Hallo allemaal,
Ik weet me eigenlijk niet zo goed raad, en hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik heb in 2007 een Philips WAC-700/22 multimediastation gekocht. Dit is een stereotorentje met harde schijf en wifi verbinding. http://imageshack.us/photo/my-images/402/wac70005fv.jpg/
Een tijdje terug kwam er bij het inschakelen een tikkend geluid uit de speakers dat steeds harder werd. Bij het afspelen van een nummer is dit tikkend geluid nog steeds hoorbaar, en het geluid wordt slecht over één basspeaker afgespeeld.
Hierop ben ik zelf op onderzoek gegaan en al tot de conclusie gekomen dat er niks mis is met de speakers, het zit 'm echt in de eindtrap of de voeding.
Na contact te hebben gehad met Philips, het apparaat opgestuurd naar E-care, apparaat 4 dagen later terug gekregen met de mededeling dat het apparaat te oud is voor reparatie.
Aangezien ik het apparaat niet te oud vind, wil ik het toch graag repareren. Zodoende het apparaat eens helemaal uit elkaar gehaald en gezien dat de voeding en versterker mooi twee verschillende printjes zijn. Op het oog zie ik niks geks op de printjes, dus ben ik toch toegewezen op iemand met meer verstand van zaken.
Iemand die iets voor me kan betekenen? Alvast bedankt!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Klinkt als een elcoprobleem. Doe eens scherpe foto's van beide printjes, dan kijk ik ondertussen of er ergens schema's te vinden zijn. (als je toch bezig bent, de eerste 8 tekens van het serienummer kunnen ook interessant zijn om fabriek en bouwjaar vast te stellen dus eventueel het typestickertje ook op de foto).
Overigens is 2007 naar mijn idee volgens geen enkele regel van Philips te oud, dus e-care zeurt een beetje. Tenzij het om een apparaat gaat dat niet officieel gerepareerd wordt (die bestaan ook).
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (36%)]
Hallo Maarten,
Heel fijn dat je me wilt helpen, mijn dank is zeer groot!
Ik heb zonet de foto's gemaakt zie hieronder:
Bovenkant Voeding
http://www.philippefeij.nl/image/Bovenkant%20PSU.jpg
Onderkant Voeding
http://www.philippefeij.nl/image/Onderkant%20PSU.jpg
Bovenkant Versterker
http://www.philippefeij.nl/image/Bovenkant%20AMP.jpg
Onderkant Versterker
http://www.philippefeij.nl/image/Onderkant%20AMP.jpg
Het Serienummer van het apparaat is NW000612028154. Ik heb nadat het apparaat terug gekomen is van E-care nog contact gehad met Philips om eens te peilen hoe het met de coulance zat. Volgens Philips is de termijn van afschrijving van dit soort apparaten 4 jaar. Als ik kon aantonen dat het apparaat nog geen 4 jaar oud was, zou er wellicht nog wat restwaarde zijn. Aangezien het apparaat van mijn schoonmoeder is, en zij geen aankoopbon meer heeft is dit moeilijk te achterhalen, wat we wel weten is dat hij sowieso minmaal 3,5 jaar oud is. De restwaarde zal dus wel verwaarloosbaar zijn. Ik heb uit coulance een kortingscode van 20% gekregen op de Philips webshop, daar ben je vet mee!
Groeten,
Philippe
[Bericht gewijzigd door Philippefeij op (39%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het is een door Philips zelf ontworpen en in China gefabriceerd toestel, en veel onderdelen staan bij Aswo nog op leverbaar (de voeding niet meer, maar zo ingewikkeld lijkt die niet). Niet repareren wegens ouderdom is echt een onzinnige smoes. De productiedatum van jouw exemplaar is volgens het serienummer week 12 van 2006, dus helaas al ruim 5 jaar geleden geproduceerd. Een kassabon is dus je enige verdere kans op coulance, maar die zal ook wel ouder dan 4 jaar zijn. 20% korting kan je soms bij aanbiedingen ook wel eens vinden, maar wie weet heb je er nog wat aan.
De servicemanual is inmiddels te vinden op http://elektrotanya.com/philips_wac700_wacs700_wirwlwss-audio-center_s… maar helaas staat daar geen voeding in. Gezien het tikken, hou ik het toch op elco's in de voeding. Je zou de haardroger er eens op kunnen zetten als test.
Op 15 juli 2011 20:19:33 schreef maartenbakker:
Gezien het tikken, hou ik het toch op elco's in de voeding.
Helemaal omdat ze deels op een hele ongunstige positie zitten.
Een afschrijvingstermijn van 4 jaar is wel heel erg triest voor een (voormalig) merk als Philips.
maartenbakker
Golden Member
Hallo Maarten,
Wederom bedankt voor het uitzoekwerk. Hoe kan ik met een föhn de elco's testen?
Wat vreemd is, is dat de versterker 4 uitgangen heeft en bij het afspelen van een nummer er alleen geluid komt uit de twee baskanalen. De 2 mid/high kanalen doen helemaal niks, doet dit niet eerder de versterker vermoeden?
maartenbakker
Golden Member
Je hebt gelijk, de versterkers voor panels en subs worden uit dezelfde spanningen gevoed. Dan zouden de subs dus ook moeten tikken als het aan de voeding lag.
Door de modulaire opzet kan je heel makkelijk de in- en uitgangen van de kanalen omwisselen en zo uitvinden of de fout in de versterker zit of al in het AF-board wordt geintroduceerd.
In een eerder bericht schrijf je dat je bij Aswo nog onderdelen kunt krijgen. Net even gekeken, alleen zakelijke leverancier. Is daar zo'n versterker printje kompleet te bestellen?
maartenbakker
Golden Member
Ik kom die module in de partslist van de service manual niet tegen als los onderdeel, het zal dus de bedoeling zijn geweest om deze op componentniveau te repareren. Door het omwisselen van de ingangssignalen kan je in elk geval makkelijk vaststellen of het ook in deze module zit. Als dat het geval is, vind ik de elco's alsnog verdacht (de middelste 2 lijken wel wat meer bruinig dan groen?) maar eigenlijk zou je dan moeten gaan meten.
Die groene elco's zijn sowieso altijd &^$*# met peren, gewoon allemaal vervangen scheelt extra werk in de toekomst.
Wat betreft de eindtrap:
de bruine lijm is ook dramatisch, gaat op den duur enigszins geleiden en is ook nog eenS corrosief.
Eindtrap ic's zijn zeker tda8924? deze gaan ook nog wel eens stuk en dan ook vaak een van de filterspoelen achter de eindtrap.
De kapotte spoel gaat uitzetten (dat is goed te zien als je ze alle 4 met elkaar vergelijkt) in dit geval is de bijbehorende eindtrap meestal ook wel stuk.
Lastige apparaten om te repareren.
Hallo Martijn,
de eindtrap IC's zijn TDA922BTH's. Ik ben er inmiddels wel achter dat het aan de versterker print ligt, alleen geen idee hoe ik het moet oplossen. Een condensator vervangen lukt me wel, echter als ik iets op SMD niveau moet gaan doen, wordt het minder.
Het enige wat ik net nog heb kunnen testen van de condensators. Condensator kortsluiten, toen met multimeter op klein bereik de weerstand gemeten. Deze methode vertoond op alle condensators hetzelfde effect, korte piek en aflopende weerstand. Ook de spoelen gemeten, en deze meten alle vier 0 Ohm.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (35%)]
maartenbakker
Golden Member
Dat is wel een erg onnauwkeurige meting aan de condensatoren: je meet dat er geen kortsluiting maar wel capaciteit is, niet hoveel capaciteit en ook de ESR blijft onbekend terwijl dat een belangrijke indicatie van slijtage is.
Je zou aan de hand van het schema eens wat metingen onder stroom kunnen proberen te doen, of je zou op de gok die groene condensatoren kunnen vervangen door nieuwe low-ESR exemplaren (bijvoorbeeld Panasonic FM).
Bij dit soort setjes is de primaire elco al direct een grote verdachte. Deze begint te lekken aan de onderkant waardoor het eerst niet opvalt. Is een 400V model.
Verder zou ik de elco's onder de koellichamen vervangen. Je bent wel ongelofelijk lomp als ontwerper als je die dingen daar plaatst.
Maar het moest toch zo compact mogelijk Dominic? 
Spoelen en elco's controleren met alleen een multimeter is niet te doen.
bij de spoelen kun je nog wel even kijken of ze alle 4 nog hetzelfde zijn, dus als van één spoel de bodem er iets meer uitsteekt dan van de 3 anderen dus is deze vaak stuk, en stinkt ook vaak een beetje.
(jvc RX-ES1 setjes hadden precies dezelfde problemen met deze spoelen)
Controleer ook even of de weestandjes 3107 en 3109 (10ohm smd weerstand) nog goed zijn, deze zitten in serie met de voeding van het ic voor de linker en rechter mid/hoog kanalen.
Is er één van deze weerstanden onderbroken of verhoogd in waarde,dan is zeer waarschijnlijk het ic wel kapot (deze is niet er duur, maar wel lastig te vervangen)