van de manual.

kijk ook na dat de LO en de source ( A3A2 en A3A3 de juiste spanning krijgen.

HP/Agilent strooit graag zekeringetjes rond van littlefuse die er uit zien als weerstandjes van 1.4 watt .... A3A1 koppelt spanning door.... zou me niet verwonderen dat er daar een doorgepetst is ...

kijk na dat je de 21 MHz krijgt uit de LO op A3A1.
als je A3a1 uithaalt : trek er een paar goede scherpe foto's van en post die. dan kan ik meekijken.

misschien wordt het tijd voor het grote 'meetapparaten repair topic' ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 22 november 2011 20:29:12 schreef free_electron:
misschien wordt het tijd voor het grote 'meetapparaten repair topic' ...

Voor!

guidob

Overleden

+1

net een tek308 aangezet om de output van een gps module te bekijken. ipv beeld alles zwart en een verdacht luchtje bij de HV... Ook staat hier nog een tek 7704a met HV problemen. Nog niet aan toegekomen.

Mmm tek en HV... (denkt aan de 7603)?

Al heeft mijn laatste HP aanwinst ook af en toe een licht tikje nodig om beeld te geven. Ook maar eens aan gaan prutsen.

Edit: voor wie dit vind met zoekfunctie etc.

Sony/tektronix 308 data analyser doet het weer. C619 op CRT circuit in volle sluiting. Da's een 220uF 10V elco. Geen tantaal. Een 7806 kreeg het wat warm hierdoor :)

Ding werkt weer voor zolang het duurt. Geen zin in een re-cap (er zitten nog meer van die prullen in).

[Bericht gewijzigd door guidob op 28 november 2011 23:43:48 (30%)

joopv

Special Member

Op 22 november 2011 19:37:33 schreef delta brafo (danny):
[...]
. Ik zal mijn toekomstige vragen rechtstreeks aan free vragen aan free dmv PM.

Dit is m.i. niet de bedoeling. Het forum is bedoeld voor kennis deling. Maak dan een apart topic aan.

Op 22 november 2011 21:22:47 schreef joopv:
[...]
Dit is m.i. niet de bedoeling. Het forum is bedoeld voor kennis deling. Maak dan een apart topic aan.

Wat joop zegt. Ten eerste hebben andere mensen die met een soortgelijk apparaat panne hebben d'r dan niets meer aan (en dat kan soms jaaaaren later zijn), ten tweede vind ik 't zelf veel leuker om een topic te openen/te reageren in een topic waar je reacties krijgt van meerdere mensen dan een paar heen-en-weer reacties op een mailtje.

free_electron

Silicon Member

waarom wil iedereen toch altijd een mep geven op een toestel met een slecht contact... ik heb dat nooit gesnapt.... en al helemaal niet als er een beeldbuis in zit...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Tidak Ada

Golden Member

Mensen slaan nu eenmaal vaak in geval van slecht contact >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Omdat dat resultaat geeft natuurlijk! :)

Op 22 november 2011 19:37:33 schreef delta brafo (danny):
Ik zal mijn toekomstige vragen rechtstreeks aan free vragen aan free dmv PM.

Waag het niet! Ik wil meelezen :(

Maak maar een nieuw topic in het meetapparatuur forum en zet hier even een linkje neer.

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Op 22 november 2011 21:14:58 schreef guidob:
Ook staat hier nog een tek 7704a met HV problemen. Nog niet aan toegekomen.

Mmm tek en HV... (denkt aan de 7603)?
.

Is zeker besmettelijk, maar mijn 7603 en 7704 hebben er gelukkig geen last van. Die 7704 moet je maken, dat zijn echt fijne scopen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
guidob

Overleden

Die past niet meer op de bench... Wil hem wel maken, maar ga eerst maar eens een scheidingstrafo maken voordat ik er in ga meten. En daar ben ik nu onderdelen voor aan het verzamelen. Vandaag een amperemeter "gewonnen" op ebay. Nu nog een bijpassende voltmeter, een frontplaat en alles inkasten. Dan verder.

En geen mep, maar een licht tikje. Maar een keer openmaken. Gaat om die timing analyser uit de meetapp thread. Hiervoor met een gps ontvanger bezig (10kHz) signaal om dat ding af te regelen (berg metingen maken en math erop los laten. Dat dan afregelen op 10kHz).

En toen wilde die serial analyser van tek niet meer. De usbee wel, maar die gaf weer andere problemen bij bepaalde instellingen (software crash).... Tsja.

En idd, die reparatie threads zijn erg leerzaam.

Bij verenigingen/fora voor oude radio's zijn af en toe reparatiedagen. Idee?

fred101

Golden Member

Heel goed idee, ik stel voor dat Free dan langs komt als gast docent :-)

free_electron

Silicon Member

ik stel voor om in het forum over meetapparatuur topics oer reparatie aan te maken per toestel
de topictitel wordt een vast formaat :

REPARATIETOPIC : fabrikant : model : beschrijving

zo wordt zoeken op dergelijke topics makkelijk je vult gewoon REPARATIETOPIC in op de zoekmachine en je hebt ze meteen allemaal

bijvoorbeeld

REPARATIETOPIC HP 8116A Functiegenerator
REPARATIETOPIC Tektronix TDS220 Oscilloscoop

het zelfde kan gedaan worden in audio of andere categorieen.

1 massief topic over reparatie is onhoudbaar. dat wordt immens lang en we gaan over toestellen door elkaar praten ....

als je zo een topic start dan MOET er een foto van de voorkant van je toestel in staan. Kwestie van de lezer te tonen waar het over gaat. Als je links naar de servicemanuals hebt : zet ze meteen in je startpost. dat maakt het makkelijker voor de meelezers om die te grabbelen en mee te denken.

Wat denken de weledelgeboren en gezalfde hoofden van de heren Moderators er van ?

@fred : en ? ben je al een gelukkig man ?

Goed idee

Reparatietopic bij de secties plaatsen, en zelf een goede topicnaam maken, zoals free het aangaf.
Sectie reparatietopic: merk: type: probleem.

Het maakt gelijk de rest van het forum overzichtelijker.

fred101

Golden Member

Ik ben geen mod, maar ik vind het een goed idee. Dan moet ik snel weer eens wat te repareren uit de stapel trekken., Heb nog een leuke noise analyser staan en een 18 GHz counter, beide met behoefte aan TLC

Free: Ben bang dat hij nog ergens in de mist boven Schiphol cirkelt.
Ik hoorde laatst een horror verhaal over wat er kan gebeuren als je in de USA zelfbouw electronica verstuurd. In dit geval een buisje met accupack en een werkende Voltreferentie, laat ik het zo zeggen, de stabiliteit is daarna het minste probleem ;-)

[Bericht gewijzigd door fred101 op 22 november 2011 23:43:37 (17%)

free_electron

Silicon Member

Op 22 november 2011 23:39:42 schreef Kareltje:
Goed idee

Reparatietopic bij de secties plaatsen, en zelf een goede topicnaam maken, zoals free het aangaf.
Sectie reparatietopic: merk: type: probleem.

Het maakt gelijk de rest van het forum overzichtelijker.

probleem niet. anders krijgen we 600 topics over het zelfste toestel.

Dus, sectie: subsectie: subsectie ?
Het zal toch in een soort van sectie gepaatst moeten worden, anders krijg je diverse storingen/problemen van dezelfde apparaten door mekaar.
Je moet toch een starttopic kunnen maken om doelgericht op jouw probleem verder te kunnen discusseren.
Wie volgt die Ham Jumbo niet? dit is precies wat het moet zijn, er komen geen andere Ham Jumbo's tussendoor.
Dit is gewoon schitterend om te volgen.

Ik denk juist dat het mooi is om alles per apparaat in 1 topic te duwen. Het lijkt onhandig, maar zo vaak komt het niet voor dat er door 2 individuen tegelijk over eenzelfde apparaat gediscussieerd wordt. En als het al zo is, betreft het vaak toch een zelfde, veelvoorkomend probleem. Je houdt dan dus een topic over met heel veel verzamelde informatie over 1 apparaat bij elkaar. Dat is goud waard als je net zo'n ding aangeschaft/bemachtigd hebt.

Ik stel voor om [reparatietopic] te doen, dus met blokhaken, dat is de gebruikelijke manier om een categorie in een topictitel te definiëren. Daarachter dus merk en type.
[Reparatietopic] HP 8116A Functiegenerator

Ik denk dat dit als zodanig prima binnen de forumregels past, dus dat een goedkeuring van een moderator overbodig is.

free_electron

Silicon Member

das ook mijn gedacht. ik heb er eentje aangemaakt over de 34970A. ik post over het weekend meer info daarin. maar dat is het basisidee.
je kan zelf topics maken over een reparatie die je al gedaan hebt ( een ;verslag' zeg maar ) . of over een toestel met een probleem.
Beschrijf in dat geval duidelijk het probleem , zet de links naar de service manuals in de startpost EN een foto van de voorkant van de machiene ! als het toestel een serienummer heeft : post ook dat. sommige toestellen hebben revisies en of modificaties die je niet kan halen uit het typenummer. de foto en serienummer doen dan wonderen !

-edit-

blijkbaar niet dus... ik heb zo een topic aangemaakt en het is al hommeles met de mods...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 23 november 2011 18:24:17 (39%)

Henry S.

Moderator

Kunnen we weer ontopic?

Gebruik voor forumsuggesties de feedback, maar het is niet echt nuttig generale reparatietopics te maken. Dat doen we met TV's, witgoed en audio ook niet en dat gaat prima zo.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hier is een speciaal topic, kunnen we deze weer voor de gratis verkregen aanwinsten gebruiken.

Ik heb een paar mooie VFD displays van Noritake type MN14032A op de kop getikt.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/display%20achter.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/display%20voor.jpg
Dit soort printen wordt bij ons weggegooid omdat het display toch niet te recupereren valt.Dat wordt met dubbelzijdig kleefband aan de print bevestigd en dat is zeer straf spul.
Ik vond het supergeinige displaytjes maar ja ,je moet ze er wel heel afkrijgen.Nu las ik hier op het forum van iemand die dingen deed met aceton damp,en dat heb ik eens geprobeerd.Een dun laagje in een koekjesblik gegoten,print erin deksel dicht en lang wachten.Het heeft de hele nacht zo gestaan.Nu vanmorgen waren allerlei labeltjes helemaal wak geworden en ook de schuimkern van het dubbelzijdige plakband had zijn sterkte verloren.
Ik ga er nu een systeempje mee maken met een STM32F100 en een rotary encoder.Dat kan voor de meest uiteenlopende zaken dienst doen gaande van klok tot bedienings terminal van audio apparatuur.
Het zijn 140x32 pixels en er zijn 2 bits per pixel (3 helderheden en uit)
De jongens uit de nixieklokken wereld zullen hier hun vingers wel bij aflikken

@mc6800

kwijl......

daar kun je een leuke mee maken ja, al een idee wat het gaat worden? misschien een leuke animatie op je klok

Dit topic is gesloten