maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
In de motor en motorelectronica zit nog maar een paar procent rek, voorzover ik weet (maar f_e kan dat beter vertellen, voordat ik mijn gebrek aan kennis teveel etaleer). Het zal van de accu moeten komen.
Op 2 oktober 2014 22:49:55 schreef Tidak Ada:
Veel Spanje-gangers doen 1200 - 1500 km aan één ruk....
Haha, volgend week mag ik weer maar doe lekker 600km per dag. Alleen overdag rijden, dan is er wat te zien.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 2 oktober 2014 21:12:35 schreef free_electron:
[...] Oh, enne: houdt oktober 9 in de gaten .. er komt een announcement...
Ooo..., die zelfrijdendeautomobiel (wat een akelig pleonasme!
). Die die doet het maar voor 90% !
Welkom terug Free, en veel geluk met je nieuwe baan.
Zoals al eerder gezegd is de eerste elektrische auto idd al ruim 100 jaar oud. Ferdinand Porsche had op 26 juni 1898 de primeur.
De Tesla ziet er niet slecht uit als sportwagen. Maar, zoals sommige wel zullen weten dat ik een Mad Max gek ben, kan ik niet leven zonder een koppelingspedaal, roerpook, 'roar of an engine' en de 'smell of guzzaline' (Of LPG in mijn geval
).
Voor mij gaat er niets boven een verbrandingsmotor.
Al ben ik wel iemand die met ideeën loopt om die efficiënter te laten lopen.
Ach, als ik maar maar de klassieke besturing van een auto kan hanteren 
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
De 'petrolheads' beginnen de tesla te kennen. Je kent dat gedoe wel. Je komt aan het rooie licht en er staan twee sportwagens naast elkaar. Adrenaline en testosteron kicken in , de voet gaat even op het pedaal om vroem vroem te doen, een veelzeggende blik tussen de twee chauffeurs, de handen die net even het stuur wat harder beetnemen en dan maar staren naar die groene la p. Eenmaal die oplicht breken ze los...
Wel, dat heb ik nu dus totaal niet meer. Als ik met mijn model s naast twee dergelijke sportwagens of muscle cars kom staan dan zie je ze denken: Oh shit, zo een elektrische... Vooral niet kijken, voet van het gaspedaal , handen van het stuur , op de tanden bijten , weg met dat testosteron. Als die hier op zijn pedaal duwt staan we alletwee in ons onderbroek...
En dan duw ik toch
.
Toen ik hem pas had wou ik effe zien wat het ding kon. Ik stond aan het licht, er was niemend anders op de weg en ik stampte het pedaal in. Toen realiseerde ik mij dat er een corvette in mijn dooie hoek stond. Die zette prompt de achtervolging in. Bij het volgende licht draaide hij zijn venster naar beneden : what the f$&@ is that ? I've never seen a car that could do that !
Toen ik hem vertelde dat het een zuiver elektrische was kwam zijn antwoord : als ik dat geweten had kocht ik dit ding niet ( zijn corvette was pas een maand oud ...). -grijns-
Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Tja ze hebben 1 probleem nog en dat is range
sommige mensen vergeten echt dat je er niet al te ver mee kunt rijden zonder bij te laden. Je ziet ze regelmatig aan de kant staan met platte batterij 
Neovo Geesink
Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
@ Damic:
Was juist daarom niet de eerste "elektrische" wagen een hybride, zodat de brandstofmotor op een min of meer constant (lager) toerental kon draaien en daarmee de batterij steeds kon laden?
Ik heb dan geen rijbevoegdheid voor auto's, maar Ik zou zeker een hybride kiezen boven een volledig elektrische.
Brandstof blijft toch de snelst inlaadlaadbare energiebron...
Neovo.
Damic
Dan is het een hybride en heb je nog altijd uitstoot
maar swat. Vermits Free al had gezegd om 9 oktober in het oog te houden hier iets wat de grote baas heeft getwitterd 
Voor mij is het gewoon het gevoel van de verbrandingsmotor en alles wat er bij komt kijken.
Elektrische auto's zijn idd veel sneller omdat die meteen vanaf stilstand maximum koppel hebben. Dat maakt het wel weer leuk om mee te spelen zoals die Amerikaan heeft gedaan met zijn White Zombie.
Het is alleen jammer dat het een fortuin kost om de spullen voor een ombouw te kopen. Vooral de batterijen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Met een goede CVT heb je ook maximaal koppel vanaf practisch stilstand. Met mijn Panda Selecta (50pk, de lichtst gemotoriseerde auto die ik ooit had) kon ik een motorrijder met het dubbele vermogen er bij het stoplicht gewoon uittrekken. Het vermogen was ook precies goed om in een wat langere bocht van een afrit, er met het gas op de plank doorheen te trekken om precies het onderstuur te compenseren. Niet roeren met een stokje, maar wel het petrolheadgevoel.
Ik zou me wel vermaken in een Tesla, maar dan als tweede auto voor de wat kortere ritten.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 3 oktober 2014 14:32:13 schreef Damic:
Tja ze hebben 1 probleem nog en dat is rangesommige mensen vergeten echt dat je er niet al te ver mee kunt rijden zonder bij te laden. )
ik doe regelmatig serieuze afstanden zonder problemen. de batterij is goed voor 400 kilometer , zonder regeneratie. 450 kilometer typisch (regeneratie inclusief )
eenmaal je 300 km achter de rug hebt is het al tijd voor ene plaspauze en een kop koffie. onderwijl even aan de supercharger en 30 minuten later issie terug vol. dus tegen dat de koffie op is en je madam-pipi 25 cent gegeven hebt is de wagen ready to go. en tis gratis.
het is een non-issue. je komt s'avonds thuis plugt hem in en smorgens issie vol.
je hebt dus altijd een volle tank.
range anxiety is een non-issue met een Tesla.
om je een idee te geven : laden aan de supercharger met ene batterij die leeg is tot op 30 mijl (45 kilometer over) : 372 volt aan 330 ampere is wat er in gaat.
Die chademo en J1772 kunnen daar een serieuze punt aan zuigen. Die 'standaarden' zijn belachelijk. ze halen nauwelijk 1/3 van het vermogen en de connectoren zijn de grootte van een boomstam.
Is je laad probleem thuis al opgelost, of kan je nu niet meer koken (deed je toch niet, je gooit liever een koe op de bbq
)
Het is wel een "probleem" als je in 1 ruk van Nederland naar zuid Frankrijk wilt rijden, je onderweg geen laadpunt kunt vinden en je Frans niet zo goed is
Ik zie me al ergens aanbellen met een verlengsnoer, ha ha, nondeju. Voor mij geen probleem, ik kom sporadisch in Frankrijk
Hier in de omgeving zie ik al vrij veel laadpunten, veel bedrijven hebben laadpunten en vrijwel elke parkeergarage heeft een serie plekken met laadpunten gereserveerd voor elektrische auto's. Ik zou liever elektrisch rijden, maar ik denk dat ik nog even wacht totdat de nodige infrastructuur zich wat meer op landelijk niveau ontwikkeld heeft.
maartenbakker
Golden Member
Op 3 oktober 2014 15:39:00 schreef Damic:
Dan is het een hybride en heb je nog altijd uitstootmaar swat.
Een electrische auto heeft ook uitstoot... Met een hybride heb je een redelijk optimale tussenoplossing, vooral om de prijs van grote accu's en de relatief klein actieradius te compenseren. 300km en een half uur bijladen om de rit af te maken komt al heel aardig in de buurt, dus binnen een paar jaar kunnen verreweg de meeste practische ritten met een electrische auto gemaakt worden.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (22%)]
Op 3 oktober 2014 17:37:57 schreef MNM(tm):
En typisch Nederlands: hier moet je betalen om aan de laadpaal te kunnen laden. Nix gratis.
Dat kunnen 'ze' op afstand schakelen toch, zo'n laadpaal? Ik dacht altijd dat je zo kon inpluggen, de connector is immers vrij toegankelijk. Tot ik eens ergens las over dat je een SMSje moest sturen en dat de laadpaal dan op afstand werd aangezet voor je.
Ook wel typisch Nederlands om het gek te vinden dat een laadpaal niet gratis is en je daar over klaagt 
free_electron
Silicon Member
Op 3 oktober 2014 17:37:57 schreef MNM(tm):
En typisch Nederlands: hier moet je betalen om aan de laadpaal te kunnen laden. Nix gratis.
neen. de Superchargers zijn en blijven voor altijd gratis. De superchargers zijn eigendom van Tesla. in het verkoopcontract van de wagen staat een clausule dat het gebruik van Superchargers gratis is voor de levensduur van de wagen.
In nederland zijn 3 superchargers aanwezig en er komen er bij. trouwens De supercharge in nederland is s'werelds drukst gebruikte op die hier in Gilroy na.
Tesla bouwt actief dat netwerk uit:
http://www.teslamotors.com/supercharger
het netwerk is zo opgezet dat je altijd binnen 250km van een laadpunt bent. dus je kan zo naar zuid frankrijk rijden door gewoon de laders te volgen. not a problem. ik heb al een paar maal san jose - san diego gedaan. plaspause = laadpauze.
[Bericht gewijzigd door free_electron op (15%)]
Interessant, Tesla heeft haar eigen infrastructuur en neemt die lastige infrastructurele zaken in eigen beheer. Ik heb in Nederland nog niet zo'n supercharger gezien, ik zal er eens op letten. Zo te zien in de USA kunnen de Texanen op dit moment via het supercharger netwerk net niet hun eigen staat uitrijden
Isoleren die hap!
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Peter_dtn
Golden Member
tot voor kort was het een beetje moeilijk met de energie in California, zo'n snellaadstation lijkt een stevige belasting voor het net, doet Tesla daar ook iets aan?
Het zal toch niet zo zijn dat er een dik diesel aggregaat langs staat 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Of een stoomturbiene gestookt op bruinkolen...
Maar alle gekheid op een stokje: Er komt dus wat los van Tesla op 9/10. Helaas was he artiker in NRC Handelsblad vanochtend niet meer zichtbaar. Ik was de link vegeten.
Edit:
Artikel in NRC-H is alleen nog tegen betaling leesbaar 
[ http://www.nrc.nl/handelsblad/van/2014/september/12/zelfdrijdende-auto… ]
Ik vind het kaartje best wel duidelijk.
Ik zie er maar eentje*) in België, ik geloof Brussel (Geeft dat minder communautaire problemen?
), maar het is dan ook minder dan 250 km van daar uit naar elk punt in België. Dat klopt dus.
NL laat 5 Stations zien Rotterdam, Maastricht, Enschedee, Zwolle en Arnhem(??).
/Edit
*)Is er inmiddels eentje bij gekomen... (Gent?)
Damic
Apart topic voor free euhm Tesla

Euhm seg die kaart is maar crap zenne, je kunt niet inzoomen
ik zien 2 stations in België staan, maar kan ze niet op de lijst terug vinden 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
2 stations in belgie? die zullen van de winter wel uitmoeten als de boel maar net aan kan blijven met die uitgevallen kerncentrales 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs