Ik zal het dit weekeinde eens gaan proberen met thinner.
Is benzine niet te vettig om het mooi te laten verdunnen?

Is het nog mogelijk om van iemand een blikje te bemachtigen?

Op 28 juli 2011 23:02:45 schreef Rob W.:
Ik zal het dit weekeinde eens gaan proberen met thinner.
Is benzine niet te vettig om het mooi te laten verdunnen?

Neen joh, je moet geen mengsmering nemen... in euro95 zit geen gram vet, je zult er niet dik van worden.

@Rob W. :
Ik heb begrepen dat er hoofdzakelijk tolueen en nafta in zit. Op internet zag ik dat deze beide stoffen ook in "thinner" zit. Het vreemde is dat de ene thinner de andere niet is. Tenminste, wanneer je op internet zoekt naar thinner en de samenstelling ervan opzoekt, zie je dat de percentages verschillen.
In principe denk ik dat het mogelijk is. En mocht je het willen proberen, eerst met experimenteren met een kleine hoeveelheid.
Als ik hier thinner had liggen, had ik er wel mee willen experimenteren.

@Ganzz:
Je hebt mail.

Waar ik het gelezen heb weet ik niet meer, maar daar stond dat in thinner xyleen zit.
Ik ga het gewoon proberen vanavond met een klein beetje. Mijn ervaringen zal ik dan weer hier melden.
Bedankt voor de tips!

In thinner zitten aromaten, en vnl tolueen.
In de plastidip zit ook veel nafta (benzine) en tevens dus tolueen.
Benzine bevat dit ook allemaal.
Kwestie van uitproberen.

Aha, weer wat geleerd. Als ik tijd heb zal ik het met beide proberen.

Als er iemand een blikje kwijt wil, ongeacht de kleur, zou ik deze graag overnemen!!

Bij voorbaat dank

@Rob W.
Het weekend is voorbij en ik ben zeer geïnteresseerd in de resultaten (en misschien nog wel een paar lezers alhier).

Ik heb gisteren ook Plasti-Dip binnen gekregen. Het is erg mooi spul, maar het aanbrengen van een dunne egale laag is nog wel even prutsen. Hoelang zou het uit moeten harden. Ik wilde eigenlijk maar een laagje van 1MM aanbrengen op een PCB.

Maar het is zeker leuk spul!

Belofte maakt schuld :)

Ik heb ondertussen geëxperimenteerd met Thinner.
Een volledig uitgehard stukje plasti-dip lost daarin volledig op en kan daardoor weer opnieuw gebruikt worden. Ook verdunnen met thinner gaat goed. Volgens het etiket op de fles bestond de thinner die ik gebruikte uit een combinatie van Xyleen-Aceton-Butaan.

Conclusie; Thinner is een geschikt middel om plasti-dip weer op te lossen en ook om te verdunnen. De eigenschappen van plasti-dip lijken er niet door te worden aangetast.

Als ik in de gelegenheid ben zal ik het ook nog proberen met euro95 benzine.

Op 3 augustus 2011 09:23:29 schreef Rob W.:
Belofte maakt schuld :)

Ik heb ondertussen geëxperimenteerd met Thinner.

Conclusie; Thinner is een geschikt middel om plasti-dip weer op te lossen en ook om te verdunnen. De eigenschappen van plasti-dip lijken er niet door te worden aangetast.

Bedankt voor de tip. Is er een max verdunning verhouding of zal het uiteindelijk wel volledig uitgedampt zijn?

Ik heb het hier tot bijna net zo dun als water gehad en dat hard prima uit. Duurt alleen wel wat langer..

Paak een aantal koffie bekertjes, zet ze in een glazen pot en giet thinner in het bekertje , kom na een poosje terug, en je hebt je eigen witte plasti dip ;)

MONA bakjes werkt ook!

@ Shiptronic,

Super tip, ga ik zeker ook proberen.
Zal de resultaten hier bekend maken.

@shiptronic:
Wow, da's nog eens een interessante tip ! Trouwens, ik ben nu wel erg nieuwsgierig van wat voor plastic die bekertjes gemaakt zijn. Zou het PP kunnen zijn ?

@Bitbanger:
Ik geloof dat menigeen ook wel geïnteresseerd zal zijn in de foto's van het opgeloste plastic. Natuurlijk ook van de voorwerpen waarop je het opgesmeerd hebt.

Nou het schoot mij te binnen dat ik jaren gelden (ik was een jaar of 10?) sleuten aan een oude brommer , de carburateur uit elkaar draaide en de sproeier liet weken in benzine, en die bewaarde ik een plastiken koffie beker.

Na een bakje thee de schuur weer in en nergens het beketje te vinden, het duurde even voor ik erachter was waar die witte klodder half gedroogde verf vandaan kwam ;)

Zou de thinner als verdunning niet de behuizingen van trafo, relais en chips niet beschadigen? Of de weerstand kleurtjes?

regel 1) niet wrijven !!

Het word gebruikt voor isolatie, maar lijkt me bij automotive geen handige oplossing :( , zeker niet als murpfi ook nog mee doed.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (73%)]

Ik meen te herinneren, dat koffiebekertjes van polystyreen worden gemaakt. Niet de soort van piepschuim, maar een vaste vorm...

loste plexiglas ook niet op ? (word wel dof)

Plexi lost op in chloroform.

Bij nader inzien zie ik af de de tests met plastic bekertjes en thinner.
Ten eerste heeft het plastic niet de gewenste eigenschappen qua flexibiliteit, en ten tweede vertrouw ik mijn onderdelen niet toe aan grote hoeveelheden thinnerdampen.
Ik heb intussen het geluk gehad een paar potjes plastic-dip te bemachtigen en daar houd ik het toch maar bij.

O, ja, per ongeluk 0,25 euro te weinig overgemaakt, shXX, vergeten!
Sorry, denk even hardop.

groeten, bitb@nger

@bitbanger:
Die 0,25 EUR mag je bij een volgende bestelling ook extra overboeken.

@oxurane,

OK, bedankt.
Zet het in mijn agenda om het niet te vergeten.

bitb@nger