Op de koperzijde van de printplaten en op de transformatoren staan nog wel nummers, die kom je met het schoonmaken misschien wel tegen. Je hoeft hem er niet speciaal voor uitelkaar te gaan schroeven hoor.

Op 2 november 2014 20:13:27 schreef kloppertje:
[....]
@Tidak Ada: Geeft dat rooster problemen (gezondheidsrisico's) als ik het zo laat zitten, of kan het geen kwaad? Zo ja, wat kan ik er dan aan doen?
[....]

Niet aan frunniken en niet met de borstel van de stofzuiger er aan komen. Gewoon rustig laten zitten. Er zit niet echt veel asbest aan en zolang het heel blijft, gebeurt er niks.
Vervangen van die weerstand is veel moeilijker. Je weet de exacte waarde niet, zolang je de service-manual niet hebt.
Dat zou je hier kunnen proberen: http://www.schematheek.eu/

ALS dat asbest is (en dat lijkt me niet geheel onwaarschijnlijk) lijkt het van het type 'lekker vezelig'

Niet iets wat ik in huis zou willen hebben, zeker niet op een plaats waar een luchtstroom gecreëerd wordt zoals boven hete power torren.

Asbestose is bepaald niet grappig.

Verder kun je je afvragen of die voeding gezien zijn lompheid (zowel in formaat als in opzet, 1200W in voor 700 uit) nog bestaansrecht heeft, maar dat is een andere discussie.

't is wel langvezelig asbest. Dat is een stuk minder gevaarlijk dan kortvezelig ('blauw') asbest.
Weghalen zal meer asbestdeeltjes vrijmaken dan laten zitten in de luchtstroom.

Hmja, kort of niet ... persoonlijk zou ik het niet in huis willen hebben, en al helemaal niet willen gebruiken in deze toestand.

En ik ben het met je eens, weghalen is zeker niet zonder risico. (vandaar mijn opmerking over het bestaansrecht van dit apparaat)

[Bericht gewijzigd door Sine op (14%)]

Ik zou daar nooit bij stilgestaan hebben als ik zo'n apparaat op de kop zou tikken. Zit er ook asbest in mijn PE1527??

@ Jochem: bovenplaat er af schroeven, dan weet je het zo.

Zit er een ventilator onder die asbestweerstand? Zo ja, dan zou ik 'm toch echt weghalen en vervangen door een moderne.
Ik denk dat het wijs is om even te kijken wat voor stof er in het apparaat ligt. Als je al losse plukjes asbest kan vinden, zou ik 'm absoluut niet in de huidige toestand gebruiken. Als er geen ventilator in zit, en er liggen geen losse plukjes, dan denk ik dat het materiaal zich niet verspreidt.

Bestaansrecht heeft ie wel. Zulke voedingen zie je zelden. Als je 't er niet mee eens bent mag je 'm bij mij dumpen :)
Dan hoef ik alleen maar de foto's hier te kopiëren naar een eigen berichtje in dit topic om mijn mooiste gratis aanwinst te showen :P

Weghalen... Het risico kan je verplaatsen naar beschadiging van het apparaat. Als je de asbestweerstand doorweekt met water zullen er geen vezeltjes rond gaan zweven. Vervolgens eventuele resten stof in het apparaat vochtig maken en met vochtige doekjes weghalen.

Ik zit ook met zo'n dilemma. Ik heb een Philips buizenversterker waar beschadigde (!) platen asbest (20*20cm) in zitten, waarvan één tegen de voedingstrafo aan. Die kan ik niet nat krijgen zonder de trafo ook vochtig te maken... Dat ding staat nu in een vuilniszak in de schuur te wachten tot ik er een geschikte aanpak voor heb bedacht.

toestel buitenzetten en een spuitbus hittebestendige verf over die weerstand halen. zolang dat ding maar kan koelen is het goed. beter is vervangen, maar de waarde staat in het service doc en die heb ik nog niet gevonden..

Juist ... dan blaas je met zekerheid alle losse vezels in de rondte.

Of er gewoon uit schroeven en een alternatief voor het asbestplaat je verzinnen .

En van een keertje zo.n plaatje verwijderen zul echt niet gelijk dood gaan .

Een oom van me heeft jaren op zijn werk deze platen gezaagd , die man is nog steeds kerngezond .

En zijn vrouw (mijn tante) die kerngezond leefde is die er door de ziekte niet meer .

Heb hier ook zo'n monster, maar dan hoogspanningversie met buizen, toch maar eens kijken dan...

Je kan het denk ik vergelijken met radioactiviteit of röntgenstraling. Vermijd blootstelling zoveel mogelijk, maar een incidentele kleine dosis (lees: röntgenfoto bij de tandarts, of de paar vrijkomende vezels bij het weghalen van zo'n klein plaatje, zeker indien natgemaakt) levert weinig extra kans op ziekte op.

Als je 't buitenshuis doet, wordt de concentratie per vierkante meter direct veel kleiner. Nooit stofzuigen, dan verspreid je alles door je huis waardoor je dus langdurig blootgesteld wordt.

Ik heb al meer dan 50 jaae4 een broodrooster van Philips , waar het element on twee asbestplaatjes is gewikkeld. Aangezien de ícubaietijd c.a. 20 jaar is lijkt het me niet zoveel effect te hebben gehad.

Verder hadden in mijn kinderjaren de kachels een afdichting van asbestkoord in de deurtjes en bij het rookkanaal en werden er lustig asbest plaatjes op het fornuis gebruikt als vlamverdeler, die vaak flink verbrokkeld waren voordat ze werden vernieuwd. Niets aan over gehouden...
Ode aan de arme arbeiders, die die dingen moesten maken. Zij en de personeelsleden van scheepswerven als Rijn-Schelde-Verlme waren de slachtoffers, waardoor het hele asbest gebeuren aan het licht kwam in de jaren 60. Het bevreemd mij nog steed dat het pas tot in de jaren 90 heeft geduurd voordat de asbest wetgeving van kracht werd :(

@maartenbakker,hieronder:
Misschien een tonerstofzuigertje, als je daar aan kan komen?

Buitenshuis schoonmaken zou ik zonder meer aanbevelen, en dan met de rug in de wind gaan staan.

Er zijn ook wel professionele asbeststofzuigers, maar of je die zo kunt huren? Vanwege de zeer geringe dikte van de vezels ben je er niet met een papieren zak en een gewoon HEPA-filtertje, al zal daar van het langvezelige spul heus wel het nodige in blijven hangen.

Ik zou het asbest voor zover niet beschadigd zelf verder wel laten zitten, en eens op zoek gaan naar een warmtebestendig impregneermiddel.

@Ledlover: hoe zit die plaat vast? Gewoon met een paar schroefbeugeltjes op het chassis? Hoe dan ook zal die trafo best wel een beetje vocht kunnen hebben. Plaat vochtig maken, verwijderen, chassis en trafo met een vochtige doek afnemen en die daarna afvoeren, eventueel een paar keer herhalen. Dit alles buiten en met de rug in de wind. Daarna de trafo droogblazen met bijvoorbeeld een ventilatorkachel. Nog altijd met de rug in de wind. Ik schat in dat wat er nog aan asbestrestjes op zat, dan wel in de wind vervlogen is en dat de trafo er geen belangrijke schade van gehad zal hebben. Een paar uur een beetje vochtig staan en dan goed opdrogen moet kunnen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (40%)]

Waarom nu met de rug in de wind? Dan krijg je juist wervelingen voor je die juist de vezels naar je gezicht verplaatsen... Ik zou het 90 graden op de wind doen... Maar zo denk ik er over....Ik weet niet wat beter is, daar mag je even over nadenken, en zelf beslissen wat beter is..

Ahh , een Philips hernia-powersupply.
Ik heb z'n broer PE4807 die komt aardig overeen.
http://elektrotanya.com/philips_pe-4807,0-35v,10a_labortap_1977_sm.pdf…
Fijne voeding maar verplaatsen doe ik zelden...32 kilo schoon aan de haak.
Mooie grote rode ventilator waar menig drone-bestuurder jaloers op zou worden.
Voeding is kortsluitvast, door middel van de drukknop in het middel kun je 'm resetten.Dit geldt niet voor kortsluitingen inwendig :-) (Het is dan vroegtijdig 1 januari 2015 0:00:01).
Pas op met inductieve lasten en altijd langzaam opregelen naar Uset.

@Fredjuhh: goed punt. Misschien is haaks of schuin in de wind nog wel het beste, of blaas even wat rook om te zien hoe het wegwaait.

Op 3 november 2014 14:34:39 schreef Ledlover:

Ik zit ook met zo'n dilemma. Ik heb een Philips buizenversterker waar beschadigde (!) platen asbest (20*20cm) in zitten, waarvan één tegen de voedingstrafo aan. Die kan ik niet nat krijgen zonder de trafo ook vochtig te maken... Dat ding staat nu in een vuilniszak in de schuur te wachten tot ik er een geschikte aanpak voor heb bedacht.

gewoon vol water gieten? electronica die waterschade heeft opgelopen in een huis, wordt op een band gezet, krijgt een douche in het water, dan een oven door om op te drogen en wordt daarna weer getest op werking.
VEEEEEL apparaten werken nog gewoon weer als ze tijd hebben gehad om te drogen.
ik zie de boel dus goed nat maken, asbest eruit halen en laat het apparaat dan ettelijke maanden volledig opdrogen.

heb zelf al een volledige laptop in heet water gegooid omdat die altijd raar deed. ding heeft nog jaren erna gewerkt tot die in rook opging door een verkeerde lader
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/pcwater/640/100_9747.jpg

ik zal wel weer een hoop naar men kop krijgen geslingerd nu :-)

Dan kun je nog beter gedemineraliseerd water pakken

Gewoon in warm kraanwater is een prima idee hoor, en als je het daarna even naspoelt met demi-water gevolgd door IPA om het meeste water te verdrijven is er niet veel aan de hand.

Wel ruim de tijd geven om te drogen (een week op huiskamertemperatuur, in een geventileerde oven op 70 graden kan het normaalgesproken wel in 24 uur).

Gaat dat ook als er niet ingepotte spoelen en trafo's op de print zitten? Ik ben voor die geteerde Philips trafo's toch wel bang....

Zolang het drogen maar geen weken of maanden duurt. Warmelucht zou ik toch zeker aanbevelen.

Ik heb vroeger als kind heel wat met asbest "gespeeld" Toen mijn ouders dat huis kochten stonden er veel schuurtjes/stallen etc en er stond ook het nodige knutselspul, ideaal voor een 14 jarige met twee rechterhanden en veel fantasie. Waaronder een berg hout, jaren later kwam ik er achter dat het "hout" wat je zo lekker snel kon zagen geen gewoon persplaat was, Dat waren asbest platen. Daar heb ik me jaren lang mee vermaakt en ik leef nog (min of meer ;-) )

Dat 'min of meer' ligt niet aan het asbest.
In mijn jonge jaren was er veel erger en smerig spul: De zogenaamde Rawlplug®. Dat was een busje met een wit vezelig poeder *), waarvan je wat in je hand nam (stofte lekker) en dan nat moest maken met wat water (of spuug) even kneden en je prote het dan in een vers geboord gat in de muur om er dan ees schroef in te draaien.
Handen wassen was je dan al vergeten. Nog steeds geen mesothelioom :)

*) Dat was natuurlijk asbest!

de rawlplug, daar heb ik wat verhalenvan gehoord van diverse ondertussen gepensioneerde collega's. een gat boren was er niet bij overigens, met een beitel tikken om een gat te verkrijgen was toen nog normaal. indertijd was de schiethamer er wel al, ging een heel stuk sneller met zo'n ding ineens door de tlbakken in het beton schieten :)

de pluggen waren van een soort hout, je komt ze nog weleens tegen in oude bouwen.