testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
in 1908 kostte een t-ford 850 dollar, een jaarsalaris voor de ford fabriekswerkers was 500 dollar indertijd.
een der eerste pc's van rond 1978 was een 10.000 gulden. dit is wat ik tenminste van iemand op de vuilstort vernam die een pc wegmikte uit 1978 met trafo voeding en koelblok van 1,5 kilo nog..
Op 14 oktober 2014 09:47:51 schreef fatbeard:
Bepaald niet gratis te noemen...
Zoveel geld... En dan kun je er waarschijnlijk nog niet eens fatsoenlijk mee parkeren in het weiland bij de Lichtmis. 
Ik weet niet wat de grondspeling is van zo'n electroskelter, maar het lijkt mij ruim onvoldoende voor bovenstaande.
Dat zou zomaar kunnen. In 1983 kostte een complete Apple II met 2 drives, beeldscherm, printer en 2 stukjes software (Visicalc bijv.) nog steeds zo'n 7000 gulden. Ik heb nog wat staan, doet het allemaal nog steeds. Hoezo onverwoestbaar?
Ben trouwens wel benieuwd wat voor PC dat dan was. In 1978 was die term bepaald nog niet ingeburgerd.
testman
het was een grote staalplaat desktop kast met monitor monochroom, merk weet ik niet meer. heb van dezelfde soort maar dan een 8 jaar nieuwer zat gesloopt. 2 van die 3 kilo floppydrives erin.
als je nu nog een apple 1 hebt, die gaan voor een paar ton van de hand..
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 13 oktober 2014 22:14:02 schreef Shiptronic:
Waarom niet elk wiel zijn eigen motor? of krijg je dat niet in sync?
Jawel geen enkel probleem. In Apeldoorn zit een bedrijf dat die wielen maakt. Nu nog voor bussen wel eens waar. Misschien tegenwoordig ook voor auto's, ik weet het niet.
joopv
Golden Member
Voor personenauto's wil je dat de massa van het wiel zelf zo klein mogelijk is, in verband met het houden van het wegcontact bij slechte wegdekken.
Een electromotor IN het wiel lijkt me niet optimaal daarvoor.
Maar goed, dat heeft allemaal niks met mooie gratis aanwinsten te maken, waar dit topic voor bedoeld is.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 13 oktober 2014 23:08:14 schreef Shiptronic:
Loop je na een cursus het van der Valk in zwolle uit , denk je he wat is dat voor leuke verlichtingbij dag [afbeelding]
Net even een auto samengesteld, toch nog een prijzig karretje
[...] ,
Dat zijn inderdaad de superchargers. Volgende keer moet je eens naar het typeplaatje van zo een witte toren ( niet het station zelf waar de auto aan hangt. daar zit niks in behalve ene radiator en vloeistofpomp. de stroomkabel wordt actief gekoeld ... ) ik heb het over die kabines die voor de wagens staan, daar moet je eens naar gaan zien... je slikt even als je de vermogens leest.
1 zo een toren levert 160 kilowatt continue. 350 tot 425 volt DC ( afhankelijk van wat de batterij vraagt en laadstatus ) en tot 340 ampere.
al daar 10 wagens aan de electron-spout staan ... reken en tel.
en aangezien dit een gratis aanwinst topic is : daar mag je dus levenslang GRATIS om verse electronen... (staat op papier in je aankoopcontract, en het is overdraagbaar naar de volgende eigenaar. de clausule is geschreven 'voor de levensduur van de wagen' en niet naar de eigenaar specifiek.)
[Bericht gewijzigd door free_electron op (12%)]
Op 15 oktober 2014 16:30:28 schreef free_electron:
[...]
en aangezien dit een gratis aanwinst topic is : daar mag je dus levenslang GRATIS om verse electronen... (staat op papier in je aankoopcontract, en het is overdraagbaar naar de volgende eigenaar. de clausule is geschreven 'voor de levensduur van de wagen' en niet naar de eigenaar specifiek.)
Dat hoeft niet zo mooi te zijn als je denkt. Als daarmee de economische levensduur bedoeld wordt hoeft dat maar een paar jaar te zijn. Misschien is de levensduur wel gespecificeerd als x aantal kilometers (300k bijvoorbeeld). Afhankelijk van je rijgedrag kan je daar ook vrij snel aanzitten.
[Bericht gewijzigd door lemming_nl op (13%)]
joopv
Golden Member
Op 15 oktober 2014 16:30:28 schreef free_electron:
[...]en aangezien dit een gratis aanwinst topic is : daar mag je dus levenslang GRATIS om verse electronen...
In dat geval zou ik op zoek gaan naar een inverter en de auto thuis aan het huisnetwerk hangen. En dan natuurlijk vóór de (terugtellende) kWh meter.
Had je dit al in gedachten toen je je nickname voor CO bedacht?
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Op 14 oktober 2014 23:56:12 schreef testman:
Dat valt heel erg vies tegen....
testman
in 2012 is er nog 1 van de hand gegaan voor bijna 3 ton.. http://nl.wikipedia.org/wiki/Apple_I
Op 14 oktober 2014 21:10:46 schreef fatbeard:[...]De eerste dingen die zich PC noemden (VIC20) kostten iets minder dan een maandsalaris, de eersten die het ook echt waren (IBM) iets minder dan een jaarsalaris...
Tow
en ik 18 was , euh in 1978, kocht ik voor een klein vermogen de compucolor dat werd toen al pc genoemd. In mijn optiek de eerste pc met 4 kleuren.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Op 15 oktober 2014 20:12:38 schreef testman:
in 2012 is er nog 1 van de hand gegaan voor bijna 3 ton.. http://nl.wikipedia.org/wiki/Apple_I
Geheel mijn fout !
Ik was in gedachte bij LISA 
II tjes heb ik er nog zat van 
Op 15 oktober 2014 18:59:03 schreef joopv:brec
In dat geval zou ik op zoek gaan naar een inverter en de auto thuis aan het huisnetwerk hangen. En dan natuurlijk vóór de (terugtellende) kWh meter.
Ervanuitgaande dat Tesla niet een regeltje in het contract heeft staan dat je de gratis stroom alleen voor autorijden mag gebruiken. (of minimaal 95%, je mag wel je mobiel opladen in de auto)
Maar effe rekenen: 85kWh accu, zeg 1000 laad/ontlaadcycli. Das 85MWh. Tegen 6ct/kWh (je gaat geen consumententarief terugkrijgen als je 85MWh in een paar jaar tijd terugleverd).
Dat is 5100E "verdiend". Met een investering van 75 duizend. En 1000 keer op en neer. Misschien toch geen gouden handel 
Op 14 oktober 2014 23:56:12 schreef testman:
Was dat maar waar! Het zijn Apples II, Apple //e op helemaal precies te zijn. Geen idee wat die nu doen, maar ik denk: weinig. Al gingen ze maar voor de orginle nieuwprijs weg, zou ik al errug tevreden zijn. 
[Bericht gewijzigd door Hensz op (12%)]
joopv
Golden Member
Ik heb nog een orginele IBM PC/XT uit 1985, als iemand daar de 4500 euro nieuwprijs voor zou geven zou ik ook heel blij zijn 
Iets kan wel oud zijn of zelfs een allereerste editie of een collectors item zijn of wat dan ook, maar als er nog vele exemplaren van in omloop zijn zal de prijs niet erg hoog worden.
Jeroen
Moderator
Bij deze.
Alweer een tijd geleden kreeg ik een Weller magnastat. Tamelijk oud, met oa een gaar netsnoer en punt dus enige revisie was wel nodig.
Aangezien ik alleen een 30W 220 boutje had zou dit een mooie aanvulling/vervanger zijn.
Het station is geslaagd in ere hersteld en eerste projecten zijn er alweer mee gesoldeerd.
Voor 2,5 meter snoer en een nieuwe punt heb ik nu een zeer functioneel soldeerstation.
Super apparaat, werkt werkelijk fantastisch. Heerlijk snel heet, fijn puntje en duidelijk meer power dan wat ik had.
Hieronder een fotoverslagje van de werkzaamheden.
Eerst alles losgemaakt en schoon gepoetst.
Open geboord. Daarbij is de draadbus gesneuveld. Wat nu?
Roestige rottigheid
3mm draadbus
Die zit weer, met een nieuw 3mm schroefje kan de boel weer in elkaar gezet.
Oh ja, daar ging het om, 2 meter nieuw soepel rubber snoer + stekker er aan.
Een nieuwe Weller punt gehaald, Nr7 1,6mm. Voorlopig prima maat voor mij.
Sponsje op maat gesneden (ik gebruik normaal messing krullen maargoed hiermee is het kompleet
.
Klaar voor gebruik!
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Een van de betrouwbaarste bouten.
Boutje is een stuk jonger dan de trafo, maar war doet dat er toe ? 
Mooi restauratie werkje.
Overweeg er nog wat punten bij te kopen: andere modellen en andere tepperaturen. Een dikke punt is voor grof werk onontbeerlijk. Jouw puntje is bijna voor SMD.
testman
zo veel nieuwer is die bout niet hoor, het station is 60/70s en de bout ook. je komt de zwarte bouten zonder kraag niet veel tegen, deze lichtblauwe bouten zonder de kraag zijn ook oud..
je bedoelt de grote kraag als tegenwoordig bij de lr21 of de kraag zoals die van de foto hierboven heeft? want dat 2e hebben de oude modellen juist..
heb nog rode radio buizen uit de 30's ,toen was jij er ook nog niet, zegt weinig over de eigenaar 
[Bericht gewijzigd door testman op (13%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Wat voor extra punten zou je aanraden? 3mm beitel of nog groter?
En kan de bout dat wel aan wat temperatuur betreft?
En voor SMD misschien juist een kleinere?
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
De fout die vaak wordt gemaakt is om voor SMD een hele kleine punt te gebruiken.
Ik gebruik voor SMD een 1.7 punt of 2 mm.
Voordeel, er zit zoveel warmte in dat je heel weinig warmte in het SMD onderdeel brengt.
Omdat het zo snel werkt.
Hoe kleiner de punt, hoe langer je moet stoken, hoe meer warmte je in het onderdeel brengt.
Leer dat eens van deze dame.
Ik leer graag, ook van een dame 
Dus de 1.6 mm die ik nu heb is bruikbaar voor SMD (waar ik nog geen ervaring mee heb).
Dat is mooi, zonde om een punt aan te schaffen die niet nodig is.
Blijft de vraag over wat is een dikke punt voor grof werk?
Tidak Ada
Ik gebruik altijd een 2 mm punt "6" voor trough hole. De temperatuur is afhnkelijk van wat voor een soldeer je gebruikt. Voor loodvrij wordt het dan punt "7".
Draadsteunenwerk, buisvoeten en andere zwaar werk punt "7" en 4mm beitelbreedte.
Dat tyemperatuurnummer staat op de bodem van de punt ingeslagen.
Ik meen te herinneren dat punt 6 340° is en punt 7 370°.
Adviesje: Haal het sponsje vande trafo af en doe het in een apart bakje . Op de trafo verhoogt het alleen de luchtvochtigheid bij je werkplek en is zo droog. Gebruik bij voorkeur gedeminealiseerd water om het sponsje nat te maken. Een kalklaagje op de punt wil je niet.
Anderen zweren daarom bij die metaalkrullen om de punt schoon te maken.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (32%)]